تاجیک در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

مقابله با ایران، عربستان و ترکیه را کنار هم قرار داده است

کدخبر: 2008557

تحلیلگر مسائل خاورمیانه گفت: مخالفت با نظام سوریه، مقابله با سیاست خارجی خاورمیانه‌ای ایران و محور مقاومت نقطه اشتراک عربستان و ترکیه است.

گروه بین‌الملل « نسیم آنلاین » - بحران سوریه، جنگی است که با منحرف کردن اعتراضات مردمی آغاز شد. کشورهای مختلفی نقش‌های منفی و مثبت این کشمکش را بر عهده دارند که کنار هم قرار گرفتن دو نام در زمره بازیگران منفی، کمی عجیب است. ترکیه همسایه غربی ایران و عربستان سعودی دو کشوری هستند که بر خلاف اختلافات ریشه‌ای خود، در بحران سوریه کنار یکدیگر ایستادند تا گفتگوهای صلح را از ریل خارج کنند. نکته‌ای که جلب توجه می‌کند، این است که حکومت ترکیه در دست حزب عدالت و توسعه با گرایش‌های اخوانی و عربستان سعودی، دشمن قسم خورده اخوان المسلمین است. دشمنی که روابط عربستان و قطر را در زمانی نه چندان دور به تیره‌ترین حالت کشاند. این موضوع را در گفتگو با "نصرت‌الله تاجیک" بررسی کردیم که در ادامه می‌خوانید.

تاجیک در خصوص نقطه اشتراک جدید عربستان و ترکیه گفت: دیدگاه سعودی‌ها و ترکیه یا مشخصا حزب عدالت و توسعه و جزئی‌تر، آقای اردوغان و احمد داود اوغلو تئوریسین حزب حاکم، مخالفت با سیاست خارجی خاورمیانه‌ای ایران است. سیاستی که پایه آن، محور مقاومت است. این دیدگاه، باعث نزدیک شدن آنکارا و ریاض شده. آنان به دنبال برهم زدن روندی هستند که غرب و سازمان ملل متحد به دنبال است تا گروه‌های مختلف سوری را پشت میز بنشاند.

ورود نخست‌وزیر ترکیه به جده برای دیدار با سران آل سعود

وی اضافه کرد: یکی از روش‌های آنان تعیین پیش شرط برای شرکت گروه‌های مخالف وابسته به خودشان در گفتگو‌ها بود. تهدیدهای ترکیه و عربستان و تلاش آنان برای از ریل خارج کردن مذاکرات، واکنش شدید آمریکا و روسیه را نیز به دنبال داشت.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل راجع به واکنش‌های بین‌المللی به سنگ‌اندازی‌های ریاض و آنکارا گفت: ‌ آمریکا و روسیه در برخورد خود با کارشکنان، خواستار این شدند که هیچ کشوری خللی در مسیر مذاکرات سوری - سوریه ایجد نکند. مذاکرات سوری - سوری مساله‌ایست که جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران بر آن تاکید کرده است که اجازه بدهیم مردم آن کشور برای خودشان تصمیم بگیرند و گروه‌هایی که می‌توانند تعامل کنند، با گفگتو برای آینده کشور خود تصمیم بگیرند.

تاجیک ادامه داد: منافعی که عربستان و ترکیه برای خودشان تعریف کردند، با سقوط "بشار اسد" تامین می‌شد. آنان ابتدا به دنبال ساقط کردن اسد و پس از رسیدن به مرحله گفتگو، عدم حضور دولت سوریه دور میز مذاکره بودند. روندی که به هیچ وجه منطقی نبود. بنابراین آمریکا، اروپا و روس‌ها به این نتیجه رسیدند که باید گفتگوهای سیاسی برای حل بحران انجام شود.

این کار‌شناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: تفسیر این کشور‌ها از اینکه کدام گروه‌ها تروریست و کدامیک در جرگه مخالفان قرار می‌گیرند با یکدیگر تفاوت دارد. در این فاز، عربستان و ترکیه مواضع تقریبا واحدی داشتند. آن‌ها خواستار شرکت تعدادی از گروه‌ها در گفتگو هستند که دیگران آن‌ها را جزو تروریست‌ها دسته بندی می‌کنند و خواسته آنان مورد مخالفت قرار گرفت.

وی در پایان یادآور شد: آنچه عربستان و ترکیه را هم موضع کرده، مخالفت با اسد، سیاست‌های خاورمیانه‌ای جمهوری اسلامی و مشخصا محور مقاومت است. آن‌ها دنبال ترویج جنگ‌های نیابتی و تروریسم وارداتی هستند که بتوانند اهداف خود را تحصیل کنند.

ارسال نظر: