نمره منفی ۶ کارشناس صنعت ساختمان به عملکرد عباس آخوندی در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

آخوندی صنعت ساختمان و راه‌سازی را تعطیل کرد + جدول

کدخبر: 2020410

صنعت ساختمان از سال ۹۲ بدین سو در رکودی عمیق فرورفته است. این پرسش مطرح شده که چه عواملی پشت سر این رکود سنگین بوده که بازار پرطمطراق دیروز مسکن، امروزه، اینچنین ضعیف و نزار شده است؟

گروه اقتصادی نسیم آنلاین : "رکود سنگین"، "افت جدی میزان ساخت وساز" ، "فرار فعالان صنعت" و "ورشکستگی تعداد زیادی از دست اندرکاران عرصه ساخت و ساز"، لااقل ساده ترین واژگانی است که روایتگر شرح حال وخیم این روزهای صنعت ساختمان در یکسال گذشته بوده که یکی از تبعات آن، افت 8.5 درصدی میزان معاملات مسکن در اسفند ماه سال 94 بوده است.

واقعیت این است که صنعت ساختمان از سال 92 بدین سو در رکودی عمیق فرورفته و موتور پیشرانه اقتصاد کشور با تنفس مصنوعی به حیات خویش ادامه می‌دهد. حال این پرسش مطرح شده که چه عواملی پشت سر این رکود سنگین بوده که بازار پرطمطراق دیروز مسکن، امروزه، اینچنین ضعیف و نزار شده است؟

بازار مسکن، مانند هر بازار دیگری دارای رابطه‌ای مستقیم با عرضه و تقاضا بوده که بدون تردید، مهم‌ترین بازار رقیب مسکن، بازار پول است؛ به طوری که جابه‌جایی نقدینگی میان مسکن و بانک بسیار قوی‌تر از جابه‌جایی نقدینگی میان مسکن و بورس یا مسکن و طلا و ارز است.

با این اوصاف، در شرایطی که سود سپرده‌گذاری در برخی از بانک‌ها بیش از ۲۲ درصد است، منحنی تقاضای مسکن، از جمله تقاضای سرمایه‌ای در مسیر نزولی قرار گرفته و چشم‌اندازی برای بازدهی در این سطح برای بازار مسکن در سال جاری متصور نیست.

البته عوامل دیگری نیز در"تعمیق رکود بازار مسکن" دست داشته‌ که از جمله آنها می توان به فقدان برنامه جدی وزارت راه و شهرسازی دایر بر خروج بازار مسکن از رکود و افت 60 درصدی قیمت نفت و کاهش درآمد های نفتی دولت، اشاره داشت که موجب کاهش یکباره درآمدهای نفتی دولت در سال‌های اخیر شد.

نمی‌توان انکار کرد که در شرایط کاهش درآمدهای نفتی، دولت توان پرداخت تعهدات و شارژ بخش خصوصی را نداشته و این امر بر زنجیره رفع مشکلات بخش مسکن تاثیر چشمگیری گذارده است اما به نظر می رسد نقش وزارت راه وشهر سازی در رفع این رکود هم چندان کمتراز عوامل از پیش گفته نیست.

با این همه، در سالی که گذشت، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۱۵۴.۷ هزار واحد مسکونی بالغ شد که در مقایسه با سال قبل ۱۰.۳ درصد کاهش نشان می‌دهد. در این سال متوسط قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۳۸.۹ میلیون ریال بوده که نسبت به سال قبل با کاهش ۰.۸ درصدی مواجه بوده است.

دست اندرکاران امر، اذعان دارند که وزارت راه وشهر سازی در سه سال اخیرو دررفع چالش های صنعت ساختمان اقدام جدی صورت نداده و همین امر سبب شده تا بازار مسکن به خوابی عمیق تر فرو رود.

نسیم آنلاین برای بررسی رفتار وزارت راه وشهرسازی در سالی که گذشت به سراغ تنی چند از فعالان صنعت ساختمان رفته که هریک از آنها از نگاه خویش چالش های موجود و یا فراروی صنعت ساختمان را به بوته نقد گذارده اند:

اقدام جدی در حوزه مسکن و راه صورت نگرفت دبیر انجمن سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران اعلام داشت که به دلیل محدودیت‌های بودجه‌ای و کمبود منابع مالی اقدام جدی در حوزه مسکن و راه صورت نگرفته است. "بهمن دادمان"در گفتگو با نسیم آنلاین تصریح کرد که به دلیل کسری بودجه طرح‌ های عظیم حوزه راه روی زمین مانده و اجرایی نشده است. به گفته وی، تطویل طرح‌های نیمه تمام در حوزه راه، منجر به افزایش عدم النفع و استهلاک در منابع صرف شده در طرح‌های مذکور بوده که این امر خسران منابع ملی را در پی داشته است.

دادمان، با بیان اینکه در سال گذشته با پرداخت 2 هزار میلیارد تومان بخشی از مطالبات پیمانکاران در حوزه راه پرداخت شده، افزود: با این حال میزان پرداخت‌ها آنقدر نبوده که پاسخگوی مطالبات پیمانکاران طر ح های نیمه تمام باشد. دبیر انجمن سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران اظهار داشت که در سال گذشته رکود سنگینی در بخش مسکن حاکم بوده که یکی از دلایل آن سوء مدیریت و دلیل دیگر فقدان منافع مورد نیاز بوده است.

وی تصریح کرد که در حال حاضر بیشترین رکود اقتصاد کشور در بخش مسکن بوده که همین امر انبوه سازان را با بحران مواجه ساخته است.

برنامه های وزارت راه و شهرسازی به نتیجه نرسید نایب رئیس هئیت مدیره سندیکای شرکت‌های ساختمانی گفت که برنامه های وزارت راه و شهرسازی در یک سال اخیر به نتیحه نرسیده است. "جواد خوانساری" در گفتگو با نسیم آنلاین با انتقاد از رکود سنگین در حوزه مسکن افزود که تمام تلاش وزارت راه و شهرسازی بر ارائه تسهیلات بانکی متمرکز بوده که این وام ها هم پاسخگو نیست. به گفته وی گرانی مسکن و کاهش قدرت خرید مردم سبب شده که توان خرید مردم کاهش یابد.

خوانساری تصریح کرد که در حال حاضر اغلب تولیدات اقتصادی درکشور با بخش مسکن در ارتباط بوده که منجر به افت تولیدات کشور در بخش‌های مختلف شده است.

آخوندی در سال ۹۴ هیچ کاری برای مسکن و راه انجام نداد عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی در ارزیابی عملکرد یکساله وزارت راه و شهرسازی به « نسیم آنلاین » گفت: در هیچ‌ یک از دو حوزه مربوطه راه و شهرسازی در سال گذشته اقدام جدی از سوی وزارتخانه تحت مدیریت آقای آخوندی صورت نپذیرفت. "محمد علی پورشیرازی" در ادامه با بیان اینکه رکود در بخش مسکن در سال گذشته عمیق‌تر شده گفت: با وجود عمیق‌تر شدن رکود در بخش مسکن، اما قیمت ها در این عرصه افزایش یافته در حالیکه باید کاهش می یافت. وی تاکید کرد: افزایش قیمت مسکن در حین رکود سنگین با هیچ معیار علمی خوانایی ندارد. این کارشناس مسکن گفت: چالش بخش مسکن در سال گذشته سبب شد که وزارت راه و شهرسازی در زمینه راهسازی هم اقدام جدی صورت ندهد.

وی، با بیان اینکه ساختار دولت از مسکن سوء استفاده کرد، اظهارداشت که طرح مسکن مهر با وجود آنکه در کشورهای دیگر هم اجرای موفقی داشته، اما در ایران ، به بدترین شکل ممکن و در بدترین زمان ممکن اجرایی شد.

این کارشناس صنعت ساختمان به نسیم آنلاین ، تصریح کرد: دولت باید جلوی شناور شدن جمعیت را به سمت کلانشهر ها بگیرد،درحالیکه اکنون به جمعیت‌های وارد شده، مسکن هم ارایه می شود. وی، با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا بخش راه با مسکن ادغام نمی شود، افزود: بخش مسکن نیازمند خرد نگری و بخش راه نیازمند کلان نگری بوده که با ادغامن آنها در جریان فعالیت تداخل ایجاد می شود.

صنعت ساختمان دارای چشم انداز روشنی نیست

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی سازندگان مسکن استان تهران با انتقاد از عدم ورود وزارت راه و شهرسازی به فرایند اصلاح فرهنگ خرید مسکن در کشور گفت: ورود این وزارتخانه به این عرصه در دراز مدت تاثیر مثبتی خواهد داشت. "محمدرضا یاسایی ضمیر"درگفتگو با نسیم آنلاین ، مصداق فرهنگ خرید غلط مسکن را تبدیل آن به کالایی سرمایه‌ای برشمرد و افزود که انتظار می‌رود وزارت راه و شهرسازی وارد مدار اصلاح فرهنگ غلط خرید و فروش مسکن شود. وی گفت که افزایش قیمت مسکن و اختلاف جدی بین قیمت زمین و آپارتمان از جمله دلایل رکود مسکن در کشور است.

به گفته وی: وزارت راه و شهرسازی به دنبال راه‌اندازی تسهیلاتی است که با آن می‌توان خانه‌هایی تا سقف 200 میلیون تومان خریداری کرد و ادامه داد که مادامی که قیمت مسکن در کشور واقعی نباشد رکود سنگین هر 4 سال یک بار گریبان صنعت ساختمان را می‌گیرد. وی پیش بینی کرد که در سال جاری هم صنعت ساختمان دارای چشم انداز روشنی نباشد.

بی برنامه گی وزارت راه و شهر سازی ربطی به تحریم های بین المللی ندارد

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی پیمانکاران شرکت های ساختمانی گفت:رکود سنگین دربخش مسکن عمده شرکت‌های ساختمانی را به تعطیلی کشیده است. حمیدرضا سیفی درگفتگو با نسیم آنلاین افزود که افت شدید فضای کسب و کار در سه سال اخیر و کاهش قدرت خرید مردم سبب شده تا مردم توان خرید مسکن را نداشته باشند. وی،پیش بینی کرد که با طرح‌های جدید وزارت راه و بانک مسکن در راستای ارائه تسهیلات باز هم اتفاق جدیدی در حوزه مسکن رخ نخواهد داد. به گفته سیفی مادامی که رونق اقتصادی پدیدار نشود تقاضا برای خرید یا سرمایه گذاری در مسکن پایین خواهد بود.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی پیمانکاران شرکت‌های ساختمانی تصریح کرد که وزارت راه و شهرسازی نیازمند اصلاح جدی در فرایندهای مدیریتی بوده که این امر در یک سال اخیر رخ نداده است. به گفته وی انتظار می‌رود فرایند مدیریت در وزارت راه و شهرساطی اصلاح و یکپارچه سازی شکل گیرد و بی برنامه گی در این وزارت خانه ربطی به تحریم‌های بین المللی ندارد.

ارائه تسهیلات بانکی هم تاثیری بر بازار راکد مسکن ندارد عضو هیئت مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی انبوه سازان استان تهران اعلام کرد که اراده تسهیلات خرید مسکن که توسط وزارت راه به بانک مسکن پیگری و اجرایی شده بر بازار راکد مسکن تاثیر چندانی نخواهدداشت. "ایرج رهبر"، در گفتگو با نسیم آنلاین با اشاره به نیاز ساخت یک و نیم میلیون واحد مسکن در سال و انباشت تقاضای مسکن در کشور گفت که بعید است ارائه این وام‌ها تاثیر چندانی بر بازار مسکن داشته باشد. وی درباره نقش وزارت راه و شهرسازی درباره طراحی یک برنامه در حوزه مسکن هم گفت: که باید این وزارت خانه با برنامه ریزی و هماهنگی با سایر وزارتخانه‌ها آنها را همراه سازد که تا کنون در این زمینه کار جدی نکرده است.

ارسال نظر: