۴۷ روز از اجرای برجام گذشت؛ علاء میرمحمد صادقی در گفتگو با «نسیم آنلاین»: سوئیفت و ال‌سی کامل باز نشده

هنوز هیچ بانک و موسسه اروپایی جرات همکاری با ایران را ندارد/ کاملا در رکودیم؛ برجام تاثیری در زندگی مردم نداشت

کدخبر: 2016330

نایب رئیس اتاق بازرگانی گفت: برخی دولتمردان طوری وانمود کردند تا برجام اجرا شود همه موسسات مالی و اقتصادی اروپا و فروشندگان مواد اولیه آماده اند تا به ما خدمت رسانی کنند و همه تحریمها برداشته می شود اما در واقعیت چنین اتفاقی نیفتاد.

علاء میرمحمد صادقی نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با « نسیم آنلاین » در خصوص مشکل اتصال بانک‌های ایرانی به سوئیفت و بازگشایی ال سی علی رغم گذشت 47 روز از اجرای برجام اظهار کرد: این طور که دولتمردان اعلام می کنند برخی از بانک‌ها در کشورهای اروپایی ارتباط خود را با بانک‌های ایرانی از طریق سوئیفت و ال سی برقرار کرده اند و تعدادی ال سی هم باز شده، ولی بعضی از بانکهای اروپایی احتیاط می کنند و هنوز آماده همکاری با بانکهای ایران نیستند.

وی افزود: اگر ارتباط ما با بانکهای سوئیس برقرار شود چون اکثر بانکها در این کشور هستند، ممکن است باقی بانکها و موسسات مالی اروپایی، این احتیاط کنونی را کنار بگذارند. در حال حاضر مقداری ال سی باز شده و دسترسی به سوئیفت به وجود آمده، اما این مسئله هنوز برای همه بانکهای ما جامع نیست و عمومیت ندارد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی گفت: با توجه به فعالیت بازرگانان و برخی از دولتمردان ممکن است به تدریج بی اعتمادی بانکهای اروپایی برطرف شود و ما امیدواریم که این مسئله هرچه زودتر محقق شود.

میرمحمدصادقی خاطرنشان کرد: مشخص است که آمریکا هیچ تضمینی به بانکهای اروپایی نمی دهد ولی همین که مسئولان آمریکایی اعلام کنند که بانکهای اروپایی می تواند با بانکهای ایرانی همکاری کنند می تواند تاثیر گذار باشد.

وی تصریح کرد: برخی دولتمردان طوری وانمود کردند تا برجام اجرا شود همه موسسات مالی و اقتصادی اروپا و فروشندگان مواد اولیه آماده اند تا به ما خدمت رسانی کنند و همه تحریمها برداشته می شود، اما در واقعیت چنین اتفاقی نیفتاد و هیچ بانک و موسسه اقتصادی در اروپا جرات همکاری با ایران را ندارد. ولی مقدمات کار انجام شده و تعدادی ال‌سی باز شده و من فکر می کنم در آینده نزدیک این مشکل حل شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی در مورد شرایط تجارت خارجی ایران در دوران پسابرجام نیز به نسیم آنلاین عنوان کرد: اوضاع تجارت خیلی بهتر از دوران قبل برجام شده و امیدواری در میان تجار و سرمایه گذاران به وجود آمده است. این خودش امیدی در بخش خصوصی ایجاد کرده و فکر می کنم مشکلات هم به تدریج حل می شود.

میرمحمد صادقی گفت: ما سه سال تحمل کردیم که برای استفاده از سوئیفت به بانکی مانند هالک بانک ترکیه کارمزد دهیم. اگر هفته های بعد سوئیفت به طور کامل در اختیار ما قرار بگیرد حاضریم این چند هفته را هم تحمل کنیم. اروپایی ها برای این که با ما کار کنند باید 100 درصد از عدم بازگشت تحریمها مطمئن شوند که این مسئله قدری زمان بر است.

وی با بیان این که برجام تاثیری بر خروج اقتصاد کشور از رکود نداشته است بیان کرد: ممکن است برجام در آینده باعث از بین رفتن رکود در اقتصاد ایران شود ولی در حال حاضر رکود به طور کامل در اقتصاد ایران هست و هنوز به برطرف نشده است. در47 روز گذشته هنوز اجرای برجام در اقتصاد ما محسوس نیست و اثری بر خروج اقتصاد از رکود نگذاشته است.

ارسال نظر: