در مراسم گرامیداشت مقام معلم مطرح شد؛

روحانی: در پی اسلام انقلابی نیستیم/ آموزش زبان‎‌های خارجی باید متنوع و کیفی شود

کدخبر: 2028646

رئیس جمهور اظهار داشت: همین جمله شهید مطهری را که گفت انقلاب اسلامی و اسلام انقلابی را مدنظر قرار دهید، او می‌گوید ما انقلاب اسلامی داریم و نه اسلام انقلابی،‌ انقلاب اسلامی معنایش آن است که در جامعه تحرک بزرگی را به وجود آوریم.

به گزارش خبرنگار سیاسی « نسیم آنلاین »، حسن روحانی رئیس جمهور در مراسم گرامیداشت مقام معلم که در سالن اجلاس سران برگزار شد اظهار داشت: شهید مطهری به حق یک سرمایه بزرگ برای کشور ما بود و امروز نیز آثار او یک سرمایه بزرگ است.

وی افزود: او به حق یک فقیه بود،‌ فقیه به معنای آنکه به اعماق فرهنگ اسلامی دسترسی پیدا کرده بود، دانش عمیقی نسبت به فرهنگ وسیع اسلام داشت و به حق یک متفکر بود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: شما در کمتر زمانی می‌بینید که او وارد شود و در مقالات، کتاب‌ها و سخنانش و نظریه ویژه خود را ارائه نکند، او کاملا به زمان آشنا و آگاه به زمان بود و جامعه و نسل جوان و جهان را به خوبی می‌شناخت و این بسیار مهم است که ما شرایط امروز و مخصوصا شما معلمین همیشه باید شرایط فردا را ببینید. چون شما افرادی را تربیت می‌کنید که برای 15 یا 20 سال بعد می‌خواهند مسئولیت‌های مهم اجتماعی را بر دوش بگیرند.

روحانی تصریح کرد: شهید مطهری به حق شجاع بود. ما معلم آزاد، آزاده، شجاع که مصلحت جامعه و نسل جوان و مصلحت کشور را در منافع زودگذر چند روزه ترجیح دهد که شهید مطهری آنچه که فکر می‌کرد لازم است برای جامعه بگوید گفت و حتی زجرها کشید.نسبت به فشارهایی که از انحای مختلف جامعه دیروز به او می‌شد خم به ابرو نمی‌آورد.

وی تأکید کرد: هنگامی که دانش عمیق شناخت روزگار و جهان متفکر بودند اندیشمند بودن با شجاعت و شهامت توأم شود آن وقت یک معلم نمونه چون شهید،‌ علامه مطهری ساخته می‌شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: همین امروز هم که کتاب‌های او را ورق بزنید برای مشکلات امروز ما هم کتاب‌هایش حرف می‌زند و سخن می‌گوید. بی‌جهت نبود که امام او را عصاره زندگی خود می‌دانست و من شاهد بودم در مواقعی که امام تا چه حد به شهید مطهری به عنوان یکی از بهترین شاگردانش احترام می‌گذاشت.

روحانی اضافه کرد: شما همین جمله شهید مطهری را که گفت انقلاب اسلامی و اسلام انقلابی را مدنظر قرار دهید، او در آن مقالاتش پیرامون انقلاب اسلامی به این خطر بزرگ اشاره می‌کند، او می‌گوید ما انقلاب اسلامی داریم و نه اسلام انقلابی،‌ انقلاب اسلامی معنایش آن است که در جامعه تحرک بزرگی را به وجود آوریم. انقلابی را در ابعاد سیاسی،‌ اقتصادی و اجتماعی به پا کنیم که هدف آن اسلام و ارزش‌های اسلامی باشد.

وی تأکید کرد‌: اسلام انقلابی معنایش این است که ما اصل را به انقلاب و مبارزه می‌دهیم و بخشی از اسلام را قبول داریم که ما را دعوت به جهاد و مبارزه می‌کند،‌ یکی از مشکلات ما قبل از پیروزی انقلاب در برابر برخی گروهک‌ها و حتی بعد از پیروزی انقلاب در برابر آنها این بود که انقلاب اسلامی را نپذیرفته بودند و اسلام انقلابی را قبول داشتند.

رئیس‌جمهور گفت: آنها می‌گفتند آنجایی که جهاد و مبارزه است آنجا ما اسلام را قبول داریم و در آنجایی که از دید آنها مبارزه نیست می‌گفتند اسلام را قبول نداریم. به تعبیر آن معلم بزرگ اسلام احکام بی‌شماری دارد که یکی از آنها جهاد و مبارزه است و اگر ما انقلاب را می‌خواهیم به خاطر تحقق ارزش‌های اسلام می‌خواهیم و اگر مبارزه را دنبال می‌کنیم برای استقرار اهداف نظام اسلامی و فرهنگ اسلام و اجرای قرآن و سیره پیامبر و ائمه خدا علیهم‌السلام است.

روحانی افزود: همین امروز ما این مشکل را داریم و همین امروز باید کتاب مطهری را بازخوانی کنیم و معلمین ما باید برای جوانان ما تشریح کنند که ما انقلاب اسلامی داریم و ما در پی اسلام انقلابی نیستیم، همان‌هایی که معتقد به اسلام انقلابی بودند قاتل آن معلم بزرگوار و همان گروهک‌ها بودند که ایشان را به شهادت رساندند.

وی اظهار داشت: خدا یک استعداد و هوش ذاتی بالایی را به ما ایرانیان داده است، یک فرهنگ غنی از گذشته داریم که مربوط به هزاران سال است و به آن می‌بالیم.

روحانی با بیان اینکه ما ایرانیان اسلام را به جان و دل پذیرفتیم و در تعالی فرهنگ اسلام ایرانی کوشش کردیم گفت: یکی از نوشته‌های این معلم بزرگ (شهید مطهری) هم در زمینه خدمات متقابل اسلام و ایران بود.

وی با تاکید براینکه ما امروز شرایط بسیار خوبی برای رشد جامعه داریم گفت: اما در عین حال باید همه توان و کوشش خود را برای توسعه کشور به کار بگیریم این توسعه از کجا شروع می‌شود؟ قطعاً از دبستان از دبیرستان و آموزش و پرورش شروع می‌شود.

رئیس جمهور اظهار داشت: هر چه در دوران دبستان و دبیرستان سرمایه‌گذاری کنیم محصول آن را در سنین بالاتر در جامعه به دست می‌آوریم و درو می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: جای هیچ تردیدی نیست که سن ساخته شدن انسان در مسیر فرهنگ مطلوب همین سنینی است؛ در روایات ما هم به 7 سال اول و 7 سال دوم اهمیت داده شده است و این 7 سال اول و 7 سال دوم در اختیار معلم است؛ هر کاری می‌خواهیم بکنیم در همان سن نوجوانی و آغاز جوانی است.

روحانی با بیان اینکه وقتی سبک زندگی، ذهنیت، اخلاق و رفتار انسانی شکل گرفت دیگر تغییرش سخت است گفت: کما اینکه در علم و دانش هم بیشترین یادگیری‌های ما در زمان نوجوانی و آغاز جوانی است؛ همان که گفته اند العلم فی الصغر کالنقش فی الحجر؛ خیلی چیزهایی که ما در دبستان و دبیرستان آموختیم نه یادمان رفته نه یادمان می‌رود اما در دوره دانشگاه خیلی چیزها یادگرفتیم که یادمان رفته است.

وی افزود: هر چی سن بالاتر می‌رود هم یادگیری سخت می‌شود و هم ثبت آن در حافظه به آسانی امکان‌پذیر نیست.

رئیس جمهور با بیان اینکه دیشب در شورای عالی انقلاب فرهنگی به مناسبت بیان رهبری راجع به زبان خارجی در آموزش و پرورش بحث کوتاهی داشتیم گفت: یکی از سوالات این بود که چطور در اروپا بچه های دبستانی و دبیرستانی غیر از آن زبانی که در آن کشور است حداقل به دو زبان خارجی دیگر باید مسلط شوند و می‌شوند در حدی که هم می‌توان حرف بزنند و هم مطالعه کنند و هم بنویسند چرا ما در این زمینه یک قدم عقبیم، باید چکار بکنیم؟ از چه سنی باید شروع کنیم چگونه باید تعلیم دهیم؟

وی با بیان اینکه هر چه ما بتوانیم جوانان‌مان را به چند زبان آشنا کنیم، هر زبانی که شما بلد باشید یک دریچه جدید علم و دانش و فهم جهانی و شناخت حتی به روی شما باز می‌شود گفت: ترجمه هیچوقت کار آن زبان را نمی‌تواند انجام بدهد؛ آن که به زبان عربی آشنا است و زبان عربی را بلد است از خواندن قرآن لذت دیگری می‌برد تا آن کسی که قرآن را می‌خواند و ترجمه را هم به زبان فارسی می‌خواند.

روحانی اظهار داشت: آموزش چند زبان خارجی به امکانات، خواست مردم و همچنین تعداد معلمین آشنا به زبان خارجی ما ارتباط دارد؛ مردم و دانش آموزش خود باید بخواهد.

وی با بیان اینکه با امکاناتی که داریم هرچه بتوانیم چند زبان مهم خارجی را به دانش آموز یاد بدهیم به نفع زندگی آن دانش‌آموز کار کردیم گفت: امروز در شبه قاره هند که بیش از 2 میلیارد جمعیت دارد به خاطر این که این جمعیت عظیم به زبان انگلیسی مسلط هست شما ببینید در IT چکار می‌کنند، چه شغل بزرگی را شبه‌قاره هند به دست آورده، چون شب و روز هم متفاوت است در کشورهای غربی در حالی که شب است اینها در زمینه IT کار می‌کنند و آنها که صبح بیدار می‌شود محصول کار را می‌بیند.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما زبانی باید یاد بدهیم که درکنار آن علم راحت‌تر به دست بیاید گفت: زبانی بیاموزیم که شغل بیشتر برای نسل جوان ما به وجود بیاورد و ارتباط اقتصادی ما را با دنیا تسهیل کند، البته ما امروز سطح روابطمان با دنیا وسیع است و الآن یک کشور بزرگ و پیشرفته هستیم.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش پایه‌های اولیه رشد و توسعه جامعه ما است گفت: مگر می‌توانیم بدون داشتن معلم خوب، مهارت دیده و عالم با انگیزه دانش‌آموز خوب تربیت کنیم؟ اگر دانش اموز خوب نداشتیم چطور می‌توانیم در صحنه علمی، صنعت و حل معضلات جامعه نوجوان و جوان ما بتواند حلال مشکلات باشد؟

روحانی با تاکید براینکه پایه تعلیم و تربیت معلم است گفت: اینکه من در این جمع امروز جوانان زیادی را می‌بینم از پسران و دختران اینهایی که یا معلم یا دانشجو که خود را برای تعلیم آماده می‌کندن بسیار جای سرور و خوشحالی است؛ می‌دانید که اگر ما در جامعه‌ای توسعه بخواهیم باید نسل جوان انتخاب‌گر و با استعداد ما امروز خود آمده و شغل معلمی را بر می‌گزیند و انتخاب کند.

وی با بیان اینکه همه شما یک روزی دانش آموز بودید گفت: من کاملاً به یاد دارم در دوره دبستان یک جور معلمینی بودند که برای اینکه ساعتشان را پر کنند می‌آمدند اما این یک جور معلم دیگر هم بود که عاشقانه از لحظه‌ای که وارد کلاس می‌شدند با شوق و ذوق برای ادای وظیفه می آمدند.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما باید دانش آموزان را فرزندان خودمان بدانیم گفت: به غیر از این نمی‌توانیم در جامعه توسعه ای ایجاد کنیم؛ هر معلمی باید دانش آموزان کلاسش را فرزندان خود بداند، راه توسعه کشور از طریق معلمین فرهیخته و با انگیزه آنهایی است که عاشق آینده کشور هستند.

وی با بیان اینکه امروز فضا برای پیشرفت پس از برجام آماده شده گفت: شما باید از این فضا بهترین استفاده را بکنید، این شما هستید که باید به دانش آموز امید بدهید، هیچ چیز برای آینده کشور ما بالاتر از امید نیست، اگر خدای ناکرده در امید نسل جوان ما خللی ایجاد شد ما نمی‌توانیم به توسعه و پیشرفت برسیم.

روحانی با تاکید براینکه از آثار مهم برجام توسعه امید در نسل جوان ما در کشور ایران است گفت: اگر این امید افزایش پیدا کرد ما بر مشکلات غلبه می‌کنیم و می‌توانیم فضا را آماده کنیم.

وی افزود: این همه زحمت و تلاش و این کار بزرگ برای این نبود که وقتی برجام به فرجام رسید تازه دو مرتبه بنشینیم و دعوا کنیم، همه این کارها برای وحدت و انسجام جامعه بود.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه یکی از بزرگترین وظایف معلمین ایجاد وحدت و انسجام ملی است گفت: خدا نکند معلمی به دو شکل شاگرد خود را ببیند و دسته بندی بکند و بگوید این 10 نفر از یک خانواده‌ای هستند که با خط فکری من موافق است و آن 5 نفر نیستند؛ نگاه ما به دانش آموزش باید کاملا نسبت به هر قومیت، مذهبی و تفکر سیاسی یکسان باشد.

وی افزود: دانش‌آموز می تواند وابسته به هر جناح و حزبی که می‌خواهد باشد اما نگاه به تمام دانش آموزان یکسان است، ما باید به همه آنها انرژی مثبت بدهیم.

روحانی اظهار داشت: باید پایان سال تحصیلی از کلاس ما امید، وحدت و اعتدال بیشتر برای جامعه ما بیرون آید.

وی با در ادامه سخنرانی خود با بیان اینکه اگر میخواهیم فرهنگ درجامعه رشد کند باید سرمایه‌گذاری ما در آموزش و پرورش باشد گفت: امروز ده‌ها نهاد در این کشور تحت عنوان دغدغه فرهنگی از دولت پول می‌گیرند و عمدتاً برای جذب پول از بودجه عمومی است اما ظاهراً سخنشان دغدغه برای فرهنگ جامعه است؛ اگر می خواهیم فرهنگ جامعه رشد کند باید آن بودجه برای آموزش و پرورش خرج کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما نمی‌خواهیم در کشور تعلیمات موازی درست کنیم گفت: هر چه می‌خواهیم پول خرج کنیم باید برای این بچه‌هایی باشد که در دبستان و دبیرستان هستند اما برخی از محل های که به اسم کار فرهنگی ایجاد شده اند هی برای پول گرفتن به دولت فشار می‌آورند؛ خدا شاهد است اگر یک پنجم آن بودجه را در داخل آموزش و پرورش هزینه کنیم تعالی فرهنگی نسل نوجوان و جوان ما چند برابر خواهد شد.

وی اظهار داشت: آقای فانی شاهد هست من هر وقت بحث می‌شود و صحبت مسائل فرهنگی می‌کند من مداوم در این دولت تکرار کردم گفتم اگر می‌خواهید راهش از آموزش و پرورش است و راه دیگری ندارد

روحانی خاطر نشان کرد: اگر می‌خواهیم آسیب‌های اجتماعی را حل کنیم به فکر درمان نباشیم به فکر بهداشت باشیم، اگر می‌خواهیم آسیب‌های اجتماعی ما کاهش بیابد راهش سرمایه گذاری در آموزش و پرورش است.

وی با بیان اینکه خداوند یک نعمت بزرگ به نام کلاس درس آموزش و پرورش معلمان عزیز به ما داده گفت: چرا از این ظرفیت قدردانی نمی‌کنیم؟ چرا می‌خواهیم ظرفیت‌های موازی ایجاد کنیم که آنها در آموزش و پرورش هیچ تخصصی ندارند و فقط یک تابلوهایی ایجاد کردند و مداوم هم به سازمان مدیریت و دولت فشار می‌آورند؛ به فکر اهدافمان در کشور عزیزمان باشیم و بدانیم هر مقدار در آموزش و پرورش سرمایه گذاری کنیم ضرر نخواهیم کرد؛ هر مقدار که باشد.

رئیس جمهور اظهار داشت: من ضمن اینکه قبول دارم دولت در فرصت‌های آینده باید تلاش بیشتر برای آموزش و پرورش انجام بدهد اما دیروز از سازمان مدیرت خواستم که آخرین آمار راجع به آموزش و پرورش را به من بدهند؛ می‌گویند اعتبار ادارات کل آموزش و پرورش در سال 92 14 هزار و 700 میلیارد تومان بوده و امسال به 27 هزار و 400 میلیارد تومان یعنی به دو برابر افزایش پیدا می کند.

وی افزود: بودجه ما برای تخصیص با اینکه اکثر دستگاه های کشور تخصیص آنها زیر 100 درصد است اما در آموزش و پرورش این تخصیص ما در سه سال 113/4 درصد، 108/6 درصد و در سال گذشته 108/4 درصد بوده یعنی هر سال آنچه تخصیص یافته بیش از صد در صد اعتبارات مصوب بود.

روحانی اظهار داشت: اعتبارات مربوط به حقوق و مزایا طی سال‌های 92 و 95 به طور متوسط 20/7 افزایش یافته به طوری که میانگین حقوق و مزایای معلمان عزیز در این مدت از 1 میلیون و 280 هزار تومان به 2 میلیون و 330 هزار تومان افزایش می یابد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه وزیر آموزش و پروزیش در این بخش زیاد با آمار موافق نیست گفت: حتماً این آمار دقیق است.

رئیس جمهور افزود: در سال 95 اختصاص 3 هزار و 500 میلیارد تومان به صورت ویژه برای اجرای طرح رتبه بندی معلمان، 4 هزار و 500 میلیارد تومان برای پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان و اعطای مجحوز جذب 14 هزار و 903 دانشجو معلم برای تحصیل در دانشگاه فرهنگیان به همراه 500 نفر نیروی جدید برای سیستان و بلوچستان برای رفع محرومیت داریم.

وی در پایان اظهار داشت: این آمار به آن معنی آن نیست که همه مشکلات معلمان پایان یافته بلکه این به آن معنی است که دولت در حد امکانات و توانی که داشته همواره معلمین عزیز را به عنوان فرهیختگان جامعه‌ای که فردا و نسل فردای ما را می‌سازند مورد توجه قرار داده است.

ارسال نظر: