در مراسم افتتاحیه روز ایتالیا در نمایشگاه کتاب عنوان شد

سفیر ایتالیا در تهران: سال آینده حضور گسترده‌ای در نمایشگاه کتاب تهران خواهیم داشت

کدخبر: 2029031

سفیر ایتالیا گفت: به نمایشگاه کتاب تهران بعد از یک عدم حضور طولانی سال گذشته بازگشتیم، غرفه امسال بزرگ‌تر است و کتاب‌های زیادی برای عرضه داریم، هدف بزرگ تری داریم چون سال آینده به عنوان مهمان ویژه حضور داریم.

به گزازش خبرنگار فرهنگی " نسیم آنلاین "، مراسم افتتاحیه روز ایتالیا در نمایشگاه کتاب، با حضور آنتیمو چزارو، وزیر فرهنگ ایتالیا، مائورو کنچاتوری، سفیر ایتالیا و شهرام نیا، قائم مقام بیست و نهمین دوره نمایشگاه کتاب تهران در سالن ملل این نمایشگاه برگزار شد.

در ابتدای این برنامه، شهرام نیا گفت: سی امین دوره نمایشگاه کناب، ایتالیا به عنوان مهمان ویژه حضور دارد، این برنامه امروز اغازگر یک سال برنامه ریزی برای این مهمان ویژه است.

وی افزود: ما می خواهیم این مهمان ویژه شدن ایتالیا یک رویداد کوتاه نباشد، بلکه این را فرصتی برای روابط فرهنگی دو کشور می دانیم؛ از گذشته دور مردم کشور ما با ادبیات و فرهنگ ایتالیا آشنا بودند.

شهرام نیا گفت: خوشبختانه این اتفاق یک طرفه نبوده و از ادبیات ایران هم کتاب های زیادی به اینالیایی توجمه شده است.

قائم مقام نمایشگاه کناب افزود: فرصت حضور برای مهمان ویژه ، فرصت خوبی برای این نمایشگاه است، البته این فرصت فقط به ترجمه آثار ختم نمی شود و راه های فرهنگی زیادی وحود دارذ، تصویرگران و ناشران ما نمایشگاه بلونیا را کاملا می شناسند.

شهرام نیا گفت: امیدوارم موضوع حضور ایتالیا اغاز تعمیق این جنس ارتباطات فرهنگی باشد.

در ادامه، کونچاکتوری سفیر ایتالیا در ایران گفت: بسیار خوشحالم که برای سال دوم در این نمایشگاه حضور دارم، کار ما امروز با سخنان آقای شهرام نیا شروع شد.

وی افزود: به نمایشگاه کناب تهران بعد از یک عدم حضور طولانی سال گذشته بازگشتیم، غرفه امسال بزرگ تر است و کتاب های زیادی برای عرضه دازیم، هدف بزرگ تری داریم چون سال آینده به عنوان مهمان ویژه حضور داریم.

سفیر ایتالیا گفت: بعد از پیشنهاد ایران و پذیرش ما از حالا یک سال فرصت داریم تا برای این مسئله تلاش کنیم؛ طی سده های متمادی، این دو کشور به مثابه دو نقطه اشتراک در جهان عمل کردند و قاره های زیادی را به هم ارتباط دادند،

وی افزود: از توان درک تفاوت ها برخوردار بودند، در طول سده های تاریخ شبه جزیره ایتالیا و ایران کارهای بسیاری انجام دادند و امروز نیز ما به چنین دیدی به آینده می نگریم و امیدمان به ارتباط قوام یافته میان ملل است

نخستین مقام غربی که بعد از اتفاقات هسته ای به ایران آمدند، مقامات ایتالیابی بودند، اقای روحانی هم ایتالیا را انتخاب کردند، دو ماه و نیم بعد وزیر دیگر ایتالیا به ایران امد و با همه مقامات ایرانی دیدار داشت.

سفیر ایتالیا در ایران گفت: سه عرصه مهم کاری بین دو کشور، عرصه های فرهنگ، ژئوپولوتیک و اقتصاد بود، بی دلیل نبود که مسئولان ایتالیایی اولین جایگاه را به فرهنگ اختصاص دادند، در پی نهایی شدن برحام بسیاری از کشور ها هیئت های خود را به ایران فرستادند، ایتالیا هم دو وزیر خود را فرستاد، چون ایتالیا اعتقاد دارد هر چه اتفاق می افتد به فرهنگ برمی گردد.

حضور گسترده ما در این دوره از نمایشگاه کتاب به خاطر همین مسائل است.

در ادامه آنتیمور چزارو وزیر فرهنگ ایتالیا گفت: از مقامات ایرانی تشکر می کنم، مسلما زمانی که از فرهنگ سخن به میان می آید نمی توانید آنچه بازده کاری است را نادیده بگیرید.

وزیر فرهنگ ایتالیا گفت: ایران و ایتالیا دارای فرهنگ و مستقلی هستند، با عنایت به این قرابت در زمینه میراث فرهنگی، کاوش، مرمت و باستان شناسی تبادل آثار تاریخی داریم یکی از کارهایی که در تابستان انجام می شود، انتقال بخشی از آثار مکشوفه تاریخی ایران به نمایشگاهی در ایتالیا است.

وی گفت: خلاقیت برامده در نوع مهمان نوازی ایران را در غرفه ایران در اکسپو میلان شاهد بودیم، این تعذیه فقط تغذیه خوراکی نیست بلکه فرهنگی هم هست.

وزیر فرهنگ ایتالیا ادامه داد: همکاری های فرهنگی فقط به حفظ آثار فرهنگی نیست، باید در اینجا اشاره ای کنم به هنر صنایع دستی ایران، تبادل فرهنگی از طریق تبادل گفتمان شکل لازم را به خود می گیرد، حضور ما در این مکان اهمیت دو کشور ما به کتاب و نشر نشان می دهد.

ایشان در پایان اظهار کرد: این نشست بزرگ تولیدکنندگان کتاب نشان از عمق این فعالیت های فرهنگی است؛ به ابعاد گسترده چند رسانه ای باید توجه کنیم ، حقوق ناشران را به رسمیت بشناسیم. ناشران و دییران نشر مسئولان اصلی هستند که ما را کنار هم نگه می دارند.

ارسال نظر: