نایب رئیس انجمن مهندسی صنایع ایران مطرح کرد

لزوم توجه به اهمیت بخش خدمات در اقتصاد کشور/ سهم ۷۰ درصدی خدمات در تولید ناخالص ملی کشورهای پیشرفته

کدخبر: 2042574

شجاعی گفت: حضور مهندسان صنایع در بخش خدمات با گستره وسیع و متنوع و انبوهی از نوآوری که دارد می تواند فرصت جدید با نقشی جدید برای رشته مهندسی صنایع باشد

به گزارش « نسیم آنلاین » سید علیرضا شجاعی نایب رئیس انجمن مهندسی صنایع ایران با اشاره به نوآوری در خدمات و با بیان اینکه امروزه تفکیک بین محصولات ملموس و محصولات ناملموس دشوار شده، گفت: تحولات عصر جدید، امکان اینکه بتوان برخی محصولات را کالا یا خدمت دانست مشکل کرده و خط مرزی مابین ملموس بودن و ناملموس بودن یک محصول در حال کمرنگ و حتی محو شدن است.

نائب رئیس انجمن مهندسی صنایع ایران در مورد اهمیت بخش خدمات افزود: بر اساس گزارش های منتشر شده، بخش خدمات به طور متوسط بیش از 70 درصد از تولید ناخالص ملی و حدود 60 درصد فرصت های شغلی جوامع و کشورهای صنعتی و پیشرفته را به خود اختصاص داده و پیش بینی می شود در دهه آینده 75 درصد از رشد اقتصاد جهانی را خدمات رقم بزند.

وی در مورد سودآوری کالا و خدمات اظهار داشت: خیلی ها معتقدند خدمات بطور معمول از کالاها سودآورترند بطوریکه سود خدمات بین 15 تا 20 درصد برآورد می شود اما در کالا سودی مابین 7 تا 11 درصد متصور است، لذا جذابیت و شیرینی بیشتری برای روی آوردن به بخش خدمات دارد.

دبیر انجمن مهندسی صنایع ایران، سپس به ویژگی های خدمات پرداخت و بیان داشت: کپی کردن خدمات بسیار ساده تر از کالاست و حتی ارتقای اندک یک خدمت توسط رقیب، ترفندی است برای بکارگیری آن خدمت و گریز از حق مالکیت معنوی. مثلا هر بانکی که خدمت جدیدی ارائه می دهد بانک های دیگر بلافاصله آن را کپی می کنند و سعی می کنند برای حضور در عرصه رقابت، آن را کمی ارتقا دهند.

وی عدم امکان لمس و عدم امکان ارزیابی خدمت قبل از خرید و استفاده از آن را دو ویژگی دیگر این حوزه دانست و تاکید کرد: از همین رو ارائه دهندگان خدمت باید دو مشخصه خوشنامی و اعتماد را در میان ذینفعان خود داشته باشند و این دو عامل برای بقا و پیشتازی در این بخش بسیار حائز اهمیت است.

شجاعی در ادامه انواع نوآوری در خدمات را مورد توجه قرار داد و به نوآوری در فرآیند، نوآوری در مکان یابی، در ارائه خدمت، در افراد و نوآوری در ارتباطات اشاره کرد و به مثال هایی در این زمینه پرداخت.

نائب رئیس انجمن مهندسی صنایع ایران در بخش دیگری از سخنانش به پیشران های توسعه صنعتی و تجاری کشور اشاره کرد و گفت: خدماتی که دارای ارزش افزوده بالا، حجم بازار مناسب و ایجادکننده قدرت نرم برای کشور هستند باید در اولویت قرار گیرد.

وی در پایان بر حضور مهندسان صنایع در بخش خدمات تاکید کرد و از آن به عنوان نقش جدید رشته مهندسی صنایع در شرایط حال و آینده فضای کسب و کار و فرصت جدید مهندسان صنایع در بازار کار یاد کرد.

ارسال نظر: