سینما در هفته‌ای که گذشت؛

از تاختن پرویز پرستویی به جشنواره فیلم فجر تا قاتل اهلی سینماهای کشور!

کدخبر: 2017178

سینما در هفته گذشته با خبرهای متنوعی همراه بود، از قاتل اهلی سینماهای کشور تا درددل پرویز پرستویی با مسئولان جشنواره فیلم فجر و "هیهات"ی که بالاخره به جشنواره فیلم فجر راه یافت.!

به گزارش خبرنگار فرهنگی« نسیم آنلاین »، سینما در هفته گذشته با خبرهای متنوعی همراه بود، از قاتل اهلی سینماهای کشور تا درددل پرویز پرستویی با مسئولان جشنواره فیلم فجر و «هیهات»ی که بالاخره به جشنواره فیلم فجر راه یافت.!

نگذاشتند حلاوت بردن سیمرغ را بچشم/جشنواره فیلم فجر عید صوری سینما است

پرویز پرستویی در مراسم نکوداشت چهار دهه فعالیت سینمایی‌اش که سه‌شنبه ۱۸ اسفندماه با حضور جمشید مشایخی، محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری، ابراهیم حاتمی‌کیا، محمد مهدی عسگرپور، مازیار میری، فریدون جیرانی، مریلا زارعی، محمد احسانی، محمود عزیزی، منوچهر محمدی و ... برگزار شد، با قرائت متنی عنوان کرد: من مرد صحنه و دوربین و نور و صدا هستم. اکنون حدود نیم قرن است که خاک صحنه را می‌خورم اما باور کنید که هنوز از ایستادن در مقابل شما و ژست سخنرانی به خود گرفتن گریزان هستم .

وی با تشکر از برگزاری این مراسم ادامه داد: هر شخصی که مرا بشناسد، می‌داند که چقدر از این بزرگداشت‌ها و تقدیر و تشکر‌ها گریزانم. با خود می‌اندیشم که کاری نکرده‌ام که نیاز به قدرشناسی داشته باشد، اعتقاد قلبی من بر این است که قدرشناسی واقعی باید از کسانی انجام شود که باعث شدند ما دیده شویم وگرنه ما جز ادای دین کاری از دست‌مان برنیامده است.

پرستویی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: از این فرصت استفاده کرده و از اهل رسانه یعنی کسانی که قلم می‌زنند و هدف‌شان پیشبرد و اعتلای فرهنگ جامعه است، تشکر می‌کنم. همچنین از کسانی که دغدغه هنر و هنرمند را دارند و می‌دانند که راه اوج گرفتن یک فرهنگ از مسیر هنر می‌گذرد. من از کسانی که گاهی به قدردانی از هنرمندان می‌اندیشند، تشکر می‌کنم هرچند که پرویز پرستویی ترجیح می‌دهد که آن هنرمند نباشد.

جشنواره فیلم فجر عید صوری سینما است

بازیگر فیلم «بادیگارد» از جشنواره فیلم فجر به عنوان عید صوری سینما یاد کرد و گفت: در این ایام هنرمندان به دید و بازدید یکدیگر می‌روند، عملکرد یک ساله خود را عرضه می‌کنند و قضاوت را به قاضیان این عرصه و نیز به تماشاچیان می‌سپارند.

وی در ادامه متن خود یادآور شد: آنچه که در این ایام مایه آزار شد، حاشیه‌های جشنواره بود و اکنون سوال این است که چرا باید جامعه دچار چنین بیماری مهلکی به خصوص در بخش فرهنگ شود، چه شده است که ما رسالت خود را گم کرده‌ایم و فقط به قلع و قمع کردن یکدیگر می‌اندیشیم؟ به کدام دلیل، اصول گم شده و افترا و انتقاد بی‌پایه و اساس، جای آن را گرفته است؟

پرستویی با بیان اینکه ما پیش از این یک شرح وظایفی داشته‌ایم، عنوان کرد: شرح وظایف ما کار برای مردم، تلاش برای رضایت آنها و رویای سینمای خوب و باکیفیت بود ولی آیا پای این شرح وظایف ایستاده‌ایم و آیا تمام هم و غم‌مان را برای حصول به این اهداف صرف کرده‌ایم؟

بازیگر فیلم «آژانس شیشه‌ای» تصریح کرد: ما دوست داشتیم پای تلویزیون بنشینیم و مراسم اسکار را نگاه کنیم، ولی وقتی اصغر فرهادی کارگردان کشورمان برایمان اسکار آورد، قدرش را ندانستیم و طوری از کنارش گذشتیم که انگار آبی از آب تکان نخورده است. ما همدیگر را بی‌ارزش می‌کنیم و تلاش‌های یکدیگر را به استهزاء می‌گیریم.

این بازیگر سینما با اشاره به جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: جشنواره دیگر بهار و عید سینما نیست، تنها یک تریبون است که افراد فاقد صلاحیت پشت آن نشستند و اسب خود را می‌تازند و هزار افسوس که نمی‌دانند این اسب سبزه‌زار فرهنگ کشور را زیر پا لگدمال می‌کند و دود این نابودی به چشم خود آنها هم خواهد رفت. قاضیان سینمای ما یادشان رفته که کار اصلی‌شان چیست.

نگداشتند حلاوت بردن سیمرغ را بچشم

بازیگر فیلم «بادیگارد» که در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به خاطر این فیلم سیمرغ بازیگری را دریافت کرد، یادآور شد: من امسال برای چندمین بار سیمرغ گرفتم و از این بابت خوشحالم اما اگر تصور می‌کنید که حلاوت این برد را زیر دندان احساس می‌کنم، سخت در اشتباه هستید چرا که نگذاشتند احساس کنم. تریبون‌داران هنوز عرق جبین ما خشک نشده بود که درباره حاتمی‌کیا و فیلم «بادیگارد» سخن‌ها سر دادند و بیان کردند که پرستویی را به مصلحت سیمرغ بخشیدند.

وی اضافه کرد: من در فرآیند ساخت فیلم «بادیگارد» از وجودم مایه گذاشتم و از چند ناحیه بدن دچار نقص عضو شدم که البته منتی بر سر کسی نیست خودم خواستم که برای لمس روح و روان مخاطبم از روح و روان و جسمم مایه بگذارم اما سیمرغ مصلحتی اصطلاحی که آن را اختراع کردند، داستان دیگری است و اگر سکوت کنم، وجدانم را به عذاب می‌اندازد.

پرستویی در ادامه با انتقاد از رویه‌هایی که عده‌ای در پیش گرفتند، عنوان کرد: محض رضای خدا بگذارید همه در یک راستا و آن هم خدمت به مردم گام برداریم. دست بردارید از گروکشی و انتقادها و برچسب زدن‌های بی‌پایه و اساس. نیم‌نگاهی به شرح وظیفه‌تان بیندازید. شما آمده‌اید که متولی فرهنگ و اشاعه‌دهنده هنر باشید. تریبون وفا ندارد. مردم را دریابید، مخاطبان تشنه سینمای خوب، بازی خوب، فیلمنامه خوب و کارگردان خوب هستند.

سیمرغ من مهر مردم است

وی در پایان سخنان خود گفت: بارها گفته‌ام و می‌گویم که سیمرغ من که نمی‌توان روی آن قیمت گذاشت، مِهر مردم است. لطفی که به من دارند و کلماتی که گاهی آن‌قدر داغند که بر دلم مُهر می‌زنند. سیمرغ؛ آن هم از نوع مصلحتی‌اش مال خودتان باشد. برای من همین کافی است که بدانم مردم مرا در آن نقش باور کردند یا دوست داشتند و اینکه بازی‌ام بر دلشان نشست یا خیر و وقتی فیلم تمام شد احساس کردند که پرویز پرستویی را دیدند یا حیدر ذبیحی را.

در پایان این مراسم با رونمایی از تصویری از چهره پرویز پرستویی و همچنین تمبر یادبود وی از این هنرمند تجلیل شد. همچنین از طرف حوزه هنری، بسیج هنرمندان و خبرگزاری فارس لوح یادبودی به این بازیگر سینما اهدا شد.

«قاتل اهلی» اواخر فروردین کلید می خورد

منصور لشکری قوچانی تهیه کننده سینما با اشاره به آخرین تغییرات پروژه جدید سینمایی مسعود کیمیایی با نام «قاتل اهلی» گفت: با توجه به اینکه «قاتل اهلی» یک داستان سیاسی و متفاوت نسبت به دیگر آثار مسعود کیمیایی دارد، این کارگردان بعد از پایان انتخابات و مشخص شدن نتیجه، تصمیم گرفت تا در بخش های سیاسی فیلم تغییرات جدیدتری ایجاد کند و فیلمنامه را به روز کند .

وی ادامه داد: فکر می کنم با تغییراتی که روی فیلمنامه در حال انجام است، یکی از متفاوت ترین و جذاب ترین فیلم های این کارگردان را شاهد خواهیم بود.

تهیه کننده فیلم سینمایی «هفت ماهگی» بیان کرد: هرچند قرار بود این فیلم هفته اول فرودین ماه جلوی دوربین برود، اما با تغییراتی که در فیلمنامه ایجاد شده است فکر می کنم فیلمبرداری این اثر سینمایی اواخر فروردین آغاز شود.

لشکری قوچانی در پایان گفت: هنوز حضور هیچ کدام از عوامل اصلی این اثر سینمایی قطعی نشده است و با هیچ بازیگری قرارداد نبسته ایم.

«قاتل اهلی» قصه جوانی است که تمام راه های پولدار شدن را می رود اما در آخر می فهمد که برای پولدار شدن نبوغی بیش از انیشتین باید داشته باشد.

فیلم‌های اکران نوروزی مشخص شدند/ "بادیگارد" حاتمی‌کیا از ۲۶ اسفند ماه اکران خواهد شد

درباره جلسه امروز شورای صنفی نمایش گفت: فیلم «بادیگارد» ابراهیم حاتمی کیا به سرگروهی سینما استقلال، فیلم «کفش هایم کو؟» کیومرث پوراحمد به سرگروهی سینما زندگی، «ابد و یک روز » سعید روستایی به سرگروهی سینما آزادی، فیلم «50 کیلو آلبالو» مانی حقیقی به سرگروهی گروه کوروش و فیلم «خشم و هیاهو» هومن سیدی هم گروه اریکه ایرانیان برای اکران در ایام نوروز 95 انتخاب شدند.

وی ادامه داد: اکران فیلم «من سالوادور نیستم» هم در سرگروهی ماندانا ادامه خواهد داشت.

فرجی خاطر نشان کرد: اکران فیلم های در نظر گرفته شده برای ایام نوروز 95 از 26 اسفند ماه در سرگرونه های اعلام شده، آغاز می شود.

هیچگاه نمی‌توانم کار سفارشی را خوب بسازم

داوود میرباقری کارگردان سینما و تلویزیون در کارگاه فیلم نامه نویسی که در کتابخانه مرکزی اصفهان پنجمین جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات اصفهان، برگزار شد با اشاره به اینکه مشکل سینمای کشور وجود نداشتن درک سینمایی است، اظهار کرد: بخش آموزش در سینما مبتنی و متکی بر مسایل فکری است و به جوهره روح و شناخت آدمی باز می گردد .

وی با بیان اینکه سینما منبر موعظه نیست، افزود: افراد به سینما می روند تا به دنیای جدیدی پا بگذارند که در دنیای واقعی آن را تجربه نکرده اند. باید درک و تصور درستی از سینما و فیلمنامه وجود داشته باشد. سینما بیشتر متکی بر رفتار و احساس است .

کارگردان سریال «مختار‌نامه» اضافه کرد: تجربه شخصی من می گوید برای خلق یک سناریوی خوب شناخت انسان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اگر قرار باشد راجع به یک حوزه مفهومی صحبت کنیم، ابتدا باید یک شخصیت پیدا کرد که از تمام ابعاد آن شناخت داشته باشیم. در این صورت است که به خودی خود قصه تعریف خواهد شد .

میرباقری ادامه داد: من هیچوقت به یاد نمی آورم که نوشته ای را از سر تکلیف نوشته باشم و آن اثر به طور مناسب از آب درآمده باشد. اگر کاری به من سفارش داده شود، هیچوقت آن کار خوب از آب در نمی آید، چراکه رابطه ای میان من و نوشته ایجاد نمی شود.

شناخت دقیق شخصیت محوری داستان سناریوی خوب را خلق می کند

وی با بیان اینکه سناریوی سلمان فارسی را با امرالله احمدجو شروع کرده و در حال نوشتن آن هستیم، اظهار کرد: من حدود 20 سال با سلمان فارسی زندگی کرده ام و پژوهش ها و مطالعات و تحقیقات بسیاری حول شخصیت سلمان انجام داده و سعی کردم 20 سال با او همسفر شوم تا او را بفهمم. مساله ای که 20 سال پیش درگیر آن بوده ام حالا می بینم جوانان بسیاری در حال حاضر درگیر آن شده اند و این شد که تصمیم گرفتم سینمای سلمان را بنویسم .

این کارگردان سینما اضافه کرد: لازمه ساختن یک اثر هنری داشتن نگاهی ویژه است. حرف ها گفته شده و نباید به دنبال حرف تازه گشت. نشان دادن منظری جدید برای بیننده کار را دیدنی می کند و تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت. اثری که با مناسبات، شرایط و درگیری های انسان امروز ساخته شود،اثرگذار و ماندگار خواهد بود .

امکان اکران «ایستاده در غبار» در خرداد/ شانس فیلم می‌سوزد

در حالی که انتظار می‌رفت فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» ساخته محمدحسین مهدویان که از پدیده‌های سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر بود و جایزه ویژه هیات داوران در بخش «نگاه نو» و سیمرغ بلورین بهترین فیلم این جشنواره را از آن خود کرد در اکران اول نوروز روی پرده برود ولی به نظر می‌رسد این فیلم باید امیدوار به زمانی دیگر برای اکران باشد .

و اما آخرین خبرها حاکی از آن است که ماه خرداد برای اکران این فیلم دفاع مقدسی در نظر گرفته شده است که از زمان‌های مناسب اکران نیست .

» ایستاده در غبار» با اکران در جشنواره فیلم فجر استقبال مردم و منتقدان را به همراه داشت و همین امر سبب می‌شود که ضرورت در نظر گرفتن زمان اکران مناسبی برای آن دوچندان شود. همچنین این روزها خبرهایی از اکران‌های دانشجویی این فیلم به گوش می‌رسد که به نظر می‌رسد این اکران‌های زودهنگام می‌تواند باعث ریزش مخاطب هنگام اکران عمومی اثر شود .

محمدحسین مهدویان پیش از این سریال «آخرین روزهای زمستان» را ساخته بود که از تلویزیون هم پخش شد و آن اثر هم نظر مردم و منتقدان را به خود جلب کرد .

» ایستاده در غبار» یک اثر مستند داستانی است که به زندگی و مبارزات سردار جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان می پردازد و واقعیت های صادقانه ای از زندگی او از پیش از انقلاب تا حضور در جبهه ها و سپس جبهه مبارزه در خارج از کشور را نشان می دهد .

نه تهران کوفه است نه مردم سایر شهرها کم شعور !

مسعود ده نمکی در تازه ترین مطلب وبلاگش نوشت :

آقایان چپ و راست! گسل تهران در انتخابات فعال تر شد .نه تهران کوفه است نه مردم سایر شهرها کم شعور

در رسوایی 2 گفتیم زلزله در راه است کسی باور نکرد حالا هم که در تهران پیش لرزه سیاسی را احساس کرده اند دارند توپ را می اندازند در زمین تلگرام و باور نمی کنند ظهور طبقه جدید با مختصات جدید و مطالبات جدید معلول تناقضات رفتاری در حکومت داری بوده و راست و یا فلان مداح با کوفه خواندن تهران و چپ و یا اقای مرعشی با توسعه نیافتگی و به تعبیری کم شعزاور خواندن شهرستانی ها و با فرمان شو دادن در مواقع شکست باز به بیراهه می روند و دارند صورت مسله را پاک می کنند .

اگر بپذیریم اصلاح طبان در شبکه سازی مجازی موفق بودند و پیروزی لیست آنها در تهران نتیجه این کار است آن طرفی ها هم رسانه ملی را داشتند . عقلای قوم باید بپذیرند این رای ها واکنشی و معلول چیزهای دیگری است .چه اول شدن فایزه هاشمی در تهران در مجلس پنجم و چه رای خاتمی در دوم خرداد و چه رای احمدی نژاد و چه امروز .

کدام نظام سیاسی در دنیا را سراغ داریم که در هر انتخابات مشروعیت خود را در دو قطبی سازی بین سیاه و سفید به چالش بگذارد .بحران های اجتماعی و فرهنگی فاصله و تضاد طبقاتی در کشور اگر چاره نشوند نه چپ برنده انتخابات است و نه راست .جدال سنت و مدرنیته و توسعه بدون الگوی بومی و فاصله طبقاتی و فروپاشی اخلاقیات و فساد سیستمی دارد گسل بین جامعه ایرانی را فعال می کند . زدن این حرفها به مفهوم ندیدن نیمه پرلیوان نیست ولی اینجا بحث آسیب شناسی و معدل گیری است .

کدام عقل سلیمی می پذیرد با این همه ادعای پیشرفت آمار بین 7 تا ده میلیون معتاد و 14 میلیون پرونده قضایی در سال و سن بالای ازدواج و آمار وحشتناک طلاق در مدیریت فرهنگی و اقتصادی مشکل نداریم و همه اینها تقصیر بیگانه است .

قبل از انتخابات 84 مستند فقر و فحشا و کدام استقلال کدام پیروزی را ساختم تا هشدار دهم و بفهمند ولی نفهمیدن و تازه شنیدم چند ماه پیش مسولین به تماشای چنین مستندنشسته اند .

امسال رسوایی 2 را ساختم تا بگویم زلزله در راه است و باز نفهمیدند و دارند آسمان را به ریسمان می بافند نتیجه انتخابات در تهران یک نشانه است چون کلان شهرها دارند به تهران های کوچک تبدیل می شوند احساس سرخوشی چپ از این آرا زود گذر است چون مطالبات جدید در راه است با دیدن رسوایی 2 بیشتر متوجه منظورم خواهید شد .

«از ناصریه تا ناصرخسرو» فروردین کلید می‌خورد

مهدی باقری مستندساز با اشاره به فیلم مستند «اهالی خیابان یک طرفه» و حضور بین المللی آن در جشنواره های مختلف گفت: مستندهایی از جمله «اهالی خیابان یک طرفه» جذابیت چندانی برای جشنواره های خارجی ندارد و تا امروز تنها در جشنواره هایی چون زردآلوی طلایی و مردم شناسی در ارمنستان حضور داشته است. در واقع مستندهایی از این دست که موضوع های داخلی دارد، چندان نمی تواند برای جشنواره های خارجی عمومیت داشته باشد .

وی ادامه داد: در حال حاضر مشغول آماده کردن شرایط برای ساخت مستند دیگری در ادامه «اهالی خیابان یک طرفه» هستم. خوشبختانه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سرمایه گذار «اهالی خیابان یک طرف» با طرح دیگری برای ساخت مستندی درباره محله «ناصر خسرو» موافقت کرد و امیدوارم از ابتدای فروردین ماه این پروژه را جلوی دوربین ببرم.

کارگردان مستند «پیر پسر» بیان کرد: نام این مستند «از ناصریه تا ناصرخسرو» است که یک اثر تاریخ‌نگار به شمار می رود. خیابان «ناصر خسرو» رابط میان شهر قدیم و جدید تهران بعد از تاسیس محله دولت است. در واقع این خیابان محله بازار را به محله دولت وصل می کرد.

باقری که ساخت مستندهایی درباره محلات و خیابان های قدیمی تهران را از چندی پیش در دستور کار دارد، گفت: البته این آخرین پروژه مستندی خواهد بود که در مورد یکی از محله های تهران جلوی دوربین می برم. برای ساخت چنین مستندهایی باید سازمان زیباسازی شهر تهران حمایت کند اما متاسفانه سال ها است که شهرداری تهران در این زمینه حمایت چندانی از مستندسازان نمی کند و به تولیدات مربوط به شهر تهران چندان توجه ندارند.

وی ادامه داد: شهرداری تهران تمایل چندانی به مستندنگاری در زمینه این شهر که به گونه ای بخشی از تاریخ ایران و انسان شناسی شهری به شمار می رود، ندارد. زمانی که مستندسازان طرح های مختلفی برای شهر تهران به نهادهای مختلف مانند شهرداری ارائه می دهند، آنها می گویند به تهران بیش از هر شهر دیگری توجه شده است و ترجیح می دهند به شهرهای دیگر بپردازند.

این مستندساز توضیح داد: من به عنوان فیلمسازی که در تهران به دنیا آمده ام، چطور می توانم برای یک شهر دیگر مستند بسازم. ضمن اینکه معتقدم درباره شهر تهران مستندهای بسیار کمی ساخته شده و از شهرهای دیگر بیشتر مستند ساخته شده است.

باقری در پایان گفت: علاوه بر تمام این مشکلات، مستندسازان برای ساخت مستند در زمینه تهران کمترین دستمزدها را دریافت می کند. متاسفانه سینمای مستند تبدیل به یک سرگرمی شده است و کمتر به موضوع آن توجه می شود.

اولین نمایش «هیهات» در جشنواره جهانی فیلم فجر

«هیهات» به عنوان اولین فیلم چهار اپیزودی سینمای ایران با نام بین‌المللی «Never» به تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی در جشنواره بین المللی فیلم فجر حضور پیدا می‌کند .

هادی نائیجی، دانش اقباشاوی، هادی مقدم‌دوست و روح‌الله حجازی کارگردانی این اثر مذهبی را بر عهده دارند که بازیگرانی چون حمید فرخ‌نژاد، حامد بهداد، مینا ساداتی، بابک حمیدیان، آلا نجم، بهاران بنی احمدی و خسرو شهراز در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند .

این پروژه سینمایی فرم حضور در جشنواره جهانی فیلم فجر را پر کرده و احتمالا اولین نمایش آن در بخش بین الملل خواهد بود .

عوامل فیلم سینمایی «هیهات» عبارتند از عوامل تولید این فیلم عبارتند از؛ مدیر فیلمبرداری: امیر موسوی، مدیر صدابرداری: شهرام متولی باشی، مدیر تولید: فرشید رئوفی، مدیر برنامه‌ریزی: سعید بیات، طراح چهره‌پردازی: مهرداد می‌رکیانی، طراح صحنه و لباس: عباس بلوندی، دستیار تهیه کننده: سید سجاد طباطبایی، تدوینگر: خشایار موحدیان و سودابه سعیدنیا، مدیر صداگذاری: امین شریفی و بابک شکیبا، آهنگساز مسعود سخاوت دوست، مدیر تدارکات: سعید نظری، جلوه‌های ویژه بصری و ناظر پس از تولید: وحید قطبی‌زاده، عکاس: حسن هندی، مشاور رسانه‌ای: فائزه آقابابائی و مجری طرح: مؤسسه فرهنگی وصف صبا، محصول سازمان هنری و رسانه‌ای اوج .

ارسال نظر: