سردار سلامی در گفتگوی ویژه خبری:

عربستان بازنده استراتژیک پیروزی‌های اخیر در سوریه

کدخبر: 2009328

جانشین فرمانده کل سپاه با بیان اینکه سعودی‌ها از نظر نظامی فاقد ظرفیت تحول در شکل رسمی آن هستند، گفت: ممکن است عربستان به شکل سمبلیک تعدادی نیرو را به سوریه بیاورد ولی نیروهایی که آنها می‌آورند هرگز تعیین کننده مسیر معادلات و تحولات میدانی در سوریه نخواهد بود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، باشگاه حبرنگاران جوان نوشت: تامین منافع ملی از مرز تا بحران های کنونی شنبه شب 17 بهمن ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سردار سلامی جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر این که ایران در قبال احتمال اعزام نیرو از سوی سعودی ها به سوریه چیست گفت: در ابتدا آزاد سازی نبل و الزهرا و همچنین ایام دهه فجر را تبریک می گویم.

فتح شهرهای نبل و الزهرا در شمال حلب معادلات جنگ با تروریست را تغییر داد

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به این که فتح شهرهای نبل و الزهرا در شمال حلب معادلات جنگ با تروریست را تغییر داد افزود: امروزه ملت ایران در ارتفاع وسیعی از سطح نظام بین الملل و جهان در معرض نمایش قرار گرفته اند.

وی با اشاره به این که ملت ایران به عنوان قدرت محور در حل معادلات و مسائل پیچیده منطقه ای به جهانیان معرفی شده است ادامه داد: هیچ میز مذاکره ای را نمی توان دید که جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرت محور در یک سوی آن میز به عنوان قدرت موثر نشسته باشد.

سردار سلامی خاطر نشان کرد: ایران امروز به نقطه ای رسیده است که نه تنها تمرکز استراتژیک دشمن را از محیط خود بیرون کرده بلکه استراتژی دشمنان بزرگ را نیز در جهان اسلام با توقف و ناکامی روبرو کرده است.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان این که جمهوری اسلامی ایران در حال پیشرفت در عرصه های مختلف قرار گرفته است گفت: به عنوان نماد روشن با عزم ملی مستقل در حال ادامه حیات هستیم به طوری که از دیوار تحریم دشمن توانستیم عبور کنیم.

وی گفت: برآوردهای واقعی از قدرت نظامی عربستان یک واقعیت پنهان و پوشیده از افکار عمومی جهان نیست.

عربستان در صحنه استراتژیک یمن ناکام مانده است

سردار سلامی با اشاره به این که عربستان امروزه در یک جنگ نابرابر مورد حمایت از سوی کشورهای بیگانه قرار گرفته است تصریح کرد: حتی در این جنگ نابرابر که تمام شاخص های غلبه قدرت از لحاظ ظاهری با آن ها است امروزه آن ها در صحنه استراتژیک یمن ناکام مانده اند.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به اجیر کردن نیروهایی از سوی عربستان برای حضور در یمن عنوان کرد: آن ها در این جنگ اجاره ای زمینی با عدم موفقیت روبرو شدند.

جمهوری اسلامی ایران برآوردهای دقیقی از عربستان دارد

وی با اشاره به این که ظرفیتی از نظر قدرت زمینی برای رژیم آل سعود باقی نمانده است افزود: جمهوری اسلامی ایران برآوردهای دقیقی از آن ها دارد.

سردار سلامی تاکید کرد: عربستان سعودی این نیروها را برای چه جریانی می خواهد به سوریه اعزام کند؟ آیا نیروی های ارتش عربستان قادر است با گروه های تکفیری در صحنه میدانی سوریه بجنگد پس باید اظهار داشت چنین ظرفیتی در عربستان دیده نمی شود.

عربستان رژیمی است که رویاها و آرزوهای خود را بیشتر طرح می کند تا نمایش درست از واقعیت هایی که در خود ذخیره

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به این که عربستان رژیمی است که رویاها و آرزوهای خود را بیشتر طرح می کند تا نمایش درست از واقعیت هایی که در خود ذخیره دارد گفت: بیان چنین مسائلی از جمله اعزام نیرو از سوی عربستان به سوریه بیشتر عملیاتی روانی محسوب می شود زیرا آن ها می خواهند از نظر ظاهری خود را در این عرصه به عنوان یکی از عوامل مبارزه با تروریست معرفی کنند و خود را در عالم خیال به عنوان قدرت منطقه ای در جهان عرب به جهانیان معرفی سازند.

عربستان بازنده استراتژیک پیروزی های میدانی اخیر در سوریه است

وی با اشاره به این که رژیم سعودی تنها به شکل سملبلیک به سوریه نیرو اعزام می کند ادامه داد: عربستان بازنده استراتژیک پیروزی های میدانی اخیر در سوریه است.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران افزود: همه نیروهایی که امروز در سوریه به عنوان گروه های تکفیری حضور دارند محصول تقاطع استراتژیک و سیاست عربستان، آمریکا، اسرائیل، انگلیس و فرانسه است.

سردار سلامی ادامه داد: تاکنون سعودی ها مقصر همه نابسامانی ها، درگیری های داخلی و تفرقه های خونین در عراق، یمن و سوریه هستند بنابراین سعودی ها با اعزام چند گردان به شکل سمبلیک می خواهند چه اقدامی انجام دهند آن ها مسبب اصلی فروپاشی نظام امنیتی در سوریه شدند و در عراق نیز تلاش کردند در جهت سیاست صهیونیست ها عمل کنند نخواهند توانست مسلمانان جهان را فریب دهند و مسلمانان فریب این تناقض گویی سیاسی را نخواهند خورد.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران اضافه کرد: ممکن است عربستان به شکل سمبلیک تعدادی نیرو را به سوریه بیاورد ولی نیروهایی که آن ها می آورند هرگز تعیین کننده مسیر معادلات و تحولات میدانی در سوریه نخواهد بود.

سردار سلامی تصریح کرد: عربستان در سیاست ها و استراتژی ها و حمایت های مالی و تحرکات منطقه ای ممکن است که برای به آشوب کشاندن ملت های مسلمان ید طولایی داشته باشند ولی از نظر نظامی فاقد ظرفیت تحول در شکل رسمی آن هستند.

آن چه که در شمال حلب اتفاق افتاد یک رویداد تعیین کننده و سرنوشت ساز است

وی در خصوص آزاد سازی دو شهر نبل و الزهرا و این که آزاد سازی ها در چه محورهای دیگری ادامه پیدا خواهد کرد نیز اظهار داشت: آن چه که در شمال حلب اتفاق افتاد یک رویداد شگفت انگیز، تعیین کننده و سرنوشت ساز است که از اوایل ماه محرم امسال تحت عنوان عملیات نصر آغاز شد و روند تغییرات میدانی را در سوریه کاملاً به نفع نظام سوریه تغییر داد.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران خاطر نشان ساخت: آن چه که امروز از نظر عملیاتی، تاکتیکی و راهبردی اتفاق افتاد یک پدیده بسیار مبارک، تاثیر گذار و تعیین کننده است به شکلی که نه تنها معادلات میدانی و روند پیروزی های میدانی را تسریع می کند و این اعتماد به نفس و این امکان را فراهم می کند که دامنه این عملیات ها به تدریج توسعه پیدا کنند بلکه کاملاً سرنوشت مناسبات سیاسی و معادلات سیاسی را در جهان و منطقه برای موضوع سوریه تغییر داد.

گروه های تکفیری امروز تجزیه شدند

سردار سلامی با بیان این که مقاومت مردم شهرهای نبل و الزهرا ستایش برانگیز است گفت: وقتی محاصره این دو شهر شکست کمر گروه های تکفیری در شمال حلب به دو نیم تقسیم شد یعنی وقتی آن ها از گذرگاه اصلی حمایت های تسلیحاتی و مالی شان که از همسایه شمالی سوریه به سمت جنوب جریان داشت عبور کردند و در واقع جریان تکفیری موجود در آن منطقه را به دو نیم تقسیم کرد و این یعنی این که گروه های تکفیری امروز تجزیه شدند و بخشی از گروه های تکفیری که امروز با ترکیه همسایه است فاقد گذرگاه ها و جاده هایی برای حمایت های لوجستیکی، مالی و تسلیحاتی است بنابراین شکست حصر این دو شهر شکست بسیار عمیقی برای گروه های تکفیری بود.

وی اضافه کرد: نکته دیگری که در این راستا حائز اهمیت این است که نظام فرماندهی و کنترل تکفیری ها در آن منطقه کاملاً در هم شکست، آن ها چون ساختار سلسله مراتبی عمیقی از فرماندهی ندارند و برای این که نیروهایشان با انگیزه بجنگند عموماً فرمانده هایشان در خط حضور پیدا می کنند و بر این اساس قسمت اعظم فرماندهان آن ها کشته می شوند.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان این که این اتفاق یک آشفتگی در سیستم فرماندهی گروه های تکفیری به وجود آورد گفت: این اتفاق باعث شد که ایجاد منطقه پرواز ممنوع کاملاً منتفی می شوند و آن استراتژی که دشمنان به دنبال آن بودند تا از حلب یک پایتخت و بدیلی در مقابل دمشق بسازند و تجزیه سوریه در این ارتباط شکل دهند و یک هندسه جغرافیایی، امنیتی و سیاسی جدیدی را بسازند کاملاً منتفی شد.

وی با بیان این که دو سوم حلب در دست نیروهای نظام سوری است گفت: امروز حلب با یک محاصره 270 درجه ای مواجه است و انشالله ادامه کار آزاد سازی بخش های مهم این استان و خود این شهر خواهد بود.

سردار سلامی یادآور شد: موقعیت زمانی ایجاد عملیات آزادسازی شمال حلب از نظر سیاسی بهترین موقعیت بود چرا که طرفداران نظام سوریه با معارضینی که از طرف ریاض و دیگران حمایت می شدند در یک گفتگوی غیرمستقیم سیاسی حضور داشتند و وقتی که این پیروزی به دست آمد آن ها آن قدر موقعیت سیاسی خود را متزلزل دیدند که مجبور به ترک مذاکرات شدند.

گروه های تکفیری کاملاً در مواضع دفاعی و انفعالی قرار گرفته اند

وی ادامه داد: از چند ماه پیش به این طرف روند تحولات میدانی این گونه تغییر کرده که همه جا حملات با نیروهای متعلق به سوریه و هم پیمانان او و گروه های تکفیری کاملاً در مواضع دفاعی و انفعالی قرار گرفتند در حالی که تا قبل از این شاید روندها به شکل دیگری بوده ولی امروز این روندها معکوس شده و وقتی این روندها اتفاق می افتد باعث توقف سیاست دشمنان می شود که هر کدام دنباله ای از گروه های تروریستی تکفیری در میدان سوریه هستند.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان این که عربستان سعودی یکی از شکست خورده های اصلی در میدان تحولات سوریه است گفت: رژیم آل سعود بازنده استراتژی پیروزی های میدانی اخیر در سوریه است.

سردار سلامی ادامه داد: آن ها امیدهای خود را در حال از دست دادن می بینند و وقتی امیدهای سیاسی که تابع تحولاتی است که در میدان اتفاق می افتند از بین بروند موضع سیاسی یک بازیگر در حل مسائل به نفع خود افول می کند.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص نقش آفرینی روسیه در تحولات کشور سوریه نیز اظهار داشت: سوریه دارای منافع راهبردی و ژئواستراتژیک نیرومندی در شرق مدیترانه و روسیه و در تنظیم نظام قوای بین خود، آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی و دارای یک نقشه ی سیاسی خاصی است و این که ما نظام روسیه را وادار کرده باشیم که در سوریه حضور پیدا کند نمی تواند حرف دقیقی باشد.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران اظهار داشت: روسیه بر اساس چشم اندازی که از صحنه تحولات سیاسی و نظامی در سوریه احساس می کند و مخاطراتی که از قدرت یابی گروه های تکفیری در میدان امنیت ملی خودش برای آینده متصور می شد وارد این میدان شد.

سردار سلامی خاطر نشان کرد: روسیه در عملیات هوایی مشارکت داشته و نقش آن ها از حیث برداشته شدن فشار از روی ارتش سوریه و هم از جهت کاهش فشار سیاسی روی نظام سوریه و ایجاد یک سطح اتکای بزرگ تر حائز اهمیت است.

روسیه مصمم است استراتژی های سیاسی خود را در سوریه کماکان ادامه دهد

وی با بیان این که روسیه مصمم است که سیاست های میدانی و استراتژی های سیاسی خود را در سوریه کماکان ادامه دهد گفت: این امر کاملاً منطبق بر منافع و اهداف راهبردی روسیه در سوریه است و این سیاست همان طور که رئیس جمهور روسیه و مقامات این کشور نیز عنوان می کنند سیاستی دامنه دار، مستمر و بلاتغییر خواهد بود و برائتی که از کیفیت حضور آن ها وجود دارد بر این موضوع صحه می گذارد.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران همچنین اظهار داشت: سیاست های ما نیز نسبت به گذشته تغییری نخواهد کرد ما احساس می کنیم که نظام سوریه امروز نقطه برخورد و تلاقی راهبردها و سیاست های برون منطقه ای و درون منطقه ای قدرت هایی است که می خواهند زنجیره مقاومت اسلامی را در جهان اسلام از هم گسلند و کشورهای صاحب قدرت و جغرافیا در منطقه را تجزیه کنند تا معماهای امنیتی رژیم صهیونیستی حل شود.

سردار سلامی تاکید کرد: ما معتقدیم که این یک توطئه بسیار ویران گر در جهان اسلام خواهد و اگر در مقابل آن ایستادگی نکنیم حرکات و پیروزی های دشمنان اسلام یک نقشه راه جاع پلکانی خواهد بود یعنی اگر آمریکا، اروپا، صهیونیست ها و سعودی ها بتوانند در یکی از این میدان ها موفقیت به عمل آورند مطمئناً یک حرکت پلکانی را به سمت یک موقعیت دیگری ادامه خواهند داد و بر این اساس اگر در سوریه موفق شوند به سمت لبنان و عراق بروند و این حرکت به سمت ایران نیز ادامه پیدا کند.

وی تاکید کرد: از آن جایی که ما نیاز راهبردی دشمنان را کاملاً درک کرده ایم و جهت گیری دشمنان را در موضوع جهان اسلام و ایران تشخیص داده ایم هرگز به انتظار حوادث نمی نشینیم و سیاست اساسی ما این است که جلوتر از حوادث حرکت کنیم و رفتار دشمنان را قبل از این که تهدیدی علیه موجودیت جهان اسلام و ما شوند مهار کنیم.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در خصوص ریشه اتهام افکنی ها به سپاه نیز اظهار داشت: وقتی که سپاه اجازه نمی دهد تکفیری نظام سوریه را ببلعند و این کشور را تجزیه کنند و آن را از یک پایگاه محوری مقاومت به یک کشور در دست سیاست آمریکا و رژیم صهیونیستی تبدیل کنند و موجودیت این کشور را حفظ می کنند و از آن سو حزب الله قدرت می دهد که بتواند در هر نبردی علیه صهیونیست ها اراده خود را تحمیل کنند طبیعی است که سپاه به کابوسی برای صهیونیست ها تبدیل خواهد شد و سپاه تبدیل به یک عنصر نامطلوب می شود و از هر سو مورد تهاجم روانی، رسانه ای و سیاسی قرار می گیرد.

ارسال نظر: