به نظر شما واکنش مناسب در برابر قتل دلخراش دختربچه افغانستانی (ستایش) در کوتاه مدت و بلندمدت چیست؟

کدخبر: 2024370

در چند روز گذشته واکنشهای متفاوتی از سوی اقشار مختلف نسبت به قتل دلخراش دختر شش ساله از یک خانواده مهاجر افغانستانی صورت گرفت؛ به نظر شما مناسب‌ترین واکنش به این حادثه چیست؟

گروه جامعه « نسیم آنلاین »: عماد تاجیک‌زارع - خبر قتل دلخراش یک دختربچه افغانستانی ساکن در خیرآباد ورامین در چند روزگذشته موجب واکنشهای مختلفی در جامعه ایران و افغانستان شد. همچنین انتشار برخی شایعات در فضای مجازی در این زمینه که مطابق با واقعیت نبوده است باعث شده که اقشار مختلف جامعه واکنشهای متفاوتی را نسبت به این حادثه از خود نشان دهند.

از آنجایی که برخورد با پدیده‌هایی این‌چنینی نیازمند برخوردهای سنجیده در کوتاه مدت برنامه‌ریزی برای عدم تکرار این حوادث در بلندمدت است؛ به نظر شما مناسبترین واکنش در کوتاه مدت و بلندمدت چگونه باید باشد؟

نظرات خود را از طریق:

- درج در بخش نظرات همین مطلب

- ارسال پیامک به 100033

- ارسال از طریق تلگرام banasim@

در اختیار ما بگذارید.

در این نظرسنجی حدود 300 نفر از کارشناسان و نخبگلن شرکت کردند که در ذیل گزیده‌ای از آنها می‌آید:

ضیاءالدین دری- کارگردان: بلوغ و نوجوانى دوران خطرناکى است و بعضى جوانان به واقع قادر به کنترل آن نیستند و البته محیط تربیتى و خانواده و محله و بسیار عوامل دیگر در آن دخیل است. در دوران کنونى که جنون آمیز می‌شود. پس باید ببینیم در حل این مشکل کجا‌ها کم کارى کرده‌ایم؟ رسانه چه کرده است؟ این مشکل از ایدز خطرناک‌تر است و امنیت اجتماعى را آسیب مى زند.

حیدر پور- عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی: ۱) فرهنگ، فرهنگ و فرهنگ کوتاه و بلند مدت

۲) دریافتن نسل جوان

۳) اصلاح شیوه‌ها در رسانه‌ها خصوصا تلوزیون

۴) آموزش از کودکی تا بالا به مردم

۵) استفاده از تجربه دیگر ملت‌ها

۶) رسیدگی به معیشت خصوصا معلمین

۷) سر را از زیر برف بیرون آوردن

۸) رسیدگی موردی کیس‌ها

کارگر-رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس: ۱ - حادثه بصورت دقیق از سوی مقام قضایی و پلیس در اسرع وقت بررسی شود. ۲ - صرفا «افراد مسئول در قوه قضائیه (مقام قضایی) حق اظهار نظر در مورد اصل پرونده اظهار نظر کنند تا از گمانه زنی‌ها جلوگیری شود. ۳ - هر چه سریع‌تر متهم یا متهمین دستگیر، محاکمه و مجازات شوند. ۴ - تحلیل گران و اصحاب رسانه می‌بایست این حادثه را بدون ملیت و قومیت مقتول مورد توجه قرار دهند و اشاره به حوادث مشابه که در مورد یک ایرانی اتفاق افتاده اشاره داشته باشند. ۵ - با توجیه خانواده مقتول و افراد منطقه توسط مسئولین منطقه، از سوء استفاده رسانه‌های بیگانه شود.

عزت الله مهرآوران- هنرمند تئاتر: مانده‌ام چه نامی براین جنایت هولناک بگذارم، شگفتا ادم، شریف‌ترین خلق خدا، خدایی که جهان را برای انسان آفر یدوانسان را بر‌ای خودش، جواب معصومیت این دختر را در لحظات قتل کی می‌دهد، عدالت، باکشتن این جانی، جنایت پایان می‌گیرد،؟ وقتی صدای گریه خدا ورسول خدا قلب انسانیت را بدرد میآورد؟ من ازشرم گنگ ولال شدم، کلمات بتمامی معنای خؤدراباختن، ومن میان هجمه کلمات لال ماندم، خجالتم که بگویم،: شریک دردتانم، یکی نفرمعصومانه از پدر روزت مبارک کم شد.

رضایی فر-آسیب شناسی اجتماعی: برخورد کوتاه مدت برخوردسریع قانونی افزایش امنیت اجتماعی خصوصا درمناطق حاشیه نشین وکم برخوردار و در درازمدت کاهش شکاف طبقاتی، توجه به امورتربیتی ومشکلات جوانان واوقات فراقت ونیازهای اصلی جوانان.

گنجی-فعال رسانه‌ای: نگاه انسانی بدون توجه به ملیت و پیش گیری وتجربه آموزی.

بکان-آهنگساز: خدایا خدایا خدایا ما را چه شده؟! در کوران زندگى کوتاهى می‌کنیم و یکدیگر را نمی‌بینیم! اخلاق تنها واژه مطلق خداوند در زندگى است که ملت و ملیت نمی‌شناسد و همگان در نظر او یکسانند! کم کاریهاى مسئولین و مردم و همه باعث این ناهنجارى‌ها می‌شود و متاسفانه با اینگونه بزه اجتماعى مواجه می‌شویم که مسبب بله گناهکار است و مستوجب عذاب و قصاص و در آن سو فرشته اى که اینگونه پرپر شد و خانواده اى پرپر‌تر! پدر مادر چه کردى؟! معلم و دبیر تو چه کردى؟! مسئول تو چه کردى؟! اى واى بر ما و اى واى بر وجدان ما! خدایا ما را چه می‌شود؟!

نعمت الله سعیدی-فعال فرهنگی: تاکید بر پشیمانی وهمدلی خانواده قاتل؛ نقش ماهواره یا شبکه‌های اجتماعی در تاثیر بر ذهن قاتل ونهایتا قربانی بودن خود قاتل.

علوی-فعال امور رسانه‌ای: جنایات فردى و غیرسازمان یافته هر مقدار که رسانه اى شوند براى افکار عمومى مثل سم عمل مى کنند، مخصوصا که کسانى بخواهند میان ما و همسایه همزبانمان دشمنى ایجاد کنند.

بهرامی-کارشناس امور قضایی: در کوتاه مدت همین اعلام تاسف در بلند مدت هزار کار .

منصوری- سفیر سابق ایران در چین: از اینگونه حوادث در ایران و جهان تکراری است اما انتظار می‌رود دستگاه آموزشی و قضایی فرهنگ و اقتدار نظام را تقویت کنند تاقدرت بازدارنگی بیشتر مانع جرم وحنایت بشود.

بنی‌حسینی-کارشناس امور قضائی: مهم شناخت عوامل و ریشه‌های اجتماعی این حادثه اسفناک، پیشگیری ومبارزه ریشه‌ای با آن است که احتمال تکرار آن هر روز کشور مقدس جمهوری اسلامی ایران را تهدید می‌کند.

یادگاری- رئیس سابق جهاد دانشگاهی کشور: اقدام سریع و قاطع در اجرای عدالت در مورد قاتل دختر بچه افغانستانی.

علی اکبر- عضو هیات مدیره کانون سردفتران: قساوت قساوت می‌آورد ریشه یابی شود که چرا این جنایت صورت گرفته است وگرنه با اعدام کاری درست نمی‌شود.

علیزاده-فعال سیاسی: باعرض سلام درکوتاه مدت می‌توان با برگزاری دادگاه و مجازات فوری قاطع عاملان اصلی این جنایت هولناک اقتدار نظام راحفظ نمود در بلندمدت نیز با وضع قوانین پیشگیرانه وبالا بردن هزینه اینگونه جرائم، ازبروز حوادث پیشگیری نمود.

خباز-خبرنگار: واکاوی مهم‌تر از واکنشه.

اصغرهمت- بازیگر: دختربچه "ایرانی" قلمداد شود.

افروز-فعال رسانه‌ای: فرد متجاوز مطابق قوانین در کوتاه‌ترین زمان ممکن محاکمه علنی شود و متولیان فرهنگی هر سازمان و ارگان و وزارتخانه‌ای از خواب غفلت بیدار شوند و بدانند حرکت فرهنگی نیاز به جذب دارد نه دفع...

فتحعلی-خبرنگار: در کوتاه مدت اجرای قانون و دلجویی از از خانواده قربانیان و اندیشیدن تمهیداتی برای جلوگیری از تکرار آن و در بلندمدت ایجاد زمینه‌های لازم برای ازدواج. پاسخ به این سوال خیلی فرا‌تر از این چند کلمه است.

تقی پور- عضو شورای شهر تهران: اولا همه ما ضمن عرض تسلیت به خانواده داغدیده و ابرازهمدردی و اینکه محکوم می‌کنیم این عمل غیرانسانی را، باید توجه کنیم تاکید بیش ازحدمتعارف به افغانستانی بودن این دختر بچه عزیز باعث انحراف موضوع از انجام این اقدام غیر انسانی توسط یک نفر به یک موضوع اجتماعی و قومیتی نشود کما اینکه اخیرا در نیریز متاسفانه مشابه این جنایت علیه یک دختر بچه ایرانی اتفاق افتاد. البته تسریع در محاکمه جنایت واطلاع رسانی سریع و مناسب نیز درکنارمیهمانان افغانستانی کشورمان برای تسکین روان جامعه بسیارضروری است.

طهماسبی-کارشناس امورقضایی: ۱. در کوتاه مدت رسیدگی صحیح و در زمان مناسب واعمال. همچنین اعلام عمومی حکم قضایی.۲. در بلند مدت ارتقای برنامه‌های پیشگیری از وقوع موارد مشابه از طریق ۱. آگاهی دادن عمومی به مردم جهت مراقبت لازم۲. اطلاع رسانی مستمر نه مقطعی عواقب این جرایم جهت توجه مجرمین بالقوه۳. همچنین تشکیل بانک اطلاعات مجرمین در این زمینه ونظارت بر آنها.

میرمرادزهی-عضو کمیسیون کشاورزی: برخورد قانونی که حق کسی پایمال نشود و خدا راضی باشد.

رادان-فرمانده سابق انتظامی: مجازات سریع، اثر مناسب کوتاه و بلند مدت دارد.

طهماسب پور-مداح: در نگاه به سیره عملی امیرالمومنین (ع)، تحمل ظلم بر یک دختر یهودی در ذمه حکومت اسلامی نیز سخت است چه برسد به یک دختر مسلمان...

۱) برخورد جدی و غیر قابل اغماض در کوتاه مدت انتظار عمومی جامعه است.

۲) در بلند مدت هم باید پیشگیری را جایگزین مجازات بعد از ارتکاب کرد... بیکاری، فقر، اعتیاد و خیلی دیگر از بزهکاریهای مرتبط با مسائل اقتصادی در حاشیه نشینی‌های شهرهای بزرگ دارد، بیداد می‌کند. این عناصر ترمیم و اصلاح شود، به مراتب از وقوع جنایات این‌چنینی جلوگیری خواهد شد.

شریفی- رئیس برج میلاد: درکوتاه مدت رسیدگی به جرم ودر بلندمدت رسیدگی به هنجارهای اجتماعی ازطریق کار فرهنگی.

رحیمی- کارشناس امور قضائی: سرعت عمل با استفاده از همه ظرفیت‌ها، دستگیری ومجازات عوامل جنایت بمنظور اثبات قاطعیت وعدالت دستگاه قضایی ودفع تبلیغات منفی وبررسی عمیق وعلمی علل وعوامل وقوع این جنایت وموارد مشابه واقدامات پیشگیرانه علمی.

شعبانی- استاد دانشگاه: در کوتاه مدت باید مجرم به طور جدی محاکمه و مجازات شود و از خانواده آسیب دیده نیز دلسوزانه و واقعی دلجویی شود. در دراز مدت هم باید برای پیشگیری و درمان این گونه بیماری‌های اجتماعی برنامه ریزی شود؛ همچنین باید توجه داشت که این گونه معضلات در جوامع مختلف اتفاق می‌افتد و به تجمعات احساسی و بی‌فایده نیازی نیست. البته اگر این بیان احساسات هدفمندانه و همراه با عقلانیت باشد و در تنبه مسئولین مربوطه مؤثر باشد، می‌توانید مفید واقع شود.

محمد صالح علاء-نویسنده: همدردی با خانواده محترم ستایش، و همدلی، و (همزبانی) بامردم محترم افغانستانی، ممنونم، که به جای افغانی، (افغانستانی) را صحیح نوشته‌اید، محترم شمردن یکان یکان مردم مهاجر، اجازهٔ تحصیل، کار، اقامت، آنهم، بارفتاردرست، به شیوهٔ محترمانه، راه حل بلند مدت است، آن‌ها بخشی از فرهنگ ژرف خراسان بزرگند، مردمی با آیین، فرهنگ وزیبا‌شناسی، مشترک.

رفائی-کارگردان سینما: راهکار عملی را شاید فقط بتوان در عدالت اجتماعی جست. با تقسیم عادلانه فرهنگ و ثروت در جامعه. این راهکار به زمان قائل نیست. چنانچه استقرار یافت بخش عمده‌ای از موضوعهایی از این دست حل خواهد شد.

رامندی- فعال رسانه‌ای: تمام مسولان امر باید سریعا این جنایت را محکوم کنند و تا حد ممکن به شخصه با بستگان این خانواده دیدار حضوری داشته باشند و تمام این اقدامات به خوبی پوشش خبری داده شود.

در محاکمه و صدور حکم متهم باید بسیار سریع عمل شود.

رضایتی-فعال دانشجویی: برخورد اسلامی و انسانی شایسته جمهوری اسلامی.

خدایی-کارشناس هواشناسی: با سلام ضمن تشکر از اطلاع رسانی وپیگیری شما چند نکته را حضورتان عرض می‌نمایم ۱- اولا فرقی بین ایرانی وغیر ایرانی بودن افراد وجود ندارد و حساسیت نسبت به مهمانان ما باید بیشتر و مجازات شدید‌تر باشد۲- شنیع بودن این عمل زشت و سایر موارد باید در صدر مهم‌ترین خبر‌ها باشد تا متجاوزین به حقوق مردم مرتبا خود را در معرض اتهام ببینند و فکر نکنند جامعه و حکومت فراموشکار و پذیرنده این اعمال است. ۳- در صورت رضایت خانواده به هر طریق جامعه و حکومت شدید‌ترین مجازات بدون هیچًگونه بخششی را مطالبه کند.

محسنی‌فر-شاعر: پیشگیری (خاصه) از وقوع این نوع جرم‌ها با آسیب‌شناسی مستمر، کار‌شناسی و همکاری همه مسئولین در بلندمدت گره گشاست. ان شاءالله

باقرزاده- کارشناس آموزشی: فاجعه دردناک و تاسف باری است، با اینحال مرجع قضایی باید با سرعت عمل و دقت تمام و بدون اغماض با عامل آن برخورد کند. تضمین امنیت شهروندان از وظایف اصلی حاکمیت است. و باید این ماموریت را نیروهای انتظامی و قضایی با جدیت انجام دهند.

علیخانی- تهیه کننده: با چنین اتفاق رخ داده در مورد دختر شش ساله افغانستانی بایستی با مجرم با اشد مجازات در اسرع وقت برخورد شود. ولی در دراز مدت وظیفه است بر نخبگان و فرهیختگان جامعه تا شرایطی فراهم آورند که جوانان ما به منظور رفع نیازهای خود مرتکب چنین حرکات ناشایستی که باعث تشویش خانواده‌ها در جامعه می‌گردد، نشوند و از کنار نیازهای جوانان در جامعه بی‌تفاوت عبور نشود.

قطبی-کارشناس امور قضائی: اجرای سریع عدالت.

داوود آبادی- نویسنده و فعال فرهنگی: مجازات شدید برای عامل انجام قتل و دلجویی از خانواده؛ مورد توجه قرار دادن اخوت میان ایرانیان و افغانیان که به وسیله زبان مادری و دین ایجاد شده؛آگاهی دادن به مردم در مورد شهدای افغان به دلیل ایجاد فضای همدلی.

فهیم-منتقد سینما: اطلاع رسانی وشفاف سازی رسانه‌ها و ارایه تحلیل‌های اجتماعی وروان‌شناسانه وخبردهی به موقع در کوتاه مدت برای روشنگری اذهان وجلوگیری از سوءاستفاده و ه سیاسی کردن توسط رسانه‌های معاندو در درازمدت کار فرهنگی توسط دستگاه‌ها و مراکز مسول وتولید محتوا در قالب میزگرد و... توسط کار‌شناس و صاحب نظران.

حسام عارفی-استاد دانشگاه: ضمن اظهار تاسف وآرزوی روزگاری خالی از جنایت. به نظر می‌رسد آگاهی دادن خانواده‌ها در خصوص حضانت فرزندان خود بتواند در جلو گیری از وقوع چنین وقایعی موثر باشد.

قربانی-فعال رسانه‌ای: باید علت انجام جرم توسط روان‌شناسان بررسی شود و گزارش آن به سمع و نظر مسئولین محترم برسد.

هاشمی-کارشناس امور فرهنگی: درکوتاه مدت مجازات جدی و شدید قاتل و در بلندمدت فرهنگ سازی واطلاع رسانی.

ارسال نظر: