علی جنتی:

۸۰ هزار عنوان کتاب در سال گذشته چاپ شد/ نظارت بر کتاب ها از گمرک آغاز شد

کدخبر: 2032365

جنتی با بیان اینکه طی سال های اخیر شاهد رشد عنوان کتاب‌های منتشر شده بودیم، افزود: تعداد عناوین تا قبل از سال ۹۳ تعداد ۶۴ هزار عنوان بود، اما در سال ۹۳ به ۷۲ هزار عنوان و در سال ۹۴ به ۸۰ هزار عنوان رسیده که ۵۰ درصد عناوین منتشر شده چاپ اول بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »،علی جنتی در مراسم اختتامیه بیست و نهمین دوره نمایشگاه کتاب گفت: این نمایشگاه بزرگترین رویداد فرهنگی کشور است ، البته نمایشگاه کتاب تنها جایگاهی برای عرضه کتاب نیست بلکه محلی برای تبادل افکار و محل ارتقای نویسندگان و اهل فکر و اندیشه و قلم نیز به شمار می رود. وی افزود: خوشبختانه امسال استقبال خوبی از سوی مردم و از اقشار مختلف جامعه از نمایشگاه صورت گرفت و همه علاقه مندان به فراگیری علم و دانش در این محل جمع شدند.امسال با توجه به محل جدید نمایشگاه و فضای مفرح شاهد رضایت مندی اکثر بازدیدکنندگان هستیم.

جنتی با بیان اینکه طی سال های اخیر شاهد رشد عنوان کتاب‌های منتشر شده بودیم، افزود: تعداد عناوین تا قبل از سال 93 تعداد 64 هزار عنوان بود، اما در سال 93 به 72 هزار عنوان و در سال 94 به 80 هزار عنوان رسیده که 50 درصد عناوین منتشر شده چاپ اول بود.

وزیر ارشاد در همین زمینه ادامه داد: یکی از دلایل افزایش عناوین منتشر شده این است که وزارت ارشاد فضایی ایجاد کرد تا ناشران و نویسندگان آثارشان را در چهارچوب قانون که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرده، منتشر و از سختگیری های بی جا جلوگیری شود. البته باید اعتراف کنم که در دو سال اخیر شاهد پایین آمدن تیراژ کتابها هستیم. وی ادامه داد:میانگین انتشار کتاب در سال 93 بالای دو هزار نسخه بود و در سال 94 از این میزان کاسته شد ، طی دو سال اخیر نیز اقدامات خوبی برای حمایت از ناشران و کتابخوانان انجام شد که از جمله این موارد می توان به حذف بن کارت کاغذی و جایگزین شدن بن های الکترونیک اشاره کرد. بن های کاغذی فروخته میشد اما امسال بن ها با نام افراد صادر شده است. این بن ها محدودیت زمانی دارند تا در نمایشگاه یا نهایتا تا پایان اردیبهشت ماه مصرف شود تا ناشران مورد حمایت قرار گیرند. وزیر ارشاد به نظارتهای انجام شده در دو بخش داخلی و بین الملل اشاره کرد و آن را یکی از مزیتهای این دوره نمایشگاه دانست.

به گفته وی نظارت در بخش بین الملل از قبل از ورود کتاب به نمایشگاه و از گمرک آغاز میشود.

وزیر ارشاد با اشاره به آثار عرضه شده در بخش داخلی گفت: آثار این بخش همگی مجوز دارند البته با وجود این نظارتها ، کنترل ادامه داشته و غرفه هایی که کتابهای غیر را منتشر و یا افست کرده بودند، تعطیل شدند. جنتی در پایان فعالیت های امسال بخش های سرای اهل قلم، غرفه پایتخت کتاب ایران و نامگذاری هر روز از نمایشگاه به نام یک استان را از دیگر ویژگی های این دوره نمایشگاه برشمرد.

ارسال نظر: