چرا مالک فیسبوک برای خرید اینستاگرام یک میلیارد دلار هزینه کرد؟!
فیسبوک در سال ۲۰۱۲ اینستاگرام را در ازای پرداخت یک میلیارد دلار خریداری کرد. چند روز قبل از این اتفاق گفته میشد که اینستاگرام ارزشی برابر ۵۰۰ میلیون دلار دارد، چند ماه قبل از آن ارزش آن حدود ۳۰۰ میلیون دلار برآورد میشد و حدود یک سال قبل ارزش اینستاگرام را تنها ۱۰۰ میلیون دلار تخمین میزدند.
به گزارش « نسیم آنلاین »، گرداب نوشت: اینستاگرام شبکه اجتماعی اشتراکگذاری عکس و ویدئو است که امروزه در ایران و سایر کشورهای جهان طیف وسیعی از مخاطبان را در برگرفته است. بازیگران سینما و تلویزیون، ورزشکاران، خوانندهها، مجریان تلویزیونی، سیاستمداران و... مشتریان ثابت این اپلیکیشن هستند و روزانه تصاویر شخصی خود را در بانکهای اطلاعاتی مجهولی به اشتراک میگذارند. اینستاگرام به لحاظ طراحی نسبت به سایر شبکههای اجتماعی پرکاربرد این روزها از شیوه خاصی بهره برده است، برگ برنده این اپلیکیشن توجه صرف به اشتراک تصاویر است و متن و ویدئو به مقدار قابلتوجهی محدودشده است. دیگر ویژگی مهم این اپلیکیشن فالو کردن (دنبال کردن) افراد مختلف و دسترسی به آرشیو تصاویر منتشرشده آنها است .
اینستاگرام بهوسیله کوین سیست روم، مایک کری گر و میشل برزیل خلق و در اکتبر ۲۰۱۰ راهاندازی شد. کوین سیست روم نفر اول اینستاگرام در سال 1983 در هالیستون ماساچوست به دنیا آمد. مادر و پدر کوین مسیحی صهیونیست و از اعضای کلیسای هنکاک در شمال غرب بوستون آمریکا میباشند. کلیسای مذکور را پائولین بیلی هنکاک تأسیس کرد. وی یک راهبه مسیحی بود که به علت اختلافات در تفکرات نسبت به الوهیت خدا از کلیسا طرد شد .
سیست روم در سال 2006 از دانشگاه استنفورد با مدرک کارشناسی در علوم مدیریت و مهندسی فارغالتحصیل شد. در دانشگاه استنفورد او عضو انجمن برادری Sigma Nu میشود. انجمنی که یک انجمن مخفی فراماسونری است و از گستردگی بالایی در سطح آمریکا برخوردار است. سیست روم بعدها در این انجمن به مقام شوالیه قدرت رسید .
کوین بهعنوان یکی از دوازده دانشجویی بود که به شرکت در برنامه می فیلد، بورسیه بسیار معتبر در دانشگاه استنفورد انتخاب شد. وی دوره کارآموزی خود را در Odeo ، شرکتی که درنهایت منجر به توییتر شد، گذراند .
پس از فارغالتحصیلی از دانشگاه استنفورد، پای او به گوگل بهعنوان یک مدیر بازاریابی باز شد. مدتی بعد از گوگل خارج شد و به توصیه همکاران سابقهاش در گوگل، در سال 2010 شرکت خود را تأسیس کرد .
سیست روم فهمید که میتواند ایده ترکیب اطلاعات محلی قابلفهم با بازیهای اجتماعی محبوب را به اجرا برساند. او نمونه اولیه ازآنچه بعدها Burbn نامیده شد را در یک مهمانی با مؤسسان شرکت Andreessen Horowitz ، مارس اندرسون و بن هورویتز مطرح کرد. شرکتی که با سرمایهگذاری 4 میلیون دلاری در 45 پروژه نوظهور مانند Twitter در آن زمان به فرشتگان سرمایهگذاری مشهور شده بودند. پس از جلسه اول، سیست روم تصمیم به ترک شغل خود میگیرد تا Burbn را بهعنوان یک شرکت ثبت کند. در عرض 2 هفته از ترک شغل خود 500،000 دلار بودجه را از زوج اندرسون و هوروویتس دریافت میکند .
مارس اندرسون یکی از دو مؤسس شرکت اندرسون هوروویتس ارتباط تنگاتنگی با مارس زاکربرگ داردجالب است بدانید اندرسون هوروویتس با مشارکت در پروژههای بسیاری درزمینهٔ شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام و توییتر و ... در سال 2011 در رتبه دهم سرمایهگذاران فنّاوری از طرف مجله فوربس اعلام میشود . Skype یکی دیگر از زمینههای سرمایهگذاری این شرکت است که در سال 2011 باقیمت 8.5 میلیارد دلار به مایکروسافت فروخته شد .
سیست روم و مایک کری گر که قبل از این در استنفورد باهم آشنا شده بودند Burbn ، را ساختند. محصولی که امکانات بسیاری را در اختیار کاربران قرار میداد: بررسی در مکانها، برنامهریزی، کسب امتیاز برای دیدن مداوم دوستان، ارسال تصاویر و امکانات بسیار دیگر. بااینحال، آنها فهمیدند که Burbn موجود ویژگیهای بسیار زیادی دارد و کاربران نمیخواهند که از یک محصول پیچیده استفاده کنند. آنها تصمیم گرفتند تا روی یک سری از ویژگیهای خاص مانند اشتراکگذاری تصاویر تمرکز کنند .
توسعه Burbn به ایجاد اینستاگرام منجر شد، واژه "Instagram" از دو کلمه "instant" و "telegram" تشکیلشده است. محصولی که یک ماه پس از راهاندازی، تا 1 میلیون کاربر عضو آن شدند. یک سال بعد، اینستاگرام به بیش از 10 میلیون کاربر دستیافت. در آپریل سال 2012 اعلام شد که 30 میلیون اکانت در اینستاگرام به ثبت رسیده است .
از جولای سال 2011، 100 میلیون عکس در اینستاگرام به اشتراک گذاشته شدند که این تعداد در اوت سال 2011 به 150 میلیون رسید. در ماهمی سال 2012 در هر ثانیه 58 عکس در اینستاگرام آپلود میشد و در هر ثانیه یک کاربربهکاربران اینستاگرام اضافه میگشت و تعداد عکسهای آپلود شده به بیش از یک میلیارد رسید .
در 27 فوریه سال 2013، دو سال و نیم بعد از شروع به کار اینستاگرام، این شبکه اجتماعی اعلام کرد که بیش از 100 میلیون کاربر فعال دارد. در 9 سپتامبر سال 2013 نیز این تعداد به بیش از 150 میلیون کاربر فعال رسید .
خرید اینستاگرام توسط زاکربرگ با مبلغ 1 میلیارد دلارفیسبوک در سال 2012 اینستاگرام را در ازای پرداخت 1 میلیارد دلار خریداری کرد. چند روز قبل از این اتفاق گفته میشد که اینستاگرام ارزشی برابر 500 میلیون دلار دارد، چند ماه قبل از آن ارزش آن حدود 300 میلیون دلار برآورد میشد و حدود یک سال قبل ارزش اینستاگرام را تنها 100 میلیون دلار تخمین میزدند .
مارس زاکربرگ بنیانگذار فیسبوک، اینستاگرام را به ارزش یک میلیارد دلار یعنی چیزی حدود دو برابر ارزش تخمینی آن خریداری کرد. وی در وبلاگ خود دلیل این کار را اینگونه شرح میدهد :
» این امر نقطه عطفی برای فیسبوک است. چراکه این برای نخستین بار است که ما یک محصول و شرکت را با کاربرانی به این تعداد زیاد خریداری میکنیم. ما قصد نداریم تا کارهایی اینچنین را بهدفعات انجام دهیم. اما انجام این کار به این دلیل است که ارائه بهترین تجربه به اشتراکگذاری عکس یک از دلایلی است که عده زیادی از مردم مشتاق استفاده از فیسبوک هستند و ما بر این عقیده هستیم که ادغام این دو شرکت (فیسبوک و اینستاگرام) ارزش بالایی دارد .»
اما به عقیده اُم مَلیک (Om Malik) ، فیسبوک برای اولین بار از زمان فعالیت خود احساس خطر کرده بود چراکه یک رقیب قوی را در مقابل خود میدید. فیسبوک ذاتاً برای استفاده و به اشتراکگذاری عکسها ایجادشده بود و اینستاگرام نقطهضعف فیسبوک که همان به اشتراکگذاری عکسها در موبایل بود را یافته و به آن حمله کرده بود .
در کل میتوان دلایل زیر را برای خرید اینستاگرام به دو برابر ارزش حقیقی آن توسط فیسبوک ذکر کرد:
فیسبوک بههیچوجه نمیخواست رقیب دیگری دست به چنین اقدامی بزند.
نرمافزار تلفن همراه فیسبوک بسیار ضعیفتر از اینستاگرام بود و توانایی رقابت با آن در تسخیر تلفنهای همراه را نداشت.
فیسبوک وارد دوران میانسالی خود در نرمافزارها شده بود و در حال از دست دادن کاربران خود به سمت اینستاگرام بود.
مقصود بسیاری از افراد در استفاده از فیسبوک مشاهده عکس دیگر افراد بود و اینستاگرام روش بهتری برای مشاهده عکس بود.
استفاده از اینستاگرام برای کاربران سادهتر از فیسبوک بود.
اینستاگرام دارای فیلترهای بیشتری برای ویرایش عکس نسبت به فیسبوک بود.
فیسبوک میل داشت یک نسخه مجللتر از خود و باب میل نسلهای امروزی را در اختیار داشته باشد.
فیسبوک از قدیمیشان خود هراس داشت و طبق گفته نیک بیلتون (Nick Bilton) و سومینی اسنگوپتا (Somini Snegupta) در نیویورکتایمز، شرکتهای محبوب و جوان درزمینهٔ فناوری هیچ نیستند اگر احتیاط فناپذیری خود را نکنند. بنابراین برای عقب نماندن از روند پیشرفت اینستاگرام را خریداری کرد .
سیست روم پس از فروش اپلیکیشن محبوبش به فیسبوک از طرف مالک جدید مارس زاکربرگ همچنان در سمت مدیریت اینستاگرام باقی ماند. همکاری معناداری که به نظر میرسد این دو عنصر دستگاههای جاسوسی را برای سلطه اطلاعاتی برجهان همچنان کنار هم نگه دارد .
کوین سیست روم، مارس کری گر و مارس زاکربرگگاردین پس از خرید اینستاگرام توسط زاکربرگ با این تیتر از سیست روم استقبال میکند: " کوین سیست روم، مرد دید اینستاگرام، حالا چشمهای مسلط برجهان است، مردی که اپلیکیشن اشتراک تصاویر خود را باقیمت یک میلیارد دلار در سن 28 سالگی به فیسبوک فروخت ".
پشت پرده افرادی مانند کوین سیست روم، مایک کری گر، زاکربرگ و افرادی ازایندست قطعانمی تواند مراکز صرفاً علمی و یا تجاری باشد .
این سؤال به ذهن خطور میکند که چگونه چنین افرادی بلافاصله پس از فراغت از تحصیل در دانشگاه قادر شدهاند اپلیکیشن های قدرتمندی مانند فیسبوک و اینستاگرام را تولید کنند؟ آیا آنها بهتنهایی و با استفاده از دانش و استعدادی که داشتهاند توانستهاند صاحب بزرگترین شرکتهای فناوری اطلاعات در دنیا شده و به ثروت افسانهای دست پیدا کنند؟
ارتباطات بعضاً آشکار مدیران شبکههای اجتماعی تحت مدیریت آنان با روسای کشورهای غربی پرده از حقایق بزرگی برمیدارد؛ کوین سیست روم نیز از این قاعده مستثنا نیست. وی در تصویری کنار دیوید کامرون نخستوزیر انگلیس دیده میشود. حتی سیست روم ارتباط بسیار نزدیکی با فرانسوا اولاند رئیسجمهور فرانسه دارد .
سیست روم مدیر اینستاگرام در دفتر کار فرانسوا اولاند رئیسجمهور فرانسهکوین سیست روم و زاکربرگ بهمانند تمامی مدیران شرکتها و مؤسسات آمریکایی ارتباط تنگاتنگی با لابیهای صهیونیستی دارند بهطوریکه صهیونیستها به مارک زاکربرگ مالک فیسبوک، واتس آپ و اینستاگرام لقب «پسر خوب یهود» و «امید غلبه تفکر یهود برجهان» را دادهاند .
وضعیت اینستاگرام در ایراناینستاگرام کمی با تأخیر وارد ایران شد. ابتدا اینستاگرام بر روی سیستمعامل IOS شرکت اپل ارائه شد که به علت کم بودن دستگاههای آیفون کاربران کمی در ایران کاربران کمی توانستند عضو این شبکه شوند. اما رفتهرفته با زیادشدن آیفونها و همچنین انتشار این برنامه در سیستمعامل اندروید، این برنامه در ایران هم طرفداران زیادی پیدا کرد. البته هنوز آمار دقیقی از تعداد ایرانیان عضو این شبکه وجود ندارد. بدون شک فیلتر نبودن این شبکه و دسترسی آسان و بیدردسر آن در ایران و مهمتر از آن جوان بودن جامعه ایرانی را میتوان بهعنوان مهمترین دلایل استقبال ایرانیها از این شبکه اجتماعی دانست، جالبتوجه است که با فیلترینگ شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر، یوتیوب و… استقبال مردمی از اینستاگرام را دوچندان کرد. البته میتوان نقص اینترنتهای ارائهشده روی تلفنهای همراه را هم بهعنوان دلیلی برای کمتر بودن میزان مشارکت ایرانیها نسبت به کشورهای توسعهیافته دیگر در این شبکه اجتماعی عنوان کرد .
اینستاگرام سومین اپلیکیشن محبوب ایرانیهابر اساس آخرین نظرسنجی ایسپا مرکز افکار سنجی دانشجویان، وابسته به جهاد دانشگاهی که در آذرماه 94 انجام داده است، اینستاگرام بعد از تلگرام و واتس آپ سومین اپلیکیشن محبوب در بین شبکههای اجتماعی در ایران است .
بازیگران ایرانی پرچمداران اینستاگرام در ایرانبهنوش بختیاری با بیش از 3 میلیون، الناز شاکر دوست 2.8میلیون و مهناز افشار 2.7 میلیون فالوور نفرات اول تا سوم اینستاگرام در ایران هستند .
اقدام قابلتأمل مدیران اینستاگرام در حذف صفحات سیاسی و مذهبی پرمخاطب ایرانیاینستاگرام در 14 خرداد 1394 همزمان با سالگرد رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، پرطرفدارترین حساب کاربری مرتبط با امام خمینی(ره) با 100 هزار دنبال کننده را حذف کرد که چند روز بعد با اعتراض شدید کاربران مجبور به باز کردن صفحه شد .
مدیریت اینستاگرام صفحه گروه "انیمیشن فاطمه الزهرا(س)" در مهرماه سال جاری برای بار دوم و بدون هرگونه هشدار قبلی حذف کرد .
صفحه "عاشق مبارزه با اسرائیل" در اینستاگرام دو بار حذف شد و برای سومین بار این صفحه توسط پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری راهاندازی شد .
در آبان 94 اینستاگرام اکانت رسمی سید حسن نصرالله را بست. بستن شدن این صفحه در پی درج ویدئوهای سخنرانی نصرالله و اعلام حمایت ایشان از انتفاضه سوم مردم فلسطین رخ داد .
آسیبهای اجتماعی اینستاگرام بر سبک زندگی ایرانی اسلامیبه دلیل ویژگی های منحصربهفردی که اینستاگرام در به اشتراک گذاشتن تصاویر دارد، باعث میشود تا شرکتهای تجاری، افراد مشهور، افراد حقوقی، حقیقی و ... به داشتن یک حساب کاربری ترغیب شوند، تا با طرفداران، مشتریان و دنبال کنندگانشان ارتباط نزدیکتری داشته باشند. چون شما دیده میشوید حتی اگر فرد شناختهشدهای نباشید میتوانید با قبح شکنی و انتشار تصاویری هنجارشکنانه بر سر زبانها بیفتید .
نتایج چنین رویکردی عبارت است از :
قبح شکنی: درج تصاویر برهنه و نیمه برهنه که باعث میشود ترس از انتشار چنین تصاویری در جامعه ریخته شده و به امری عادی تبدیل شود.
- الگو گیری: ازآنجاییکه مخاطب شبکه اینستاگرام قشر جوان هستند با مشاهده چنین تصاویری آنها را ایده آلهای خود فرض کرده و در جهت شبیه شدن به آنها تلاش میکنند .
-مهمترین آسیب اینستاگرام و چنین شبکههایی بر جامعه ایرانی از هم پاشیدن خانوادهها است. انتشار تصاویر خصوصی افراد با وضع نامناسب سبب میشود تا مردان وزنان بهنوعی به بیبندوباری سوق پیدا کنند. پاشیده شدن خانوادهها با به راه افتادن موجهایی که ترویج تجمل و بیعفتی را در جامعه باب میکنند اثر مستقیم اپلیکیشن سیست روم و مالک صهیونیست آن زاکربرگ میباشد .
دوربینهای سازم آنهای جاسوسی اکنون وارد تمام مکانهای شخصی و غیرشخصی ما شده است و ما بهراحتی تصاویرمان را در اختیار این سرویسهای اطلاعاتی قرار میدهیم. حالا چشمهای «پسر خوب یهود» مسلط بر زندگی ما شده است .