مدیر موسسه آرماگدون :

عمار می‌تواند مسیر تولید بازی‌های داخلی را به سمت نیازهای جامعه هدایت کند

کدخبر: 2019530

علی صابونچی گفت: ورود جشنواره عمار به حوزه بازی‌های رایانه‎‌ای، یکی از حرکت‌های تأثیرگذاری است که باید زودتر انجام می‌شد.

علی صابونچی، مدیرموسسه آرماگدون در گفتگو با خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، با اشاره به وضعیت تولید بازی‌های رایانه‌ای در کشور گفت: در مقایسه با تولیدات خارجی که به دلیل پیشرفت تکنولوژی ساخت بازی، با رشد کیفی مواجه هستند بازی‌های داخلی مقداری از عرصه عقب مانده‌اند و نیاز به طی زمان چند ساله است. البته با نگاه کلی بر این موضوع در جایگاه خوبی قرار داریم اما تولیدات داخلی مخاطب را اقناع نمی‌کند.

صابونچی تصریح کرد: یکی از دلایلی که باعث مطرح شدن موضوع بازی‌سازی در کشور می‌شود تفاوت فرهنگی با کشورهای سازنده‌ بازی‌ها است، اگر صرفاً جهت سرگرمی و تفریح به این موضوع نگاه می‌شد نیازی به تولید داخلی نبود و امکان استفاده از تولیدات خارجی وجود داشت.

وی ادامه داد: با نگاه کلی بر حوزه بازی شاهد نظام رده‌بندی سنی هستیم که مطمئناً این رده‌بندی ناشی از تفکر و فرهنگ در کشورهای غربی متفاوت با کشور ماست. وجود چنین تفاوتی نیاز به تولید بازی رایانه‌ای در کشور را مضاعف می‌کند.

این منتقد بازی‌های رایانه‌ای افزود: عامل اصلی برای تولید بازی در کشور، مقوله فرهنگ است بنابراین می‌توان گفت یکی از کارکردهای بازی رایانه‌ای در کشور سرگرمی است، اما عامل اصلی موضوع تفاوت فرهنگ‌هاست. زیرا این تفاوت مانند سایر ابزار از جمله اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و... منجر به ایجاد تهدید و فرصت می‌شود و عدم استفاده از فرصت پیش‌آمده، آن‌را به تهدید تبدیل می‌کند.

این منتقد با اشاره به اهمیت بازی رایانه‌ای به عنوان ابزاری در راستای تبلیغ ایدئولوژی و تفکر تصریح کرد: به جای حذف بازی رایانه‌ای باید سیاست‌گذاری مناسب در این حوزه انجام گیرد تا تولیدات داخلی، قابل مقایسه و رقابت با بازی‌های خارجی شود.

وی درباره حضور نهادهای فعال در این حوزه گفت: اگر نهادها با توجه به موضوع فعالیتشان به عنوان سرمایه‌گذار به این عرصه ورود کنند اثر مثبتی می‌گذارد، اما اگر به عنوان یک موضوع عام وارد این عرصه شوند با توجه به این که جنس مخاطبانشان متفاوت است، موفق نمی‌شوند.

صابونچی افزود: با بررسی فعالیت نهادهایی که در حوزه بازی رایانه‌ای حضور دارند، می‌توان گفت این گروه‌ها در تولیداتشان دو نوع سیاست دارند، سیاست اعلامی یعنی اینکه با مد نظر داشتن اصول انقلاب و اسلام و منافع کشور، محتوای اثرگذاری تولید شود، اما سیاست اعمالی به این معنا که سرمایه‌گذاری به منظور درآمدزایی و منافع یک نهاد یا سازمان صورت گیرد و این دو نقطه مقابل یکدیگر هستند.

این فعال بازی‌های رایانه‌ای ادامه داد: با توجه به نوع مخاطب، سرمایه‌گذار و عدم تعیین خط سیر مشخص برای بازی‌ها، تولیدکنندگانی که بخواهند با موضوعات انقلابی بازی بسازند، علاوه بر تحمیل برخی هزینه‌ها، خواسته یا ناخواسته بایکوت می‌شوند، به همین دلیل، چنین تولیداتی نیاز به پشتوانه دارد.

صابونچی تصریح کرد: در حال حاضر، بازار عرضه بازی‌های رایانه‌ای کشور، آمادگی پذیرش بازی‌هایی با موضوعات انقلابی را دارد و برای ورود به این عرصه باید هرچه زودتر عمل کرد، چرا که هر اندازه دیرتر این مسئله اتفاق بیفتد، میزان پذیرش هم کمتر می‌شود.

وی اظهار داشت: ورود جشنواره عمار به حوزه بازی‌های رایانه‎‌ای، یکی از حرکت‌های تأثیرگذاری است که باید زودتر انجام می‌شد.

صابونچی خاطر نشان کرد: در سایر جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها، بازی‌های رایانه‌ای به عنوان بخشی در کنار سایر موضوعات در نظر گرفته می‌شود و اینکه جشنواره عمار به صورت خاص به این حوزه وارد شده، بسیار قابل توجه است؛ زیرا با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری مناسب می‌تواند از ظرفیت‌های موجود در کشور استفاده کند و شبکه اجتماعی در سطح کشور را پویا کند که این می‌تواند به عنوان اولین گام مطالبه‌گری باشد تا از این طریق فعالیت شرکت‌های داخلی سازنده بازی‌های رایانه‌ای به جای تقلید از تولیدات خارجی به سمت برآوردن نیازهای جامعه و مطالبه مردمی هدایت شود.

ارسال نظر: