تحلیل"النشره" از عملیات واشنگتن علیه "رهبر طالبان"؛

اهداف پشت پرده آمریکا از عملیات ترور

کدخبر: 2034753

بی‎تردید ترور یکی از مهم‌ ترین رهبران طالبان ضربه سختی به این گروه است، بویژه اینکه بین اعضای طالبان بر سر انتخاب جایگزین "ملا اختر منصور" اختلاف وجود دارد و پنهان کردن خبر مرگ "ملا عمر" موسس طالبان به مدت دو سال نشان از عمق این اختلاف است.

گروه بین الملل « نسیم آنلاین »، ملا اختر منصور روز شنبه گذشته در حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در مرز افغانستان و پاکستان کشته شد. بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران معتقدند که داعش در عملیات ترور ملا منصور یک سال پس از به دست گرفتن رهبری طالبان، برنده اصلی این عملیات و بهترین هدیه برای شاخه "داعش" در افغانسان است. علاوه بر آن شکاف زیادی داخل طالبان برای انتخاب جایگزین ملا منصور وجود دارد که بارزترین آن مخفی کردن خبر مرگ ملا عمر موسس این گروه به مدت دو سال و انتشار بیانیه‌های جعلی به نام او است.

پایگاه لبنانی "النشره" در گزارشی در این باره نوشت: "داعش" این انتظار را از آمریکا نداشته است که با ترور "ملا اختر منصور" رهبر طالبان افغانستان بزرگترین خدمت را به این گروه تروریستی تکفیری بکند و با توجه به تبعات آن که روی ساختار سازمانی "القاعده" و تضعیف روحیه رهبران آن، مستقیما به داعش در سیطره بر دنیای افراطی ‎ گری "جهاد" انگیزه می‎بخشد.

در تحلیل ترور رهبر طالبان با توجه به ارتباط همه گروهک ‎ های وابسته به القاعده در جهان با ملا اختر منصور و "بیعت" رسمی با وی، نمی توان چارچوب درگیری ‎ ها را فقط به داخل اراضی افغانستان منحصر کرد.

"ملا اختر منصور" که در تابستان سال 2015 به عنوان رهبر طالبان جایگزین "ملا عمر" موسس این گروه انتخاب شد و پس از کشف کشته شدن ملا عمر حدود دو سال قبل، اتهامات زیادی متوجه وی به دلیل مخفی کردن خبر مرگ موسس طالبان شد و همین مساله منجر به چنددستگی در صف طالبان شد، از همین روی ملا اختر منصور برای راضی نگه داشتن فرزندان ملا عمر به نام های "یعقوب" و "عبدالمنان" آنها را عضو شورای رهبری طالبان کرد و سمت‎هایی را به آنها محول کرد. بنابراین طبیعی بود که اختلافات گذشته بین اعضای طالبان پس از اطمینان از خبر مرگ ملا اختر منصور در عملیات ترور، بروز پیدا کند اما چه کسی بیشترین استفاده را از آن می برد؟

در نگاه اول، داعش از بارزترین گروه تروریستی است که از مرگ ملا منصور که "امیر" همه گروه‌های تحت فرماندهی "القاعده" به شمار می‏رود، بیشترین منفعت را می برد و القاعده با سرکرده طالبان از زمان تاسیس آن "بیعت" می کند، لذا "اسامه بن لادن" سرکرده القاعده در پاکستان با ملا عمر بیعت کرده بود و پس از مرگ اسامه نیز این بیعت از سوی "ایمن الظواهری" ادامه داشت و پس از مرگ ملا عمر نیز این بیعت به ملا منصور منتقل شد، با وجود اینکه در داخل گروه طالبان بین طرفداران منصور و کسانی که خواهان بیعت با شخص دیگری بودند، اختلاف وجود داشت.

پایگاه لبنانی نوشت: از زمان مرگ "ملا عمر"، داعش به طور قوی در افغانستان بویژه در منطقه‌ای که با ایران هم‎مرز است، ظهور پیدا کرد، اما تفاوت‎های عمده‎ و اساسی بین داعش و طالبان وجود دارد با توجه به اینکه پیروان "ابوبکر البغدادی" با تمرکز بر محور "جهادی" در پایگاه‎های اصلی و مناطق تحت نفوذ خود، به دنبال حذف رقبای خود هستند، امری که تبعات زیادی در سطح جهانی خواهد داشت و با "بیعت ‎ های" بیشتر شاخه‎های القاعده منجر به پیدایش "خلیفه" خواهد شد. این هدفی است که داعش با تمام قوای خود در راستای جنگ "حذف" رقبای خود به دنبال آن است.

داعش طی روزهای اخیر از اعضای خود خواست تا حملات تروریستی را در بیش از یک کشور انجام دهند، لذا می توان گفت داعشی که سعی دارد چارچوب عملیات خود را در مرحله آینده گسترش دهد از مرگ ملا اختر منصور سوء استفاده خواهد کرد. این در حالی است که "طالبان" برای انتخاب جایگزین وی به نوعی سردرگم است و علاوه بر آن، القاعده در برابر یک بحران جدید برای "بیعت" با امیر جدید طالبان قرار دارد، هر چند القاعده از کاهش نقش خود در برابر رشد ناگزیر طرفداران ابوبکر البغدادی در منطقه از جمله سوریه، عراق، لیبی و یمن رنج می برد و از سوی دیگر، داعش در عملیات خارج از منطقه از جمله کشورهای اروپایی مانند فرانسه و بلژیک نقش عمده ایفا می کند، بویژه اینکه تحرکات داعش در جهان پس از اعلام واشنگتن درباره تشکیل ائتلاف ضد داعش بیشتر شده است.

نکته دیگری که باید درباره آن تامل کرد، نقش کلی حملات هوایی آمریکا علیه داعش است. اگر نگاهی گذارا به عملکرد واشنگتن داشته باشیم در می یابیم که در مجموع خوش خدمتی به داعش بود، بدین ترتیب که در این حملات هوایی تعداد زیادی از رهبران "القاعده" یمن کشته شدند اما این موضوع منجر به رشد داعش در این کشور شده است.

در عملیات ترور سرکردگان القاعده در سوریه نیز عمدتا رهبران بارزی که در در سوریه در جناح القاعده قرار داشتند از جمله رهبران گروهک "جبهه النصره"، کشته شدند و اطلاعات بدست آمده نشان می دهد که "ابومحمد الجولانی" از سرکردگان بارز جبهه النصره چند بار از حمله هوایی آمریکا جان سالم به در برد. این در حالی است که آمریکا به خوبی می داند که داعش در سایه تشکیل ائتلاف بین المللی ضد داعش موفق شد برخی از مناطق سوریه و عراق را به تصرف خود درآورد.

در پایان باید گفت که عملیات ترور ملا اختر منصور یک اتفاق گذرا در سطح عملیات گروه های تروریستی داعش و یا القاعده نبوده است و شاید گذشت زمان پیامدهای بزرگ آن را برملا کند.

ارسال نظر: