با ۱۷۳ رای در مقابل ۱۰۳ رای عارف

لاریجانی رئیس مجلس دهم شد/ پزشکیان و محمد دهقان نواب رئیس شدند

کدخبر: 2035787

علی لاریجانی در دومین جلسه علنی مجلس دهم با ۱۷۳ رای و با ۷۰ رای اختلاف نسبت به عارف، به عنوان رئیس موقت مجلس دهم انتخاب شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی « نسیم آنلاین »، دهمین دوره مجلس شورای اسلامی صبح دیروز هشتم خردادماه 1395 با حضور مقامات بلندپایه کشوری و لشکری در بهارستان افتتاح شد. بعد از مراسم افتتاحیه دومین جلسه علنی مجلس دهم صبخ به ریاست عبدالرضا هاشم‌زائی منتخب مردم تهران و رئیس سنی مجلس دهم و با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد که انتخاب اعضای هیأت رئیسه موقت مجلس دهم، انجام مراسم تحلیف هیأت رئیسه موقت و ارائه گزارش شعب 15گانه درباره انتخاب اعضای هیأت رئیسه این شعب و اعضای معرفی شده از شعب 15گانه برای عضویت در کمیسیون‌های آئین‌نامه و تحقیق، دستورکارهای دومین جلسه علنی مجلس دهم است.

گزارش لحظه به لحظه «نسیم آنلاین» از این دومین روز جلسه علنی مجلس دهم در پی می‌آید:

11:15- لاریجانی: جلسه علنی بعدی مجلس سه‌شنبه برگزار می‌شود/ شعب پانزده‌گانه امروز و فردا اعتبارنامه منتخبان را رسیدگی می‌کنند.

10:50- لاریجانی در صحن علنی مجلس گفت: من از تلاش‌های همه فراکسیون‌ها در تشکر می‌کنم و فکر می‌کنم که این یک تجربه جدید برای مجلس شورای اسلامی است و از برادر عزیزمان آقای دکتر عارف که دوستی ما با ایشان دوستی بسیار قدیمی است و من ایشان را یکی از شخصیت‌های بسیار خوب کشور می‌دانم صمیمانه تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: ما در این مدت هم با هم ارتباط داشتیم و تلاش کردیم تا در مجلس دهم نتایجی را که می‌خواهد از سر دلسوزی برای کشور رقم بخورد با همگرایی بیشتر باشد و من از آقای عارف و همت ایشان و از لطف و مرحمتی که نسبت به من داشتند تشکر و سپاسگزاری می‌کنم. ( اینجا )

10:19- در جلسه امروز پارلمان، نمایندگان پس از انتخاب رئیس، نواب رئیس و دبیران هیأت رئیسه موقت، وارد انتخاب ناظران (کارپردازان) هیأت رئیسه موقت مجلس دهم شدند که بر این اساس بهروز نعمتی، مجید ناصری‌نژاد، محمد آشوری‌تازیانی، محمدقسیم عثمانی، پروانه مافی و عبدالرضا هاشم‌زائی برای تصدی پست ناظری (کارپردازی) هیأت رئیسه مجلس دهم داوطلب شدند.

پس از رأی‌گیری در صحن مجلس، بهروز نعمتی با 175 رأی،‌ آشوری‌تازیانی با 168 رأی محمدقسیم عثمانی با 138 رأی از مجموع 276 آرای مأخوذه به عنوان ناظران (کارپردازان) هیأت رئیسه موقت مجلس دهم برگزیده شدند.

10:21- پس از برگزاری انتخابات هیأت رئیسه، مراسم تحلیف 12 عضو این هیأت ‌طبق آیین‌نامه داخلی برگزار شد و اعضای منتخب متن ذیل را قرائت و سوگند یاد کردند:

«من به عنوان عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در برابر قرآن مجید به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که حداکثر توان خود را برای اجرای آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با مراعات بی‌طرفی کامل در انجام وظایف به کار گیرم و از هر گونه اقدام مخالف آئین‌نامه اجتناب نمایم».

10:17- نمایندگان مجلس در این جلسه خود پس از انتخاب علی لاریجانی به عنوان رئیس موقت و مسعود پزشکیان و محمد دهقان به عنوان نواب اول و دوم هیأت رئیسه موقت مجلس دهم، وارد انتخابات ‌ دبیران هیأت رئیسه موقت شدند.

از میان 12 منتخب که برای تصدی دبیری هیأت رئیسه موقت مجلس دهم کاندیدا شده بودند، غلامرضا کاتب با 161 رأی، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی با 146 رأی، اکبر رنجبرزاده با 138 رأی، عبدالکریم حسین‌زاده با 137 رأی، سیدناصر موسوی‌لارگانی با 131 رأی و احمد امیرآبادی‌فراهانی با 130 رأی از مجموع 279 آرای مأخوذه به عنوان دبیران هیأت رئیسه موقت مجلس دهم انتخاب شدند.

علی سبحانی‌فر، عبدالکریم حسین‌زاده، محمدعلی وکیلی، سیدفرید موسوی، سهیلا جلودارزاده، حسین امیری‌خامکانی، احمد امیرآبادی‌فراهانی، غلامرضا کاتب، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، اکبر رنجبرزاده، عباس پاپی‌زاده و سیدناصر موسوی‌لارگانی برای تصدی دبیری هیأت رئیسه موقت مجلس دهم کاندیدا شده بودند.

09:59- در این جلسه پس از انتخاب علی لاریجانی به عنوان رئیس موقت مجلس دهم با 173 رأی، محمدرضا حاجی‌بابایی، علی مطهری، مسعود پزشکیان و محمد دهقان به عنوان کاندیدای تصدی نواب رئیس موقت مجلس دهم داوطلب شدند.

پس از رأی‌گیری، از مجموع 279 آرای مأخوذه، مسعود پزشکیان با 154 رأی و محمد دهقان با 136 رأی به ترتیب به عنوان نواب اول و دوم هیأت رئیسه موقت مجلس دهم انتخاب شدند.

مجلس دهم پس از انتخاب نواب هیأت رئیسه موقت‌، وارد انتخاب دبیران و کارپردازان (ناظران) هیأت رئیسه موقت مجلس دهم شد.

09:13- پس از اعلام رئیس سنی مجلس دهم برای ثبت‌نام داوطلبین تصدی کارپردازی (ناظری) هیأت رئیسه، بهروز نعمتی، مجید ناصری‌نژاد، محمد عاشوری‌تازیانی، محمدقسیم عثمانی، پروانه مافی و عبدالرضا هاشم‌زائی برای تصدی ناظران (کارپردازان) هیأت رئیسه مجلس دهم داوطلب شدند.

هیأت رئیسه مجلس 3 ناظر یا کارپرداز دارد که این 6 نفر از دو فراکسیون ولایت و امید برای تصدی این مسئولیت کاندیدا شده‌اند.

09:05- پس از اعلام رسمی آرای بهارستان‌نشینان، محمدرضا عارف در صحن علنی به سمت صندلی علی لاریجانی رفت و با به آغوش گرفتن رئیس موقت مجلس دهم، ریاست وی را با مصافحه‌ای تبریک گفت.

منتخبان ملت هم پس از مشاهده تبریک عارف به لاریجانی، ضمن فرستادن صلواتی در صحن مجلس دست زدند.

برخی از منتخبان مجلس دهم هم پس از اعلام پیروزی علی لاریجانی به وی تبریک گفتند.

08:58- عبدالرضا هاشم‌زائی در زمان انتخاب دبیران هیأت رئیسه از منتخبان داوطلب برای تصدی این پست خواست تا نام خود را به هیأت رئیسه سنی اعلام کنند که بر این اساس علی سبحانی‌فر، عبدالکریم حسین‌زاده، محمدعلی وکیلی، سیدفرید موسوی، سهیلا جلودارزاده، حسین امیری‌خامکانی، احمد امیرآبادی‌فراهانی، غلامرضا کاتب، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، اکبر رنجبرزاده، عباس پاپی‌زاده و سیدناصر موسوی‌لارگانی برای تصدی دبیری هیأت رئیسه موقت مجلس دهم کاندیدا شدند.

در حال حاضر رأی‌گیری از نمایندگان پارلمان برای انتخاب دبیران هیأت رئیسه موقت در حال برگزاری است.

08:54- پس از رأی‌گیری برای ریاست موقت مجلس ، علی لاریجانی با کسب 173 رأی از 281 آرای مأخوذه به عنوان رئیس موقت مجلس دهم برگزیده شد.

محمدرضا عارف هم 103 رأی منتخبان جدید ملت را از آن خود کرد. 5 رأی سفید هم به صندوق انداخته شد.

08:42- در جلسه امروز منتخبانی که کاندیدای نواب رئیسی موقت مجلس دهم بودند، اسامی خود را به هیأت رئیسه سنی مجلس اعلام کردند.

بر این اساس، محمدرضا حاجی‌بابایی، علی مطهری، مسعود پزشکیان و محمد دهقان کاندیدای تصدی نواب رئیس موقت مجلس دهم شدند.

رأی‌گیری برای انتخاب 2 نایب رئیس موقت مجلس دهم هم‌اکنون در حال برگزاری است.

منتخبان مجلس دهم پس از انتخاب نواب رئیس موقت‌، وارد انتخاب دبیران (منشی‌ها) و کارپردازان (ناظران) هیأت رئیسه موقت مجلس خواهد شد.

08:30- علی لاریجانی منتخب مردم قم و رئیس مجالس هشتم و نهم و همچنین محمدرضا عارف منتخب مردم تهران کاندیدای تصدی پست ریاست در هیأت رئیسه موقت مجلس دهم شدند.

08:28- دومین جلسه علنی مجلس دهم دقایقی قبل به ریاست عبدالرضا هاشم‌زائی منتخب مردم تهران و رئیس سنی مجلس دهم و با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد.

هم‌اکنون 210 نفر از منتخبان مجلس در صحن علنی حضور دارند که بر این اساس کرسی 72 نفر از منتخبان خالی است.

سیده فاطمه حسینی دبیر هیأت رئیسه سنی مجلس دهم در آغاز جلسه امروز، دستورکار صحن علنی را قرائت کرد.

بر این اساس، انتخاب اعضای هیأت رئیسه موقت مجلس دهم، انجام مراسم تحلیف هیأت رئیسه موقت و ارائه گزارش شعب 15گانه درباره انتخاب اعضای هیأت رئیسه این شعب و اعضای معرفی شده از شعب 15گانه برای عضویت در کمیسیون‌های آئین‌نامه و تحقیق، دستورکارهای دومین جلسه علنی مجلس دهم است.

ارسال نظر: