گزارش «نسیم آنلاین» از روی زمین ماندن یک قانون مهم مالیاتی در دولت روحانی

"تقوی‌نژاد" از ثروتمندان مالیات نمی‌گیرد/ انفعال سازمان مالیاتی در تکمیل زیرساخت‌های مهم‌ترین قانون مالیاتی کشور!

کدخبر: 2034915

سید کامل تقوی نژاد در شش ماه اخیر با عملکردی منفعلانه نه تنها گامی برای بازگشتن این بند مهم به قانون بر نداشت، بلکه اقدامی هم در جهت فراهم کردن زیر ساختهای لازم برای آن انجام نداد تا اجرای این قانون مهم همچنان روی زمین بماند.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: 162 روز پیش بود، که سازمان امور مالیاتی بعد از شش سال و نیم دچار تغییر و تحول شد. علی عسگری از مدیران دوران محمود احمدی نژاد که بارها زمزمه برکناری او در دولت تدبیر از سازمان امور مالیاتی شنیده می شد، با فشار پاستور از این سازمان رفت تا نفر مورد نظر دولت جای او را بگیرد. این شخص کسی نبود جز سید کامل تقوی نژاد رئیس دفتر اقتصادی حزب اعتماد ملی و مدیرعامل بانک سپه که از ماهها قبل برای حضور در سازمان امور مالیاتی در حال رایزنی با پاستورنشینان بود.

تقوی نژاد در شرایطی سکان سازمان امور مالیاتی را با تصویب هیات دولت به دست گرفت که در کارنامه وی به هیچ وجه فعالیتهای مرتبط با مالیات دیده نمی شود و بیشتر وی را به عنوان یکی از مدیران سازمان مدیریت و برنامه ریزی و یا یک مدیر بانکی می شناختند. بنابراین در همان روزهای نخست این انتصاب نقدهای زیادی به سیاسی کاری دولت روحانی در سازمان امور مالیاتی وارد و خیلی‌ها حضور رئیس اقتصادی حزب اعتماد ملی را یک انتصاب سیاسی در وزات امور اقتصادی و دارایی می دانستند.

اما چند ماه قبل از آمدن تقوی نژاد به سازمان امور مالیاتی، حسن روحانی قانونی مهم در حوزه مالیات ابلاغ کرد. قانونی که به نظر می رسید سر منشا بسیاری از تحولات مالیاتی در کشور باشد.

این قانون که معروف به قانون اصلاح مالیاتهای مستقیم بود، سالها توسط دولت قبل و مجلس مورد واکاوی قرار گرفته و امید می رفت که بتواند در شناسایی بسیاری دهکهای درآمدی به دولت کمک کند.

یکی از مهم ترین مواردی که در این قانون مورد اشاره قرار گرفته است قانون مالیات بر مجموع درآمد و ثروت است. دولت تدبیر و امید بعد از به دست گرفتن زمام امور اجرایی کشور این بخش از قانون را حذف کرد. بعد از ابلاغ این قانون و مشخص شدن دخل و تصرف دولت روحانی در آن بسیاری از کارشناسان نسبت به این مسئله واکنش نشان دادند.

بهانه دولتمردان برای حذف این بخش از قانون نبود زیر ساخت برای اجرای آن بود که این توجیه مورد قبول کارشناسان قرار نگرفت.

جمشید پژویان عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و اقتصاددان برجسته بخش عمومی کشور در این خصوص به « نسیم آنلاین » گفت: بعد از تغییر دولت، آقای طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی این بخش را از لایحه دولت قبل خارج کرد، که این بسیار تاسف آور است .

وی افزود: دسترسی به حسابهای بانکی فقط با لحاظ کردن مالیات بر مجموع درآمد معنا پیدا می کند و وجود آن تاثیر زیادی بر جلوگیری از اشاعه رشوه و قاچاق در جامعه دارد.

احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس هم در گفتگو با « نسیم آنلاین » گفت: مالیات بر مجموع درآمد مسئله بسیار مهمی است و نبود آن در قانون دو ضرر بسیار جدی دارد، یکی این که درآمد دولت را کاهش می دهد و دیگری این است که به توزیع درآمد ملی آسیب می زند .

وی با انتقاد از حذف این قانون گفت: من اگر در تدوین این قانون نقش داشتم، می گفتم که مالیات بر مجموع درآمد در قانون باشد، ولی اجرای آن موکول شود به دیجیتال شدن سیستم اطلاعات درآمدی کشور، زیرا بالاخره باید مالیات بر مجموع درآمد به نحوی در قانون پایه گذاری می شد .

محمدرضا فرزین معاون وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی هم در این خصوص به « نسیم آنلاین » گفت: اگر مالیات بر مجموع درآمد حذف نمی‌شد، دولت در حذف یارانه ثروتمندان هم مشکلی نداشت.

وی با انتقاد از دولت گفت: چرا بعد از چهارده سال به بهانه نبود زیرساخت، مالیات بر مجموع درآمد را حذف می کنید؟ اگر واقعا روی مالیات بر مجموع درآمد به جمع بندی نظری می رسید خوب زیرساخت آن را آماده کنید. نمی‌توانید دوباره بگویید چون زیرساخت وجود ندارد آن را حذف می کنیم .

با وجود همه این انتقادها بعد از تغییر و تحول در سازمان امور مالیاتی امیدها نسبت به تدبیر رئیس جدید این سازمان برای بازگشت مالیات بر مجموع درآمد و ثروت بار دیگر زنده شد. اقتصاددانان و کارشناسان حوزه مالیات این بار انتظار داشتند که رئیس دفتر اقتصادی حزب اعتماد ملی با قدرت سیاسی خود بتواند این مشکل را حل کند، اما انتظارات آنها هیچ گاه در صحنه عمل محقق نشد.

سید کامل تقوی نژاد در شش ماه اخیر با عملکردی منفعلانه نه تنها گامی برای بازگشتن این بند مهم به قانون بر نداشت، بلکه اقدامی هم در جهت فراهم کردن زیر ساختهای لازم برای آن انجام نداد تا اجرای این قانون مهم همچنان روی زمین بماند. باید رئیس دفتر اقتصادی حزب اعتماد ملی که اساسا سر رشته ای هم در امور مالیاتی ندارد، بالاخره گرفتن مالیات از ثروتمندان خواهد کرد یا خیر؟

ارسال نظر: