حاشیه نشست خبری فیلم "بادیگارد"
بغض حاتمیکیا برای مدافعان حرم
حال این جشنواره برای من سال ۶۵ است. اولین فیلمم «هویت» که مصادف شد با عملیات «کربلای ۵» و من خیلی خجالت می کشیدم که در سینما بودم و داشتم فیلم می دیدم و بچه های روایت فتح همه در جنگ و جبهه بودند. الان هم همین حال را دارم وقتی شنیدم که بچه های مستند رفتهاند سوریه برای شهرهای آزاده شده.
به گزارش خبرنگار « نسیم آنلاین »، نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «بادیگارد» به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا با حضور کارن همایونفر آهنگساز، پژمان لشکرپور مجریطرح، پرویز پرستویی و مریلا زارعی بازیگران فیلم و حمید باباوند منتقد جلسه برگزار شد.
حاتمی کیا در ابتدای این نشست با اشاره به حال و هوای این روزهای جشنواره فیلم فجر و تقارن آن با شهادت مدافعین حرم در سوریه و عراق گفت: حال این جشنواره برای من سال 65 است. اولین فیلمم «هویت» که مصادف شد با عملیات «کربلای 5» و من خیلی خجالت می کشیدم که در سینما بودم و داشتم فیلم می دیدم و بچه های روایت فتح همه در جنگ و جبهه بودند. الان هم همین حال را دارم وقتی شنیدم که بچه های مستند رفتهاند سوریه برای شهرهای آزاده شده.
این کارگردان گفت: این مسیری است که دارم طی می کنم وهمیشه سعی کرده ام که آنچه در بیرون میگذرد را ببینم و در فیلمم منعکس کنند. این تعابیر دوستان هست و محترم است اما برای من یک مسیر است. مثل همین انقلاب و همین نظام.
این کارگردان با عنوان اینکه فیلمبرداری این اثر سینمایی سه ماه به طول انجامیده، اظهار کرد: البته وقتی میگویم سه ماه منظورم سه ماه حاتمی کیایی است که فشار زیادی روی همه عوامل بوده است. و اصرار زیادی داشتم که همه صحنههای اکشن را دربیاوریم. به همی دلیل فشار زیادی روی محمود لاری بود که زیر باران و در حین رانندگی فیلمبرداری کند، روی پرویز پرستویی فشار زیادی بود و هنوز هم بابت آسیبهایی که در جریان فیلم داشته، تحت درمان و فیزیوتراپی است.
حاتمی کیا با اشاره به اینکه کمبودهای مالی سینمای ما را به سمت آپارتمانی بودن برده است، تاکید کرد: فیلمهای ما آپارتمانی شدهاند و جنس آپارتمانی آنها هم تنبل و ساده شده و تلاشم را کردهام که از اکشن در فیلم استفاده درستی داشته باشم و فضای دیگری را به وجود بیاورم. کارگردان فیلم «بادیگارد» در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان انرژی اتمی حمایتهای مالی از فیلم داشته، اظهار کرد: سازمان انرژی اتمی لطف زیادی داشتند و به ما اجازه دادند صحنهای را در آنجا فیلمبرداری کنیم، اما آنها اسپانسر ار نیستند و ما حتی بنزهایی که در فیلم داشتیم را اجاره کردیم و روزی ۸۰۰ هزار تومان برای آنها پرداخته کردیم.
وی با اشاره به دعوت عوامل فیلم برای حضور در فرش قرمز گفت: اعتقادی به فرش قرمز ندارم و اگر کراوات برای برخی حرام و برخی مکروه است ولی برایم حضور در چنین فضاهایی در سینما حرام است.
حاتمی کیا ادامه داد: این فیلم نقد منش سیاسی و شخصیت های سیاسی است نه نقد دولت تدبیر و امید. می توانستم هم فکر کنم که ممکن است چنین تعبیری نیز پیش بیاید اما بنظرم ظرفیت برداشت صحیح وجود دارد اما لزوما ربطی به دولت ها ندارد.
کارگردان "بادیگارد" در خصوص قهرمان و ضدقهرمان در این فیلم اظهار داشت: به نظرم قهرمانی و ضد قهرمان به همین اندازه کافی یود که آن را نشان دهیم و البته ضدقهرمان بودن در فیلم همان شک و تردیدی است که در فیلم نشان دادیم.
در ادامه این نشست پرویز پرستویی، بازیگر نقش حاج حیدر در بادیگارد، گفت: تصمیم گیرندگان جشنواره تصمیم گرفتند که فرش قرمز گرفتند ولی اصولا وقتی در ابن میزانسن قرار می گیرم تعادلم را از دست می دهند وگرنه هیچگونه بی حرمتی به مسئولان جشنواره و کسانی که در ابن فرش قرار می گیرند، نیست.
به گزارش «نسیم آنلاین»، به نقل از ایسنا این فیلمساز در حاشیه نشست نقد و بررسی فیلماش در جمع خبرنگاران اضافه کرد: امسال دمِ درِ برج میلاد ایکسری گذاشتهاند که معنای بسیار مهمی دارد و نشان میدهد در کشور ما اتفاقاتی افتاده و داعش دارد به ما نزدیک میشود اما خدا کند فیلمسازان ما این موضوع را بفهمند و متوجه شوند که وضعیت ما در حال تغییر است.
وی اضافه کرد: بچههای ما تلاش میکنند، امنیت کشور را حفظ کنند اما چرا این کوششها در فیلمهای ما منعکس نمیشود. این بحثها خیلی به ما نزدیک است اما متأسفانه فیلمی هم درباره داعش ساخته میشود به جشنواره فجر راه پیدا نمیکند. من غصه میخورم که چطور متوجه نیستیم ایکسری دمِ درِ برج میلاد معنی دارد.
حاتمی کیا ادامه داد: متأسفم که 90 درصد فیلمهای ما متوجه این موضوع نیستند. در حالی که این وضعیت روی کشور ما سایه انداخته و هر روز بچههای ما شهید میشوند تا ایکسری به تهران نرسد اما خیلی ظلم است که این بچهها در فیلمهای ما این گونه مورد بیتوجهی قرار میگیرند.
وی در پاسخ به این پرسش که بعضی فیلمهایی که با چنین موضوعاتی ساخته میشوند سطح کیفی پایینی دارند، توضیح داد: باید این فیلمها ساخته شود تا به کیفیت قابل قبولی برسیم. فیلمسازی که در عراق کار کرده باید تشویق بشود اما نمیدانم چرا ساختار جشنواره این گونه تعریف میشود که فقط تعداد محدودی فیلم به آن راه پیدا کند. در حالی که ایکسری بغل گوش ماست و باید درباره آن کار کنیم.
وی با اظهار نگرانی از شرایط منطقه افزود: باید برای بچههایی که در عراق کار میکنند و هر لحظه احتمال ترور آنان وجود دارد، احترام قائل شویم. آیا این مسائل باید به حاشیه برود؟! نباید به متن بیاید؟!
کارگردان فیلمهای «آژانس شیشهای»، «روبان قرمز» و «به رنگ ارغوان» تأکید کرد:کاری به آقایان حیدری، ایوبی و جنتی ندارم اما به آقای روحانی کار دارم که درگیر این موضوع است. چطور میشود فیلمهایی که به این مسائل توجه دارند در جشنواره پذیرفته نمیشوند. حتی اگر کیفیت پایینی داشته باشند باید توجه داشته باشیم که اینها موضوع روز ما است.
حاتمی کیا با ابراز تأسف از کمتوجهی فیلمها به این مسائل خاطر نشان کرد: چه کنیم که دوستان ما مثل زمان جنگ به سمت شمال میایستند در حالی که در جنوب کشور جنگ است. این شرایط دوباره در کشور ما اتفاق میافتد. نیروهای داعش در حال ورود به کشور ما بودند که بچههای ما آنها را عقب راندند اما ما متوجه نیستیم.
او در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است برای فیلمسازی به سوریه برود؟ گفت: به والله میخواستم بروم. امروز میخواستم تهران نباشم اما نشد.
حاتمی کیا در پاسخ به پرسشی دیگر درباره یکی از پلانهای فیلم «بادیگارد» که این ذهنیت را ایجاد میکند که او برای دهه 60 و دوره رجایی و باهنر دلتنگ است، گفت: آن دوره خالصترین و پاکترین لحظات بود. اما همیشه قاعده همین است. نمیخواهم در گذشته زندگی کنم چون عقبماندگی است. اما دوست دارم از این گذشته بگویم.
او در پاسخ به این پرسش که آیا ماجرای فیلم «بادیگارد» واقعی است، تأکید کرد: کاملا تخیلی است.
این فیلمساز در پاسخ به پرسشی دیگر درباره کم توجهی فیلمسازان به موضوعاتی مانند شهدای حرم و... گفت: ای کاش برای ما تور بگذارند تا بعضی از دوستان از نزدیک این شرایط را ببینند اما چون مسئله امنیتی است، دشواریهایی وجود دارد. ای کاش امثال حاج قاسم اجازه میدادند و بچهها را دعوت میکردند تا از نزدیک این شرایط و مسائل را ببینند چون بچههای ما ایرانی هستند و دوست دارند درباره این موضوعات فیلم بسازند و اگر با این شرایط آشنا شوند حتما روی کارشان تأثیر میگذارد.
حاتمیکیا با ابراز خرسندی از اینکه کمکم فضای سیاه از فیلمهای ما رخت برمیبندد، افزود: فیلمهای ما کمی انسانیتر و امیدوارکنندهتر شدهاند و باعث خوشحالی است.
وی در پاسخ به این پرسش که نظرتان درباره دیگر رقیبهایتان در جشنواره فجر چیست؟ گفت: رقیب کدام است، اینها رفقای ما هستند. خوشحالم که آنها کار میکنند. از دیدن یکسری فیلمها خیلی خوشحالم چون نشان میدهد بچههای ما در آن فضا نفس کشیدهاند که توانستهاند آن را به خوبی در فیلمشان بازتاب بدهند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا جوانها با فیلم شما ارتباط برقرار میکنند؟ توضیح داد: شاید بعضی فیلمها در گذر زمان مخاطب خود را پیدا کنند اما مثلا خودِ من فکر میکردم خانمها با فیلم «بادیگارد» ارتباط برقرار نکنند ولی متوجه شدم که این اتفاق افتاده و آنها با فیلم ارتباط گرفتهاند. مهم این است که حرفم را در این فیلم زدهام، اما مهندسی دقیقی درباره مخاطب ندارم. بعضی فیلمها در لحظه با مخاطب ارتباط برقرار میکنند و بعضیها در طول زمان.
حاتمیکیا در پاسخ به این پرسش که در فیلم «بادیگارد» مانند «آژانس شیشهای» به صراحت دغدغههای خود را مطرح کرده و باز هم بغض دارد، گفت: به هر حال این یک حس است. گاهی فکر میکنم باید حرفهایم را به صراحت بگویم و بعضی فیلمها حالت مانیفست پیدا میکنند اما همه فیلمهایم چنین نیست و گاهی با این صراحت حرف نزدهام.