استقبال روسیه از "سعد الحریری" رانده شده

کدخبر: 2021644

چرا حاکمان جدید سعودی با "سعد الحریری" نخست وزیر اسبق و رئیس حزب جریان المستقبل لبنان فقط به عنوان یک پیمانکار مثل دیگر پیمانکاران رفتار می کنند و شرکت اقتصادی او را در بحران مالی که در بدهی ها غرق شده و حتی قادر به پرداخت حقوق کارکنانش نیست، به حال خود رها کرده اند؟

به گزارش « نسیم آنلاین »، این سوال ها امروز به سوالات حاشیه ای تبدیل شده اند و یک سوال جدید این است که: آیا «محمد بن سلمان » جانشین ولی عهد سعودی طلبکاران سعدالحریری را تشویق به شکایت از وی می کند و هدفش چیست؟

سعد الحریری هفته گذشته به مسکو پایتخت روسیه سفر کرد و در آنجا مورد استقبال شایسته ای قرار گرفت که دست کم در مورد نخست وزیران انجام می گیرد.

الحریری و همراهانش بعد از ملاقات با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور و برخی دیگر از مقامات روس به لبنان بازگشتند و از کلمه «قیصر» که دستگاه دیپلماسی روسیه از آن خوشش نمی آید برای توصیف پوتین استفاده کردند.

اعضای حزب جریان المستقبل عظمت، قدرت، تاثیر و واقعیت روسیه را بازگو و با غرور و افتخار زیاد عبارت رئیس جمهور روسیه خطاب به الحریری را تکرار می کنند و می گویند که پوتین به او گفته است: تو نخست وزیر سابق نیستی بلکه نخست وزیر دائمی هستی.

کسانی که در جریان جزئیات این سفر قرار دارند، معتقدند روس ها با این کار خواستند نشان دهند که روابط خوب و ممتازی با همه احزاب سیاسی در لبنان و منطقه دارند و از نظر آنها الحریری یکی از رهبران معتدل در لبنان به شمار می آید.

احزاب لبنانی ، انتخاب رئیس جمهور را مهمترین پرونده سیاسی لبنان می دانند اما پوتین و دیگر مقامات روس که الحریری با آنها ملاقات کرد، اشاره ای به خلاء ریاست جمهوری در لبنان نکردند و صرفا عبارت های کلی راجع به لزوم انتخاب رئیس جمهور در اسرع وقت ممکن به کار بردند.

با این حساب آیا حمایت روسیه از الحریری می تواند مصرف داخلی داشته باشد؟

مسکو در حال آماده کردن زمینه ای است تا بتواند در آینده با هر تحرکی که به حل و فصل پرونده ها و مشکلات در لبنان منجر می شود، همراهی کند اما می داند تا آن زمان، هرگونه حمایتش از طرفین منازعه، نتیجه مستقیمی نخواهد داشت.

** پیام روسیه به گروه 8 مارس

در مقابل اهتمام روسیه به رئیس جریان المستقبل، منابع بلند پایه در گروه 8 مارس می گویند حزب الله پیامی از مقامات روس دریافت کرده اند که می گوید: مسکو به طوراساسی از انتخاب رئیس جمهورتوافقی حمایت می کند اما گزینه شما را هم تایید می کنیم.

این سخن تاکنون ترجمه عملی در لبنان نداشته است چرا که رفتار نامفهوم سعودی بر واقعیت های سیاسی داخل لبنان سایه افکنده است.

این رفتار در درجه اول سعد الحریری نخست وزیر اسبق را هدف قرار داده است و بعد از ضربه اخیر سعودی ها هنوز نفس او سرجایش برنگشته بود که حاکمان جدید ریاض با ضربه سخت تری او را نواختند.

الحریری بعد از سال ها غربت به لبنان برگشت اما سعودی ها ناگهان به اصطلاح هبه 4 میلیارد دلاری خود به ارتش و نیروهای امنیتی لبنان را پس گرفتند و مجازات هایی را علیه لبنانی ها شروع کردند.

سعد الحریری تلاش کرد مشکل را برطرف کند اما یک باره در رسانه های سعودی اعلام شد پرونده شرکت «سعودی اوجیه» که الحریری تملک آن را در خاک ریاض برعهده دارد، به خاطر تاخیر در پرداخت حقوق کارمندان به دادگاه فرستاده می شود و علاوه بر این، وزارت کار سعودی نیز مجازات هایی را برای این شرکت در نظر گرفت.

بعد از آن بود که الحریری به پایتخت سعودی سفر کرد و نزدیکان وی شایعه کردند که راهی برای حل بحران های سعودی اوجیه گشوده شده است.

** شرکت الحریری غرق در بدهی ها

اما سه روز پیش (4/4/2016) « محمد بن سلمان » جانشین ولی عهد سعودی در مصاحبه با خبرگزاری بلومبرگ گفت که بحران شرکت «سعودی اوجیه » ربطی به سعودی ها ندارد تا خبر ادامه بحران این شرکت به یقین تبدیل شود.

بن سلمان در این مصاحبه تاکید کرد که ریاض بخشی از حقوق و مستحقات شرکت آل حریری را پرداخت کرده و در آینده نیز بقیه تعهدات خود را پرداخت خواهد کرد اما هر چه پول به حساب های بانکی آنها می ریزیم توسط بانک برداشت می شود.

اشاره الحریری به این است که شرکت اوجیه سعودی بدهی هایی در داخل و خارج عربستان دارد و این شرکت توان پرداخت آنها و هزینه های ادامه فعالیت و پرداخت حقوق کارکنان خود را ندارد.

ولی عهد سعودی افزود: این مشکل ما نیست، مشکل سعودی اوجیه است.

وی با بیان اینکه حکومت سعودی در این قضیه دخالت نخواهد کرد، اما راه را برای ورود به این پرونده به بهانه حمایت از حقوق کارکنان و طرف های قرارداد با شرکت اوجیه سعودی در صورت مراجعه آنها به دستگاه قضایی باز گذاشت.

لبنانی ها به این گونه ادبیات و لحن که در سخنان علنی بن سلمان درباره یک سیاستمدار لبنانی - سعودی دیده می شود، عادت ندارند، الحریری در زمان ملک عبدالله همیشه با کلمه «فرزندمان» توصیف می شد اما امروز به نظر می رسد جانشین ولی عهد می خواهد به او بگوید: خودت کارهایت را انجام بده و برو پی کارت.

بعد از ده ها سال حمایت خاندان حاکم ریاض از آل حریری، سخن امروز آنها در خصوص ورود به پرونده شرکت اوجیه سعودی و ضدیت با امپراتوری الحریری، بیشتر به تهدید شبیه شده است.

از نظر شاهزاده جوان سعودی، شرکت سعودی اوجیه مثل هر شرکت دیگری است که پروژه های مقامات سعودی را دنبال می کنند.

در دورانی که ناشی از سیاست ها و مشورت های محمد بن سلمان به پدرش، کاهش بهای نفت و افزایش هزینه های نظامی سعودی در یمن و سوریه به تنگنای مالی منجر شده، ریاض چه کار می تواند انجام دهد؟ هیچ یک از مهمانان پادشاهی سعودی پاسخی برای این سوال ندارد.

مرتب این نظر مطرح و تکرار می شود که « بن سلمان می خواهد شرکت سعودی اوجیه را ورشکسته کند تا الحریری به دریوزگی و گدایی به او روی آورد و سرانجام این شرکت را تصاحب کند».

«نسل جدید حاکمان ریاض، سعدالحریری را یک سرمایه گذار موفق در لبنان به شمار نمی آورند و خود را ملزم به نجات او نمی بینند».

« اکثر سیاستمداران اهل تسنن در کنار سعودی ها قرار می گیرند به دون اینکه حتی یک دلار هزینه برای آنها داشته باشند، با این حساب چرا آنها باید به سعدالحریری پول پرداخت کنند؟»

« محمد بن سلمان و پسر عمویش « محمد بن نایف» ولی عهد نگاه متفاوتی از حاکمان گذشته سعودی به لبنان دارند و لبنان را صرفا میدانی برای مبارزه با ایران به شمار می آورند نه بیشتر».

با این همه ، این سخنان نمی تواند پاسخ روشن و شفافی به این سوال های محوری بدهد،« چرا سعودی ها، الحریری را تنها گذاشته اند؟ به چه صورت می خواهند با حزب الله مقابله کنند؟ آیا آنها تصمیم گرفته اند دست از لبنان بردارند؟ این کار به نفع چه کسی است؟»

« همه این ها سوالات بی پاسخی است که سیاستمداران اشاره هایی بی سر و ته و بی نتیجه به آنها می کنند. برخی می گویند ریاض با وجود عصبانیت از عملکرد و گزینه های هم پیمانان اصلی الحریری حمایت های مالی خود را از آنها قطع نکرده است».

« گفته می شود اشرف ریفی وزیر مستعفی دادگستری که در مقابل الحریری ایستاد به زودی برای شرکت در نشست هیات امنای دانشگاه علوم امنیتی نایف به عربستان خواهد رفت».

به معنای دیگر اشرف ریفی مانند هفت سال گذشته مهمان محمد بن نایف ولی عهد سعودی می شود، کسی که گفته می شود چندان از الحریری خوشش نمی آید.

برخی از اعضای حزب جریان المستقبل این اقدام را از حیث سیاسی بی محتوا و روتینی تلقی می کنند وعده ای هم آن را دلیل دیگری برای افت جایگاه الحریری در عربستان وطن دومش به شمار می آورند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر: