نگاهی به اهداف سیاسی عملیات آزاد سازی فلوجه؛

از "فلوجه" تا "الرقه": ایستگاه اصلی آمریکا در منطقه

کدخبر: 2037836

در حالی که چشم یاری مردم عراق به آزادسازی "موصل" بود، آمریکا به جای موصل که داعش آن را "مرکز خلافت" خود اعلام کرده است، تصمیم گرفت به سمت فلوجه حرکت کند و همزمان علیه نیروهای الحشد الشعبی پروپاگاندای رسانه‎ای به راه بیاندازد.

گروه بین الملل « نسیم آنلاین »- سید جبار حسینی: این روزها عملیات آزادسازی شهر "فلوجه" استان الانبار که حدود دو سالی است تحت اشغال داعش قرار دارد، یکی از سوژه‌های مهم خبری در رسانه‎های مختلف جهان است، هر چند موضوع تروریسم در عراق و انفجارهای خونین سالهاست که به سوژه فکری مردم این کشور و دغدغه اصلی آنها تبدیل شده است.

در کنار عملیات آزادسازی فلوجه، اکنون "الحشد الشعبی" به سوژه ‎ داغ برخی رسانه‎های عربی، غربی و آمریکایی تبدیل شده است که با جوسازی تبلیغاتی یا همان پروپاگاندای رسانه‎ای و سیاسی علیه نیروهای بسیج مردمی و شیعیان، این سوژه را به بهانه‌هایی مانند "رفتارهای طایفه‌ای الحشد الشعبی" و "کشتار مردم فلوجه توسط الحشد الشعبی" دنبال می‌کنند. روزنامه آمریکایی " نیویورک تایمز" به عنوان نمونه در ادامه مسیر فضاسازی رسانه های غربی و عربی علیه نیروهای بسیج مردمی در مبارزه با داعش مدعی شد که در صورت دخالت نیروهای بسیج مردمی و شیعیان در عملیات نهایی آزادسازی شهر فلوجه، درگیری‌های فرقه ای در این شهر بین شیعیان و سنی‌ها اتفاق می‌افتد.

این رسانه‌ها همواره سعی دارند که کمک نیروهای الحشد الشعبی به ارتش عراق را اقدامی "جنایت آمیز" جلوه دهند، اما واقعیت چیز دیگری است و به گفته خود مقامات نظامی عراقی، بیش از 40 درصد از مساحت عراق که در اشغال داعش قرار دارد به دست نیروهای الحشد الشعبی آزاد شده است و بیشتر عراقی ها با وجود شیطنت رسانه های عربی و مسئولان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، باز هم به "الحشد الشعبی" اعتماد کامل و تاکید دارند اگر نیروهای بسیج مردمی عراق نبودند، تاکنون این کشور از دست رفته بود.

پاسخ درست به این جوسازی‎های رسانه‌ای را می‎توان با مطرح کردن چند سوال داد: آیا در آزادسازی شهر "بیجی" که الحشد الشعبی نقش عمده‎ای در آن ایفا کرده است، دست به کشتار طایفه‎ای زد؟ آیا روی پرچم و میادین آزاد شده شعارهای "پاکسازی طایفه‎ای و نژادی" درج شده بود؟ آیا اهالی تکریت از بازگشت به سرزمینشان منع شدند؟

فقدان فلوجه و اهمیت آن برای داعش و آمریکا

شهر "موصل" عراق طی ماه‌‌های اخیر موضوع رسانه های عربی و غربی بود‌ه‌ است و "فلوجه" به نوعی در حاشیه رسانه‎ای قرار داشته است، با وجود اینکه این شهر اولین شهر عراق بود که داعش بر آن در ژوئن سال 2014 تسلط یافت، اما همزمان با اعلام رسمی عملیات پاکسازی فلوجه یکی از بزرگترین پایگاه داعش با مشارکت الحشد الشعبی، این شهر به یکباره به سوژه روز این رسانه ها تبدیل شد.

فلوجه از زمان جنگ اول خلیج فارس هدف حمله جنگنده های ائتلاف آمریکایی که منجر به خروج ارتش عراق از کویت و نابودی کامل شهر شد، قرار داشته است و از همین روی می توان این شهر را شهر رمز و نماد برای آمریکا دانست. از سوی دیگر، فلوجه که در آن بیش از 200 مسجد وجود دارد به دلیل کثرت مساجد به شهر مسجدها شهرت دارد، لذا دارای "رمزیت دینی" است و علاوه بر آن عناصر تکفیری و تروریستی داعش قبل از سیطره بر شهر موصل استان نینوا با بسیاری از روسای فلوجه در ارتباط بودند. از همین روی فلوجه به همان اندازه ای که برای دولت عراق حائز اهمیت است از جایگاه مهمی برای داعش و همچنین آمریکا که هدف تقویت حضور نظامی خود در فلوجه را دنبال می‌کند، برخودار است و به همین دلیل شاید اهمیت آن برای داعش و آمریکا حتی از موصل بیشتر باشد.

فقدان فلوجه می تواند از لحاظ روحی، مدیریتی و همچنین نظامی به داعش ضربه وارد کند. روحی به دلیل جایگاه این شهر و نمادین بودن آن، نظامی به لحاظ اینکه فلوجه در نزدیکی بغداد قرار دارد و اداری نیز از این جهت که هر وقت داعش این شهر را از دست بدهد در واقع جایگاه "مدیریتی" خود به عنوان یک "دولت" و پایگاه مردمی و اقتصادی خود را از دست می دهد.

بدون شک آزادسازی فلوجه نقش بسزایی در آرام شدن بغداد دارد، به گونه‎ای که با پاکسازی این شهر روند جنگ علیه داعش تغییر خواهد کرد و بدین ترتیب زمینه برای تسلیم داعش در موصل و دیگر مناطق تحت اشغال آن فراهم خواهد شد، لذا این شهر بویژه برای داعش حکم مرگ و زندگی را دارد و به نظر می رسد تا زمانی که داعش در فلوجه از محبوبیت مردمی برخوردار باشد و اهالی آن با داعش همکاری کنند، نابودی این گروه تروریستی تکفیری یا هر گروه دیگر تروریستی آسان نخواهد بود.

در سوریه در حال حاضر چشم‌ها به استان "الرقه" دوخته شده است. آمریکا همزمان با جنگ و درگیری در "فلوجه" عراق به "الرقه" سوریه نیز چشم طمع دارد و با کمک "نیروهای دموکراتیک کُرد سوریه" حضور نظامی خود در این جبهه به بهانه مبارزه با داعش تقویت کرده است، هر چند ارتش سوریه نیز وارد استان «الرقه» شده و پیشروی خوبی داشته است.

یکی از اهدافی که نیروهای دموکراتیک کرد سوری تحت حمایت آمریکا در الرقه آن را دنبال می‎کنند، ایجاد فضای جغرافیایی برای گروه‎های به اصلاح "میانه‌رو" و "معارض" است، تا زمینه برای تشکیل منطقه خودمختار کردها در سوریه به سبک عراق فراهم شود.

صرف نظر از اینکه نیروهای دموکراتیک کُرد سوریه چه اهدافی را در الرقه برای آمریکا عملی می‌کنند، باید گفت که اگر کنترل این منطقه به دست نیروهای دموکراتیک و در نتیجه به دست آمریکا بیفتد، زمینه برای درگیری‌های محلی و منطقه‌ای آغاز فراهم خواهد شد که در پی آن ممکن است پروژه تجزیه سوریه در آینده کلید بخورد، هر چند ارتش سوریه نیز تلاش می‌کند که از ضعف کنونی داعش در الرقه استفاده کند تا بیشترین مساحت جغرافیایی ممکن را تحت کنترل خود درآورد تا از طرح تجزیه طلبانه آمریکا و غرب در این منطقه جلوگیری به عمل آورد.

حال در ادامه تحولات سوریه و عراق باید دید که آیا حضور داعش در عراق و سوریه زمینه‌ را برای بازگشت ارتش آمریکا به عراق و سوریه فراهم می‌کند؟ آیا این دو کشور بر اساس فرقه و طایفه تقسیم و طرح شوم آمریکا برای تجزیه این دو کشور اجرایی می‌شود؟

ارسال نظر: