"السفیر" اقدامات جانشین ولیعهد عربستان را با معمر قذافی مقایسه کرد

سرهنگ محمد بن سلمان القذافی

کدخبر: 2027002

روزنامه "السفیر" لبنان با بررسی طرح سند چشم انداز عربستان تا سال ۲۰۳۰ نوشته که طرح‎ و برنامه‎های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی "محمد بن سلمان" جانشین ولیعهد سعودی یادآور طرح و برنامه‌های "معمر القذافی" است که در "کتاب سبز" وی به رشته تحریر درآمده است.

گروه بین الملل « نسیم آنلاین »، "محمد بن سلمان" جانشین ولیعهد عربستان اخیرا در مصاحبه تصویری با شبکه سعودی "العربیه" سند چشم انداز اقتصادی تا سال 2030 را برای مردم کشورش تشریح کرد.

روزنامه لبنانی "السفیر" با انتشار مقاله‎ای به قلم "منیر الخطیب" نوشت: این جوان 30 ساله با ارائه این سند در واقع عهد و پیمان صد ساله آل سعود را از زمان تاسیس آن شکست، چراکه طی صد سال پادشاهی آل سعود هیچ زمانی اتفاق نیفتاد که یک پادشاه یا شاهزاده سعودی سیاست حکومتی که به فرمان پادشاهی صادر می شود را در ابتدای کار خود بگوید که به "دستور ما" اینچنین و آنچنان خواهد شد.

"محمد بن سلمان" وزیر دفاع عربستان طی مدت کوتاهی که به قدرت رسیده است، لقب خطرناک‏ترین مرد جهان را به خود اختصاص داده است و قدرت وی منحصر به زمینه نظامی نمی شود، بلکه ریاست شورای امور اقتصادی و توسعه این کشور را که دارایی ‎های آن شامل شرکت بزرگ نفتی جهان "آرامکو" می‏‌شود، بر عهده دارد.

منیر الخطیب نوشت: این "جوان متوهم" در یک فضای رقابتی بزرگ شد و نزد ملک سلمان نسبت به برداران خود از جمله شاهزاده "سلطان بن سلمان" رئیس کمیته عالی گردشگری عربستان و برادر ناتنی‌اش که اولین فضانورد مسلمان و عرب بود که در سال ۱۹۸۵ با فضاپیمای دیسکاوری آمریکا به دور کرهه زمین گشت، ارجحیت دارد.

محمد بن سلمان دفتر اداره طرح‌هایی که عملکرد وزراء و ادارات این کشور را طی 15 ماه مورد بررسی قرار داد و خروجی آن "چشم اندازه عربستان تا سال 2030" بود، مدیریت کرده است. طرح سند چشم انداز محمد بن سلمان شامل تغییر ساختار صندوق سرمایه گذاری عربستان است که با تصمیمات جدید به بزرگترین صندوق حاکمیتی سرمایه گذاری در جهان تبدیل می شود. دولت عربستان امیدوار است با خصوصی‌سازی شرکت های دولتی، چهارصد میلیارد دلار درآمد کسب کند که قرار است این مبلغ در این صندوق سرمایه گذاری شود. علاوه بر آن بخشی از سهام شرکت ملی نفت عربستان "آرامکو" هم در چارچوب این برنامه فروخته خواهد شد. جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی اعلام کرد که شرکت نفتی آرامکو بیش از 2 هزار میلیارد دلار ارزش دارد و این کشور قرار است کمتر از 5 درصد از سهام آن را در عرضه اولیه واگذار کند.

الخطیب افزود: این شاهزاده متوهم طرح خود را آغاز درمان ممکلت سعودی برای رهایی از بیماری اعتیاد نفتی اعلام کرد، این در حالی است که این بیماری به "اعتیاد سهام" تبدیل شده است، اما وی به خوبی میزان علاقه سعودی ‎ ها به دریافت سهام را می داند، پس چگونه "آرامکو" را به آنها محول کرده است.

همه چیزی روی کاغذ ممکن است، اما مهم اجرای آن است و محمد بن سلمان 15 سال به خود زمان داده است که این طرح اجرایی شود و این زمان کافی است که ثروت کشور تقسیم شود و سهام آرامکو در چارچوب حل و فصل مناسب در دربار پادشاهی عربستان، بین نوادگان عبدالعزیز توزیع شود.

السفیر در ادامه مقاله، این طرح را یک طرح سیاسی خطرناک توصیف کرد و نوشت: هیچ کسی در جسارت وزیر دفاع عربستان که تعدادی از جنگ‎ها را یا به صورت مستقیم و یا به صورت نیابی اداره می‎کند، شکی ندارد. با این وجود سند چشم انداز وی تعجب برانگیز است. مثلا بن سلمان در این طرح می خواهد میانگین عمر سعودی ها را از 73 به 80 سال افزایش دهد! این در حالی است که عمر مردم در "بلاد الحرمین" به دست خداوند است و در این طرح همچنین درصد فعالیت‎های ورزشی را از 13 درصد به 40 درصد در یک هفته افزایش داده است.

برنامه ‎ های شاهزاده خیال‌پرداز سعودی درباره مسایل اقتصادی و اجتماعی و سیاسی یادآور طرح و برنامه‌های "معمر القذافی" دیکتاتور معدوم لیبی در "کتاب سبز" (کتاب سبز "الکتاب الأخضر" نوشته معمر قذافی است که در سال ۱۹۷۵ میلادی آن را نگاشت. "کتاب سبز" شامل سه بخش سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است. قذافی در این کتاب، دیدگاه‌های خود را پیرامون سیستم‌های حکومت‌داری و همچنین نظرات خود درباره تجربه‌های بشری مانند سوسیالیسم، دموکراسی و آزادی بیان کرد) است.

معمر القذافی در کتاب سبز خود درباره زندگی مردمان لیبی را از مهد تا لحد تشریح کرده است. حال باید منتظر تاریخ باشیم تا ببینیم چنین شخصیتی را تکرار خواهد کرد.

ارسال نظر: