ابتکار: بیش از ۳۵ میلیون ایرانی در معرض آلودگی هوا قرار دارند

کدخبر: 2004876

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بیش از ۳۵ میلیون نفر در ایران در معرض آلودگی هوا هستند،‌ گفت: اگر این معضل حل نشود در زمینه‌های گوناگون مانند بهداشت و درمان مشکلاتی جدی خواهیم داشت.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: معصومه ابتکار در همایش روز هوای پاک که در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، با تبریک به مناسبت برداشته شدن تحریم‌ها گفت: در شرایط پساتحریم فرصت‌های نوینی برای اطلاع ایران و مسائل محیط زیست ایجاد خواهد شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه دولت دو رویکرد مهم برای مقابله با آلودگی هوا دارد، گفت: در ابتدای دولت مصوبه‌ای برای مقابله با آلودگی هوا تصویب شد که خط و مشی کلان دولت برای حل این معضل را نشان می‌دهد و همچنین ساز و کار مدیریتی که مدت‌ها با کندی روبه‌رو بود دوباره تشکیل شد و آن کارگروه ملی مقابله با آلودگی هوا بود که حدوداً در هر ماه یکبار جلسه داشته است.

ابتکار با بیان اینکه بیش از 35 میلیون نفر در ایران در معرض آلودگی هوا هستند،‌ گفت: اگر این معضل حل نشود در زمینه‌های گوناگون مانند بهداشت و درمان مشکلاتی جدی خواهیم داشت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تشکر از تمام سازمان‌ها و ارگان‌هایی که برای مقابله با آلودگی هوا فعالیت کردند، از رسانه‌ها نیز تشکر کرد و گفت:‌ از تمام رسانه‌هایی که با ما همراه بودند و حتی نقد کردند و حتی حاشیه‌سازی کردند نیز تشکر می‌کنیم. برخی از رسانه‌ها حتی جلسه‌ای جدی مانند امروز را می‌خواهند به حاشیه ببرند و برای تشویش اذهان عمومی حاشیه‌سازی می‌کنند که البته ما از آنها نیز تشکر می‌کنیم.

وی در خصوص پیشرفت سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه بهبود کیفیت هوای استان‌های کشور گفت: میزان پیشرفت ما در شهرهای مختلف متفاوت بود اما بهترین پیشرفت را در شهر اصفهان داشتیم. اگر از سال 79، که برنامه جامع مقابله با آلودگی هوا تصویب شد دولت‌ها با جدیت آن برنامه را ادامه می‌دادند امروز شاهد این مشکلات نبودیم.

ابتکار با بیان اینکه 27 ماه است که کار مقابله با آلودگی هوا را در این دولت شروع‌ کرده‌ایم، گفت: دولت در این مدت به دستاوردهای بی‌نظیری رسیده است و از آن کاملاً دفاع می‌کنیم. دولت هر ماه یک مصوبه‌ای را درباره محیط زیست و آلودگی هوا می‌گذراند و توجه به این مسئله در بودجه 95 و برنامه ششم توسعه کاملاً‌ مشخص است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به برنامه بودجه 95 و برنامه ششم توسعه گفت: در برنامه ششم توسعه برای نخستین بار یک فصل فرابخشی با شاخص‌گذاری مخصوص محیط زیست وجود دارد و همچنین درآمدهای حاصل از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و آب و عوارض آلایندگی یک درصد به کاهش آلودگی هوا و بهبود وضعیت محیط زیست تخصیص یافته است.

وی با اشاره به مصوبه روز گذشته هیأت دولت گفت: دیروز هدفگذاری بسیار مهمی در دولت صورت گرفت که مربوط به خروج صنایع آلاینده بود که در آن نقش آلاینده‌های فولاد، دی‌اکسید، ترکیبات ازت، فلزات سنگین و ارتقا سطح استاندارد دیده شده است و صنایع کشور 6 ماه فرصت دارند تا این استانداردها را رعایت کنند.

ابتکار در خاتمه با اشاره به اینکه لایحه هوای پاک امروز پس از یک سال و نیم با توجه به اصل 85 در دستور کار مجلس قرار گرفته است، گفت: یکی از دستاوردهای مهم این مصوبه اصلاح معاینه‌های فنی خودروها است که 5 سال به اشتباه صورت می‌گرفته است.

ارسال نظر: