علی مرادخانی:

"هیچ" چهره‌ای جهانی شده است

کدخبر: 2027462

معاون امور هنری وزیر ارشاد گفت: در هر کجای دنیا که می‌رویم، افتخارشان این است که «هیچ» استاد تناولی را دارند. در واقع مجسمه‌های «هیچ» به یک چهره جهانی تبدیل شده‌اند و این، افتخار بزرگی است که امروز نصیب ما شده است.

به گزارش « نسیم آنلاین » ، نمایشگاه آثار هنرمندان «ماه مهر» که هنرجویان پرویز تناولی هستند با حضور این مجسمه‌ساز و علی مرادخانی - معاون امور هنری وزیر ارشاد - دهم اردیبهشت‌ماه در فرهنگسرای نیاوران گشایش یافت.

در این نمایشگاه آثاری از مسیح احمدی، لیلی طاهری، مریم ابتکار، یکتا درویش، شهرزاد ارفعی و... با نظارت پرویز تناولی و ملهم از آثار پیشگامان هنر معاصر در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است. آثاری که به گفته اساتید و کارشناسان اهل فن، نویددهنده‌ی آینده‌ای خوب برای هنر مجسمه‌سازی ایران است و اگر خالقان چنین آثاری مورد حمایت و تشویق قرار گیرند آثار فاخری در این حوزه خلق می‌شود.

پرویز تناولی در این مراسم، با بیان این‌که آثار این نمایشگاه این قابلیت را دارد که در شهرهای بزرگ جهان مانند نیویورک، لندن، زوریخ و ... نیز نمایش داده شود، گفت: نمایشگاه بسیار خوبی را امروز دیدم. از لحاظ کانسپت، فکر و اجرا، این نمایشگاه را در سطح جهانی می‌بینم، چون هنرمندان نهایت کوشش و تلاش خود را در خلق آثارشان به کار بسته‌اند.

او افزود: چند سال است که با آن‌ها کار می‌کنم و ثمره‌ی آن واقعا امیدبخش است. در بازدید از نمایشگاه، واقعا غرق در شادی و شعف شدم؛ چرا که احساس کردم از نمایشگاهی در حد و اندازه‌های بین‌الملل دیدن می‌کنم. من آینده‌ی مجسمه‌سازی را با این‌که عمر کوتاهی دارد، بسیار روشن و درخشان می‌بینم.

تناولی با اشاره به مجسمه‌های «هیچ» ساخته لیلی طاهری گفت: در خلق مجسمه‌های «هیچ» و دیگر آثار، با من مشورت شد. هر هنرمند تازه‌کاری از آثار هنرمندان بزرگ در ابتدای امر الهام می‌گیرد و کار‌هایش را خلق می‌کند. هر کسی باید هنرمندی را منشأ و مراد خود قرار دهد و راه او را ادامه بدهد، به شرط این‌که اثری که خلق می‌شود صرفا جنبه تقلید نداشته باشد.

مرادخانی: نگاه تناولی به بار نشسته است

علی مرادخانی - معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد - نیز اظهار کرد: کسانی که شاگرد پرویز تناولی بوده‌اند امروز توانسته‌اند به مرحله آفرینش و خلق اثر هنری برسند. یکی از مباحثی که دنبال می‌کنیم، این است که ببینیم آموزش‌های آکادمیک و ... که داده می‌شود، چگونه می‌تواند به یک نتیجه روشن و مطلوب برسد. این نوع نگاه کارگاهی که تناولی دارد امروز به بار نشسته است و نشان می‌دهد برای رسیدن به هدف، نقاط مختلف مسیر کاملا نقطه‌گذاری و معلوم شده است. موجب خوشحالی است که هنرمندان تازه‌کار آثاری درخور توجه خلق می‌کنند.

او افزود: رده سنی هنرمندان نمایشگاه «ماه مهر» نشان می‌دهد آن‌ها در حوزه کاری‌شان به بلوغ خوبی رسیده‌اند. در میان آن‌ها کسانی را می‌بینیم که در حوزه‌ی حجم آینده بسیار روشنی دارند و اتفاقات خوبی در این حوزه در حال وقوع است. باید نگرش به‌گونه‌ای باشد که مجسمه‌سازان برای ادامه کار تشویق شوند. از این رو باید راهکاری اندیشید تا آثار با توجه به شرایط موجود به دست افراد علاقه‌مندی برسد که ذوق داشتن چنین کارهایی را دارند.

مرادخانی با اشاره جمله پرویز تناولی «من از هیچ به همه چیز رسیدم» درباره‌ی مجسمه‌های «هیچ» گفت: تناولی یک موضوع مفهومی بسیار خوبی را انتخاب و کار کرد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن این نمایشگاه هر روز از ساعت ١٠ تا ٢١ و روزهای تعطیل از ساعت ١٤ تا ٢١ به فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند.

ارسال نظر: