آخرین خبرها از وقوع سیل در ۱۶ استان کشور

خسارت ۲ هزار میلیارد تومانی سیل به کشاورزان/ آمار قربانیان سیل به ۷ تن رسید/ امدادرسانی به ۶۳۰۰ نفر از سیل‌زدگان

کدخبر: 2023225

همان‌گونه که پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی نشان می‌داد با بارش‌های رگباری برخی مناطق کشور گرفتار سیلاب شدند.

به گزارش « نسیم‌آنلاین »، آخرین خبرها از وقوع سیل در مناطق مختلف کشور، حاکی از خسارات گسترده در برخی استان ها بخصوص در لرستان است.

دوشنبه، 30 فروردین 95

17:34- 4روستای شوش همچنان در محاصره سیلاب

فرماندار و رییس ستاد بحران شهرستان شوش گفت: چهار روستای این شهرستان همچنان در محاصره سیلاب قرار داشته و تلاش برای بازگشایی مسیر این روستاها ادامه دارد.

طغیان رودخانه دز از اواخر هفته گذشته موجب آبگرفتگی و خسارت به 50 روستا در شهرستان شوش و دزفول در شمال خوزستان شد.

رضا نجاتی افزود: روستاهای زبید دبات، بیت محارب، بیت غانم و روستای مزرعه 3 که از روز شنبه و در پی افزایش مجدد دبی رودخانه دز در محاصره سیلاب قرار گرفتند، همچنان ارتباط آنها قطع است.

وی اظهار کرد: تلاش برای بازگشایی مسیر این روستاها با بسیج امکانات و تجهیزات راهداری آغاز شده و ادامه دارد.

12:56- خسارت 2 هزار میلیارد تومانی سیل به کشاورزان

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی گفت: خسارت ناشی از سیل و سرمازدگی در ۱۶ استان کشور به بخش کشاورزی در برآورد اولیه حدود ۲ هزار میلیارد تومان تعیین شد.

11:56- آمار قربانیان سیل به 7 تن رسید

سیدمصطفی مرتضوی درباره آخرین وضعیت امدادرسانی سوانح سیل در کشور گفت: از 6 روز گذشته تاکنون 21 استان خوزستان، لرستان، ایلام،کرمانشاه، فارس، چهارمحال، همدان، اصفهان، خراسانهای جنوبی،شمالی و رضوی، کهگیلویه، کردستان، البرز، یزد، سمنان، گیلان، گلستان، آذربایجان شرقی، مازندران و زنجان و 351 شهر، روستا و مناطق عشایرنشین دچار سیل و آبگرفتگی شده‌اند.

وی افزود: تاکنون بیش از 26 هزار و 800 نفر در این استانها امدادرسانی شده‌اند و از 697 واحد مسکونی تخلیه آب صورت گرفته است.

سخنگوی سازمان امداد و نجات هلا‌ل احمر به اسکان اضطراری 7490 هموطن و برپایی 1360 دستگاه چادر امدادی در استان‌های سیل زده اشاره کرد و گفت: تاکنون 31 تن به مناطق امن منتقل شدند و 10 تن نیز به مراکز درمانی انتقال یافتند.

مرتضوی خاطر نشان کرد: متاسفانه در جریان سانحه سیل در این 21 استان 7 تن از هموطنانمان جان خود را از دست دادند و امدادرسانی در استان های خوزستان،لرستان و ایلام ادامه دارد.

یکشنبه، 29 فروردین 95

16:00- گلستان در وضعیت اضطرار قرار گرفت

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان از حاکم بودن وضعیت اضطراری و آماده‌باش تمام نیروهای امدادی در این استان خبر داد.

شنبه، 28 فروردین 95

19:00- 360 میلیارد ریال خسارت سیل به بخش کشاورزی دهلران

مدیر جهاد کشاورزی دهلران از خسارت 360 میلیارد ریالی سیل به مزارع کشاورزی این شهرستان خبر داد و گفت: در سیل هفته گذشته بیش از 16 هزار هکتار از اراضی گندم و جو به طور کلی تخریب شده است.

18:54- خسارت 250 میلیارد ریالی باران و سیل به بخش کشاورزی اندیمشک

مدیر جهاد کشاورزی اندیمشک گفت که بارندگی و سیل اخیر 250 میلیارد ریال به بخش کشاورزی این شهرستان خسارت وارد کرده است.

محمدجعفر آفرین افزود:بارندگی سیل آسا، بسیاری از اراضی کشاورزی و محصولات را نابود و به تاسیسات کشاورزی شهرستان اندیمشک خسارت وارد کرد.

وی میانگین بارندگی در اندیمشک در بارش اخیر را 111 میلیمتر اعلام کرد و گفت:این بارندگی سنگین ترین بارش در پنج سال اخیر در شهرستان اندیمشک بوده است.

آفرین گفت: تاسیسات، زیرساخت ها و محصولات کشاورزی بخش های مرکزی و الوار گرمسیری اندیمشک در این بارندگی و سیلاب خسارت جدی دیده اند.

مدیر جهاد کشاورزی اندیمشک گفت: همه بهره برداران و کشاورزان با در دست داشتن بیمه محصولات و یا تاسیسات خود به صندوق بیمه مراجعه نمایند و افرادی که موفق به بیمه محصولات و یا تاسیسات خود نشده اند تقاضای خود را برای اقدام بعدی به مراکز خدمات و دهستانهای مربوطه تحویل نمایند.

وی تاکید کرد:گزارش کامل خسارات به مسوولان ذیربط گزارش شده است.

16:52- باران 350 میلیارد ریال به راههای کهگیلویه وبویراحمد خسارت زد

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد گفت: میزان خسارت وارده به تاسیسات زیربنایی، ابنیه و راه های روستایی این استان در اثر بارش های سیل آسا اخیر افزون بر 350 میلیارد ریال است.

15:23- تأیید مرگ ۴ نفر بر اثر سیل و صاعقه

در پی بارندگی‌های روزهای اخیر و وقوع سیل در برخی استان‌ها، سازمان پزشکی قانونی کشور مرگ ۴ نفر از هموطنان را در دو استان ایلام و کرمانشاه تأیید کرد.

در استان ایلام 3 مرد جان خود را از دست دادند که یک نفر از آنان به دلیل وقوع سیل و دو نفر بر اثر صاعقه جان باخته‌اند.

در استان کرمانشاه نیز یک زن به دلیل صاعقه جان خود را از دست داده و جسد او برای شناسایی و تعیین هویت به پزشکی قانونی منتقل شده است.

گفتنی است علاوه بر اطلاعات بالا تاکنون هیچ جسد دیگری به علت سیل و صاعقه به مراکز پزشکی قانونی استان‌هایی که در روزهای اخیر دچار سیل و بارندگی های شدید بودند، ارجاع نشده است.

15:14- سیل به پل 1700 ساله دزفول آسیب زد

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول گفت: طغیان رودخانه دز به چند پایه پل 1700 ساله دزفول مربوط به دوره ساسانی خسارت وارد کرده است.

12:24- رئیس اورژانس کشور: تأمین آب آشامیدنی مهمترین مشکل مناطق سیل‌زده

دکتر امین صابری‌نیا با اشاره به بازدید میدانی خود از مناطق سیل زده در دانشگاه علوم پزشکی لرستان، گفت: خوشبختانه اتخاذ روش پیشگیرانه و تخلیه سریع مناطقی که در مسیر سیلاب قرار داشتند، باعث شد میزان مصدومیت‌ها کم باشد و مردم با کمترین آسیب‌های جانی ناشی از سیلاب مواجه شوند.

وی خاطرنشان کرد: در جریان سیل اخیر در استان لرستان ، اقدامات اولیه خوبی از سوی دانشگاه علوم پزشکی لرستان صورت گرفته است و همچنین کارشناسان بهداشت محیط به صورت 24 ساعته شرایط بهداشتی را تحت نظارت داشته اند.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی با اشاره به مسدود بودن راه‌های مواصلاتی به روستاهای اطراف و مناطق سیل زده، گفت: بیشترین نگرانی، تامین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی به منظور جلوگیری از احتمال بیماری‌های منتقله از آب آلوده بوده است.

دکتر صابری نیا گفت: وزارت بهداشت نگرانی خود را به ستاد بحران اعلام کرده و درخواست کرده است که ضمن هماهنگی بیشتر و بازکردن راه های مواصلاتی، کارشناسان بهداشت بتوانند نوع آب شرب مصرفی در بخش های سیل زده را مورد ارزیابی قرار دهند.

رئیس اورژانس کشور افزود: در حال حاضر مهمترین مشکل لرستان تامین آب آشامیدنی بهداشتی است.

وی همچنین در خصوص ارائه خدمات درمانی توسط اورژانس در مناطق سیل زده استان لرستان، گفت: فعلا خدمات اورژانس دچار مشکل نشده است ولی ما بیشتر نگران اپیدمی و بیماری‌های منتقله از راه مدفوع و آب آشامیدنی هستیم.

دکتر صابری نیا افزود: در حال حاضر تعداد مراجعات به بیمارستان‌ها در این نواحی افزایش خاصی نداشته و تنها موردی که رو به افزایش است بیماری‌های سرماخوردگی در کودکان زیر 6 سال است.

دکتر صابری نیا همچنین، بر لزوم توجه و پیگیری ابتلای کودکان زیر 6 سال، زنان باردار و افراد بالای 65 سال به بیماری‌های ناشی از سیلاب تاکید کرد و افزود: خوش بختانه در حال حاضر خیلی درگیر بیماری نیستیم اما به دلیل شرایط زیر ساختی که در مناطق سیل زده وجود دارد، باید آماده ارائه خدمات درمانی به بیماران در این مناطق باشیم.

11:18- فوتی‌های سیلاب به 6 نفر رسید

مرتضی اکبرپور معاون آمادگی و مقابل سازمان مدیریت بحران کشور اظهار داشت: از 22 فروردین ماه تاکنون بارندگی در 20 استان کشور اتفاق افتاده است که 14 استان با مشکلات سیلاب مواجه بودند .

وی افزود: از بعدازظهر امروز بارندگی‌ها به سمت شرق کشور می‌رود و پیش‌بینی‌ می‌شود استان‌های هرمزگان، مناطق مرکزی کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، اردبیل و استان‌های شمالی کشور مانند مازندران شاهد بارش باران باشند و تمامی دستگاه‌های امدادی در این استان‌ها آماده‌باش کامل هستند .

اکبرپور افزود: بعد از ظهر امروز بارش‌ها به سمت افغانستان می‌رود و موجب خواهد شد دریاچه هامون مانند گذشته پرآب شود .

وی درباره خسارت‌های وارد شده اظهار داشت: استان‌های ایلام، لرستان و خوزستان بیشترین خسارت‌ها را ناشی از سیلاب داشتند و 6 نفر نیز تاکنون در اثر سیلاب جان خود را از دست داده‌اند .

معاون آمادگی و مقابل سازمان مدیریت بحران کشور افزود: بیش از 700 هزار نفر در مواجهه با سیل در استان‌های کشور آماده‌باش کامل بودند .

وی افزود: دستگاه‌های خدماتی و امدادی همچون پلیس راه، اورژانس، هلال‌احمر، ستادهای بحران شهرستان و استان و نیروهای مسلح آماده‌باش برای مقابله با سیل در استان‌های مختلف بودند .

10:46- سیل 250 میلیارد ریال به شهر نورآباد لرستان خسارت زد

شهردار نورآباد دلفان گفت: بر اثر بارش ها و سیل اخیر 250 میلیارد ریال خسارت به تاسیسات زیربنایی این شهر وارد کرد .

محمد حسین ستاری افزود: آبگرفتگی و سیل اخیر در 30 سال گذشته بی‌سابقه بوده و خسارت فراوانی به منازل مسکونی، مغازه‌ها، اثاثیه و اموال مردم وارد شده است .

وی، با اشاره به اینکه حجم خسارت بروز سیل در شهر نورآباد بسیار سنگین بوده است، افزود: بر اثر سیلاب بسیاری از ابنیه و زیرساخت‌های شهری به شدت آسیب دیده و قسمت‌هایی از دیواره‌های اطراف رودخانه‌ها و پل‌های مرکز شهر نیز آسیب جدی به آنان وارد شده است .

شهر نورآباد با 60 هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان لرستان واقع شده است .

10:21- وزیر کشور: امدادرسانی به 6300 نفر از سیل‌زدگان تا هم اکنون

عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور با اشاره به بارندگی‌های شدید چند روز اخیر در 12 استان کشور اظهار داشت: به 6300 نفر تاکنون امدادرسانی شده است.

وی افزود: سه هزار نفر نیز پس از سیلاب در مناطق مناسب اسکان اضطراری یافته‌اند.

وزیر کشور تصریح کرد: با فعالیت ستاد مدیریت بحران و همه دستگاه‌های مربوط، خسارت جانی و مالی بارندگی‌ها با کمترین میزان مدیریت شد.

رحمانی‌فضلی خاطرنشان کرد: در حال برآورد خسارت‌ها هستیم تا در هیئت دولت مطرح و به آسیب دیدگان پرداخت شود.

همچنین رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفته است خسارت سیل در خوزستان، لرستان و ایلام بالا است.

09:55- 60 روستای اهواز از لحاظ آب آشامیدنی سالم دچار مشکل هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هم گفت: طبق بررسی های انجام شده در حال حاضر 60 روستای این استان از لحاظ آب آشامیدنی سالم دچار مشکل هستند. دکتر اسماعیل ایدنی افزود: در صورت بر طرف نشدن مشکل اب اشامیدنی سالم احتمال بروز بیماری های روده ای و اسهال در بین مردم این وجود دارد.

بارشهای سه روز گذشته در شمال خوزستان و استان های مجاور آن باعث افزایش روان آبها و نیز طغیان رودخانه کارون در استان خوزستان شده است.

طغیان کارون در شهرهای دزفول، شوش و شوشتر در استان خوزستان باعث به زیر آب رفتن چندین روستا و نیز تخریب بخش عظیمی از اراضی کشاورزی این مناطق شده است.

09:52- رییس ستاد بحران وزارت کشور: خسارت‌های سیل زیاد است

مصطفی محمد نجار جمعه شب در ستاد بحران استان خوزستان در محل سالن جلسات استانداری خوزستان افزود: اطلاع رسانیهای به موقع و هشدار مدیریت بحران استان باعث شد تا مردم به موقع درجریان قرار بگیرند و خسارات ناشی از سیل به حد اقل ممکن برسد .

وی اظهار کرد: این سیل اگر به موقع اطلاع رسانی نمی شد ممکن بود خسارات جانی فراوانی به همراه داشته باشد اما با تدبیر استاندار خوزستان پیش از آغاز سیل مردم مسیر رودخانه ها در جریان کامل قرار گرفتند و در جاهائی نیز منازل خود را ترک کردند .

وی در ادامه با اشاره به آثار ناشی از سیلابها و تخریبهای آن گفت: پس از اینکه موضوع سیل در استان خوزستان اعلام شد بلافاصله وزیر کشور و مسئولان ارشد نظام در جریان کار قرار گرفتند و شورای عالی آب به ریاست معاون اول رئیس جمهوری با توجه به حساسی کار تشکیل و در این نشست تصمیمات لازم اتخاذ گردید .

نجار گفت: بر این اساس، به وزیر نیرو ماموریت داده شد که با حضور در مناطق سیل زده استان خصوصا سدهای دز و کرخه از نزدیک دستورات لازم را صادر کند .

رییس ستاد بحران وزارت کشور اضافه کرد: یکی از دغدغه های اصلی ما حجم بالای سیلاب پشت سدهای دز و کرخه بود که خوشبختانه با تصمیمات اتخاذ شده این سیلاب به درستی مهار و از پشت سدها خارج گردید .

وی گفت: یکی دیگر از دغدغه های ستاد بحران کشور پیش بینی 100 میلیمتری باران در پنجشنبه شب در اهواز بود که در صورت بارش با این حجم با توجه به پر بودن ظرفیت رودخانه ها طغیان رودخانه های استان محتمل بود .

وی گفت: خوشبختانه بارندگی های شب گذشته در اهواز کمتر از این بود و عمدتا مشکلی بوجود نیاورد .

وی این بارندگیها و جاری شدن سیل را، گر چه مخرب و ناخوشاینددانست ولی در عین حال آن را نعمتی برای کشور و استان با توجه به خشکسالی های گذشته دانست .

نجار در عین حال ضمن ابراز خرسندی از این که تلفاتی در اثر سیل در استان بوجود نیامد، افزود: جان انسان ها برای ما مهم است و همین که این سیل مخرب در خوزستان تلفات جانی به همراه نداشته خدا را شاکریم .

رئیس ستاد بحران وزارت کشور خسارت های به بار آمده ناشی از سیل در استان خوزستان را بسیار سنگین دانست و گفت: سیل هم به بخش های زیربنایی و تاسیسات استان خسارت وارد کرده و هم به بخش کشاورزی مردم استان که بعد از مهار کامل سیل این خسارتها باید به طور دقیق بررسی شود .

وی بوجود آمدن برخی مشکلات در جریان سیل را طبیعی دانست و گفت: هر چند مشکلات ناشی از سیل در استان با تدبیر مسئولان به حد اقل رسیده ولی این مشکلات نیز باید در سریعترین زمان ممکن بر طرف شود .

سیل ناشی از بارندگی های اخیر در استان خوزستان خسارات زیادی را در مناطق حاشیه رودخانه دز و کارون و کرخه و بیشتر در مناطق شمالی و شرقی استان بوجود آورد .

09:48- احتمال طغیان هیرمند و سیلاب در شمال سیستان و بلوچستان

سازمان هواشناسی نسبت به جاری شدن سیلاب و آبگرفتگی معابر در جنوب شرقی کشور هشدار داد. با حرکت سامانه بارشی به سمت شرق، بارش باران در در استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و شرق سمنان یزد شدت می‌گیرد.

09:35- فوت ۵ نفر به دلیل وقوع سیل

قائم مقام سازمان امداد و نجات با اشاره به فوت ۵ نفر به دلیل وقوع سیل در کشور گفت: امدادرسانی در استان‌های خوزستان،‌لرستان، ایلام و فارس همچنان ادامه دارد.

قائم مقام سازمان امداد و نجات با اشاره به مفقود شدن یک نفر در رودخانه گدارخوش مهران گفت: ‌۵ حادثه‌دیده نیز متأسفانه جان خود را از دست داده که ۴ نفر آنها در دهلران و یک نفر در ایلام جان خود را از دست داده است.

جمعه، 27 فروردین

16:49- تاکنون 2 فوتی و یک مفقودی گزارش شده

سخنگوی اورژانس کشور گفت: 68 خانوار در دزفول به شدت آسیب دیده‌اند و خانه آنها دچار آبگرفتگی شدید شده است که 388 تن از این افراد در ورزشگاه این شهر اسکان اضطراری داده شدند که در میان آنان 9 زن باردار، 14 کودک زیر یکسال و 49 کودک زیر پنجسال حضور دارد.

خالدی اضافه کرد: در استان ایلام نیز 64 هزار و 172 تن تحت تاثیر آسیب سیل قرار گرفتندو خانه های آنها دچار آسیب شد و این مشکل به خصوص در 2 شهر دهلران و مهران شدیدتر و نگران کننده است.

وی گفت: تاکنون 2 تن بر اثر سیل جان خود را از دست داده‌اند که یک تن در استان ایلام و یک تن نیز در استان لرستان بوده که بر اثر صاعقه جان خود را از دست داده است، یک کودک پنجساله نیز در استان ایلام مفقود شده است.

آلودگی آب در 2 شهر

سخنگوی اورژانس کشور ادامه داد: یکی از نگرانی‌هایی که هنگام سیل از نظر وزارت بهداشت وجود دارد، ورود فاضلاب به شبکه آب آشامیدنی و آلودگی میکروبی در آب است که می تواند عامل بروز بیماری های مختلف از جمله اسهال و بیماری های گوارشی باشد.

وی خاطرنشان کرد: از این نظر استان ایلام مشکل نداشته است و در استان خوزستان نیز تاکنون گزارشی نداشته‌ایم و فقط در استان لرستان در 2 شهر سپیددشت و درود مشکل آلودگی آب آشامیدنی گزارش شده است که توزیع آب بسته بندی و همچنین مواد غذایی در این شهرها آغاز شده است؛ البته این موضوع با حضور کارشناسان بهداشت محیط وزارت بهداشت در شهرهای سیل زده در حال بررسی است.

خالدی افزود: زیرساخت های مراکز درمانی در تمام استا نهای سیل زده سالم است و هیچ نگرانی از نظر رسیدگی های درمانی وجود ندارد، قطعی برق نیز فقط به صورت موردی و به صورت قطعی یک یا دو ساعته در شهرهای دهلران و پلدختر گزارش شده است بنابراین نگرانی از نظر اشکال در خدمت رسانی درمانی و فاسد شدن واکسن ها نداریم.

خالدی اظهار کرد: نگرانی جدی که اکنون با آن مواجه هستیم این است که احتمالا در ساعات آتی میزان آب در جنوب کارون افزایش می‌یابد و خطر سیل در روستاها و مناطق اطراف این رودخانه وجود دارد.

16:11- قطع شبکه آب شرب ۴۸ روستای ایلام

نورالله تیموری از قطع شدن شبکه آب شرب ۴۸ روستای این استان با جمعیت بیش از ۲۱ هزار نفر بر اثر وقوع سیل خبر داد و با بیان اینکه بارش شدید باران خسارت زیادی به شبکه تامین آب شرب روستایی وارد کرده است، گفت: هم اکنون آب شرب این تعداد روستا در دهلران، چرداول ، ملکشاهی، مهران و آبدانان قطع است.

وی میزان خسارت وارد شده به خطوط انتقال و ایستگاه های پمپاژ این مناطق را بین ۱۰ تا ۹۰ درصد اعلام کرد و افزود: هم اکنون بیش از ۱۶ دستگاه تانکر سیار کار آبرسانی به روستاهای سیل زده را انجام می دهند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان ایلام گفت: تمام نیروها و اکیپ های این شرکت در مناطق روستایی حادثه دیده حضور دارند و تلاش برای وصل شبکه آب این مناطق ادامه دارد.

تیموری افزود: کارشناسان شرکت آبفار استان ایلام نیز در حال بررسی خسارت ها و میزان دقیق خسارت وارد شده به شبکه آب و فاضلاب روستایی مناطق سیل زده هستند.

16:09- قطع ارتباط 80 روستای لرستان

هوشنگ بازوند دقایقی پیش در جلسه ستاد بحران استان لرستان که با حضور دبیرکل جمعیت هلال‌احمر کشور در حال برگزاری است با اشاره به اینکه میانگین بارش باران در سطح استان لرستان بیش از 160 میلی‌متر بوده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ارتباط 80 روستای استان لرستان با مرکز شهرها قطع و بیش از صد دهه پل بزرگ و کوچک بر اثر سیلاب تخریب شده‌ است.

وی با بیان اینکه 30 کیلومتر از محورهای اصلی و 250 کیلومتر راه روستایی بر اثر سیل خسارت دیده‌ است،‌ گفت: بیش از 1500 واحد مسکونی شهری دچار آب‌گرفتگی شده و به دو هزار واحد روستایی نیز خسارت وارد شده است.

وی از بازگشایی محور خرم‌آباد به پل‌دختر خبر داد و گفت: این محور که از بامداد روز گذشته مسدود شده بود، عصر امروز بازگشایی شده است.

استاندار لرستان اظهار داشت: در حال حاضر آب شرب شهرستان پل دختر قطع و آب‌رسانی با 12 تانکر در حال انجام است.

وی افزود: به علت بارش شدید باران خسارت سنگینی به کشاورزان وارد شده است و در بخش‌های زیرساختی مانند راه‌آهن، راه روستایی و اصلی، کشاورزی و... دچار خسارت شده‌ایم.

این مسئول خاطرنشان کرد: آب شرب 143 روستای استان لرستان قطع شده که بیش از 127 روستای آن تاکنون وصل و 15 روستای دیگر باقی مانده است.

استاندار لرستان از همه دستگاه‌های اجرایی به ویژه سپاه پاسداران، فرمانده نیروی انتظامی لرستان، ارتش و قرارگاه خاتم و همه مردم استان لرستان تقدیر و تشکر کرد.

استاندار لرستان از همه دستگاه‌های اجرایی خواست تا روز دوشنبه تمام خسارات وارده را جمع‌بندی و به استانداری اعلام کنند.

16:00- اقدام فوری برای جبران خسارت سیل زدگان

عبدالرضا رحمانی فضلی که این نامه را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد؛ خطاب به اسماعیل نجار معاون وزیر رییس سازمان مدیریت بحران کشور آورده است: بارندگی اخیر نزولات جوی در برخی از مناطق کشور موجب بروز آسیب و پیش آمدن شرایط اظطراری برای هموطنان عزیزمان شده است، ضمن تشکر و قدردانی از زحمات دلسوزانه شبانه روزی و اطمینان بخش تمامی عوامل موثر در مدیریت بحران پیش آمده از جمله استانداران و فرمانداران خدوم، عوامل ایثارگر سازمان هلال احمر، همکاران زحمتکش در وزارتخانه های نیرو و راه و شهرسازی و همچنین نیروهای فداکار انتظامی و نظامی و به ویژه همکاری و بردباری و درایت مردم خوب مناطق سیل زده؛ همانگونه که پیش از این متذکر شدم لازم است با تمهیدات و اقدامات موثر تمام توان و امکانات خود را به طور ملموس، مستمر و پیگیر برای کاهش خسارات و مدیریت بحران در مناطق سیل زده و آسیب دیده به کار گیرید.

درادامه آمده است : با هماهنگی استانداران مناطق سانحه دیده در اسرع وقت برآورد دقیقی از خسارات پیش آمده تهیه و ارائه شود و با پیگیری مداوم نسبت به جبران خسارات اقدام موثر و فوری صورت گیرد.

14:38- سیل راه ارتباطی بیش از 70 روستای کهگیلویه را قطع کرد

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان کهگیلویه گفت: در پی بارش شدید باران راه ارتباطی بیش از 70 روستا در این شهرستان قطع شده است.

علی تارم خاطرنشان کرد: «قلعه گل»، «عمارت»، «زیرنا»، «کری کری»، «دره لی»، «چم مور»، «گاودانه» و «آب ریز» در بخش مرکزی شهرستان کهگیلویه، «رودسمه»، «دلی دیراحمد»، «سر رو»، «سرپر»، «فارتق»، «لیراب»، «تنگ تیب»، «مال خانی»، «تنگ سوخته»، «مورخانی بناری»، «آجم»، «رودریش» و «میدون» در بخش دیشموک، «بی سیدون»، «قلعه بنی»، «کلاغا»، «کل مسی»، «کمردوغ»، «آبله»، «شوار»، «مهتاب»،«لاش»، «کوه پنبه»، «گوراب»، «نخودکال»، «دره خواجه»، «دارگنجی»، «لاپوره»، «آب چندار»، «ادرج» و «ده انار» در بخش چاروسا برخی روستاهایی هستند که راه ارتباطی آنها قطع شده است.

13:55- ارائه تسهیلات مسکن به سیل زدگان ایلامی

محمد رضا مروارید تصریح کرد: طی چند روز آینده میزان خسارت وارده شده به منازل مسکونی شهروندان ایلامی برآورد می شود و پس از آن تسهیلاتی به متقاضیان ارائه خواهد شد.

وی افزود: همچنین مقرر شده به شهروندان متقاضی وام نیز تعلق گیرد که در آینده جزئیات آن اعلام می شود.

استاندار ایلام از تشکیل ستاد بحران استان خبر داد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر ستاد بحران استان تشکیل شده و تمام نهاد ها پای کار هستند.

مروارید در خصوص وضعیت استان ایلام پس از بارندگی های شدید چند روز گذشته اذعان کرد: بیشتر آسیب ها و خسارت ها به مزارع کشاورزی و باغات روستاییان وارد شده و به غیر از شهر دهلران شاهد آب گرفتگی در سایر شهرهای استان نیستیم.

13:28- سیلاب های ناشی از طغیان رودخانه کارون به اهواز رسید

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان اظهار کرد: در اهواز روستاهای گبیر یک، جسانیه و بنی سادات متأثر از سیل شده‌اند.

دکتر علی خدادادی افزود: ۱۲۰ خانوار متشکل از ۵۴۰ نفر در این روستاها با سیلاب درگیر شده اند.

وی بیان می‌کند: دو اردوگاه اسکان اضطراری یکی برای جسانیه و گبیر به ظرفیت ۴۰۰ نفر و در الهایی به ظرفیت ۲۰۰ نفر برای روستای بنی سادات راه اندازی شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان تصریح کرد: ۷۰ نیروی عملیاتی متشکل از ۱۷ تیم امداد و نجات برای خدمات رسانی به این روستاها اعزام شده اند.

13:25- هشدار نسبت به احتمال جاری شدن سیل و سیلاب در شمال تهران

مدیرکل بحران استان تهران با هشدار نسبت به احتمال جاری شدن سیل و سیلاب در شمال تهران از شهروندان خواست که از اتراق و سکونت در حاشیه رودها و سفرهای غیرضرور در محورهای شمالی خودداری کنند.

12:46- مرگ 2 در تن در پی سیل‌های اخیر

مرتضی اکبرپور، معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور تعداد کشته شدگان سیل اخیر را 2 تن اعلام کرد و گفت: علیرغم شدت بارش‌ها این حادثه مصدومیت جدی برای ساکنان مناطق سیل‌زده نداشته است.

درباره آخرین وضعیت امدادرسانی به مناطق سیل‌زده، خاطرنشان کرد: از حدود 72 ساعت پیش بارش‌ها در نقاط جنوب غربی کشور آغاز شده و تا ساعتی پیش نیز ادامه داشت اما در حال حاضر طبق پیش‌بینی هواشناسی این سامانه بارشی به سمت شمال شرق کشور در حال حرکت است.

وی با بیان اینکه سازمان مدیریت بحران طبق اخطاریه‌های قبلی هواشناسی هشدارهای لازم را به دستگاه‌های امدادی و خدماتی داده و پی از شروع بارندگی آنان را به حالت آماده باش درآورده بود، اظهارکرد: در مجموع سه استان خوزستان، ایلام و لرستان دارای بیشترین بارندگی و خسارات ناشی از جاری شدن سیلاب هستند و امدادگران نیز همچنان در این مناطق در حال امدادرسانی به شهروندان‌ هستند.

12:13- ورود دبیرکل جمعیت هلال احمر به خوزستان/ برپایی 5 پایگاه برای اسکان سیل زدگان

مهندس علی اصغر احمدی، دبیرکل کل جمعیت هلال احمر و دکتر ناصر چرخ ساز، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر برای بازدید از مناطق سیل زده شهرهای دزفول، شوش، اندیمشک و اهواز به استان خوزستان سفر کردند.

براساس این گزارش، تاکنون پنج پایگاه اسکان افراد سیل زده در شهرهای اهواز، دزفول و شوش شامل 510 چادر با گنجایش یک هزار نفر برپا شده است.

11:54 - تخلیه 13 روستای شهرستان شوش

رضا نجاتی فرماندار شوش افزود: 9 روستای بخش شاوور و 4 روستای بخش مرکزی شوش تاکنون تخلیه شده اند .

وی اضافه کرد: افزایش دبی رودخانه دز از 300 به 4500 متر مکعب بر ثانیه در نخستین ساعات بامداد روز پنجشنبه موجب شد تا تعدادی از روستاهای شهرهای دزفول و شوش در محاصره سیلاب قرار گیرند .

وی گفت: اهالی این روستاها در پنج واگن قطار، 100 چادر، سه واحد آموزشی و تعدادی واحد مسکونی از شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه اسکان داده شدند .

فرماندار شوش افزود: افزایش دبی رودخانه دز موجب شد تا تعدادی از روستاهای حاشیه این رودخانه در منطقه آهودشت بخش شاور و بخش مرکزی شوش در محاصره سیلاب قرار گیرند که با اقدام ستاد بحران این شهرستان و استحکام بخشی و ترمیم سیل بندها از بروز خسارت به تاسیسات روستایی و کشاورزی منطقه جلوگیری شد .

وی گفت: با کاهش دبی رودخانه دز از ساعاتی پیش شرایط در منطقه رو به عادی شدن است اما ستاد بحران شهرستان شوش همچنان با بسیج امکانات آماده امداد رسانی به ساکنان حریم رودخانه دز است .

رضا نجاتی با بیان اینکه طغیان رودخانه دز خسارت جانی در این شهرستان نداشته است از شهروندان خواست اخبار موثق را فقط از ستاد بحران و فرمانداری شهرستان

شوش دنبال کنند و به شایعات توجه نکنند .

وی همچنین تاکید کرد: غیر از جاده شوش - دزفول که در محدوده پل حمید آباد به علت آبگرفتگی بخشی از جاده بر روی خودروها بسته شده سایر مسیرها و جاده های این شهرستان باز است و تردد در جاده سراسری شوش - اهواز نیز به حالت عادی در جریان است.

11:19- اعلام آمادگی 11 گروه جهادی بسیج دانشجویی برای اعزام به مناطق سیل‌زده

صادق مفرد، مسئول سازندگی سازمان بسیج دانشجویی گفت: با توجه به اینکه متاسفانه چند استان کشور ما دچار سیل‌زدگی شده‌اند، 11 گروه جهادی بسیج دانشجویی 11 استان برای کمک به سیل‌زدگان اعلام آمادگی کرده و برای اعزام به مناطق سیل زده آماده هستند.

10:39 - برای دومین روز پیاپی حرکت کلیه قطارهای محور جنوب لغو است

روابط‌عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به تداوم بارش باران در ناحیه لرستان و آسیب‌دیدگی پل بین ایستگاه تنگ 5 و تنگ 7 حرکت کلیه قطارهای در محور جنوب امروز مورخ 27 فروردین ماه 95 کنسل خواهد بود.

10:34 - 100 حادثه در مشهد به دلیل طوفان

مدیر عامل سازمان آتش نشانی مشهد با بیان اینکه تغییرات جوی و وزش باد شدید ۱۰۰ حادثه در شب گذشته در این شهر رقم زد گفت: توفان شب گذشته و تغییر ناگهانی آب و هوا تمامی ۴۵ ایستگاه آتش‌نشانی را به حالت آماده باش کامل در آورد.

آتشپاد دوم جعفری گفت: از ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه عصر پنجشنبه تا ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه ماموران این سازمان برای ۱۰۰ مورد حادثه آب گرفتگی، سقوط درخت بر روی خودرو نجات سرنشینان خودرو و در محاصره سیل و همچنین سقوط داربست به محل حادثه اعزام شدند.

وی اظهار کرد: در حوادث شب گذشته تعداد ۷۵ واحد منزل مسکونی دچار آبگرفتگی شد که تعداد ۴۱ مورد مربوط به منطقه آزادشهر بود.

وی افزود: همچنین شب گذشته تعداد ۱۵ معبر اصلی از جمله میدان استقلال و میدان امام حسین(ع) دچار آبگرفتگی شد که با استفاده از موتور پمپ نسبت به تخلیه آب در این مناطق اقدام شد.

وی همچنین محبوس شدن خودرو با سرنشین به تعداد سه مورد، سقوط درخت روی خورو به تعداد چهار مورد و همچنین سقوط درخت بر روی دیوار و اشیای معلق از ساختمان ها را به تعداد دو مورد بیان کرد و گفت: شب گذشته تعداد دو هزار و ۲۰۹ مورد تماس با سامانه ۱۲۵ مبنی بر آب افتادگی در منازل و واحد های صنفی گزارش شد.

وی با بیان اینکه شب گذشته بسیاری از معابر، میادین، منازل مسکونی و مغازه های سطح شهر دچار آبگرفتگی سدند افزود: بیشترین آبگرفتگی در خیابان های امامت، جلال آل احمد، امام حسین (ع)، استقلال، اسماعیل آباد، ایثارگران، حر عاملی و سید رضی مشهد رخ داد.

وی افزود: در همین راستا ماموران سازمان آتش نشانی مشهد نسبت به انجام عملیات مربوطه و تخلیه آب از منازل و رفع خطر از حوادث احتمالی بر اثر وزش باد اقدام کردند.

09:52 - سیل بعدازظهر جمعه از آبادان به خرمشهر می‌رسد

معاون عمرانی و برنامه‌ریزی فرماندار ویژه خرمشهر عنوان کرد: بر اساس پیش‌بینی ستاد مدیریت بحران استان سیلاب ظهر تا بعدازظهر جمعه به خرمشهر می‌رسد، همه دستگاه‌ها باید آماده خدمت‌رسانی باشند، کم‌کاری در این موضوع برخورد در پی دارد.

وی افزود: اطلاع‌رسانی به ساکنان مناطق حاشیه رودخانه صورت گرفته است، شهروندان خرمشهر نیز باید از تردد در بلوار ساحلی رودخانه کارون خرمشهر در ساعات اولیه صبح جمعه تا شب اجتناب کنند.

09:43 - آخرین آمار از خسارت‌های سیل در خوزستان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: سیل خوزستان تاکنون خسارت جانی نداشته است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: تاکنون فقط آمار تلفات دام در استان زیاد و این امر به این علت بود که دامداران نپذیرفتند دام‌های خود را به محلی دیگر انتقال دهند و باور نداشتند که چنین اتفاقی بیفتد.

علی خدادادی افزود: در سه روز گذشته به علت شرایط آب و هوایی، امکان امداد هوایی وجود نداشت و نتواستیم از بالگرد استفاده کنیم. وی اضافه کرد: امیدواریم با بهبود شرایط جوی و استفاده از بالگرد، امدادرسانی به افرادی که در محاصره سیل قرار دارند، انجام شود. مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: تا ساعت 22 دیشب 624 خانوار شامل 2 هزار و 808 نفر براثر سیل آسیب دیدند و تاکنون 14روستا در استان خوزستان تحت تاثیر مستقیم سیل قرار گرفته و آسیب دیده اند.

09:00 - دو کشته و مفقود در مهران و دهلران

مرتضوی، سخنگوی سازمان امداد و نجات عملیات امدادرسانیوی با بیان اینکه متاسفانه یک تن از متاثران سیل و آبگرفتگی در منطقه مهران -رودخانه گدارخوش همچنان مفقود است، افزود: متاسفانه یک تن نیز محور دهلران - اندیمشک جان خود را از دست داد.

مرتضوی همچنین از تخلیه اضطراری شش روستا(200 نفر) در نهاوند خبر داد و گفت: 30 دستگاه خودرو نیز از مسیر سیلاب رهاسازی شدند. تخلیه آب از 325 واحد منزل مسکونی توسط امدادگران هلال احمر صورت گرفت.

وی تاکید کرد که امدادرسانی در استانهای خوزستان،لرستان،کرمانشاه،ایلام،چهارمحال و اصفهان ادامه دارد.

01:11- دستور فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) برای یاری سیل‌زدگان

در پی حوادث سیل ناشی از بارندگی‌های شدید در استان‌های غرب و جنوب سردار عبادالله عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) طی ابلاغی از همه رده‌ها و مدیران پروژه‌های این قرارگاه در این استانها خواست با تمامی امکانات و ماشین‌آلات خود به‌یاری سیل‌‌زدگان و سازمان‌های امدادی بشتابند.

00:54- اعلام وضعیت اضطراری در آبادان، خرمشهر و اهواز

ستاد اضطراری بحران اعلام کرد سیلابی که در اثر طغیان رودخانه دز به راه افتاده است، تا ساعاتی دیگر به رودخانه های کارون و بهمنشیر می رسد.

ستاد اضطراری بحران زمان احتمالی وقوع سیلاب را شش بامداد جمعه اعلام کرده است.

بر این اساس وضعیت شهرستان‌های آبادان و خرمشهر در حالت هشدار است.

از شهروندان و به ویژه ساکنان حاشیه رودخانه ها خواسته شده از آب های کارون و بهمنشیر فاصله بگیرند و دیگر شهروندان نیز تا اعلام وضعیت عادی از منزل خارج نشوند.

۲۰ تیم امداد و نجات اهواز در حالت آماده باش هستند.

همه امکانات و تجهیزات لازم براى خدمات رسانى به سیل زدگان دزفول آماده هستند که در صورت نیاز در کمترین زمان ممکن به محل حادثه اعزام شوند.

00:42- جلسه مدیریت بحران خوزستان امشب با حضور وزیر نیرو در استانداری این استان برگزار شد.

جلسه مدیریت بحران استان خوزستان پیرامون مسائل مربوط به بارندگی و سیلاب امروز استان خوزستان امشب با حضور حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در سالن استانداری برگزار شد.

چیت‌چیان عصر امروز برای سرکشی و بررسی مناطق سیل‌زده پس از حضور در خوزستان از جمله دزفول، مستقیما به این مناطق عازم شد و روند خدمت‌رسانی و آب پشت سدها را از نزدیک مورد بررسی قرار داد.

پنجشنبه، 26 فروردین 95

23:44- لاریجانی در تماس تلفنی با وزیر کشور:

کمک‌رسانی به سیل‌زدگان باید با فوریت و سرعت قابل قبول انجام شود

در پی وقوع سیل در برخی استان‌های غربی کشور، لاریجانی در تماسی تلفنی با وزیر کشور در جریان آخرین وضعیت این مناطق و آسیب‌دیدگان قرار گرفت.

بنابراین گزارش در این تماس تلفنی عبدالرضا رحمانی فضلی؛ وزیر کشور گزارشی از آخرین وضعیت سیل در استان‌ های غربی ارائه کرده و درباره نحوه کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان توضیح داده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز ضمن تاکید بر این نکته که با وجود تداوم بارش‌ها باید تمامی سازمان‌ها و دستگاه‌ها، پیش‌بینی‌های لازم و تلاش خود را جهت جلوگیری از بروز خطر و مراقبت از مردم منطقه به کار گیرند، گفت: کمک رسانی به آسیب‌دیدگان باید با فوریت و سرعت قابل قبول انجام شود.

21:33- وزیر کشور پس از جلسه فوق‌العاده مدیریت بحران کشور خبر داد:

تدارکات لازم برای بحران احتمالی ناشی از سرریز آب در خوزستان اندیشیده شده

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور عصر امروز پس از پایان جلسه فوق العاده مدیریت بحران کشور درباره میزان بارندگی در جنوب کشور و ایجاد مشکل برای مردم گفت: بارندگی که الان در خوزستان صورت گرفته طی 70 سال اخیر سابقه نداشته و ورودی آب به سد حدود 8000 مترمکعب در ثانیه بوده است. وی افزود: تدارکات لازم برای بحران احتمالی ناشی از سرریز آب در خوزستان اندیشیده شده و مدیریت تنظیم آب هم در سد کرخه و هم در سد دزفول صورت می‌گیرد.

وزیرکشور با بیان اینکه سرریزی آب در سد دز نداشتیم و دریچه‌ها تنظیم شده و خروجی سد الان حدود 3500 مترمکعب در ثانیه است، اضافه کرد: با توجه به اینکه احتمال آبگرفتگی در برخی از معابر، تاسیسات و روستاهای مسیر وجود دارد براساس تدابیری که اندیشیده شد و ضمن اینکه ستاد مدیریت استان و شهرستان‌ها فعال است، تجهیزات و خدمات به آن مناطق ارسال و مقرر شد وزیر نیرو و از هلال احمر و ستاد بحران مرکزی در محل حضور یابند و اوضاع را کنترل کند. رحمانی فضلی تصریح کرد: احتمال دارد بخشی از خروجی آب به صورت سیل تا ساعت بعدازظهر به اهواز برسد و به همین دلیل ما از مردم می خواهیم در مسیر سیلاب قرار نگیرند حتی اگر هوا هم آفتابی باشد.

وی تاکید کرد: مردم به اطلاعیه هایی که از صداوسیمای استان پخش می شود توجه کنند که ان‌شاءالله با راهنمایی هایی که صورت می گیرد خسارت‌ها به حداقل برسد.

21:29- دبیرکل جمعیت هلال احمر عازم مناطق سیل زده می‌شود

دبیرکل جمعیت هلال احمر که هم اکنون برای بازدید از پایگاه امدادی استان سمنان به این استان سفر کرده است بامداد فردا جمعه برای بازدید از مناطق سیل زده و تسریع در روند امدادرسانی و کمک رسانی به مردم عازم غرب کشور می‌شود.

در این سفر احتمالا چرخساز رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر احمدی را همراهی خواهد کرد.

طی دو روز گذشته بخش اعظمی از مناطق غربی و جنوب غربی کشور تحت تاثیر وقوع سیل قرار گرفته‌اند که شایان ذکر است سیل اخیر تلفات جانی و مالی در بر داشته است.

21:15- نوبخت پس از جلسه فوق‌العاده مدیریت بحران کشور خبر داد:

بسیج تمام امکانات نیروهای مسلح برای امداد رسانی به سیل‌زدگان

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت عصر امروز پس از پایان جلسه فوق‌العاده شورای عالی مدیریت بحران کشور از آمادگی تمام بخش‌های کشور برای مواجهه با هرگونه حادثه ناشی از وقوع احتمالی سیل در دو استان کشور خبر داد و گفت: در این زمینه نیروهای مسلح نیز با تمام امکانات خود بسیج شده و هم اکنون بالگردهای این نیروها در منطقه حضور دارند و برای هرگونه کمک رسانی آماده‌اند.

وی افزود: همانطوری که قابل پیش بینی بود بارش نزولات جوی طی روزهای گذشته حجم قابل توجهی داشت و ضمن اینکه این نزولات برکاتی برای کشور و مردم داشت اما آسیب‌هایی هم متصور بود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در جلسه امروز گزارش دقیقی از وضع موجود در روستاها و مناطقی که در مسیر سیل قرار دارند ارائه شد و مصوباتی برای استان هایی که با این مشکل مواجه هستند داشتیم، تصریح کرد: اطلاعات مربوط به وقوع احتمالی سیل از این مناطق لحظه به لحظه در اختیار ما قرار می‌گیرد.

نوبخت از مردم خواست که به دقت به درخواست‌های مسئولان محلی که با دلسوزی و دقت در آنجا حضور دارند توجه کنند و ادامه داد: این سیل یک سیل گسترده در چند دهه اخیر در کشور به شمار می رود.

وی تاکید کرد: خوشبختانه همه امکانات کشور الان بسیج شده‌اند و همه نیروهای مسلح ما اعلام آمادگی کرده‌اند و همه بالگردهای امدادرسانی در محل حضور دارند ما هم در زمینه اعتبارات و مدیریتی کار را تحت کنترل داریم.

سخنگوی دولت ابراز امیدواری کرد با توجه به پیش بینی‌های هواشناسی پس فردا از شدت این سیل کاسته شود.

نوبخت همچنین آمادگی دولت را برای کمک رسانی به مناطق خسارت دیده از سیل برای کشاورزان اعلام کرد و گفت: بعد از پایان این وضع بررسی‌های لازم صورت خواهد گرفت.

21:02- در تماسی تلفنی با جهانگیری صادر شد؛

دستورات رئیس‌جمهور برای بکارگیری همه امکانات جهت رفع فوری مشکلات سیل‌زدگان

حسن روحانی که برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در استانبول بسر می برد، در پی وقوع سیلاب در برخی از استانهای جنوبی و غربی کشور و در گفتگویی تلفنی با جهانگیری معاون اول رییس جمهوری، دستورات لازم را برای بکارگیری همه امکانات جهت رفع فوری مشکلات سیل زدگان و روستاهای درگیر سیل، صادر کرد.

حسن روحانی در ابتدای این گفت وگوی تلفنی، در جریان تازه ترین اقدامات اجرایی در استانهای خوزستان، ایلام، لرستان و آذربایجان غربی قرار گرفت.

رییس جمهوری بسیج همه امکانات برای مدیریت سیلاب ها را ضروری خواند و با تاکید بر گزارش دهی و اطلاع رسانی بموقع به مردم، از همه دست اندرکاران در استان های مذکور خواست با آمادگی کامل تمهیدات و پیش بینی های لازم را انجام و با مسوولان مربوطه همکاری کنند.

معاون اول رییس جمهوری نیز در این گفتگوی تلفنی، گزارشی از برگزاری جلسه فوق العاده ستاد مدیریت بحران کشور و اقدامات استانداری ها و بویژه وزارت خانه های راه و شهرسازی و نیرو پس از سیل اخیر را ارائه کرد.

در جلسه فوق العاده ستاد مدیریت بحران کشور که وزرای کشور، نیرو، جهاد کشاورزی، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، دبیر شورای عالی امنیت ملی، رییس سازمان مدیریت بحران کشور، رییس سازمان هواشناسی و نماینده جمعیت هلال احمر نیز حضور داشتند؛ وزارت نیرو گزارشی از وضعیت بارندگی و جریان های سطحی کشور و حجم آب موجود در مخازن سدهای واقع در استان های جنوبی و غربی کشور ارائه داد.

18:25- ستاد مدیریت بحران به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل شد

به دنبال بارش‌های شدید و وقوع سیل در استان‌های خوزستان، لرستان و ایلام، ستاد مدیریت بحران کشور عصر امروز پنجشنبه به ریاست جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل شد .

در این ستاد تدابیر لازم برای رسیدگی به سیل زدگان و جبران خسارت ها اندیشیده شد .

صبح امروز نیز در استان های سیل زده، ستاد مدیریت بحران استان به ریاست استاندار و با حضور مسئولان محلی تشکیل شده است .

به دنبال بارش های شدید و وقوع سیل در استانهای خوزستان، لرستان و ایلام، معاون اول رئیس جمهوری در تماس های تلفنی جداگانه‌ای با استانداران این استانها، پیگیر وضعیت امدادرسانی به سیل زدگان شد و دستورات لازم را در این ارتباط صادر کرد .

اسحاق جهانگیری صبح امروز (پنجشنبه) در گفتگوی تلفنی با استانداران خوزستان، لرستان و ایلام ضمن اطلاع از جزئیات وقوع سیل در این استانها، خواستار تسریع در ارزیابی خسارتهای وارده و امدادرسانی فوری به سیل زدگان شد .

به دنبال بارش های شدید در دو روز گذشته، در برخی از استان ها از جمله خوزستان، لرستان و ایلام شاهد وقوع سیل بودیم .

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در این زمینه گفت: در پی بارش‌های دو روز گذشته، امدادگران خدمات لازم را به 1230 تن از متاثران از سیل و آب‌گرفتگی در 9 استان کشور ارائه کردند .

ناصر چرخساز افزود: استان های لرستان، ایلام، کرمانشاه، فارس، خوزستان، چهارمحال ، همدان، کردستان و آذربایجان شرقی بدنبال بارش های اخیر، با سیل و آبگرفتگی مواجه شدند.

13:55- سخنگوی امداد و نجات هلا‌ل‌احمر خبر داد: تخلیه اضطراری ۶ روستا به دلیل وقوع سیل در نهاوند/ امدادرسانی به ۱۲۳۰ حادثه دیده

سخنگوی سازمان امداد و نجات هلا‌ل احمر از تخلیه ۶ روستا در نهاوند به دلیل وقوع سیل خبر داد و گفت:‌ ۵ محور مواصلاتی نیز به دلیل وقوع سیل و آبگرفتگی مسدود شده است .

سیدمصطفی مرتضوی در گفتگو با فارس با اشاره به آخرین روند امدادرسانی به حادثه‌دیدگان وقوع سیل در کشور اظهار داشت: 9 استان لرستان، ایلام، کرمانشاه، فارس، خوزستان، چهارمحال بختیاری، همدان، کردستان و آذربایجان شرقی متأثر از سیل و آبگرفتگی شده که 50 شهر و روستا تاکنون امدادرسانی شده است .

وی با اشاره به امدادرسانی به 1230 حادثه دیده به دلیل وقوع سیل و آبگرفتگی افزود: 68 نفر نیز در سراسر کشور اسکان اضطراری یافتند .

سخنگوی سازمان امداد و نجات هلا‌ل احمر از تخلیه 101 واحد مسکونی به دلیل وقوع سیل و آبگرفتگی خبر داد و گفت: امدادرسانی هم‌اکنون در استان‌های کرمانشاه، لرستان، خوزستان، ایلام و همدان ادامه دارد .

مرتضوی گفت: محورهای دهلران - اندیشمک، اندیمشک - اهواز، پلدختر - خرم‌آباد، پلدختر - اندیمشک و امیدیه به هائزان مسدود شده است .

وی خاطرنشان کرد: 2 نفر نیز به دلیل وقوع سیل در کشور مفقود شده که یک نفر در رودخانه گدارخوش و دیگری در محور دهلران - اندیمشک مفقود شده است همچنین 6 روستا در نهاوند به دلیل این حادثه تخلیه اضطراری شده و تاکنون 26 خودرو نیز از مسیر وقوع سیل رهاسازی شده است.

13:45- مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان خبر داد: اعزام یک فروند بالگرد برای امدادرسانی به حادثه دیدگان طغیان رودخانه دز/ دو روستا در خوزستان به زیر آب رفته‌اند

دکتر علی خدادادی گفت: هلال احمر خوزستان با اعزام یک فروند بالگرد به منطقه در حال امداد رسانی به حادثه دیدگان است و دو اردوگاه شهید ناجی و مجدیان با همکاری ارتش در منطقه بن‌جعفر دزفول به منظور امداد رسانی و اسکان حادثه دیدگان دایر شده اند .

وی افزود: بعد از طغیان رودخانه قسمت های پایین دست دزفول از جمله روستاهای زاویه، سنجر دزفول دچار سیل گرفتگی شد و به دامداران حاشیه رودخانه خساراتی وارد شد اما تلفات جانی انسانی نداشتیم .

خدادادی ادامه داد: قبل از وقوع این حادثه هشدارهای لازم به ساکنین حاشیه رودخانه دز داده شده بود اما متاسفانه مساله را جدی نگرفتند .

مدیر عامل جمعیت هلال احمر خوزستان تصریح کرد: از آنجایی که امکان طغیان رودخانه کرخه و احتمال سیل گرفتگی چهار روستا در شوش وجود دارد هشدارهای لازم به ساکنان اطراف این رودخانه نیز داده شده است .

وی گفت: اردوگاه اسکان اضطراری نیز در منطقه غرب کرخه فعال شده است تا در صورت لزوم برای اسکان استفاده شود .

دکتر خدادادی در خصوص اعزام بالگرد از اهواز برای کمک به روستاهای زیرآب رفته دزفول، گفت: ساعت ۱۰ امروز بالگرد از استان برای امداد و نجات به برخی از روستاهای دزفول که با طغیان رودخانه دز به زیر آب رفتند، اعزام شد .

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان تصریح کرد:‌ مراجع ذیصلاح از جمله فرمانداری و بخشداری ها به تمامی روستاهای حاشیه رودخانه دز هشدار داده بودند .

دکتر خدادادی بیان کرد: هشدارهای لازم به دامداران دزفولی نیز اعلام شده و در حال حاضر طبق گزارش های ارسالی دو روستا به زیر آب رفته است.

13:25- روستای لیلان نهاوند از محاصره سیلاب و آبگرفتگی خارج شد

معاون فرماندار نهاوند در گفتگو با ایرنا گفت: با تلاش امدادگران هلال احمر و نیروهای اداری و مردمی ، روستای لیلان از توابع این شهرستان که شب گذشته در محاصره سیل قرار گرفته بود از آب گرفتگی خارج شد.

وی افزود: علاوه بر این یکی دیگر از روستاهای بخش مرکزی نهاوند به نام چولک اصلی طی شب گذشته دچار آب گرفتگی زیادی شده بود و اهالی روستا با مشکل رفت و آمد مواجه شدند که در حال حاضر این مشکل آنها نیز رفع شده است. خوشبختانه بر اثر بارش باران و ایجاد سیلاب تلفات جانی در سطح شهرستان وجود نداشته اما میزان خسارات مالی بالا می‌باشد که پس از برآوردهای لازم اعلام می شود.

شهرستان نهاوند با دارا بودن جمعیتی بالغ بر 190 هزار نفر در 105 کیلومتری جنوب استان همدان قرار دارد.

13:15- آماده باش بسیجیان استان لرستان برای کمک به آسیب دیدگان سیلاب

فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان از آماده باش بسیجیان سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان برای کمک به آسیب دیدگان سیلاب ها استان خبر داد و گفت: طی بارندگی های دو روز اخیر بسیجیان سپاه استان برای کمک به سیل زدگان به حالت آماده باش در آمدند.

وی افزود: فرماندهان نواحی ناحیه بسیج استان مقرر شده که هر ناحیه تعداد 200 نفر از بسیجیان هر شهرستان را برای کمک رسانی به سیل زدگان به حالت آماده باش قرار دهند.

13:00- معاون هلال احمر کرمانشاه خبرداد: امدادرسانی به 44 خانوارگرفتار درسیلاب/اعزام گروه‌های امدادی به ایلام و لرستان

پورحسن در گفتگو با ایرنا گفت: امداد رسانی به 44 خانوار کرمانشاهی گرفتار در سیلاب با جمعیتی بالغ بر 210 نفر انجام شده است. در این مدت یکصد تیم پنج نفره برای انجام عملیات امداد و نجات به همراه ابراز و تجهیزات لازم در حالت آماده باش بودند که خوشبختانه با حضور به موقع این تیم ها 211 نفر از مردم استان که گرفتار سیلاب شده بودند امدادرسانی شدند .

وی با اشاره به وقوع هشت مورد سیل و آبگرفتگی در سطح استان، گفت: حدود 150 نفر از همکاران ما به صورت شبانه روزی در این چهار روز مشغول امدادرسانی به مردم بودند .

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه با بیان اینکه 30 دستگاه آمبولانس و خودروی کمک دار امدادی برای امداد رسانی به کار گرفته شد، گفت: 218 بسته غذایی نیز بین افراد آسیب دیده توزیع شد .

وی در ادامه به اعزام نیروهای امدادی جمعیتی هلال احمر کرمانشاه به استان های ایلام و لرستان اشاره و اظهار کرد: بالگرد جمعیت امروز (پنجشنبه) برای امدادرسانی به سه فرد گرفتار شده در ایلام به این استان و یک تیم هشت نفره نیز برای امدادرسانی به پنج خانوار عشایری در نورآباد لرستان عازم منطقه شدند.

12:49- فرماندار پلدختر خبر داد: درپی طغیان رودخانه "کشکان"، روستای "خرسدر علیا" این شهرستان به زیر آب رفت.

12:35- محورهای اندیمشک_اهواز، دهلران_اندیمشک و پلدختر_خرم‌آباد تا اطلاع ثانوی مسدود است

سرهنگ محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راه راهور ناجا با اشاره به این که محور امیدیه - جایزان به دلیل احداث پل و ترمیم جاده تا 21 خرداد مسدود است تصریح کرد: محور اندیمشک - اهواز در استان خوزستان به دلیل بارش شدید باران، دهلران - اندیشمک در استان ایلام به دلیل بارش شدید باران و آب گرفتگی و پلدختر - خرم آباد استان لرستان به دلیل بارش شدید باران و طغیان رودخانه تا اطلاع ثانوی مسدود است.

12:21- 11 دهنه پل و پنج آب نما شهرستان کوهدشت دچارآسیب شده است سرپرست فرمانداری شهرستان کوهدشت از آسیب رسانی به 11 دهنه پل وپنج آب نما این شهرستان در اثر سیلاب های روز گذشته خبرداد. 12:18- امداد رسانی به حادثه دیدگان طغیان رودخانه دز ادامه دارد مدیر عامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: به دنبال بارندگی و طغیان رودخانه دز در شهر دزفول در روز پنج شنبه و گرفتار شدن عده ای از شهروندان، نیروهای امدادی به منطقه اعزام و امدادرسانی به حادثه دیدگان را آغاز کردند

12:02- هشدار مدیریت بحران همدان: احتمال وقوع سیلاب زیاد است مدیرکل مدیریت بحران استان همدان نسبت به احتمال وقوع سیلاب و طغیان رودخانه ها هشدار داد و گفت: با توجه بارش باران از سه روز گذشته هم اینک شاهد بروز سیلاب در برخی از نقاط این استان هستیم. 12:00- احتمال سیل در مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به ورود موج جدید بارشی، امروز احتمال سیل در مناطق گرمسیری استان وجود دارد. 11:31- مسیر راه آهن شمال به جنوب تا 48 ساعت آینده بسته است فرماندار دورود گفت: بر اساس اعلام معاون فنی راه آهن زاگرس بر اثر شکسته شدن یکی از پایه های پل ها در بلاک تنگ هفت مسیر راه آهن شمال به جنوب در ناحیه لرستان حداقل تا 48 ساعت دیگر بسته است. 11:09- دستور سرلشکر جعفری به سپاه‌های استانی برای امدادرسانی به سیل‌زدگان سخنگوی سپاه پاسداران اظهار داشت: علی‌رغم درگیری بخش عمده‌ای از ظرفیت سپاه بخصوص در نیروی زمینی در رزمایش امنیتی پیامبر اعظم که در منطقه جنوب شرق کشور در حال اجرا است سردار سرلشکر جعفری فرمانده سپاه، به فرماندهان سپاه‌های استانی دستور داد تا در استان‌هایی که درگیر موضوع سیل شده‌اند و یا بیم خطر سیل‌زدگی در آنها وجود دارد از تمام ظرفیت‌های خود برای امدادرسانی به مردم و کمک به مسئولین ذیربط استفاده کنند. در این ابلاغیه آمده است که در صورت نیاز به تجهیزات بیشتر از ظرفیت پروازی هوانیروز سپاه و یگان‌های پروازی نیروی هوا فضا نیز استفاده شود.

10:20- رئیس سازمان امداد ونجات جمعیت هلال احمر خبر داد: امدادرسانی به 540 تن و اسکان اضطراری 68 نفر از هموطنان/ 9 استان درگیر سیل و آب‌گرفتگی 48 ساعت گذشته در کشور دکتر ناصر چرخساز با بیان اینکه به ‌دنبال بارش‌های 2 روز گذشته، امدادگران خدمات لازم را به 540 تن از متاثران از سیل و آب‌گرفتگی در 9استان کشور ارائه کردند، اظهارداشت: استان های لرستان، ایلام، کرمانشاه، فارس، خوزستان، چهارمحال‌وبختیاری، همدان، کردستان و آذربایجان شرقی طی بارش های اخیر متاثر از سیل و آبگرفتگی بوده اند.

چرخساز ادامه داد: امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال احمر در استان های متاثر از سیل و آبگرفتگی به 68 تن از هموطنان خدمات اسکان اضطراری ارائه کردند و ضمن تخلیه آب از 34واحد مسکونی، 34 دستگاه خودرو نیز از مسیر سیلاب رهاسازی شد.

به گفته رئیس سازمان امداد ونجات جمعیت هلال احمر، 41شهر، روستا و مناطق عشایرنشین نیز از سوی امدادگران هلال احمر امدادرسانی شد.

وی به نجات فنی نفر در محور دهلران_اندیمشک به دلیل سقوط 2 خودروی تریلر و پراید در رودخانه اشاره کرد و یادآور شد: یک نفر از مصدومان این حوادث به مراکز درمانی منتقل شد و یک نفر دیگر نیز در مهران_ منطقه میمک_رودخانه گدارخوش مفقود شد.

چرخساز تاکید کرد: امدادرسانی در استان های کرمانشاه، لرستان، ایلام، خوزستان، چهارمحال و همدان همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به منابع و تجهیزات به کارگیری شده در عملیات امدادرسانی به متاثران سیل و آبگرفتگی اشاره کرد و گفت: 62 تیم متشکل از ٢٢٩ نیروی عملیاتی به وسیله 57 دستگاه خودروی عملیاتی و 13 دستگاه موتور پمپ لجن کش به هموطنان خدمات رسانی کردند. به‌علاوه 12 دستگاه چادر، 250 تخته پتو، 70 تخته موکت، 740 کیلوگرم نایلون، 350 قوطی انواع کنسرو، 250 قرص نان و 130 بطری آب معدنی میان متاثران از سیل و آب‌گرفتگی توزیع شده است.

رئیس سازمان امداد ونجات جمعیت هلال احمر همچنین به عملیات امداد و نجات در ٢٤ ساعت گذشته اشاره و بیان کرد: در این مدت 111 مورد ماموریت انجام شده و 477 نفر از خدمات امدادی لازم بهره بردند.

وی با اشاره به اینکه 90 نفر از حوادث 24 ساعت گذشته نجات یافته اند، خاطرنشان کرد: 48 تن به مراکز درمانی منتقل شده و 91 تن از خدمات درمان سرپایی و 37 تن از خدمات اسکان اضطراری استفاده کردند و 15 مورد عملیات رهاسازی نیز انجام شده است.

ارسال نظر: