تحلیل "رابرت فیسک"

طرح اقتصاد غیر نفتی عربستان باور کردنی نیست

کدخبر: 2027460

تحلیلگر سرشناس انگلیسی معتقد است که طرح پسر شاه سعودی برای ایجاد اقتصادی مستقل از نفت در عربستان غیرعملی و هدف آن بهبود چهره "وهابی" عربستان است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» در یادداشتی به قلم رابرت فیسک به بررسی بیانیه عربستان سعودی درخصوص ایجاد اقتصادی مستقل از نفت پرداخت.

فیسک در این یادداشت نوشت که این بیانیه بیشتر شبیه فنون جنگ روانی و بهبود چهره خاندان سلطنتی سعودی در اذهان عمومی است و عملا این قضیه غیرممکن است.

در ابتدای این یادداشت با اشتباه خواندن صحبت‌های محمد بن‌ سلمان درخصوص اعتیاد عربستان به نفت، اینگونه آمده است که «دنیا به نفت عربستان معتاد شده است». تحلیلگران نفتی برای سال‌ها می‌گفتند که ذخایر نفت عربستان چیزی نیست که آنها ادعا می‌کنند. بر اساس اسناد منتشر شده در سایت ویکی‌لیکس، سفارت آمریکا در ریاض سال گذشته به واشنگتن هشدار داد که ذخایر آل‌سعود حتی می‌تواند 40 درصد کمتر از چیزی که باور شده، باشد.

فیسک با اشاره به اینکه سی سال قبل نیز عربستان ادعا کرده بود که اصلاحات اقتصادی انجام خواهد داد و خبرنگار روزنامه «ساندی‌تایمز» برای بررسی به این کشور رفته بود، نوشت: «چگونه می‌توان تغییرات عظیم برنامه‌ریزی شده در زیرساخت‌های اجتماعی عربستان و ظهور آن بعنوان قدرت سرمایه‌گذاری جهانی را باور کرد، در حالی که سلطنت آن با عقاید وهابی که داعش، القاعده و طالبان اجرا می‌کنند، پیوند خورده است».

«چگونه می‌توان به صحبت‌های جانشین ولی‌عهد (محمد بن سلمان) گوش داد که می‌گوید اجازه نخواهیم داد کشورمان تحت سلطه نوسانات کالاهای خاص یا بازارهای خارجی باشد، در حالی که عربستان سعودی در سایه ارتشی قاتل و ضد شیعه است که به یمن حمله کرده و نفرتش را از ایران، سوریه و بسیاری از شیعیان لبنانی بیان می‌کند».

این تحلیلگر در پایان نوشت: «تعجبی ندارد که سعودی‌ها میلیون‌ها دلار را صرف کمپانی‌های حقوقی، لابی‌ها و روابط عمومی آمریکایی کنند تا سرمایه‌گذاری خارجی در اقتصاد عربستان را ترویج دهند. بعد از تهدیداتی مبنی بر انتشار اسناد دست داشتن عربستان در حملات یازده سپتامبر از سوی آمریکا و همچنین حمایت [هیلاری] کلینتون و [برنی] سندرز [نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا] از خانواده‌هایی که قصد دارند از این کشور به دلیل [حوادث] یازده سپتامبر غرامت بگیرند، کار این شرکت‌ها بیش از پیش شده است».

ارسال نظر: