ونزوئلا از روسیه برای برگزاری نشست اوپک کمک خواست

کدخبر: 2005716

در شرایط کنونی و وضعیت بحرانی ونزوئلا به دلیل سقوط بهای نفت در بازارهای جهانی که تنها محصول صادراتی این کشور را تشکیل می دهد، رسانه های روسی از درخواست وزیر نفت و معادن ونزوئلا از روسیه، الجزایر و اکوادور برای برگزاری نشست اوپک خبر دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل « نسیم آنلاین »، خبرگزاری "روسیا سگودنیا" امروز (جمعه) نوشت: "اولوخیو آنتونیو دل پینو دیاس" وزیر نفت ومعادن ونزوئلا، از روسیه که عضو اوپک نیست و اکوادور و الجزایر دو عضو اوپک، درخواست کمک برای برگزاری نشست فوق العاده وزیران اوپک کرده است.

بر اساس اطلاعات رسانه روسی، وزیر نفت و معادن ونزوئلا در این رابطه به گفت‌و‌گوهای خود با «آلکساندر نوواک» وزیر انرژی روسیه و وزیران انرژی اکوادور و الجزایر اشاره کرد.

کاراکاس، پیش‌تر خواستار برگزاری نشست فوق العاده اوپک در ماه فوریه آینده برای حمایت از بهای نفت و جلوگیری از سقوط آن شده بود.

ونزوئلا که ۹۰ درصد درآمدهای ارزی خود را از صادرات نفت بدست می‌آورد، با سقوط بهای نفت در بازار جهانی دچار مشکلات شدید شده است.

بر اساس اطلاعات رسانه‌های روسی، هزینه استخراج نفت ونزوئلا بشکه‌ای حدود ۲۰ دلار است که با توجه به بهای کنونی نفت درآمد چندانی از صادرات نفت عاید این کشور نمی‌شود.

یک روزنامه کاستاریکایی به تازگی درباره بحران ونزوئلا نوشت: ونزوئلا کشوری با بزرگ‌ترین ذخایر نفتی (اثبات شده) در جهان، با یکی از دردناک‌ترین و قابل پیش بینی‌ترین فروپاشی‌های اقتصادی روبروست.

روزنامه «تیکوتایمز» روز ۲۷ دی ماه نوشت: صادرات نفت، ۹۵ درصد درآمدهای تجاری ونزوئلا را تشکیل می‌دهد و با کاهش قیمت نفت سنگین این کشور به ۲۴ دلار در هر بشکه در این هفته، قلب اقتصاد این کشور به طور خطرناکی در حال از کار افتادن است.

به گفته تحلیلگران مستقل، از آنجا که هزینه تولید یک بشکه نفت برای شرکت دولتی "پی. دی. وی. اس.‌ای" ونزوئلا تقریبا معادل ۲۰ دلار است، هر قیمتی کمتر از این سطح، آخرین واحدهای سود باقیمانده را که برای این کشور بسیار حیاتی هستند، از بین می‌برد. ونزوئلا کشوری با صادرات تک محصولی نفت است.

"فرانسیسکو مونالدی" اقتصاددان ونزوئلایی موسسه "بکر" دانشگاه "رایس" آمریکا گفت: کاهش قیمت نفت ونزوئلا به ۲۴ دلار در هر بشکه، برای این کشور یک فاجعه است.

وی افزود: این چالشی است که دیگر صادرکنندگان بزرگ نفت مانند نیجریه، روسیه و عراق که اقتصاد آن‌ها نیز بشدت وابسته به نفت است، با آن روبرو هستند. در ونزوئلا که بالا‌ترین نرخ تورم جهان را دارد، اوضاع ممکن است وخیم‌تر نیز بشود.

منبع: ایرنا

ارسال نظر: