کمال تبریزی در نشست فیلم "امکان مینا"

مردم ما داعش را در دهه ۶۰ تجربه کردند

کدخبر: 2009217

کمال تبریزی با تاکید بر لزوم ساخت فیلم های متنوع در سینما، گفت: در جشنواره امسال با فیلم های متفاوتی با ساختارها و نگاه های متنوع مواجهیم که دستاورد خوبی برای سینمای ایران به شمار می رود که در باغ سینمای ایران گلهای مختلفی روییده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، نشست نقد و بررسی سینمایی «امکان مینا» به کارگردانی کمال تبریزی ظهر روز شنبه 17 بهمن ماه برگزار شد.

کمال تبریزی کارگردان فیلم در خصوص ساخت«امکان مینا» اظهار کرد: پس از فیلم نظر دوستی را پرسیدم و جمله ای گفت که بسیار آن را دوست داشتم وی از این فیلم به عنوان نگاهی نو از کمال تبریزی یاد کرد و من نیز فکر می کنم فیلمی ساخته ام که به هیچ یک از فیلمهای کارنامه ام شبیه نیست و شاید بتوان گفت در سینمای ایران هم در این ژانر کار نشده و به شخصه این موضوع را خیلی دوست داشتم.

وی ادامه داد: «امکان مینا»از این منظر برای من فیلمی آموزنده بود که از شاید بتوان آن را از آثار شاخص کارنامه ام دانست. تبریزی در بخش دیگری از صحبت های خود در پاسخ به علت پرداخت به چنین موضوعی افزود: اصلی ترین انگیزه من برای ساخت این فیلم اشاره به موقعیتی است که اکنون هم دنیا درگیر آن است.این روزها جریانات سیاسی خاصی با روش حرکت و رفتار خود، مردم و خانواده ها را هدف گرفته اند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال جریانی مثل داعش که همه آن را مترادف با کشتار و نابودی خانواده ها می دانند از این جمله است. زمانی که طرح این فیلم ارائه شد یاد دهه 60 افتادم که شاید هیچ کدام از مردم دنیا نمی دانستند ما با چنین مشکلی مواجه بودیم اما اکنون این نوع نگرش یک نمونه بارز مانند داعش دارد اما همه مردم جهان باید بدانند مردم ما نوعی از جریان داعش را در آن دهه تجربه کردند و اتفاقات آن دهه مشابه آنچه اکنون در کشورهای همسایه یا گاه حتی شاید کشورهای اروپایی رخ می دهد است.

کارگردان «امکان مینا» در عین حال عنوان کرد: در واقع می خواستم بگویم ما این دوره را پشت سر گذاشتیم و آرامش امروز ما نتیجه تجربیاتی است که طی این سی سال آموختیم.این مهم ترین انگیزه من در ساخت این فیلم بود و فکر می کردم لازم است این مضمون در سینما مطرح شود البته ساختار داستان هم به من انگیزه می داد و تمایل من برای حضور در این کار را بیشتر می کرد.

این کارگردان همچنین گفت: احساس می کنم امسال در جشنواره با فیلم های متفاوتی با ساختارها و نگاه های متنوع مواجهیم که دستاورد خوبی برای سینمای ایران است که در باغ سینمای ایران گلهای مختلفی روییده که هر یک شکل و شمایل خود را دارند.این اتفاق خوبی است که نشانگر رشد و بالندگی این سینما را دارد.تبریزی در عین حال گفت: از سوی دیگر حس می کنم استقبال مردم هم در این دوره بیشتر شده و باید تلاش کنیم این تنوع و استقبال را حفظ کرده و از اینکه بخواهیم بگوئیم یک شیوه خاص بهترین رویکرد ممکن است اجتناب کنیم.

کارگردان «مارمولک» همچنین اظهار کرد: ما به ژانرهای مختلف در سینما نیاز داریم این را باید دوستان منتقد و رسانه ای درک کرده و حتی به آن دامن بزنند.نمی توان گفت همیشه نیاز به یک مدل فیلم است سینما نیاز به تجربه های مختلف دارد و تا زمانی که این شرایط وجود داشته باشد می توان به آینده این صنعت امید داشت.

منوچهر محمدی:می گویند چرا حالا این فیلم را ساختید؟

منوچهر محمدی، تهیه کننده سینما نیز متذکر شد: دهه 60 پر از اتفاقات و حوادث است که شاید برای نسل جوان باور برخی موضوعات و اتفاقات آن دوان خیلی عجیب باشد.

وی ادامه داد: رجوع به آن دهه پر التهاب بخصوص از دریچه سینمای قصه گو امر جالبی بود و اینکه فیلمی غیر آپارتمانی ساخته شود تا تاثیر مسائل سیاسی بر زندگی افراد دیده شود،از دیگر مسائلی بود که برای من جذابیت داشت.این مسائل از موارد جذابی بود که مرا برای رفتن به سراغ این موضوع ترغیب می کرد و در نهایت ما تلاش کردیم اثری بسازیم که به شناخت یک دوره تاریخی کمک میکند.

این تهیه کننده در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به خاطرات و توضیحاتی در خصوص وضعیت فعالیت گروهک های سیاسی دهه 60، اظهار کرد:عده ای این طور مطرح کردند که چرا حالا این فیلم را ساخته ایم اما به هرحال جریان فرقه گرایی مربوط به هیچ دوره خاصی نمی شود.چه کسی فکر می کرد در این دهه جریانی مانند داعش ایجاد شود؟واقعا شاید اگر در آن دهه در برابر این جریانات مقاومت نمی شد ما اکنون با چنین پدیده ای در سطح گسترده مواجه بودیم.

فرهاد توحیدی: تنوع طلبم

فرهاد توحیدی نویسنده فیلمنامه نیز در این نشست عنوان کرد:طرح این فیلم از سوی منوچهر محمدی و کمال تبریزی ارائه شد. منوچهر محمدی تهیه کننده ای است که همواره طرح و ایده دارد و طبیعی است داشتن طرح و ایده با اعتقادات و زیبایی شناسی او گره خورده و کارنامه او را سرشار از ایده های متعدد ساخته است.

وی ادامه داد:از زمانی که طرح را خواندم برای من هم جذاب شد چراکه اصولا فرد تنوع طلبی هستم و کار در ژانرهای مختلف برایم جذابیت دارد.آنچه مرا جذب کرد آنکه جوانی ما هم در همان دوره 60 گذشته و زندگی ما هم با ملاحظات قبل از انقلاب،انقلاب و جنگ و این دست مسائل گذشته است.

این فیلمنامه نویس در عین حال حالت معماگونه طرح این فیلم را از دیگر مواردی دانست که موجب ترغیب او برای حضور در این فیلم شده است.

سورپرایز میلاد کی مرام برای خبرنگاران میلاد کی مرام-بازیگر این فیلم-نیز نقش مهران را به خبرنگاران کشور تقدیم کرده و کار با کمال تبریزی را کاری جذاب دانست و از جذابیت شخصیت مهران و فیلمنامه این اثر گفت.

وی ادامه داد:این نقش برایم بسیار جذاب بود چراکه جدیدا برای جذب مخاطب دست به هر تلاشی می زنیم اما این فیلمنامه و این نقش برای من اینگونه نبود.این بازیگر در ادامه نشست در اقدامی غیر منتظره به اعطای شاخه گل هایی به خبرنگاران و اهالی رسانه پرداخت.

سلطان محمدی:جمعه روز اقتدار نطام در سینما بود

سلطان محمدی منتقد حاضر در جلسه نیز گفت:به نظر می رسد روز گذشته با نمایش فیلم هایی مانند «بادیگارد» ،«من» و« امکان مینا» روز اقتدار نظام در سینما بود که البته حضور دوستان رسانه ای نیز نشانه دیگری از اقتدار نظام است.

این منتقد سینما همچنین عنوان کرد:این فیلم از نشانه های مرسوم این نوع فیلم ها اجتناب کرده و صحنه پردازی بسیاری خوبی داشته و توانسته بود فضای دهه 60 را با کمترین اشتباه به تصویر کشد.

وی ادامه داد:علاوه براین موارد کارگردان دراین اثر با بهره گیری از برخی نشانه های گل درشت به بیان منظور خود نمی پردازد.البته ممکن است در برخی قسمت ها حس کنیم کمی روند فیم طولانی شده اما در بخش های مختلف صحنه پردازی های بسیار خوبی صورت گرفته و مواردی از این دست نشانه زحمت بسیاری است که برای این فیلم کشیده شده است.

سلطان محمدی همچنین عنوان کرد:«امکان مینا»در قیاس با فیلمی که چند شب پیش پخش شد و موضوعات انقلاب و جنگ را به شکل نادرستی روایت می کرد،روایت بهتری دارد.

اما در پایان این جلسه خبرنگاران از این موضوع که در نشست فرصتی برای طرح سئوالات رسانه ای در نظر گرفته نشده،گلایه کردند که کمال تبریزی و منوچهر محمدی تاکید کردند خبرنگاران می توانند بمانند تا آنها به تمام سئوالات مربوطه پاسخ دهند.در نهایت نیز کمال تبریزی و عوامل فیلم او سالن نشست را ترک نکرده و به پاسخگویی به خبرنگارانی که سئوال داشتند پرداخت.

ارسال نظر: