به نظر شما شورای نگهبان چگونه باید در بررسی صلاحیت‌ها از "حق الناس" دفاع کند؟

کدخبر: 2006181

بیش از ۴۰۰ نفر از نخبگان سیاسی و اجتماعی کشور با حضور در نظرخواهی «نسیم آنلاین» درباره چگونگی دفاع شورای نگهبان از "حق الناس" در فرآیند بررسی صلاحیت های داوطلبین مجلس و خبرگان رهبری شرکت کردند. شما هم میتوانید در بخش کامنت های همین مطلب نظرات خود را اعلام نمایید.

به گزارش خبرنگار « نسیم آنلاین » بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری پس از اعلام نظر هیاتهای اجرایی در شورای نگهبان آغاز شده و پس از اعلام نتایج اولیه به داوطلبین، رسیدگی به شکایات معترضین این روزها در شورای نگهبان در دست اقدام است .

« نسیم آنلاین » در همین راستا اقدام به برگزاری یک نظر خواهی در خصوص بررسی صلاحیت ها در شورای نگهبان از جامعه هدف خود شامل فعالین سیاسی و رسانه ای، کارشناسان سیاسی و حقوقی، ائمه جمعه و برخی نمایندگان کنونی و ادوار مجلس شورای اسلامی پرداخت.

قریب به 3 هزار نفر از مخاطبین در این نظر خواهی شرکت داشتند که از این میان بیش از 400 نفر از نخبگان کشور نظرات خود را برای « نسیم آنلاین » ارسال کردند.

طبق نتایج آماری این نظرخواهی 95 درصد از افراد معتقد بودند که شورای نگهبان باید با جدیت نسبت به بررسی صلاحیت ها و احراز صلاحیت طبق قانون اساسی اقدام نمایند.

بسیاری از شرکت کنندگان در این نظر خواهی معتقد بودند که رفتار شورای نگهبان در شرایط کنونی میتواند تضمین کننده عدم تکرار حوادثی چون فتنه 88 یا مجلس ششم باشد.

مخاطبان « نسیم آنلاین » پاسخ های متفاوتی به سوال این نظرخواهی تحت عنوان "به نظر شما باتوجه به فضای سیاسی موجود، شورای نگهبان چگونه در بررسی صلاحیت ها از "حق الناس" دفاع کند؟" داشتند که منتخب این پاسخ ها به شرح زیر منتشر می گردد.

  • حجت الاسلام مهدی طالئب؛ رئیس قرارگاه عمار

در اقتصاد باید مقاومتی بود در برابر نفوذ به طریق اولی و پر واضح است که قبول فله ای داوطلبان از سوی هیات های اجرایی برای شکستن سد شورای نگهبان در برابر نفوذ بود و البته اراده دشمن در شکستن این سد منیع امر جدیدی نیست و دلیل بر سابقه طولانی این تهاجم دفاع مکرر و بی مهابا و بسیار معنادار امام از ابتدای تشکیل شوری از آن است و امروز همان هجوم با همان اراده و البته با لباسی جدید راه مقابله فقط عملیات شوری در رد کسانی است که صلاحیتشان محرز نمی وپد و بی توجهی به هیاهو که این هیاهو عادت آنهاست.

  • حسن شمشادی؛ خبرنگار واحد مرکزی خبر

شورای نگهبان بر اساس قانون اساسی، وظیفه بررسی و احراز صلاحیت نامزدها در انتخابات را دارد، وقتی که در میان هزاران داوطلب، بر اساس قانون، و مدارک و مستندات، صلاحیت افرادی تایید یا رد می شود، به معنای ان است که اولا این شورا، به وظیفه قانونی و شرعیش عمل کرده و ثانیا با خارج کردن افراد فاقد صلاحیت از گردونه انتخابات، مردم را در انتخاب اصلح، از میان همه نامزدها، یاری کرده است، و حق انان ( عموم مردم و افراد جامعه ) را در نظر گرفته و حفظ کرده است، و این معنای واقعی رعایت کردن حق الناس است، به شرطی که همه چیز بر اساس قانون باشد، که ان شالله هست و حب و بغض سیاسی و شخصی و جناحی در ان دخیل نباشد، که ان شالله، نیست .

  • مهدی چمران؛ رئیس شورای شهر تهران

با سلام مطابق شرع و قانون اقدام نماید.

  • حجت الاسلام ثمری؛ کارشناس مذهبی

امروز و باتوجه بشرایطموجود ونفوذدشمن درلباس دوست وخودی وطمع دشمن شوراى نگهبان بدون هیچ تعارف شاخص هاى لازم رابکارگیرد ودشمنان راناکام بگذارد .

  • محمد حسن پویانفر، شاعر و مدیحه سرای آئینی

فتنه خط قرمز ماست، اهل فتنه نباید پست کلیدی داشته باشند، شورای نگهیان باید مراقب باشن اهل فتنه به مجلس راه پیدا نکنند

  • حجت الاسلام نبویان نماینده مجلس شورای اسلامی و استاد موسسه امام خمینی(ره)

چون این کار قانونی است باید محکم بایستد.البته به شکایات در صورت وارد بودن رسیدگی منصفانه کند.

  • حجت الاسلام علیرضاجهانشاهی (طلبه سیرجانی)

شورای محترم نگهبان باید بر مبنای حق و عدل و قانون آنچه را که به مصلحت اسلام و انقلاب و مردم میداند عمل کند و بعد به خدا توکل کرده و از هیچ چیزی نترسد و بداند که با وجود خدا و امام زمان و نایبش سید علی خامنه ῖ ای و مردم ولایتمدار و بصیر ایران اسلامی، هیچ اتفاق بدی برای این نظام الهی نمی ῖ افتد. ان ῖ شاءالله (در این صورت حق ῖ الناس در همه ابعادش رعایت شده است.)

  • میثم رهدار، فعال رسانه ای

دامه رویه ثابت این شورا و بی توجهی به برنامه ها و حاشیه سازی های احتمالی که امروز به نوعی فاز اول آن کلید خورد کمک بزرگ به شورای نگهبان است تا ضامن حق الناس مردم باشد. چشم امید مردم انقلابی به رد صلاحیت فتنه گرانی است که سال 88 هیچ خط قرمزی حتی عزای سیدالشهدا نداشتند."

  • سید یاسر جبرئیلی؛ معاون پژوهشی خبرگزاری فارس

با کمترین اغماض نسبت به فتنه گران و منحرفان از انقلاب و حضرت آقا.

  • رحمت الله حافظی، عضو شورای شهر تهران

فلسفه وجودی شورای نگهبان حفاظت و حراست از حقوق مردم است. شورای محترم با انجام قطعی و بدون در نظرگرفتن هر مصلحتی بایدوظایف قانونی خودش را انجام دهد که این عین مراعات حق الناس است. هرگونه کوتاهی شورای نگهبان بدعتی تاریخی و ماندگار و نابخشودنی خواهد بود و به فرض اینچنینی شورای محترم در تمام شکست های مربوط در آینده انقلاب شریک خواهد بود و باید در پیشگاه خدا پاسخگو باشد.

  • سیدمحمودنبوی، مسئول نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها

شورای نگهبان بایدطبق قانون ودورازجوسازیهاکه ازتاکتیکهای دشمن است به وظائف خودعمل کندهمواره درآستانه انتخابات درطول انقلاب شاهدجوسازیهاواتهامات به شورای محترم نگهبان که موردتأییدامام ره ومقام معظم رهبری بوده وهستند

  • حجت الاسلام تقوی ؛ رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه

شورای محترم نگهبان دربررسی صلاحیتها نباید به گزارشهای محلی اعتنا کند زیرا در محلات بین مردم رقابتهای قومی و حسادتها بیداد می کند و حق الناس پایمال می شود

  • حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام؛ امام جمعه شهرکرد

باتشکر از دقت نظر شورای نگهبان و صلابت کم نظیر، رعایت حق الناس توسط این شورا آن است که اجازه ندهند نفوذ در مجلس شورای اسلامی صورت گیرد وراه برای اهل صلاح گشوده شود

  • حمیدرضا ترقی؛ عضو شورای مرکزی و مسئول بین الملل حزب موتلفه اسلامی

شورای نگهبان باید دست به یک افشاگری کلی بدون اسم همراه با تحلیل از علت رد صلاحیتها بزند وبا تبیین دلایل رد صلاحیتها افکار عمومی جامعه را اقناع کند.

  • محمد شیخان، رئیس شورای اطلاع رسانی دولت دهم

" حق الناس در بررسی صلاحیت ها یعنی آنکه هم حقوق فرد و هم حقوق ملت و هم حقوق انقلاب رعایت شود؛حق الناس برای فرد باید بگونه ای باشد که در بررسی ها نسبت به او اعمال قانون شود و از اعمال سلیقه پرهیز گردد . و حق الناس برای ملت و انقلاب یعنی آنکه بگونه ای عمل شود تا پرچم قانون گذاری انقلاب به دست با کفایت صالحین، مؤمنین و وفاداران به منافع ملت ،اسلام ، ولایت و انقلاب قرار گیرد و از نفوذ وادادگان سیاسی، مفسدین اقتصادی و فتنه گران منحرف برای عدم تضعیع حق الناس جلوگیری بعمل آید

  • حسن بیادی، سخنگوی جبهه ایستادگی ایران اسلامی

ارائه مشکلات احراز صلاحیت نشدگان و شنیدن پاسخ آنان بصورت حضوری بسیاری ازشبهات را برطرف خواهد نمود."

  • مهدی فضائلی؛ فعال سیاسی - رسانه ای

شورای نگهبان بر اساس تجربیات گرانسنگ خود از اول انقلاب تا کنون، به شرح اقدامات، فرایندها و استفاده از منابع تعریف شده ای برای بررسی صلاحیتها دست یافته است. بنابراین، بر اساس همین دریفتهای عقلانی باید گامهای حرکت خود را استوار نماید. استفاده از نظرات مسئولین نیز اگر در طی این اقدامات ملحوظ شده، باید مطابق وزن و ارزشی که در فرایند بررسی برای آن قائل شده اند باشد (نه کمتر و نه بیشتر). هرگونه اقدامی (ویا کم و زیاد نمودن وزن اقدامات) غیر از آنچه که در طراحی بررسیها منظور شده است، موجب ضرر و یا ضرار به حقوق مردم خواهد شد .

  • محمدرضا کائینی، روزنامه نگار و پژوهشگر تاریخ معاصر

باتمام وجودازارزشهاواصول انقلاب دفاع ودقت کافی دربررسی صلاحیتها بنماید وحتی مولفه توانایی درقانونگذاری رابه بررسیهای خوداضافه نماید

  • کبری خزعلی، عضو شورای انقلاب فرهنگی

" مثل همیشه طبق وظیفه به رهنمودهای رهبری و قانون اساسی عمل کند و تا احراز صلاحیت نشده اجازه ورود ندهد که این عین رعایت حق الناس است همانطور که اکر برای فردی که در مراحل مقدماتی و وزارت کشور عدم احراز اعلام شده بود الان احراز صلاحیت حاصل شد حق الناس باز گرداندن او به عرصه انتخابات است"

  • امیر عباسی ، شاعر آیینی

به نظرم خوب بود، امیدوارم تا آخر برابر جریان فتنه و نفاق محکم بایستند

** نظرات خود را در مورد موضوع دفاع شورای نگهبان از "حق الناس" در بخش نظرات همین خبر ثبت نمایید.

ارسال نظر: