چه اصراری وجود دارد تا قبل از برگزاری انتخابات فوتبال، قرارداد اسپانسر به امضا برسد

ابهامات قرارداد اسپانسر پیراهن تیم ملی چه زمانی برطرف می‌شود؟

کدخبر: 2027628

انتخابات فدراسیون فوتبال قرار است ۱۸ اردیبهشت برگزار شود و چه اصراری وجود دارد تا قبل از این تاریخ قرارداد اسپانسر پیراهن تیم ملی با فدراسیون امضا شود.

گروه ورزشی « نسیم آنلاین »، هر روز که به پایان مدیریت کفاشیان در فدراسیون فوتبال نزدیک می‌شود اخبار و اتفاقات جدیدی روی می‌دهد که بیش از پیش به این نکته می‌رسیم که فرسنگ‌ها فاصله با مدیریت علمی در فوتبال داریم. بحث اسپانسرینگ در فوتبال کشور به یکی از معضلات جدی در این رشته ورزشی تبدیل شده و روزی نیست که در اخبار و رسانه‌ها خبری در این خصوص به گوش مردم نرسد. فدراسیون فوتبال هم از این قضیه مستثنی نبوده و در این چندساله با مشکلی به نام اسپانسر پیراهن تیم ملی روبه رو بوده است.

نهم دی ماه سال گذشته بود که فدراسیون فوتبال رسما اعلام کرد که شرکت آل‌اشپورت تامین کننده لباس و تجهیزات تیم‌های ملی شده است. دوازدهم دی ماه نیز کفاشیان رسما این خبر را تائید کرد و گفت قرارداد سه ساله با این شرکت امضا شده است.

با رسانه‌ای شدن خبر قرارداد آل‌اشپورت با فدراسیون فوتبال اما و اگرهای زیادی در خصوص این قرارداد به گوش رسید. مهم‌ترین سوال این بود که سرمربی تیم ملی و بازیکنان ملی‌پوش از کیفیت این لباس ناراضی بودند و چه شد که به یک باره فدراسیون با این شرکت قرارداد امضا کرد. همین سوالات باعث شد تا نهادهای نظارتی به این قرارداد ورود کنند و قرارداد با این شرکت به سرانجام نرسد.

چهار روز بعد یعنی 16 دی ماه سال 94 فدراسیون فوتبال فراخوانی اعلام کرد که با این مضمون که "فدراسیون فوتبال در نظر دارد جهت اسپانسرینگ لباس و تجهیزات ورزشی تیم های ملی از میان شرکت های تولیدی و یا توزیع کننده اینگونه اقلام داخلی و یا خارجی، بالاترین پیشنهاد را انتخاب و اقدام به عقد قرارداد کند."

همه منتظر این بودند که بعد از اتفاقات شرکت آل‌اشپورت، فدراسیون فوتبال با دقت بیشتری اسپانسر پیراهن تیم ملی را انتخاب کند که ناگهان برند "جیووا" به عنوان اسپانسر تیم ملی معرفی شد.

این برند ایتالیایی که در سال 2008 به طور رسمی کار خود را آغاز کرده تا سال 2016 تنها پوشاک ورزشی تیم ‌ملی مالت را تهیه کرده است و در حال حاضر در لیگ ایران پیراهن تیم‌های سایپا، ملوان و نیروی زمینی را تامین می‌کند.

اما با رسانه‌ای شدن نام جیووا به عنوان اسپانسر پیراهن تیم ملی بازهم اما و اگرهای فراوانی در خصوص قرارداد فدراسیون با این برند به گوش رسید. چه شد که به یک باره این شرکت اسپانسر پیراهن تیم ملی شد؟ در این خصوص چند سوال در ذهن مخاطبان بوجود آمده که به شرح زیر است:

1- کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی بارها از پیراهن‌های تیم ملی انتقاد کرد و خواهان این بوده که فدراسیون اگر به دنبال پیراهن تیم ملی است با برندی قرارداد امضا کند که در شان تیم ملی باشد. با توجه به سابقه جیووا، ما نه تنها با برند بهتری نسبت به آل‌اشپورت قرارداد نبستیم بلکه چندین رده نیز پایین‌تر رفته‌ایم.

2- طبق قانون تجارت فدراسیون فوتبال باید برای اسپانسری پیراهن تیم ملی مناقصه و یا مزایده برگزار می‌کرد. فدراسیون 16 دی ماه فراخوانی داده بود ولی بعد از آن خبری درخصوص اینکه چه پیشنهادهایی به فدراسیون داده شده، به گوش نرسید که ناگهان جیووا به عنوان اسپانسر تیم ملی معرفی شد.

3-برندهایی مانند "لی‌نینگ"، "آدیداس"، "لوتو" و "خوما" تمایل خود را برای اسپانسری پیراهن تیم ملی اعلام کرده بودند و سوال اصلی این است که فدراسیون فوتبال به درخواست‌های آنها توجه کرده و پس از مقایسه پیشنهادهای این شرکت‌ها، جیووا را انتخاب کرده است؟

4- فدراسیون فوتبال نظر کارشناسی کی‌روش و بازیکنان تیم ملی را در این خصوص لحاظ کرده است؟ پیش از دیدار تیم ملی ایران و عمان، یکی از برندهای معروف ورزشی به کادرفنی و تمامی بازیکنان ساک ورزشی و پیراهن هدیه می‌دهد که به گفته بازیکنان کیفیت این لباس ها خیلی خوب بوده، آیا فدراسیون پیشنهاد این برند را بررسی کرده است؟

5- چرا نهادهای نظارتی مانند قراردادی که فدراسیون با آل اشپورت بست به قرارداد جیووا نیز ورود کردند و خواهان بررسی همه جانبه در این خصوص شدند؟

خبرنگار « نسیم آنلاین » تلاش زیادی کرد که از مسئولان مرتبط با این قرارداد پاسخ ابهامات را بپرسد ولی تلاش وی بی‌نتیجه ماند و نتوانست سوالات خود در این خصوص را از درخشان رئیس کمیته بازاریابی فدراسیون و ترابیان دبیر کمیته بازاریابی بپرسد.

قرار است انتخابات فدراسیون فوتبال 18 اردیبهشت ماه برگزار شود و تمامی تمرکز اهالی فوتبال و رسانه معطوف این انتخابات شده است. باید به این نکته توجه کرد حواشی این انتخابات نباید تاثیری به سایر کارهای فدراسیون فوتبال داشته باشد و باید همه کارها به درستی انجام شود. سوال اصلی این است که چه اصراری وجود دارد تا قبل از برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال، قرارداد اسپانسر پیراهن تیم ملی به امضا برسد؟ بهتر نیست صبر کرد تا رئیس جدید در این خصوص وارد شود و وی اسپانسر جدید را مشخص کند؟

اتفاقات اخیر نیز باعث شده تا مدیرکل حراست وزارت ورزش نیز نسبت به آن واکنش نشان دهد. "حسنی‌خو در پاسخ به این سؤال که انتخابات فدراسیون فوتبال 18 اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد و مدیران فعلی این فدراسیون چرا اجازه نمی‌دهند رئیس جدید وارد بحث انتخاب اسپانسر برای تیم ملی شود، گفت: نمی‌دانم این سؤال را باید از کفاشیان بپرسید. این بحث‌ها مدیریتی است، اما از نظر ما هم جایی ندارد که اکنون اسپانسر تیم ملی را با عجله انتخاب کردند. این حرف منطقی است که باید منتظر رئیس بعدی بود و زمانی که قرار است 18 اردیبهشت‌ماه رئیس جدید انتخاب شود، تا آن زمان هم برای انتخاب اسپانسر صبر کرد. ضرورتی هم وجود ندارد که تا قبل از این تاریخ برای تیم ملی البسه فراهم کرد، چون تیم ملی اردویی ندارد.

وی با اشاره به توافق فدارسیون فوتبال با شرکت جیووا برای اسپانسری تیم ملی افزود: روی برندی که برای تیم ملی انتخاب شده می‌گویند قانون رعایت نشده است. بحثی هم روی کیفیت این البسه وجود دارد که گفته شده کیفیت لازم را ندارد. البته در این خصوص باید کارشناسان نظر بدهند و کیفیت لازم این البسه مورد بررسی قرار بگیرد."

باید منتظر ماند و دید که ورود دستگاه های نظارتی به قرارداد فدراسیون فوتبال با جیووا سرانجام قرارداد آل‌اشپورت را پیدا می‌کند و یا اینکه بالاخره تیم ملی با یک اسپانسر پیراهن به توافق می‌رسد؟

ارسال نظر: