قیمت دارو در پسابرجام از زبان دیناروند

کدخبر: 2006710

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: مشکلی که در زمان تحریم در تامین و تدارک داروها وجود داشت مربوط به نقل و انتقالات مالی بود حال پس از برجام، راه آن باز شده است و امکان تامین و تدارک دارو با روش‌های معمول و عادی برقرار شده است. بنابراین ما انتظار کاهش قیمت‌‌ها را داریم.

به گزارش « نسیم آنلاین »، دکتر رسول دیناروند در حاشیه دومین گردهمایی روابط عمومی‌های سازمان غذا و دارو با حضور در جمع خبرنگاران درباره نحوه عرضه داروهای سقط جنین گفت: داروهای سقط جنین، بیمارستانی هستند، اما ما معمولا به برخی داروخانه‌های منتخب اجازه عرضه آنها را می‌دهیم که البته تعداد این داروخانه‌ها زیاد نیست.

وی با بیان اینکه این داروها اجازه عرضه در داروخانه‌های عمومی را ندارند، افزود: داروهای سقط جنین تنها با نسخه پزشک و آن هم تنها از طریق داروخانه‌های منتخب ارائه می‌شوند و به راحتی در اختیار کسی قرار نمی‌گیرند.

دیناروند درباره بازار سیاهی که برای داروهای سقط جنین ایجاد شده گفت: این بازار سیاه از طریق شبکه قاچاق تامین می‌شود و به دلیل وجود تقاضا برای این داروها در مکان‌هایی مانند ناصرخسرو دیده می‌شوند.

وی تاکید کرد: برای از بین بردن این موضوع صرفا برخورد فیزیکی کافی نیست و اگر چنین برخوردی کارساز بود تا الان مشکل حل شده بود. بنابراین مجموعه‌ای از اقدامات مورد نیاز است تا بتوانیم بحث کنترل قاچاق را به حداقل برسانیم. البته تا کنون در این زمینه موفق نبوده‌ایم.

دیناروند با بیان اینکه برخورد و کنترل قاچاق در حوزه کار وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و حتی دولت نیست، گفت: بلکه باید همکاری همه بخش‌ها و دستگاه‌ها وجود داشته باشد تا بتوانیم این پدیده شوم را جمع کنیم. به طور کلی قاچاق هم به سلامت مردم هم به اقتصاد کشور آسیب می‌رساند و این جای تاسف است که معادل 50 درصد واردات رسمی کشور کالای قاچاق وارد کشور می‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه در پاسخ به سوالی درباره احتمال کمبود دارو در بیمارستان‌ها گفت: نگرانی که در این زمینه وجود دارد، این است که تاخیر بیمه‌ها در پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها به زنجیره تامین دارو در بیمارستان‌ها آسیب می‌زند. بیمارستان‌ها باید مطالبات‌شان را دریافت کنند تا بتوانند بدهی‌های خود را به شرکت‌های دارویی و تجیهزاتی بپردازند. در حال حاضر برخی شرکت‌ها حداقل یک سال است که طلب‌هایشان را وصول نکرده‌اند، بنابراین طبیعی است که نمی‌توانند محموله‌های بعدی را تدارک ببینند.

وی با بیان اینکه هنوز اختلاف هفت تا هشت ماهه‌ای در پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها وجود دارد، گفت: این تاخیر در پرداخت‌ها می‌تواند برای تدارک داروهای بعدی مشکل‌ساز شود.

دیناروند با بیان اینکه هنوز هم بخشی از خدمات درمانی ما در قطب‌ها ارائه می‌شوند، گفت: در هیچ کجای دنیا نمی‌توان خدمات درمانی را به دورترین نقاط کشور برد، اما خدمات پایه حتما باید در همه جا وجود داشته باشد. این در حالیست که خدمات تخصصی و فوق تخصصی لاجرم در قطب‌ها ارائه می‌شوند و برخی از این خدمات فقط در مرکز کشور انجام می‌شوند و بیماران برای دریافت این خدمات باید وارد تهران شوند تا هم نسخه خود را در تهران بگیرند و و هم دارو را در اینجا تهیه کنند.

انتظار کاهش قیمت دارو در پسابرجام

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا در زمان تحریم‌ها دارویی مستقیما تحریم شده بود یا خیر؟ گفت: ادعای کشورهایی که ما را تحریم کرده بودند این بود که دارو به صورت مستقیم در تحریم نیست، البته به جز رادیو داروها که آن را تحریم کرده بودند و خوشبختانه خودمان آنرا در داخل تهیه کردیم. حال مشکلی که در آن زمان در تامین و تدارک داروها وجود داشت مربوط به نقل و انتقالات مالی بود که در حال حاضر راه آن باز شده است و امکان تامین و تدارک دارو با روش‌های معمول و عادی برقرار شده است، بنابراین ما انتظار کاهش هزینه‌ها، افزایش سرعت در تامین دارو و عدم ایجاد بحران در این حوزه را داریم.

رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت ناصرخسرو، گفت: در این زمینه می‌خواهیم اقدامی را انجام دهیم، اما زمانی که اجرا شود درباره آن اطلاع رسانی خواهیم کرد. شبکه ناصرخسرو محل عرضه داروهای قاچاق و تقلبی است که بخش عظیمی از آن مربوط به داروهای سقط جنین بوده و هورمون‌های جنسی، داروهای دوپینگ و فراورده‌های غیرمجاز و اعتیاد نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند. البته هرگاه دارویی با کمبود مواجه می‌شود معمولا در ناصرخسرو پیدا می‌شود که یا تاریخ گذشته یا قاچاق هستند.

دیناروند با بیان اینکه کمبودهای دارویی ما در حال حاضر کاهش یافته و کمبودهای دارویی حدود 30 قلم است، گفت: بنابراین مردم برای تامین نیازهایشان به ناصرخسرو نمی‌روند، مگر اینکه نیازشان غیرقانونی باشد. اکنون کاری در حال انجام است تا بتوانیم بار دیگر پاکسازی را در ناصرخسرو انجام دهیم.

ارسال نظر: