ایران در سال ۲۰۱۴ در بین ۲۵ کشور برتر دنیا در تولید علم در رتبه چهارم قرار گرفت

کدخبر: 2016541

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بر اساس اطلاعات پایگاه استنادی "آی .اس آی" کشور ایران ازنظر تولید علم در سال ۲۰۱۴ نسبت به سال ۲۰۱۳ با رشد ۷/۶ درصدی از رشد فراوانی برخوردار بوده و در بین ۲۵ کشور برتر دنیا در تولید علم در رتبه چهارم قرارگرفته است.

به گزارش «نسیم‌آنلاین»، دکتر محمد فرهادی در مراسم معرفی برگزیدگان بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران ازنظر تعداد مقالات علمی نمایه شده در پایگاه "آی. اس آی" طی سال‌های 2014 تا 2015 در رتبه دوم منطقه و بیستم دنیا قرار گرفت و در پایگاه اسکوپوس نیز رتبه 16 دنیا را کسب کرد و ازنظر شاخص ارجاع دهی مقالات نیز رتبه نخست را در منطقه به خود اختصاص داد .

فرهادی با اشاره به دستاوردهای علم و فناوری ایران ادامه داد: در حال حاضر ایران با تولید 56/1 درصد علم دنیا، 6/1 درصد مقالات برتر دنیا را در مجلات معتبر بین‌المللی منتشر کرده است و 200 دانشمند ایرانی نیز در فهرست یک درصد دانشمندان برتر دنیا قرارگرفته‌اند و رتبه ایران در برخی از علوم مانند مهندسی شیمی، مکانیک، نانو فناوری و زیست‌فناوری تک‌رقمی است .

وزیر علوم اظهار داشت: دولت در تدوین برنامه ششم که رویکردی دانش‌بنیان، نوآورانه و فناورانه دارد، سیاست‌های علم و فناوری ابلاغ‌شده از سوی مقام معظم رهبری را الگو قرار داده و در حوزه آموزش و پژوهش و فناوری، تحول علوم انسانی، سامان‌دهی نظام ملی نوآوری، دست‌یابی به رتبه اول منطقه در علم و فناوری، اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پژوهش، سامان‌دهی نظام ملی آمار و اطلاعات علمی و تنظیم رابطه متقابل تحصیل با اشتغال را به‌عنوان محور موردتوجه قرار داده است .

وی افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه، باید سهم تحقیقات از تولید ناخالص داخلی از میزان 48صدم فعلی به 3 درصد برسد که در سال اول دولت، رسیدن به میزان 1/1 تولید ناخالص داخلی را هدف خود قرار داده است .

فرهادی ضمن تأکید بر ایجاد دانشگاه‌های کارآفرین و نسل سوم مبتنی بر نوآوری گفت: باید از ظرفیت پارک‌های علم و فناوری، دانشگاه‌های پیشرو در پژوهش و فناوری و پژوهشگاه‌های تخصصی برای تغییر رویکرد دانشگاه‌ها از شیوه‌های آموزشی و پژوهشی فعلی به سمت افزایش مهارت، ارتقای توانمندی، کارآفرینی و نقش‌آفرینی در زندگی، اشتغال و توسعه پایدار استفاده کنیم .

وزیر علوم با اشاره به پتانسیل‌های بالای جمهوری اسلامی ایران ازنظر علمی و سرمایه دانشی گفت: با تحصیل بیش از 4 میلیون و هشت‌صد هزار نفر دانشجو، ازنظر جمعیت دانشجویی در میان 10 کشور دنیا قرار دارد .

وی افزود: باید با برنامه‌ریزی سهم نیروی فکری را در تأمین ثروت ملی و ارتقای توان اقتصادی کشور افزایش دهیم و از تکیه‌بر منابع طبیعی مانند نفت و گاز و معادن کم نماییم .

وزیر علوم اظهار داشت: ازجمله بسترهای لازم برای حمایت از نوآوری، ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان است که جمهوری اسلامی ایران با تأسیس اولین پارک علم و فناوری در 15 سال گذشته در این مسیر گام نهاده و هم‌اکنون باوجود 38 پارک علم و فناوری، 168 مرکز رشد ،4000 شرکت فناور و اشتغال 30 هزار فناور در این مراکز، به سمت اقتصاد دانش‌بنیان در حال پیشروی است .

فرهادی گفت: سرمایه‌گذاری در پارک‌های علم و فناوری بازدهی بیشتری از سایر بخش‌های جامعه دارد به‌نحوی‌که ایجاد هر شغل در این مؤسسات تنها به 40 الی 50 میلیون اعتبار نیاز دارد درحالی‌که در سایر بخش‌های کشور برای ایجاد هر شغل حداقل 300میلیون تومان اعتبار موردنیاز است .

وی با اشاره به اینکه تجربه جمهوری اسلامی ایران در ایجاد پارک‌های علم و فناوری در میان کشورهای اسلامی جایگاه برجسته‌ای را برای کشور به ارمغان آورده است گفت: بر اساس همین توانایی، ایران تاکنون برای 5 دوره، مقام ریاست منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا را در انجمن بین‌المللی پارک‌های علمی به دست آورده است .

فرهادی با تأکید بر ضرورت توسعه پژوهش و فناوری در علوم انسانی ، از تشکیل شورای توسعه پژوهش و فناوری در علوم انسانی و هنر در وزارت علوم خبرداد و گفت این شورا قرار است برنامه کلان راهبردی در این حوزه را تدوین کند .

گفتنی است در بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی، وزیر علوم از 23 طرح برگزیده با اعطای لوح و تندیس جشنواره تجلیل کرد.

ارسال نظر: