علی لاریجانی در جریان بازدید از دفتر شبکه جهانی ولایت در قم:

بسیاری از گروه‌های اهل سنت "جریان‌های تکفیری" را قبول ندارند

کدخبر: 2010701

رئیس مجلس با بیان اینکه جریان تکفیری و وهابیت به دنبال ایجاد انشقاق در بین امت اسلامی هستند، گفت: جریان‌های تکفیری را بسیاری از گروه‌های اهل سنت قبول ندارند و خط افتراق و تفرقه‌افکنی مورد تایید بسیاری از علمای اهل سنت نیست.

به گزارش « نسیم آنلاین »، علی لاریجانی روز جمعه در جریان بازدید از دفتر شبکه جهانی ولایت در قم با تاکید بر هوشیاری امت اسلامی برای خنثی کردن حرکت های تفرقه افکنانه دشمنان اسلام گفت: جریان تکفیری و وهابیت به دنبال ایجاد انشقاق در بین امت اسلامی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این موضوع در حال حاضر به لحاظ خط کلی فرهنگی مهم است و باید نسبت به آن توجه زیادی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه جریان های تکفیری را بسیاری از گروه های اهل سنت قبول ندارند، تصریح کرد: در مقابل آن دانشگاه الازهر به عنوان مرجع دینی اهل سنت مقابل این جریان می ایستد و همچنین خط افتراق و تفرقه افکنی مورد تایید بسیاری از علمای اهل سنت نیست.

وی با بیان اینکه در مقابل این جریان تفرقه افکن جریانی دیگری وجود دارد که از کل امت اسلامی با حفظ اصالت های آن صیانت می کند، افزود: بدون شک امت اسلامی دارای هویت و منافع مشخص است و حقیقتی نیز در آن متجلی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: مردم فلسطین جزء امت اسلامی محسوب می شوند و دفاع از آنها نیز لازم است، ولی عده ای در همان فلسطین دنبال انشقاق هستند.

وی با تاکید بر نقش کشورهای زورگو و استکباری در دامن زدن به این اختلاف افکنی ها، تصریح کرد: این کشورها در صدد هستند تا از درون این اختلاف ها برای خود جایگاهی پیدا کنند.

وی با بیان اینکه این مساله مهم باید از زبان اهل سنت و شیعیان به صورت مستمر برای مردم تبیین شود، افزود: وحدت امت اسلامی به عنوان موضوعی که همواره مورد تاکید حضرت امام (ره) قرار داشت، چیز پر ارزشی است و باید برای تحقق آن هزینه پرداخت کرد.

لاریجانی وجود اختلاف ها بین امت اسلامی را یکی از آسیب های حال حاضر کشورهای اسلامی توصیف کرد و افزود: این موضوع به صورت استراتژیک از سوی دشمنان اسلام در 2 بعد رسانه ای و عملیاتی دنبال می شود.

وی با اشاره به راه اندازی شبکه های ماهواره ای تفرقه افکن به منظور گسترش و ترویج این اختلاف ها در بین مردم کشورهای اسلامی، تصریح کرد: فارغ از بحث رسانه ای مصداق و نمونه بارز این اختلاف افکنی را می توان در اوضاع کنونی کشورهای منطقه به ویژه عراق و سوریه مشاهده کرد.

وی با تاکید بر اهمیت بحث دفاع از مظلومان به تلاش دشمنان برای به فراموشی سپرده شدن این موضوع مهم اشاره کرد و گفت: به حاشیه رانده شدن این مساله برای کلیت امت اسلامی ضررهای زیادی در پی دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با هدفمند توصیف کردن ظهور و بروز گروه های تکفیری سلفی در منطقه، تصریح کرد: این گروه ها با برنامه ریزی و نقشه از پیش تعیین شده از سوی رژیم صهیونیستی برای فراموش شدن قضیه فلسطین بوجود آمده اند ولی باید همه مسلمانان همچنان پیگیر مساله فلسطین به عنوان یک هویت مشترک برای همه جهان اسلام باشند.

لاریجانی همچنین با اشاره به تلاش کشورهای غربی برای کاهش روابط کشورهای اسلامی با یکدیگر، گفت: غرب تلاش دارد تا کشورهای اسلامی همواره هیچ گونه مراوداتی در حوزه های مختلف اقتصادی، علمی و فرهنگی با یکدیگر نداشته باشند و هر کدام از آنها به صورت جزیره هایی جدا از هم عمل کنند.

وی با بیان اینکه ضرورت برقراری ارتباط میان بدنه امت اسلامی باید از نظر دینی توجیه و تبیین شود، افزود: در این خصوص از جانب دولت های اسلامی خیلی امیدی نیست اما با توجه به پشتوانه فرهنگی و دینی که این موضوع دارد تحقق آن باید از سوی امت های اسلامی مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه این مساله تا به صورت یک فرهنگ در بدنه ملت رسوخ پیدا نکند به هیچ وجه شاهد تحقق آن نخواهیم بود، افزود: بدون شک ارتباط قوی و مستحکم تجار و بازرگانان کشورهای اسلامی در ارتقاء ظرفیت های اقتصادی دنیای اسلامی نقش بسزایی دارد.

لاریجانی با اشاره به پتانسیل های عظیم ایران به لحاظ فناوری و علمی تصریح کرد: متاسفانه نبود ارتباط میان مردم کشورهای اسلامی موجب شده تا دانشکده های پزشکی کشور که از رتبه های بالایی نیز برخوردار هستند چندان از سوی سایر کشورهای اسلامی منطقه مورد استقبال قرار نگیرند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شبکه جهانی ولایت، راه اندازی این شبکه را یک کار مهم در راستای صیانت از تفکر و اندیشه اسلامی توصیف کرد و افزود: بدون شک این کار مهم و زیر بنایی مسیر تحقق وحدت امت اسلامی را هموارتر می کند.

وی با تقدیر از رویکرد فرهنگی این شبکه با بیان اینکه تاثیرات مسائل فرهنگی راهبردی است، تصریح کرد: امور فرهنگی در مقایسه با مسائل سیاسی از قوام و دوام بیشتری برخوردار و تاثیرات طولانی مدتی نیز دارد.

لاریجانی با بیان اینکه اتخاذ رویکرد فرهنگی از جانب شبکه جهانی ولایت کار بسیار اساسی و درستی است، افزود: بدون شک روشنگری در خصوص مکتب تشیع و معرفی معارف آن به عنوان اسلام ناب از جمله خلاءهای موجود بوده که شبکه ولایت این خلاء را به خوبی پر کرده است.

وی با تقدیر و تشکر از حضرت آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید به خاطر تاسیس شبکه ولایت، تصریح کرد: این مرجع تقلید به درستی از ابزار و امکانات روز برای نشر معارف اهل بیت استفاده می کند.

رئیس مجلس با بیان اینکه امروز رسانه های گروهی تکثر یافته و تعریف شده هستند، افزود: اینکه در حوزه علمیه قم توجه به این مساله شود و از رسانه های مدرن برای انتقال معارف اهل بیت استفاده شود کار خیلی درست و دقیقی محسوب می شود.

وی با اذعان به استقبال گسترده از شبکه جهانی ولایت در داخل و خارج از کشور، گفت: بسیاری از خانواده ها به ویژه کسانی که در کشورهای خارجی زندگی می کنند و در معرض شبهات قرار می گیرند با این شبکه مانوس هستند و از آن بهره می گیرند.

وی با اشاره به تلاش دشمنان تشیع برای ایجاد مناقشه در مورد موضوع مهدویت، تصریح کرد: گاهی در زمینه بحث مهدویت حرف هایی زده می شود که باید حتما با استدلال پاسخ آنها داده شود.

لاریجانی همچنین با تاکید بر ضرورت پخش شبکه جهانی ولایت از طریق فرستنده های زمینی دیجیتال، تصریح کرد: از آنجا که استفاده از آنتن ماهواره طبق قوانین کشور مجاز نیست، همه خانواده ها امکان تماشای شبکه ولایت را ندارند، اما صدا و سیما باید این شبکه را از طریق یکی از کانال ها و فرکانس های فرستنده های زمینی برای داخل کشور نیز پخش کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین ضمن بازدید از بخش های مختلف شبکه ولایت، نشستی را نیز با مدیران این شبکه برگزار کرد.

ارسال نظر: