معاون وزیر اسبق جهاد کشاورزی در گفتگو با «نسیم آنلاین» افشا کرد:

فشار به وزیر برای واردات غیرقانونی برنج!

کدخبر: 2034549

جهانسوز گفت: منافع بسیار زیادی در واردات برنج وجود دارد که بسیاری از سیستم های وارد کننده برای واردات این محصول وزیر جهاد کشاورزی را به شدت تحت فشار قرار می دهند.

محمدرضا جهانسوز معاون وزیر اسبق جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی « نسیم آنلاین » در خصوص درباره برخی شایعات و اخبار منتشرشده مبنی بر فشار برای واردات برنج اظهار کرد: ما توانایی خودکفایی در همه محصولات کشاورزی را داریم و در خصوص برنج هم با استفاده از متدهای روز جهانی، ارقام پر محصول، با کیفیت و با در نظر گرفتن توانمندی کشاورزان نمونه و تناژ بالایی که در شرایط آب و هوایی به دست می آورند، توانایی خودکفایی را داریم.

وی با بیان این مطلب که " واردات برنج باعث می شود تولید ملی به خطر بیفتد " خاطرنشان کرد: در فصلی که کشاورزان می خواهند دسترنجشان را ارائه دهند، اگر برنج وارداتی وارد بازار شود قیمتها افت می کند، دلالها وارد عرصه می‌شوند و اتفاقات سال گذشته زراعی تکرار می شود. در سال گذشته در ابتدای فصل قیمتها بسیار پایین بود و در اواخر سال قیمتها شدیدا افزایش پیدا کرد که به ماههای اخیر هم کشید ولی پولی به جیب کشاورز نرفت.

معاون وزیر اسبق جهاد کشاورزی عنوان کرد: کشاورزانِ برنج ما اغلب خرده پا هستند و بعد از پایان فصل زراعی به دلیل اینکه از لحاظ مالی وضعیت خوبی ندارند و برای گذران زندگی پول قرض کرده اند، مجبورند که هرچه دارند بفروشند. در این صورت وقتی واردات صورت بگیرد و قیمتها هم افزایش یابد سود بسیار زیادی عاید وارد کنندگان می شود و تولید ملی شدیدا ضربه می‌خورد.

جهانسوز گفت: حساسیت آقای حجتی، وزیر جهاد کشاورزی حساسیت درستی است، ولی دولت باید در برابر فشار وارد کنندگان مقاومت کند، به خصوص در حال حاضر که مسئولیت بازرگانی محصولات کشاورزی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است. بنابراین باید با برنامه ریزی و تدبیر با این قضیه برخورد کرد.

وی تصریح کرد: منافع بسیار زیادی در واردات برنج وجود دارد که بسیاری از سیستم های وارد کننده برای واردات این محصول، وزیر جهاد کشاورزی را به شدت تحت فشار قرار می دهند. کافی است که برنج را با زد و بند وارد کشور کنید، بعد مشاهده خواهید کرد قیمتها در همان انبار با اندکی ایجاد اختلال در بازار بالا می رود.

معاون وزیر اسبق کشاورزی بیان کرد: واردات بی رویه، دشمن خودکفایی است و برای کشاورزان مشکل آفرینی می کند. برنج کالای اساسی است و باید روی ذائقه آن هم کار شود مثلا برنجهای دانه بلند به هیچ عنوان عطر و طعم برنج ایرانی را ندارند، منتها در یک پروسه مصرف آن برای مردم جا افتاده است.

جهانسوز افزود: در حال حاضر موسسه تحقیقات کشاورزی اقلامی از برنج را تولید کرده که به طور همزمان هم محصول دانه بلند و هم محصول با کیفیت عرضه می کند. مسلما اگر به نحوی عمل کنیم که برنج های داخلی که اصلاح شده اند به صورت تدریجی وارد عرصه شوند، در تولید این محصول خودکفا می شویم، واردت بیجای همه محصولات باعث ضربه خوردن به کشاورزی کشور می شود.

ارسال نظر: