گزارش «نسیم آنلاین» از آغاز نبرد سرنوشت‌ساز مقاومت و کردها به سوی رقه؛

حمله به سمت قلب داعش

کدخبر: 2039355

عملیات نیروهای مقاومت از جنوب در محور "تدمر" و کردها از شمال در محور "عین عیسی" به سمت شهر "رقه" یا همان پایتخت خود خوانده داعش آغاز شد.

به گزارش خبرنگار « نسیم آنلاین » از مناطق عملیاتی در سوریه، یکی از گزینه هایی که همواره در طول جنگ به عنوان استراتژی دفاعی نیروهای مقاومت و ارتش سوریه به اجرا درآمده، قطع ارتباط تروریست‌ها با حامیان منطقه‌ای آن‌ها در سرتاسر مرزهای شمالی سوریه و جلوگیری از وصول محموله های مختلف لجستیکی به تکفیری‌ها بوده است، گزینه‌ای که محور اصلی آن استان حلب بوده است. انتخاب حلب به عنوان یکی از مناطق مهم و تعیین کننده در تحولات سیاسی و استراتژیک سوریه مسئله ای دور از ذهن نبوده و می‌توان گفت با ورود مقاومت و ارتش در این استان اهمیت این منطقه بر همگان روشن شد تا حدی که مذاکرات جدی بر سر مسئله جنگ در سوریه بعد از تحرکات جدی ارتش و مقاومت در این استان به اوج خود رسید. در این میان مسئله‌ای که حائز اهمیت است دخالت نظامی نیروی سومی در شمال این استان تحت عنوان "نیروهای دمکراتیک کرد" است. مسئله‌ای که جنگ در حلب را از جبهه‌ای دوطرفه با بازیگرانی چون تروریست‌ها و مقاومت به مثلثی با ضلع سوم "ارتش کردی" مبدل کرده است. در کنار معادلات جاری در استان حلب؛ ماجرایی از همین سنخ هم و کاملا مرتبط با وقایع حلب، در شمال شرق سوریه و شهر "رقه" درجریان است. شهری که از مارس ۲۰۱۳ میلادی در اشغال داعش قرار دارد و در واقع به عنوان مرکز اصلی تجمع تکفیری‌ها به حساب می‌آید. "رقه" از معدود مناطق کشور سوریه است که تاکنون نیروهای دولت قانونی سوریه و مقاومت هیچ‌گونه حضوری در آن نداشته و تنها استانی است که تماماً در کنترل تروریست‌های داعشی قرار دارد. این در حالی است که طی چند روز گذشته در کنار اخبار حلب اخباری مبنی بر پیشروی ارتش و نیروهای مقامت به سمتمرکز تجمع داعش توجه رسانه‌های جهان را به خود جلب کرده و خبرهایی به شکل پراکنده از رسانه های مختلف به گوش رسیده است.

** نمای کلی نیمه شمالی سوریه

از این رو خبرنگار « نسیم آنلاین » در سوریه در گفتگو با "احمد الحسین" در خصوص تحولات میدانی در استان‌های "حلب" و "رقه" اطلاعاتی کسب کرد که نشان می‌دهد نیروهای کرد در شمال حلب توانسته‌اند نیروهای داعش در شهر "منبج"به محاصره کامل دربیاورند و زمینه را برای برای الحاق جبهه‌های خود در شمال شرقی و شمال غربی حلب به هم آماده کنند. "احمد الحسین" می‌گوید که کرد ها برای به دست گرفته یکپارچه شمال حلب به زودی عملیاتی جدید را به سوی الباب آغاز خواهند کرد.

او می گوید در همین حالی که کردها در حال یکپارچه کردن جبهه شمالی حلب هستند، نیروهای مقاومت و ارتش سوریه نیز با پیشروی به سمت "رقه" تنها 10 کیلومتر با منطقه "الطبقه" فاصله دارند و برای اولین بار توانسته اند مرکز تجمع داعش را در معرض تهدیدی جدی قرار دهند.

به گفته "احمد الحسین" درگیری ها به شکل جدی در چهار محور در حوالی استان حلب در حال انجام است که در این بین مهمترین آنها حرکت مقاومت از محور تدمر به سمت "دیر الزور" و "رقه" است.

** جزئیات عملیات‌های مقاومت، کردها و داعشی ها

این مسئول اعلام مقاومت در سوریه با اشاره به اینکه قبل از ورود به تشریح مناطق عملیاتی باید توضیحی در خصوص نیروها و محورهای عملیاتی داشته باشیم اظهار داشت: داعشی ها مدتی است که برای تسلط کامل بر الباب و حوالی آن سلسله عملیات هایی را در دست اقدام دارند. از همین رو نیروهای دمکراتیک کرد هم که در شمال شرقی سوریه مستقر بودند در روزهای اخیر با اعلام اجرای یک عملیات، پیشروی خود را از سمت شمال استان رقه، و در محور "عین عیسی" به سمت این شهر آغاز کردند.

احمد الحسین اظهار کرد: بدین ترتیب کردها توانسته اند قسمتی از استعداد تروریست‌ها را در شمال "رقه" در منطقه "عین عیسی" با خود درگیر و توان پشتیبانی از عملیات "الباب" را از آنها بگیرد و این بدین معناست که کردها داعش را در دو منطقه و به صورت همزمان درگیر کرده‌اند.

احمد الحسین با بیان اینکه این تاکتیک نیروهای کرد، می تواند داعش را در یک محاصره جدی قرار دهد گفت: تروریست‌های داعشی در شمال حلب دچار بحران شدیدی شده و توان مقابله را از دست داده‌اند و محاصره سفت و سخت منطقه "منبج" می تواند به محاصره کل جبهه داعش در شمال حلب منجر شود، چرا که اگر به نقشه نگاهی بیاندازیم می‌بینیم که نه تنها تروریستها در "منبج" در محاصره قرار دارند بلکه در وسعتی بزرگتر در میان دو جبهه کردها در شرق و غرب شمال حلب نیز گرفتار شده‌اند.

** عملیات‌ها در جنوب حلب و در جنوب رقه هم جدی است

این مسئول اعلام مقاومت با بیان اینکه در جنوب حلب نیز درگیری‌ها ادامه دارد اعلام کرد: نیروهای مقاومت و ارتش در سه محور شرق و غرب ریف جنوبی حلب به عملیات‌های خود ادامه داده و شرایط را برای تروریست ها سخت کرده اند. نیروهای مقاومت و ارتش سوریه در محور غربی ریف جنوبی حلب که مناطق "خان طومان" و "خالدیه" و "القراصی" و "الحمیره" و "القلعجیه" قرار دارد به نبردی سخت با تروریست های القاعده و متحدان این سازمان تروریستی مشغول هستند و تلاش می‌کنند برای حرکت به سمت مرکز داعش در سوریه، عملیاتی را از مناطق جنوب شرقی یعنی محور تدمر به سمت رقه اجرا کنند .

وی در ادامه گفت: ارتش و نیروهای مقاومت در دو محور تدمر-دیر الزور و همچنین محور اثریا-الطبقه به پیشروی های خود ادامه داده که این پیشروی ها ریشه در اقدامات اخیر تروریست ها و کردها دارد. پیشروی کردها در شمال حلب باعث شد که سایه تهدید این اقدام بر محورهای شمالی حلب و خطوط ارتش و مقاومت سنگینی کند. در نتیجه برای کنترل بحران ارتش و مقاومت در محور اثریا -الطبقه شروع به پیشروی کرد که هم اکنون این نیروها در فاصله قریب به 10 کیلومتری الطبقه قرار دارند.

احمد الحسین با اشاره به موقعیت منطقه "الطبقه" اظهار داشت: این منطقه به دلیل قرار گرفتن در پایین نهر فرات و در نزدیکی شهر اشغالی داعش یعنی رقه از موقعیت و ویژگی های خاصی بر خوردار است.حداقل حضور مقاومت و ارتش در این محور جلوگیری از اقدامات داعش در بستن جاده خناصر با شدت گرفتن عملیات حلب است.اقدامی که مدتی قبل با بالا رفتن شدت عملیات در حلب رخ داد.از طرفی با آزادسازی منطقه الطبقه جای پای محکمی برای عملیات در الرقه و دیر الزور در اختیار ارتش و مقاومت قرار می گیرد و این در حالی است که مقاومت و ارتش عراق در مرزهای غربی خود به خط مرزی رسیده و میتوانند از دو طرف تروریست ها را در محاصره بیاندازند.

این مسئول مقاومت در ادامه تاکید کرد: اگر این منطقه از سوی ارتش و مقاومت آزاد شود در واقع تروریست های داعشی را در این منطقه کاملا دور زده است و داعش مجبور می شود که قسمتهایی از دیر الزور را خالی کند و به سمت بالا بیاید، فلذا فشار از سمت محور تدمر و چاه های "اراک" کم شده و رزمندگان می‌توانند با اطمینان خاطر بیشتری به پیشروی های خود ادامه دهند.

وی با اشاره به موقعیت فعلی نیروهای ارتش و مقاومت در دو محور الطبقه و دیرالزور گفت: نیروهای مقاومت و ارتش سوریه در محور اثریا-الطبقه شرایط نسبتا خوبی را تجربه می کنند. رزمندگان با گذشتن از منطقه "ابو علاج" و دو راهی الطبقه که به منطقه الصفیه مشهور است در فاصله ای کمتر از 10 کیلومتر تا منطقه "الطبقه" قرار دارند و رزمندگان مستقر در محور تدمر به سوی دیر الزور با پیشروی خوی توانستند در 30 کیلومتری منطقه السخنه قرار بگیرند. به گفته بعضی از منابع محلی منطقه السخنه در ابتدای اشغال از سوی داعش نه تنها تقابلی با آنها از خود نشان نداد بلکه در مواردی از تروریست ها استقبال نیز کرده استو اگر این نقل قول از منابع محلی درست باشد باید روزهای سختی را برای رزمندگان مستقر در محور تدمر پیش بینی کرد.

"احمد الحسین" در خصوص شرایط نیروهای دمکراتیک در شمال حلب نیز افزود: نیروهای دمکراتیک سوریه در ادامه پیشروی های خود به سمت شهر الباب مناطق جدیدی را از وجود داعش پاکسازی کردند. بر اساس گزارش منابع خبری منتسب به نیروهای کرد، آنها بر "جامعة الاتحاد الخاصة" در جاده منبج _الباب در ریف شرقی حلب و همچنین روستاهای "مشیرفة الصغیرة والسلطانیة" واقع در جنوب شرقی شهر منبج، روستای "الکابرجة الکبیرة والصغیرة" واقع در جاده منبج-الرقة کنترل یافتند.

این مسئول اعلام مقاومت در ادامه گفت: به گفته منابع کردی درگیری ها به چند کیلومتری شهر الباب رسیده ولی هنوز ارتش سوریه که در شهرک صنعتی شیخ نجار حضور دارد، هیچ واکنشی نشان نداده و تلاشی برای پیشروی یا حمله در محور شمالی از خود نشان نداده است.

وی در پایان تاکید کرد: تروریست ها در سوریه و به خصوص داعش از تاکتیک سیال اسراییلی بهره می‌برند و در ادامه اجرای این تاکتیک می‌بینیم که تروریست های داعشی اقدام به جمع‌آوری نیروهای خود از حومه شمالی حلب و حومه شرقی حمص به سمت رقه کرده‌اند. با این حال اگر عملیات‌های ارتش و نیروهای مقاومت در محور های مذکور به نتایج قابل توجهی برسد می‌توان به طور قطع نوید تحولات بسیار جدی را در جبهه سوریه و نابودی دیگر پایتخت بزرگ تروریسم تکفیری در کنار فلوجه را به همه مردم آزاده و مسلمان واقعی در دنیا داد .

ارسال نظر: