ژاپن به آمریکا ۸ میلیارد دلار کمک مالی کرد

کدخبر: 2005817

به رغم انتقادهای گسترده احزاب مخالف و مردم ژاپن در ارتباط با لایحه کمک رسانی به ارتش آمریکا، دولت توکیو از امضای قرارداد ۸ میلیارد دلاری برای استقرار نیروهای نظامی این کشور در ژاپن خبر داد .

به گزارش « نسیم آنلاین »، تصویب این طرح پیش‌تر و در نشست چهارم ژانویه سال ۲۰۱۶ میلادی به دلیل مخالفت گسترده مردم و نمایندگان مخالف دولت «شینزو آبه» به حالت تعلیق در آمده بود.

رقم یاد شده قرار است در قالب کمک رسانی به نظامیان آمریکایی در کشور ژاپن در زمینه حمل و نقل، انرژی، تامین مایحتاج مختلف و همچنین هزینه اتباع ژاپنی که در پایگاه‌های نظامی آمریکایی کار می‌کنند، صرف شود.

مردم ژاپن بویژه در شهرهای توکیو و اوکیناوا که یکی از پایگاههای اصلی و بزرگ آمریکا در آن قرار دارد، پیش‌تر تظاهرات گسترده‌ای در خصوص این طرح و تصویب آن از سوی پارلمان به راه انداخته بودند.

بر اساس گزارش رسانه‌های منطقه از جمله روزنامه «مردم» ارگان حزب حاکم کمونیست چین، بر اساس طرح یاد شده که روز گذشته - جمعه - به امضا رسید، ۸ میلیارد دلار از سوی ژاپن برای مدت پنج سال به منظور استقرار نیروهای آمریکایی اختصاص یافته است.

این گزارش تاکید می‌کند: با امضای این قرارداد در واقع ژاپنی‌ها سرسپردگی خود را در برابر نظامی‌گری آمریکا به بهانه اهمیت تقویت روابط نظامی دو کشور به اثبات رساندند.

«فومیو کیشیدا» وزیر خارجه ژاپن نیز در این باره پا را فرا‌تر گذاشته و پس از امضای توافقنامه گفته است که همکاری نظامی ژاپن با آمریکا به امنیت و ثبات این کشور و کل منطقه گره خورده و اجتناب ناپذیر است.

وی افزود که با توجه به آزمایش هسته‌ای ماه جاری میلادی کره شمالی و پیچیده و خاص بودن شرایط منطقه شبه جزیره کره این همکاری از هر زمان با اهمیت‌تر است.

«کارولین کندی» سفیر آمریکا در ژاپن نیز در این خصوص گفت که امضای این سند توسعه سریع و پایدار روابط نظامی دو کشور را نشان می‌دهد.

وی افزود که ما در بالا‌ترین وضعیت آمادگی بسر خواهیم برد و باید اذعان کرد روابط و اتحاد نظامی واشنگتن ـ توکیو هرگز تا این حد گسترده و قوی نبوده است.

قرار است ژاپن برای حضور نظامی آمریکا در این کشور به مدت پنج سال، هر سال حدود یک میلیارد و ۶۱۰ میلیون دلار هزینه کند که رقم در نظر گرفته شده نسبت به پنج سال قبل نشان دهنده افزایش است.

دولت و پارلمان ژاپن پیش‌تر نیز طرحی را به تصویب رساندند که برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم به نظامیان این کشور اجازه می‌دهد در حمایت از عملیات‌های نظامی آمریکا از مناطق مرزی کشور خارج شده و در آن مشارکت داشته باشند.

آمریکا نزدیک به ۵۰ هزار نیروی نظامی در ژاپن دارد که بیش از نیمی از این تعداد در پایگاه نظامی این کشور در جزیره اوکیناوا مستقر هستند.

منبع : ایرنا

ارسال نظر: