فایننشیال تایمز:

عربستان بازار نفت خود را در ۹ کشور از دست داد

کدخبر: 2019852

بر اساس آمارهای اخیر طی سه سال گذشته عربستان سعودی جایگاه خود را در ۹ کشور از ۱۵ بازار عمده وارد کننده نفت از دست داده است.

به گزارش گروه بین الملل « نسیم آنلاین » به نقل از راشا تودی، آمارهای ارائه شده توسط شرکت های انرژی نشان می دهد عربستان سعودی جایگاه خود را در 9 کشور از 15 بازار عمده وارد کننده نفت از دست داده است.

طبق بررسی های انجام شده توسط روزنامه فایننشیال تایمز، طی سال های 2013 تا 2015 پادشاهی سعودی جایگاه خود را در چین، آفریقای جنوبی، و آمریکا از دست داده است در حالی که تلاش داشت تا بازار نفت خام خود را همچنان نگه دارد.

اد مورس، تحلیلگر سیتی گروپ در این باره می گوید: عربستان سعودی به سختی در تلا شاست تا نفت خود را در شرایط فعلی به فروش برساند. رقیبان این کشور با شدت و حجم بیشتری وارد بازار شده اند.

آمارها همچنان نشان می دهد که این کشور بازار خود را در کره جنوبی، تایلند، تایوان و چندین کشور اروپای غربی نیز از دست داده است.

سهم عربستان از واردات نفت چین از 19 درصد در سال 2013 به 15 درصد در سال 2015 رسیده است زیرا که چین به روسیه روی اورده است.

طی 5 سال گذشته، صادرات روسیه به چین بیش از دوبرابر شده است و به 550 هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرده است.

آمارها همچنان نشان می دهد که سهم عربستان از واردات نفت آفریقای جنوبی نیز طی این بازه سه ساله کاهش چشمگیری داشته است و از 53 درصد به 22 درصد رسیده است ، گرچه آنگولا و نیجریه همچنان خریدار نفت عربستان هستند.

سهم عربستان از واردات آمریکا هم از 17 درصد به 14 درصد تنزل پیدا کرده است. البته عربستان توانسته است سهم نفت خام خود را در برزیل، هند و ژاپن طی سال گذشته بهبود بخشد..

ارسال نظر: