عراقچی در ارتباط تلفنی با بخش خبری ۲۱:

آمریکا دشمنی با ایران را کنار نگذاشته است؛ متعهد به فروش آب سنگین نیستیم

کدخبر: 2035359

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با بیان اینکه آمریکا دشمنی خود را با ایران کنار نگذاشته‌ است، گفت: طبق برجام، نه آمریکایی‌ها متعهد به خرید آب سنگین هستند و نه ما متعهد به فروش، ما فقط متعهد به عرضه هستیم.

به گزارش « نسیم آنلاین »، سید عباس عراقچی رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در ارتباط تلفنی با بخش خبری 21 شبکه یک سیما گفت: آمریکا و رژیم صهیونیستی دشمنی خود را با ایران کنار نگذاشته‌اند و چالش‌های ما با آنها ادامه دارد و اجازه نخواهیم داد که نقض برجام به طور صریح صورت گیرد.

عراقچی در خصوص مصوبه اخیر کنگره آمریکا مبنی بر جلوگیری از خرید آب سنگین ایران توسط آمریکا افزود: این مصوبه در صورت تصویب هم اهمیتی ندارد.

وی تصریح کرد: این مصوبه باید به سنا برود و بعد از تصویب باید مورد وتوی رئیس جمهور آمریکا قرار گیرد.

عراقچی تاکید کرد: در دور قبلی که در مجلس سنا تلاش شد تا جلوی فروش آب سنگین ایران گرفته شود، موفق‌آمیز نبود و رای نیاورد.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام خاطرنشان کرد: اصولا طبق برجام، آمریکا و هیچ کشور دیگری متعهد به خرید آب سنگین از ایران نیستند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وی افزود: تنها تعهدی که ایران دارد که مازاد بر نیاز آب سنگین خود را به بازارهای بین‌المللی برای فروش عرضه کند، اگر خریدار پیدا شد، شد و نشد هم نشد.

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: آب سنگین کالای با ارزشی است و مشتریان زیادی برای آن وجود دارد.

وی افزود : آمریکا خود 40 تن آب سنگین ایران را خریداری کرد و برای 40 تن دیگر با کشورهای دیگر در حال مذاکره هستیم.

عراقچی خاطرنشان کرد: اگر هم مشتری پیدا نشود در اجرای برجام مشکلی رخ نداده و نه آنها متعهد به خرید هستند و نه ما متعهد به فروش، ما فقط متعهد به عرضه هستیم.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با اشاره به ترویج فضای ایران هراسی و تاثیر آن بر روند اجرای برجام گفت‌: تلاش‌هایی که برای ایران هراسی در داخل آمریکا توسط جناح‌های تندرو و در منطقه هم در حال صورت گرفتن است، در جهت اجازه ندادن به ایران برای استفاده از فضای برجام است.

وی افزود: این‌ها همان جریاناتی هستند که تمام تلاش خود را کردند که مذاکرات هسته‌ای به نتیجه نرسد و وقتی آنجا ناکام ماندند، به این مسئله روی آورده‌اند.

عراقچی تاکید کرد: باید با سیاست ایران هراسی مبارزه کرد و فضای اعتماد بخشی را برای جامعه اقتصادی دنیا فراهم کنیم که روابط شکل گیرد.

ارسال نظر: