رئیس سازمان مدیریت بحران تهران:

نشست زمین عامل حادثه شهران/ نبود مدیریت یکپارچه مسبب اصلی حوادث

کدخبر: 2041079

رئیس سازمان مدیریت بحران تهران با بیان اینکه علت حادثه آتش‌سوزی لوله‌های گاز شمال غرب تهران، نشست ناگهانی زمین است، گفت: دلایل زیادی از قبیل خشک شدن قنات‌ها و آب‌های زیرزمینی، ترکیدن لوله‌های آب و شسته شدن خاک و ایجاد حفره‌های گوناگون می‌تواند سبب نشست ناگهانی زمین شود اما باز هم باید علت این فاجعه بررسی شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، احمد صادقی، رئیس سازمان مدیریت بحران تهران در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به حادثه شهران با بیان این که علت حادثه آتش سوزی لوله های گاز شمال غرب تهران، نشست ناگهانی زمین است، گفت: دلایل زیادی از قبیل خشک شدن قنات ها و آب های زیرزمینی، ترکیدن لوله های آب و شسته شدن خاک و ایجاد حفره‌های گوناگون می تواند سبب نشست ناگهانی زمین شود اما باز هم باید علت این فاجعه بررسی شود.

انفجاری رخ نداده است

در این برنامه سعید مؤمنی رئیس اداره گاز استان تهران در این رابطه گفت: اصلاً‌ انفجاری نبوده است. اگر انفجاری صورت می گرفت تا شعاع یک کیلومتری محل حادثه همه چیز منهدم می شد.

مؤمنی علت حادثه را نشست زمین و تحت فشار قرار گرفتن لوله های گاز و آزاد شدن ناگهانی ۲۵۰ PSI گاز از لوله های زیرزمینی عنوان کرد و گفت: تمام حادثه فقط آتش سوزی بوده نه انفجار.

رئیس اداره گاز استان تهران تصریح کرد: در ۱۵۰ متری محل حادثه ایستگاه گازی وجود دارد که ۲۴ ساعته تمام اتفاقات مربوط به این انرژی را انعکاس می دهد اما در روز حادثه بوی گازی به مشام نمی رسیده اگر هم بوده تخلیه جزئی حاصل از سرویس های ماهانه بوده است.

تاثیر فعالیت مترو بر نشست زمین

رئیس سازمان مدیریت بحران تهران درباره تأثیر فعالیت های کارگاه مترو بر فاجعه اخیر شمال غرب تهران گفت: ایستگاه مترو در عمق ۲۰ متری واقع شده که در ساعت فاجعه هیچگونه فعالیتی در کارگاه زیرزمینی مترو انجام نمی گرفت.

هابیل درویش مدیرعامل متروی تهران هم در این برنامه گفت: در ساعت حادثه هیچگونه عملیات اجرایی در کارگاه مترو انجام نمی شد و این اتفاق ارتباطی با مترو ندارد. این فاجعه حتی ارتباطی به فعالیت های روزهای قبل مترو هم نداشته است.

مدیرعامل متروی تهران افزود: علت اصلی حادثه در دست کارشناسی و بررسی دقیق است.

او به این نکته اشاره کرد که گودال محل حادثه را با بتن پوشانده ایم و تا این لحظه هنوز همکاران ما در جستجوی تلفات جانی هستند.

نبود مدیریت یکپارچه مسبب اصلی حوادث

احمد صادقی با بیان اینکه قانون مدیریت یکپارچه شهری در میان دستگاه های اجرایی وجود ندارد افزود: مسبب اصلی این حادثه نبود چنین قانونی است زیرا مدیریت ها در کشورمان به صورت جزیره ای و بدون هماهنگی میان دستگاهی انجام می شود.

داود زارعیان سخنگوی شرکت مخابرات تهران نیز علت زمانبَر بودن رفع مشکلات تلفن های ثابت منطقه شمال غرب تهران را آسیب جدی وارد شده بر کابل های اصلی و فیبرهای نوری شرکت مخابرات عنوان کرد.

او ادامه داد: تاکنون دکل های تلفن همراه راه اندازی شده است اما تلفن های ثابت به دلیل آسیب های فراوان و البته نبود امکانات کافی وصل نشده است.

زارعیان تصریح کرد: اگر زیرسازی های شبکه تلفن ثابت امشب از شهرداری دریافت شود به سرعت کار وصل را آغاز می کنیم.

رضا تقی پور سخنگوی شورای شهر تهران نیز در این برنامه ضمن بیان اینکه ۲۳ دستگاه اجرایی در تهران خدمات شهری را ارائه می کنند گفت: در برنامه پنجم توسعه قرار بود این دستگاه ها به یک مدیریت یکپارچه مجهز شوند که متأسفانه نشدند.

او ادامه داد: در حال حاضر لایحه ای تهیه شده که باز هم در آن فضایی برای مدیریت یکپارچه دیده نشده است اما امیدواریم نمایندگان این دوره بتوانند در خصوص این نوع مدیریت لایحه قابل تصویبی را تهیه کنند.

صادقی رئیس سازمان مدیریت بحران تهران با بیان اینکه در کشور ما مدیریت بحران جایگاه اصلی خود را ندارد ادامه داد: شاید بهتر است مدیریت بحران هم در مجلس شورای اسلامی حداقل یک کرسی داشته باشد.

محمد پرورش مدیرعامل آب و فاضلاب تهران هم در این برنامه گفت: بحث وجود قنات و آب های زیرزمینی در حوزه آب و فاضلاب نیست و مربوط به شهرداری و آب منطقه ای می شود اما اگر موضوع مرتبط با آب و فاضلاب وجود داشته باشد حاضر به پاسخگویی هستیم.

او ادامه داد: تاکنون آبرسانی موقت به حدود ۵۳۳۱ انشعاب یعنی حدود ۹۵ درصد از مشترکین منطقه انجام شده است و امید می رود تا روزهای آینده این آمار به ۱۰۰ درصد برسد. .

اگرآتش سوزی نمی شد فاجعه بدتری در انتظار تهران بود

سعید مؤمنی رئیس اداره گاز استان تهران در پایان این برنامه گفت: در مجموع ما خوب بودیم و کارمان را به موقع انجام دادیم حال اینکه نیروهای ما در محل حادثه به چشم نمی آمدند علت این است که نیروهای امداد ما مشغول بستن شیرهای اصلی گاز بوده اند نه تماشای حادثه.

او ادامه داد: جای شکر دارد که در محل حادثه آنچه به چشم می آمد آتش بود زیرا اگر آتشی نبود ممکن بود گاز به حفره های زیر خانه ها رفته و فاجعه بدتری روی دهد.

منبع:مهر

ارسال نظر: