کارگردان سریال کیمیا

کدخبر: 2006560

جواد افشار، کارگردان سریال پرمخاطب "کیمیا" میهمان این هفته «نسیم آنلاین» است. سریالی که این شبها از شبکه۲ در حال پخش است و طرفداران و منتقدان پر و پا قرصی دارد و توانسته میان بینندگان تلویزیون جای خود را باز کند، بینندگانی که هر یک اگر کارگردان این سریال را ببینند ممکن است انتقاد، پیشنهاد یا سوالی را با او در میان بگذارند. "جواد افشار" میهمان این هفته «نسیم آنلاین» شده تا پاسخگوی این سوالات یا نظرات مردمی باشد.

علاوه بر مردم، چهره های حوزه های مختلف فرهنگی نیز به صورت پیامکی سوالات خود را از جواد افشار پرسیدند.

محمود مظفر، قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور: سلام سریال بسیارعالی وجاذب مخاطب است خیلی زیبامقاومت مردم خرمشهرودفاع مقدس رابه تصویرکشید.چراگریم بزرگسالی هنرپیشه گان خیلی ضعیف است؟

عبدالحسین خسروپناه، رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: سلام بسیار از آقای افشار و همکارانش جهت ساخت کیمیا تشکر می کنم خیلی زیبا ساخته شده مخصوصا صحنه های دوران دفاع مقدس خدای متعال یارشان باشد

محمود عزیزی، بازیگر: سلام، خسته نباشید آقای افشار. دیکته ننوشته غلط ندارد

ضیاالدین دری، کارگردان: "سلام . من به علت گرفتارى زیاد موفق به تماشاى این سریال نشدم و نتوانستم ان را در حدی که بتوانم اظهار نظر و یا نقد جزییات نمایم ببینم .

اما انچه میتوانم بگویم این است که یک مجموعه تاریخى در هر مقطع از تاریخ که سِیر کند ، فارغ از وسایل و اکسسوار که لازمه ان هست ، بایستى از یک تشخص بصرى خاص برخوردار باشد . آن تشخص بصرى در واقع نگرش و جهان بینى سازنده اثر را در خود حمل میکند و سلیقه سازنده را متفاوت مى نمایاند که قابل تقلید به توسط فیلمساز دیگر نیست و خاص ان فیلمساز است . من در همان بخش هایى که از کیمیا دیدم این مورد را ندیدم . در واقع تشخص بصرى ترکیبى از رنگ و نورو میزانسن و حرکت است . و موجب میشود تا در حافظه بصرى مخاطب نقش بندد و فیلمساز را براى او متفاوت سازد . این متفاوت بودن یک ضرورت است که حتى میتواند خوب نباشد - که ان بحث دیگرى است - ولى حتى بدش لازمه کار است . فقدان این اصل فیلم را شبیه فیلم هاى رایج میسازد . من چنین مولفه اى را در تصاویر مشاهده نکردم .

نکته دوم آنکه. به نظر من این تعداد از بازیگران شناخته شده برای یک سریال یک خطا محسوب میشود و هزینه آن را از حد معقول افزایش میدهد و ضمنا مخاطبان هم چنانچه باید از حضورآن بازیگران در کار احساس رضایت نمیکنند . ایضا از درخشش بازیگر نقش اصلى میکاهد . و بسا یک نقش فرعى تر با بازیگر مطرح از رل اول سبقت بگیرد و این به کل مجموعه آسیب خواهد زد . با کاستن از آن تعداد بازیگر میتوانستند بخشى از هزینه را براى ارتقاى کیفیت بصرى خرج کنند . ممنون ، ضیا الدین درّى موفق باشید ."

سیدعلی طاهری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس: سلام، از مجموعه های تلویزیونی بسیار خوب است و جای قدردانی دارد، نباید نقاط ضعف اندکی که طبیعتاً پیش می آید، موجب قدرناشناسی شود. خدا قوت.

محمدرضا فرجی، مدیر امور سینماهای کشور: سلام.خداقوت. سریال خوب و جذابی بود و قصه گو وتوانست ارتباط خوبی با خانواده برقرار کند. اما چرا کارگردان محترم نتونست کیمیا را باتوجه به سالها پیرکند؟ ودخترانه باقی بماند؟ حتی اگرخودش هم همکاری نکرده باشد. سپاس

محمد کمالی پور، تهیه کننده:

ضمن عرض سلام و خسته نباشید به دوست عزیزم جواد افشار سؤال که زیاد دارم اما 2 مورد آن را اشاره میکنم اول اینکه چرا در 3 فصل از حضور خانم شریفی نیا استفاده کردن چرا در فصل پایانی برا باور پذیر شدن از خانم حاجیان استفاده نشده و فقط با یک عینک خواستن غیر قابل باور به بیننده این باور را تزریق کنند؟ همچنین آقای پور سرخ به نظر بنده این دو انتخاب در فصل پایانی اشتباه بوده و اصلاً باور پذیر نیست این در مورد بازی یکنواخت پور سرخ هم صدق میکنه لطفاً تو ضیح بدید ؟ دوم. اکثر بازیها یک دست است مگر میشود 4 دهه آدم زندگی کنه و هیچ گونه تغییری نداشته باشه؟

محسن علی اکبری، تهیه کننده: من خودم مسئولیت یکی از کمیته ها را عهده دار بودم تمام ساواکی ها قبل از نوروز 58 یا کشور را ترک کرده بودن یا بازدداشت شده بودن و حضورمیلیونی مردم جرات هر کاری را از آنها گرفته بودن حال چگونه است که با گذشت یکسال از انقلاب آدم اجیر میکنن و براحتی قتل انجام میدهند ولی بار دیگر از یکایک عزیزان تقدیر و از مدیران رسانه ملی که بشدت مشکلات مالی دارد و همچنان به تولید این نوع آثار اقدام میکنند تشکر میکنم.

جای تقدیر و تشکر دارد موضاعاتی با بستر انقلاب و دفاع مقدس نیاز جامعه و خصوصا نوجوانان و جوانان میباشد اما چرا واقعا چرا اینقدر عجله انقلاب عظیم اسلامی سال 57 واقعا اینقدر کوچک و بچه گانه بود لااقل عکسها و فیلمها را میدیدن انقدر که کارگردان محترم در بتصویر دراوردن خیابانهای شیک و خانمهای بی حجاب دقت داشته برای اصل تولید این سریال در نظر نگرفته گویش خانم گلوریای خارجی که بماند حواشی این روزها با گویش پوریا پورسرخ در سن بالا دقیقا از تن و حرکات دوران جوانی تبعیت دارد چرا حداقل دقت ها مثل گریم ، حرکات ورفتارها با گذشت این همه سال دیده نمیشود وخیلی حرفهای دیگر که در این متن کوتاه جایی ندارد اما چرا این هنرمندی که میلیونها بیننده را پای گیرنده ها میخواهد ببیند خود در شمال و تولید یک اثر دیگر است این توهین به مردم و هنر است قدیمیها اگر پخش داشتند از پای گیرنده ها تکان نمیخوردن که مبادا رنگ و صدا اشکال داشته باشه بلافاصله جهت برطرف کردن آن اقدام یا با دیدن در کنار خانواده در پی اصلاح آثار دیگر برمی امدن ولی این اعتماد به نفس بزن بروهای جدید قابل تقدیر است !

محمود گبرلو: سلام خسته نباشید در سریال کیمیا مقاطع مختلف تاریخ انقلاب را می بینیم اما در نشانه هایی از صاحبان اصلی انقلاب نمی بینیم مثل شهید بهشتی . باهنر و یا مطهری و حتی در دوران معاصر ، رهبر انقلاب !

علی قوی تن: با عرض سلام و ارادت به دوستان عزیز نسیم، بنده امسال بخاطر حضور در فستیوال های خارجی برای فیلم آسمان آبی مادرم، نتوانستم سریال کیمیا را ببینم، اما خانواده از سریال آقای افشار راضی هستند.

فیروز زنوزی جلالی، نویسنده: باسلام. آیا بنظرتان ریتم فیلم کند و فیلمنامه فاقد پرش های هنرمندانه نیست؟

علی عبدالعلی زاده، کارگردان: عدم همکاری برخی بازیگران در فاز انتهایی به روند قصه لطمه زده است . نمی خواهید موضوع را برای مردم توضیح دهید ؟

ارسال نظر: