رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره فیلم مدافعان حرم:

دفاع از حرم تنها دفاع از یک مکان مقدس نیست

کدخبر: 2027442

سیدمحمدهادی رضوی گفت: دفاع از حرم تنها دفاع از یک مکان مقدس نیست بلکه دفاع از یک حریم است. در حال حاضر جبهه‌ای ترسیم شده که اگر نتوانیم در آن مقاومت کنیم دشمن به خانه‌هایمان خواهد رسید.

به گزارش « نسیم آنلاین » ، سیدمحمدهادی رضوی رئیس شورای سیاست گذاری نخستین جشنواره فیلم مدافعان حرم درباره سیاست ها و اهدافی که به شکل گیری این رویداد فرهنگی و هنری منجر شده است، گفت: مدافعان حرم در ابتدا برای ایجاد انگیزه در نیروهای ارزشی انقلاب بنیان گذاری شد. همانطور که ملموس ترین حس شهادت چندین سال قبل در دفاع مقدس و قبل از آن در حماسه عاشورا نمود یافته بود، اکنون این احساس در دفاع از حرم اهل بیت معنا می شود. اکنون گروهی از جوانان در غربت و مظلومیت جان خود را در این راه از دست می دهند.

وی افزود: دفاع از حرم تنها دفاع از یک مکان مقدس نیست بلکه دفاع از یک حریم است. در حال حاضر جبهه ای ترسیم شده که اگر نتوانیم در آن مقاومت کنیم دشمن به خانه هایمان خواهد رسید. بنابراین این دفاع از حرم حضرت زینب(س) نیست؛ بلکه دفاع از جمهوری اسلامی ایران است که خون 400 هزار شهید برای آن ریخته است. از این رو حرم بزرگ تری وجود دارد که در ابتدا به آن بی احترامی شد و اکنون برچسب تروریست بودن شیعیان به پیروان این مذهب زده می شود.

رضوی با اشاره به این که امنیت امروز کشور مدیون دفاع بی چشمداشت و رشادت های مدافعان حرم است، بیان کرد: برایم عجیب بود وقتی از تعدادی از هنرمندان خواستیم تا درباره شهدای مدافع حرم حرفی یا جمله ای بگویند از این کار پرهیز کردند. اما سوال من از آن ها این است آقا یا خانم فلان که برای هوادارانت دست تکان می دهی، آیا غیر از این است که امنیت امروزت را مدیون شهدای حرم هستی؟! به نظر من این یعنی غربت شهدای مدافع حرم. آن ها در کشور خودمان هم غریب هستند. چگونه انتظار داریم آوازه آن ها را به گوش جهانیان برسانیم؟!

وی همچنین خاطرنشان کرد: مذهب شیعه همیشه مظلوم بوده است اما قرار نیست مظلوم بماند و در یک سه کنجی باشد. شیعه آنقدر اقتدار دارد که نباید نگاه چپ به آن انداخت. ما امروزه شادی و نشاط مان را مدیون مدافعان حرم هستیم. در غیر این صورت سرنوشت ما به کشوری مثل افغانستان تبدیل می شد. این نیروها برای دفاع از یک اعتقاد به سوریه می روند و اگر امروزه پای مذاکره هسته ای با غربی ها می نشینیم مدعی آن هستیم که در شرایطی که در همه جای دنیا ناامنی وجود دارد، در ایران یک بمب هم منفجر نشده است.

رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره فیلم مدافعان حرم ارسال بیش از 300 اثر به دبیرخانه جشنواره فیلم مدافعان حرم را ارزشمند و درخور ارزیابی و عنوان کرد: آمار دریافت بیش از 320 اثر در قالب های مستند، نماهنگ و کلیپ به دبیرخانه جشنواره فیلم مدافعان حرم آمار قابل قبولی است. به هر حال فیلمسازی درباره مدافعان حرم به دلیل اهمیت موضوع نیازمند سرمایه و هزینه کردن و حمایت است و لازم است تا این سرمایه ها صرف شوند تا بتوان پیام شهدای مدافع حرم را به مردم رساند و راهشان را ادامه داد.

وی در پاسخ به این که چرا قالب های مستند و نماهنگ برای رقابت شرکت کنندگان در جشنواره فیلم مدافعان حرم انتخاب شده است، توضیح داد: تجربه شخصی من بیشتر در حوزه رسانه است. ضمن این که من معتقدم سایر قالب ها از جمله متن و فیلمنامه و عکس همگی می تواند در دو قالب مستند و نماهنگ هم نمود یابد و حس خوب و تاثیرگذاری را به مخاطب منتقل کند. یک تصویر ساده وقتی با کلام و موسیقی ترکیب شود، قطعا تاثیرگذارتر خواهد بود. مستند مقوله ای است که می توان به آن دسترسی داشت و قدم های بزرگی در این عرصه برداشت.

رضوی با اشاره به خصوصی بودن جشنواره فیلم مدافعان حرم از نهادها و سازمان های دولتی دعوت کرد تا به حمایت از این رویداد ارزشی بپردازند.

وی همچنین بیان کرد: اگر هر صنفی در زمان برگزاری جشنواره فیلم مدافعان حرم که مصادف است با سالروز آزادی خرمشهر، در فضای مجازی یا سایر رسانه اخبار و اتفاقات این رویداد را دست به دست کند، مردم ارتباط موثری با این رویداد فرهنگی و هنری برقرار خواهند کرد.

ارسال نظر: