حمایت فدراسیون فوتبال ایران از متهم سرکوب انقلابیون بحرین

کدخبر: 2009812

انتخابات فیفا قرار است هفتم اسفندماه برگزار شود و یکی از اصلی‌ترین کاندیداهای ریاست فیفا شیخ سلمان بحرینی، رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا است که متهم به دست داشتن در سرکوب تظاهرات مردم بحرین است.

گروه ورزشی «نسیم آنلاین»، انتخابات فیفا قرار است هفتم اسفندماه برگزار شود و یکی از اصلی‌ترین کاندیداهای ریاست فیفا شیخ سلمان بحرینی، رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا است.

شیخ سلمان گزینه اول جانشینی سپ بلاتر رئیس فیفا محسوب می شود که گفته می‌شود مورد حمایت دو کنفدراسیون فوتبال آسیا و آفریقا است. وی که از خاندان سلطنتی بحرین به شمار می رود به نقض حقوق بشر در بحرین متهم شده است. سازمان‌های دفاع از حقوق بشر نسبت به کاندیداتوری شیخ سلمان، رئیس بحرینی کنفدراسیون فوتبال آسیا برای انتخابات فیفا واکنش تندی نشان دادند و وی را به دست داشتن در سرکوب تظاهرات مردم این کشور در سال 2011 متهم کردند.

سازمان‌های مدافع حقوق بشرعنوان کردند که شیخ سلمان در شناسایی ورزشکارانی که در جریان اعتراضات مردمی در این کشور دستگیر شدند نقش مهمی داشته است.

نیکولاس مک‌گیهان، یکی از اعضای گروه‌های مدافع حقوق بشر در گفتگو با گاردین می‌گوید: پس از تظاهرات صلح‌آمیز ضد دولتی سال 2011 در بحرین که با واکنش خشونت‌آمیز و وحشیانه دولت همراه بود و باعث کشته شدن عده‌ای از مردم شد، آل‌خلیفه با استفاده از شکنجه مخالفان و زندانی کردن آنها تلاش کرد تا این حرکت دموکراسی‌ خواهانه را سرکوب کند. اگر عضوی از این خانواده می‌تواند پاک‌ترین فرد برای ریاست فیفا باشد پس باید گفت که در جهان ورزش از نظر اخلاقی دچار قحط‌‌الرجال هستیم.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در سال 2011 گزارش داده بود که بیش از 150 ورزشکار، مربی و داور توسط کمیته ویژه‌ای که ریاست آنرا شیخ سلمان برعهده داشت، بازداشت و زندانی شده‌اند. وی در آن زمان رئیس اتحادیه فوتبال بحرین بود. آنها معتقد هستند این کار کدهای اخلاقی فیفا را نقض می‌کند و در ژانویه سال 2014 با ارسال نامه‌ای خواستار رسیدگی به این اتهام شده است.

البته این اتهامات در سال 2013 و زمانیکه او بر صندلی ریاست کنفدراسیون فوتبال آسیا تکیه زد نیز مطرح شد اما وی در جواب گفت: شما درباره نقش من مطالبی را مطرح کردند اما سوال اصلی این است که آیا مدرکی در این زمینه دارید؟ عده‌ای درباره حکومت صحبت می‌کنند اما هر کسی سند و مدرکی دارد که اتحادیه فوتبال بحرین قوانین فیفا و AFC‌ را زیر پا گذاشته، آن را ارائه کند.

یکی از کشورهایی که رسما از کاندیداتوری شیخ سلمان حمایت کرده، ایران و فدراسیون علی کفاشیان است. علی کفاشیان که به دلیل لطف شیخ سلمان صاحب کرسی در کنفدراسیون فوتبال آسیا شده، این بار قصد دارد تا با حمایت از وی پاسخ لطف شیخ سلمان را بدهد.

سوال اصلی از کفاشیان این است که وی مصالح کشور را در حمایت از این شیخ بحرینی که دستش به خون انقلابیون بحرینی آلوده است در نظر گرفته است؟

در جریان مناقشه ایران و عربستان، با سیاست‌های اشتباه فدراسیون فوتبال میزبانی تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا از ما گرفته شد هرچند که فدراسیون‌نشینان ندای پیروزی سر دادند و اعلام کردند تا 25 اسفندماه از کنفدراسیون فوتبال زمان خریده‌ایم ولی برای همگان مشخص است که قرار نیست تا مدت زمان مشخص شده اتفاق ویژه‌ای بیفتد. چرا که درگیری ایران و عربستان یک بحث سیاسی است و نباید به ورزش کشیده می‌شد، چیزی که عربستانی‌ها از آن نهایت استفاده را کردند و توانستند کشورهای زیادی را همراه خود کنند و با حمایت مسئولان AFC میزبانی را از تیم‌های ایرانی گرفتند.

بارها به فدراسیون فوتبال پیشنهاد شد تا به دلیلی سیاسی کاری AFC از این نهاد به دادگاه عالی ورزش و یا فیفا شکایت شود و هر بار کفاشیان از این کار سرباز زد.

شیخ سلمان برای اینکه حمایت ایران و کشورهای عربی را داشته باشد، به صورت "صوری" تصمیم‌گیری در مورد این دو کشور را به 25 اسفندماه موکول کرد تا پس از انتخابات هفتم اسفندماه فیفا با خیالی راحت دوباره علیه ایران حکم دهد. اگر وی کاملا شخصی بی‌طرف بود و خواهان رعایت شدن عدالت بود اصلا نباید شکایت سعودی‌ها را پیگیری می‌کرد و باید رسما اعلام می‌کرد که سیاست از ورزش جدا است. همان طور که سابقه شیخ سلمان نشان می‌دهد وی که از نظر دیدگاهی، اعتقادی و هر موضوع دیگر مخالف ایران است، قطعا شریک قابل اعتمادی برای ما نخواهد بود و نباید ایران این قدر در حمایت از وی عجله می‌کرد.

امید است مسئولان ذی‌صلاح به پرونده ایران و عربستان ورود کنند و در صورتی که کفاشیان و فدراسیون فوتبال در این خصوص کم‌کاری کردند با آنها برخورد کنند. عملا فدراسیون فوتبال ایران از کسی حمایت می‌کند که نه تنها در سرکوب ورزشکاران بحرینی نقش بسزایی دارد بلکه در جنجال تازه‌ای که عربستانی‌ها با همکاری اماراتی‌ها انجام دادند، پشت هم پیمانان قدیمی خود در آمده و ایران را بازیچه خود قرار داده است.

ارسال نظر: