رئیس سابق پژوهشکده وزارت اقتصاد در گفتگو با «نسیم آنلاین»

جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا تاثیری بر اقتصادایران ندارد

کدخبر: 2042769

بیژن صفوی گفت: جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا تاثیر معناداری در رابطه اقتصادی این کشور با ایران نمی‌گذارد.

دکتر بیژن صفوی اقتصاددان و رئیس سابق پژوهشکده وزارت اقتصاد در گفتگو با « نسیم آنلاین » در خصوص تاثیرات جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا و تاثیر آن بر اقتصاد ایران اظهار کرد: جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا مقداری به استقلال این کشور در تصمیم گیری‌های سیاسی و اقتصادی کمک می کند و منافع و مضراتی برای خود این کشور به دنبال دارد، اما به نظر می رسد روی روابط اقتصادیش با کشورهای دیگر از جمله کشور ما خیلی تاثیر ملموسی نداشته باشد. مگر این که از روی رابطه برابری پول این کشور با کشور ما و یا کشورهای دیگر تاثیر گذار باشد.

وی با بیان مثالی در این زمینه گفت: به عنوان مثال اگر برابری پول ملی این کشور با ریال نسبت به نرخ فعلی افزایش پیدا کند، می تواند به مفهوم یک آیتم برای افزایش نرخ ارز انگلستان تلقی شود و این متغیری است که می تواند در صورت وجود زمینه های اقتصادی بین دو کشور تاثیر گذار باشد. به عنوان مثال اگر تجار ما بازارهای هدفی در آن کشور مورد هدف داشته باشند و یا خلق مزیت کرده باشند و فرصتهای تجاری به وجود بیاورند، می تواند منجر به توسعه صادرات ما به این کشور و بالعکس آن شود.

این استاد دانشگاه گفت: اما عوامل دیگر تاثیر گذار در این خصوص با توجه به این که این کشور قبلا عضو اروپا بوده، چندان اثرات معناداری نمی توانند داشته باشد.

صفوی در خصوص تاثیرگذاری خروج انگلستان از اتحادیه اروپا بر قیمت جهانی نفت و دیگر شاخص های اقتصاد جهانی بیان کرد: تاثیرگذاری خروج انگلستان از اتحادیه اروپا بر قیمت نفت بستگی به میزان هم پیوندی اقتصاد انگلستان با کشورهای نفت خیز و کشورهای خاورمیانه دارد.

وی افزود: در حال حاضر شاید نتوانیم بگوییم که برابری پوند با اقتصادهای خاورمیانه افزایش و یا کاهش پیدا می کند. این مسئله بستگی به این دارد که آن کشورها چقدر بتوانند روی نوسانهای پول ملیشان اثر بگذارند و حتما متناسب با منافع خودشان آن را تنظیم خواهند کرد ولی به نظر می رسد خیلی نمی تواند روی تغییرات قیمت نفت و یا طلا و شاخصهای دیگر اثر بگذارد.

این اقتصاددان با اشاره به تاثیرات جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا بر تحولات اقتصادی قاره سبز به نسیم آنلاین بیان کرد: این مسئله بیشتر به تعامل پولی این کشور با اتحادیه اروپا بر می گردد. به هر حال واقعیت این است که پوند هم نسبت به تک تک ارزهای موجود در سبد یورو و نسبت به متوسط نرخ یورو ارزش بیشتری دارد.

صفوی گفت: اقتصاد انگلستان اقتصاد قدرتمندی است که اگر در اتحادیه اروپا می ماند، می توانست به انسجامی که منطقه یورو در حال شکل گرفتن بود کمک کند، چون اتحادیه اروپا سالهاست که برای این انسجام تلاش می کند و برای این کار یک بانک مرکزی واحد هم شکل داده است.

وی تصریح کرد: جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا از انسجام اقتصادی منطقه یورو کم می کند و هم گرایی این منطقه به سمت یک منطقه منسجم واحد را کم می کند و آنها سخت تر می توانند به یک پول واحد بین المللی که سالها آرزوی آن را داشتند دست پیدا کنند.

ارسال نظر: