انتشار فراخوان پنجمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر

کدخبر: 2004781

پنجمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر فراخوان خود را با شرح تمام بخش‌ها منتشر کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، متن فراخوان جشنواره مد و لباس فجر به شرح زیر آمده است: با عنایت به الطاف الهی و در آستانه سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و به منظور تحقق منویات مقام معظم رهبری در ارائه سبک زندگی اسلامی و ایرانی، بنیاد فرهنگی اصناف ایران با مشارکت و همکاری هنرمندان، فعالان و دست اندرکاران عرصه طراحی وتولید پوشاک، و با مساعدت ویژه کارگروه ساماندهی مد و لباس پنجمین جشنواره بین¬المللی مد ولباس فجر را در بهمن ماه ۱۳۹4 برگزار می کند.

اهداف جشنواره:

1) ترغیب و تشویق طراحان برای ارایه ایده ها و طرح های نوین جهت دست یابی به الگوهای نوین در مد و لباس اسلامی ایرانی. 2) فراهم آوردن زمینه مناسب برای کشف، بروز و ظهور استعدادها و خلاقیت های نو، مرتبط با پوشاک و منسوجات اسلامی ایرانی. 3) معرفی توانمندی های صنایع فرهنگی ایرانی حوزه مد ولباس به مخاطبان و آحاد جامعه. 4) ارج نهادن به زحمات پیشکسوتان، چهره های ماندگار و فعالان حوزه مد ولباس کشور 5) ایجاد فضای مناسب برای انتقال و تبادل دانش رسمی و بومی در حوزه مد ولباس کشور 6) توسعه فضای تعامل و همکاری در بین دست اندرکاران و فعالان حوزه مد ولباس کشور. 7) ایجاد فضای مناسب برای بهره مندی مخاطبان از ظرفیت ها و توانمندی های موجود در صنعت پوشاک بومی 8) ایجاد اشتغال پایدار در عرصه صنعت پوشاک و نساجی کشور. 9) زمینه سازی برای شناسایی، معرفی،تعامل و مشارکت موسسات،اصناف، سازمانها، نهادها، ارگانها، مراکز علمی، آموزشی فعال در زمینه مد و لباس اعم از حقیقی و حقوقی 10) مزیت سازی و رسانه ای کردن حرکتها و فعالیتهای تأثیر گذار در بخش ساماندهی مد و لباس. 11) شناسایی و معرفی تولیدات با قابلیت صادرات و تعیین بازارهای هدف و زمینه¬سازی برای صادرات آن‌ها 12) ورود کالای تولید ملی به سبد خانوار ایرانی - حمایت از تولید ملی در حوزه مد و لباس 13) کمک به پیوستن حلقه های مرتبط حوزه مد و لباس با همکاری طراحان ،تولید کنندگان و عرضه کنندگان صنوف وابسته مد ولباس

بخش های جشنواره:

کمیته های تخصصی

1. طراحی 2. علمی، دانشگاهی 3. فرهنگی، هنری 4. اصناف 5. صنعت 6. استان ها و اقوام 7. بین¬الملل 8. نمایشگاه

کمیته طراحی

به منظور ترغیب و تشویق طراحان عرصه مد و لباس جهت ارایه الگوهای نوین و فراهم ساختن فضای رقابتی سالم در بین فعالان این عرصه و همچنین کمک به ارتقاء سطح روشها و حرفه ای تر شدن آنها، این کمیته، مسابقه طراحی با الهام از فرهنگ و هنرِ اصیل و هویت دار(اسلامی ایرانی) با تاکید بر هنر دوران صفویه یا باغ ایرانی در حوزه های ذیل برگزار می کند: تاکید ما باغ ایرانی است • طراحی پوشاک • طراحی پارچه • طراحی کیف و کفش • طراحی جواهرات و زیور آلات

شرایط شرکت در مسابقه ( پوشاک): 1. ارسال طرح های اولیه ـ اجرای دستی یا رایانه ای ـ به صورت رنگی در قطع A3 به همراه ارائه لباس تکمیل شده و ملحقات آن به دبیر خانه جشنواره (ملحقات شامل پوشش سر، شلوار و...) و ثبت در سیستم شیما و اخذ کد رهگیری 2. استاندارد سایز لباس ها می بایست بر مبنای سایزهای (40-38 زنانه و 50-48 مردانه) باشد. 3. آثار ارائه شده در هر مرحله توسط هیئت داوران مورد ارزیابی قرار گرفته و در صورت کسب امتیاز به مرحله بعد راه خواهد یافت. 4. نتایج در هر مرحله ازطریق سایت جشنواره و در زمان اعلام شده به اطلاع شرکت کنندگان خواهد رسید 5. در هر مرحله علاوه بر لباس،طراحی و ارائه ملحقات آن نیز حائز اهمیت است. 6. طرح های ارائه شده درصورت انطباق با اهداف جشنواره قابل بررسی می باشد. 7. هر طراح می تواند حداکثر با ده اثر، بدون تکرار در مسابقه شرکت نماید. 8. ارائه مبانی نظری طرح های ارائه شده در کلیه بخش ها (حداقل100 کلمه) الزامی است. 9. هر طراح می تواند حداکثر با 10 اثر، بدون تکرار در مسابقه شرکت کند.

تصمیم گیری درخصوص موارد پیش بینی نشده بر عهده دبیرخانه جشنواره است. تبصره: لازم است آثار طراحی شده نو و خلاقانه بوده و برای اولین بار ارائه شده باشد.

طراحی پوشاک الف -1) پوشاک بانوان شامل: الف- 1-1) لباس اجتماع: مانتو اجتماع، پوشش¬های جدید اجتماع (غیر از مانتو) و چادر و پوشش سر این لباس مخصوص حضور در اجتماع است و پارچه آن می بایست در همین راستا باشد. اعمال هرگونه تزئینات بر روی این لباس بلامانع است. الف- 1-2) لباس مشاغل الف -1-3) مانتو مجلسی الف- 2) پوشاک آقایان شامل: الف -2-1) لباس اجتماع (رسمی و غیر رسمی) الف -2-2) لباس مجلسی و مناسبتی

الف -3) لباس کودکان و نوجوانان: شامل لباس دختران و پسران برای حضور در اجتماع تبصره:آثار برگزیده در بخش لباس کودکان و نوجوانان از میان آثار راه یافته، به بخش نمایش و بدون در نظر گرفتن گروه جنسی، توسط هیأت داوران انتخاب خواهد شد. تذکر: لازم است طراحان محترم در طراحی خود شرایط زیر را در نظر بگیرند: ۱) تناسب طرح با موازین شرعی، عرفی و مطابق با فرهنگ اسلامی ایرانی ۲)ا ستفاده از پارچه های موجود در بازار ایران (ترجیحاً پارچه های تولید داخل) ۳) استفاده از رنگهای زنده و شاد در پارچه های مورد استفاده ۴)دوری از تقلید طرح غیر ایرانی و چاپ آن روی لباس ۵)سهولت در هنگام پوشیدن و راحتی لباس در استفاده 6)رعایت اصول بهداشت و تندرستی در انتخاب پارچه 7) خود داری از ارایه آثاری که در جشنواره ها و نمایشگاه های مد ولباس عرضه شده اند.

معیارهای کلی هیات داوران به شرح زیر است: ۱)میزان خلاقیت، نوآوری و ابتکار موجود در طرح وتناسب رنگ ۲) میزان تطابق با شاخص های فرهنگ عمومی و کلیات شئونات اسلامی ایرانی- لباس ۳)میزان تطابق با اسلوب¬های علمی و مدرن موجود در حوزه طراحی و دوخت (برش، دوخت،کیفیت پارچه) ۴)توان و قابلیت تولید انبوه و ورود به بازار های تجاری با ملاحظه قیمت های مناسب ۵)زیبایی و دقت در انتخاب پارچه و دوخت مناسب ۶)ارائه و تحویل ملحقات برای کلیه لباس ها، ضروری و دارای امتیاز است. ۷) استفاده از فناوری های نوین در طراحی، برش و دوخت لباس دارای امتیاز است. ۸) بررسی آثار منوط به رسیدن حد نصاب در هر یک از بخش هاست.

طراحی پارچه در این بخش شرکت کنندگان در زمینه طراحی پارچه طرحهای خود را ارائه خواهند داد. مانند سایر بخش ها، طراحی های ارائه شده در این قسمت نیز باید کاملاً نو و خلاقانه و بر گرفته از ذهن طراح بوده و تا کنون جایی ارائه نشده باشد. پارچه بافی در این بخش شرکت کنندگان در زمینه بافت پارچه های سنتی و اصیل ایرانی می‌توانند آثار خود را ارائه کنند. این بخش محدودیتی در متراز ندارد. رنگرزی طبیعی پارچه و الیاف طبیعی در این بخش شرکت کنندگان می بایست نمونه جوهر ساخته شده و فرمولاسیون آن را به همراه یک نمونه اثر به دبیرخانه ارسال کنند. معیارهای تخصصی طراحی پارچه و پارچه سازی 1) منبع الهام برای این بخش ایده های برگرفته از هویت ایرانی است و تعیین نوع اجرای آن بر اساس "طراحی چاپ" یا "طراحی بافت" الزامی است. ضمناً طراحان می بایستی « واحد طرح» و نوع «راپورت» آنرا مشخص سازند. 2)محدودیتی در تعداد رنگهای بکار رفته در طرح وجود ندارد. 3)گونه ی طراحی در این بخش برای مصرف در پوشاک اجتماع بانوان و آقایان تعیین گردیده که باید نوع آن قید شود و هدف آن ارائه برای تولید انبوه باشد. 4){واحد طرح: 28×21} {واحد راپورت: A3} 5) انتخاب اجرای دستی یا کامپیوتری بعهده طراح است.

کیف ، کفش شرکت کنندگان در این بخش علاوه بر رعایت نکات عمومی و معیارهای کلی هیأت داوران به معیارهای تخصصی بخش کیف و کفش توجه فرمایند. معیارهای تخصصی کیف و کفش: 1)استفاده از دانش فنی در حوزه تولید کیف و کفش اعم از الگو و دوخت. 2) رعایت اصول علمی درطراحی کفش، ارگونومی پا، رعایت اصول علمی در طراحی کیف و ارگونومی بدن. 3)ارتباط جنس کیف با طرح ارائه شده( اعم از چرم طبیعی، مصنوعی یا سایر منسوجات) 4) راحتی و کاربرد مناسب کفش شامل مواردی چون: پاخور کفش، فرم سرپنجه ها، استفاده از نوع زیره مناسب، نوع رویه و آستر رویه و ... 5) کیفیت چرم ارائه شده در امتیاز دهی تاثیر دارد

طراحی جواهرات وزیور آلات به منظور ترغیب و تشویق طراحان عرصه جواهرات و زیورآلات رویکرد برای ارایه ایده‌ها و طرح‌های خلاقانه و فراهم آوردن زمینه مناسب برای کشف، بروز و ظهور استعدادها و خلاقیت های نو این کمیته، مسابقه طراحی با اهداف ذیل را برگزار می کند: 1. ترغیب و تشویق طراحان جواهرات و زیورآلات برای ارایه ایده‌ها و طرح‌های خلاقانه 2. فراهم‌آوردن زمینه مناسب برای کشف، بروز و ظهور استعدادها و خلاقیت های نو 3. شناسایی و معرفی توانمند‌ی‌های بخش طراحی طلا و جواهر 4. ایجاد فضای مناسب برای انتقال و تبادل دانش در صنعت طلا و جواهر

شرایط شرکت در مسابقه: 1. ارسال طرح های اولیه- دستی یا رایانه ای در قطع A3 2. آثار ارایه شده در هر مرحله توسط هیات داوران مورد ارزیابی قرار گرفته و در صورت کسب امتیاز به مرحله بعد راه خواهد یافت. 3. طرح های ارایه شده می‌بایست مناسب با موازین شرعی و جلوگیری از ترویج فرهنگ و ادیان غیراسلامی باشد. 4. نتایج در هر مرحله از طریق سایت جشنواره و در زمان اعلام شده به اطلاع شرکت کنندگان خواهد رسید. 5. هر طراح می تواند حداکثر با 10 اثر، بدون تکرار در مسابقه شرکت نماید.

بخش مسابقه زنده طراحی لباس طراحان نامزد دریافت جایزه دربخش لباس، به این مسابقه راه پیدا می کنند.برگزاری این بخش روز قبل از اختتامیه خواهد بود و مسابقه با حضور هیات داوران برگزار خواهد شد: از شرکت کنندگان خواسته می شود با توجه به مواد و مصالح موجود که به تشخیص داوران از قبل تهیه گردیده و با تعیین محوریت موضوعی ظرف 8 ساعت، یک لباس تهیه کنند. هدف از این مسابقه متمایز ساختن طراحان خلاق و ایده پرداز و همچنین تشویق طراحان به کسب مهارت های لازم در طراحی لباس مانند الگو ،برش و دوخت و... است. برنده این مسابقه طراح برتر سال است ومبلغ 50000000 ریال جایزه نقدی وهمچنین شرکت در یک جشنواره یا ورک شاپ بین المللی به او تعلق می گیرد.این طراح به عنوان داورسال آینده، در جشنواره معرفی می گردد.

کمیته علمی ودانشگاهی

ایجاد فضای علمی، پژوهشی برای توسعه فعالیت های مرتبط با مد و لباس و همچنین ارتقاء سطح دانش علمی و مهارت های عملی از اهداف محوری بخش علمی دانشگاهی است.این بخش به دو صورت رقابتی و غیر رقابتی برگزار می شود. علاوه بر آن دست آوردهای مراکز علمی دانشگاهی، فنی و حرفه ای در غرفه های اختصاصی به نمایش در می آید. علاقه مندان می توانند با توجه به موضوعات در این بخش ها شرکت نمایند.

الف: بخش رقابتی این بخش در پنج محور مقالات، پایان نامه های دانشجویی، کتب، طرح های پژوهشی و تصویرسازی مد ایرانی-اسلامی برگزار می گردد.

مقالات از دانشگاهیان و حوزویان و پژوهشگران محترم در تمامی مقاطع تحصیلی دعوت می گردد تا اول اردیبهشت ماه سال 1395، مقالات خویش را با رعایت شرایط ذیل به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند. به مقالات برتر از رتبه اول تا سوم، جوایزی نفیس اهدا خواهد شد. همچنین مقالاتی که توسط هیأت داوران، واجد شرایط و حد نصاب علمی باشد، در کتاب «مجموعه مقالات برگزیده پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر» به چاپ خواهد رسید. لازم به ذکر است مراسم اهدای جوایز و ارائه مقالات برگزیده در ضمن همایش علمی این شماره از جشنواره در خرداد ماه سال 1395 برگزار خواهد شد. ویژگی مقالات: 1) موضوع مقالات در راستای اهداف و حیطه فعالیت جشنواره باشد. 2) مقالات میان رشته ای و یا مقالاتی که با محوریت مد و لباس ایرانی اسلامی باشند، از امتیاز ویژه بهره مند هستند. 3) مقاله های ارسالی نباید پیش از این در مراجع رسمی، نشریات، کتاب ها و یا به سایر جشنواره ها ارایه شده و یا منتشر شده باشد. 4) مقالات ارسالی حائز جنبه¬های نوآوری و ابتکار درمورد محتوا و مبانی نظری پژوهش در پوشاک و تحقّق مد ایرانی اسلامی باشد. 5) مقاله ارائه شده باید دارای چکیده، واژگان کلیدی، مقدمه، تجزیه وتحلیل، نتیجه گیری و فهرست منابع باشد. 6) حجم مقاله ارسالی، کمتر از 10 صحفه و بیشتر از 30 صفحه(به انضمام تصاویر) نباشد و حداکثر 7000 کلمه باشد. 7) مقالات دارای چکیده لاتین تا حداکثر 300 کلمه باشد. 8) درقالب نرم افزار word و در قطع A4 تنظیم و در شکل لوح فشرده ارائه گردد و یا با مراجعه به سایت جشنواره ارسال شود.

پایان نامه ها در این بخش،رساله های مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری که مرتبط با حیطه فعالیت جشنواره باشند، به صورت جداگانه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. و در هر مقطع به سه نفر از برگزیدگان جوایزی اهدا خواهد شد. لازم به ذکر است که پایان نامه های ارسالی نباید در هیچ یک از شماره های قبلی جشنواره شرکت کرده باشند و یا حائز رتبه از دیگر جشنواره های مربوطه باشند. همچنین نباید تاریخ نگارش پایان نامه های ارسالی قدیمی تر از سال 1390 باشد. زمان ارسال آثار؟

کتب در این بخش کتاب هایی که موضوعات آن مرتبط با حیطه فعالیت جشنواره باشند، پذیرفته و به رقابت گذاشته می¬شود. در پایان جشنواره به سه عنوان کتاب برتر که توسط هیأت داوران انتخاب شوند، جوایزی اهدا خواهد شد و نویسندگان آن کتب مورد تقدیر قرار خواهند گرفت. کتب ارسالی نباید در شماره های پیشین جشنواره شرکت کرده باشند و یا تاریخ تألیف و تدوین آن قدیمی تر از سال 1390 باشد. زمان ارسال آثار؟

طرح های پژوهشی: با هدف ارتقای سطح علمی جشنواره و همچنین زمینه سازی و حمایت از تحقیقات پژوهشی که یکی از ارکان مهم در راستای تحقّق اهداف جشنواره می باشد، این بخش جدید شکل یافته است. لذا از محقّقان و پژوهشگران دانشگاهی و حوزوی دعوت می گردد تا طرحنامه های پژوهشی خود را که با موضوعیت خاص مد و لباس ایرانی اسلامی فراهم آورده اند برای ارزیابی و داوری به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند. مقتضی است تا طرحنامه پژوهشی از طریق سایت جشنواره دریافت و تکمیل گردد. بر اساس موازین نظام بودجه و اعتبارات جشنواره، برای یک تا سه عنوان از طرنامه های برگزیده، تخصیص اعتبار خواهد شد.

تصویرسازی مد ایرانی-اسلامی از دانشجویان و یا دانش آموختگان فضای علمی و دانشگاهی، دعوت می گردد تا آثار خود را با محور تصویرسازی مد ایرانی-اسلامی به دبیرخانه جشنواره برای داوری و رتبه بندی ارسال دارند. درین بخش به سه نفر از برگزیدگان جوایز اهدا خواهد شد. شرایط آثار ارسالی: 1) مد ایرانی-اسلامی شامل حوزه های مختلفی از جمله انواع پارچه، انواع لباس، انواع سربند و ملحقاتی چون زیور آلات، کمربند، کیف و کفش می باشد. 2) اجرای طرح بر روی قطع A3 باشد. 3) تکنیک خلق آثار و موضوع آن آزاد می باشد. 4) هر شرکت کننده می تواند حد اکثر سه اثر را برای شرکت در مسابقه ارسال دارد. 5) زمان ارسال آثار؟ بخش غیر رقابتی:

نشست¬های تخصصی کمیته علمی دانشگاهی در نظر دارد تا در راستای اهداف جشنواره به روال دوره های قبل، با دعوت از اساتید و صاحبنظران، نشست های علمی و تخصصی پیرامون موضوعات محورین جشنواره برگزار نماید. شکل گیری این نشست ها در مدت زمان برگزاری جشنواره بوده و مشخصات دقیق آن از طریق سایت جشنواره قابل پی گیری خواهد بود.

کارگاه های آموزشی: با هدف ایجاد فضای مناسب برای ارتقای توانمندی های علاقمندان و شرکت کنندگان جشنواره، کارگاه های آموزشی در موضوعات تخصصی مربوط با اهداف جشنواره برگزار می شود. لذا از دانشگاه ها، دانشکده های علمی کاربردی، مراکز آموزش فنی و حرفه ای و مؤسسات آموزشی و پژوهشی که علاقمند به برگزاری کارگاه های آموزشی در زمان جشنواره می باشند، دعوت می گردد تا از طریق سایت جشنواره، مشخصات کارگاه های آموزشی پیشنهادی خویش را مطرح سازند. لازم به ذکر است گواهی حضور در کلیه نشست ها و کارگاه های آموزشی برای افراد شرکت کننده صادر می¬گردد.

غرفه های نمایشگاهی دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی کشور و آموزشگاه های فنی و حرفه ای با هدف توسعه و ارتقاء سطح علمی فعالیت¬های مرتبط با اهداف جشنواره و همچنین معرفی دستاوردهای دانشگاه ها، کلیه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور و آموزشگاه های فنی و حرفه ای که دارای گروه های آموزشی در حوزه طراحی پارچه، لباس و موضوعات مرتبط می¬باشند می¬توانند با اخذ فرم های ثبت نام و ارایه درخواست مکتوب، در قالب غرفه های دانشگاهی، به صورت مستقل به ارائه دستاوردها و فعالیت های علمی و عملی خویش بپردازند. غرفه برتر در دو بخش آموزشگاه های فنی و حرفه ای و مراکز علمی و دانشگاهی توسط هیات داوران انتخاب و مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

همایش علمی پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر با عنوان مد و لباس ایرانی اسلامی با هدف زمینه سازی مناسب برای تبادل آراء و نظرات صاحبنظران و طرح چالش های پیش روی فرایند تحقق مد و لباس ایرانی اسلامی و همچنین ایجاد فرصت بیشتر برای شکل گیری مقالات همایش با غنای علمی هرچه بیشتر، کمیته علمی پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر، در خردادماه سال 1395 اقدام به برگزاری همایش علمی با عنوان «مد و لباس ایرانی اسلامی» خواهد نمود. ازین رو زمانبندی دریافت مقالات و طرحنامه های پژوهشی تا اول اردیبهشت ماه سال 1395 تمدید می یابد. بدیهی است که جزئیات دقیق همایش فوق متعاقباً از طریق سایت جشنواره و فراخوان های آتی قابل پیگیری خواهد بود.

کمیته فرهنگی-هنری با هدف فرهنگ سازی برای استفاده از الگوهای اسلامی ایرانی و پرهیز از الگوهای دیگر و همچنین ارتقاء باور طراحان و تولید کنندگان به قابلیت های رشته های فرهنگی و هنری در تعالی و رشد این عرصه، و از سوی دیگر افزایش مشارکت عالمانه اهالی فرهنگ و هنر در موضوع مد و لباس«بخش فرهنگی و هنری جشنواره»رشته¬های زیر را به دو صورت رقابتی و غیر رقابتی برگزار می کند.

غیر رقابتی:

نشریات: اختصاص غرفه و تقدیر از نشریات موضوعی دارای مجوز معتبر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. ژورنال، کاتالوگ و کتاب : اختصاص غرفه و تقدیر از موسسات منتشر کننده ژورنال و کاتالوگ با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای حداقل ۳ اثر. نرم افزار، سایت و محصولات چند رسانه ای: اختصاص غرفه و تقدیر از موسسات فعال در این حوزه. نقاشی عکس وپوستر: پذیرش حداکثر ۵ عکس یا پوستربا موضوع جشنواره و تقدیر از آثار برگزیده. در صورت امکان نمایشگاهی از آثار برگزیده نقاشی کودک ، عکس و پوستر بر پا خواهد شد.

بخش رقابتی:

تصویر گری: متناسب باموضوع جشنواره، شرکت کنندگان حداکثر ۵ اثر را به دبیر خانه ارسال کنند. آثارمطبوعاتی:در رشته‌های‌‌‌خبر، مصاحبه، گزارش، مقاله، سرمقاله، نقد و سایر آثار مطبوعاتی درموضوع جشنواره. هر روزنامه نگار می تواند حداکثر۵ اثرچاپ شده و یا درج شده درپایگاههای خبری دارای مجوز را به دبیرخانه ارسال نماید.ارسال آثار توسط مدیران مطبوعات بلامانع است.

تبلیغات وبازاریابی (مارکتینگ): اقلام تبلیغاتی همچون برشور،کاتولوگ ،تراکت،طراحی بیلبورد،تبلیغات محیطی ،آگهی مطبوعاتی و تلویزیونی،طراحی شعارو (اسلوگان) و... در موضوع مد و لباس. ارسال آثار از سوی طراحان، کانون های تبلیغاتی و صاحبان برند بلامانع است برنامه های تلویزیونی و رادیویی: آیتم ها،برنامه های مستقل،ترکیبی،تحلیلی،خبری،آموزشی، و... پخش شده از شبکه های سراسری یا استانی صدا وسیما با موضوع مد و لباس . جوایز این بخش به تشخیض هیات داوران به تهیه کننده ویا سایر عوامل اهدا می شود. موسسات هنری مد و لباس در راستای سیاست هویت سازی و حمایت از فعالان مد و لباس کشور و ایجاد تعامل و ارتباط حرفه ای بین اجزای صنعت مد و لباس و بدنبال راه اندازی این موسسات و حضور موفق و ثمر بخش آنان درجشنواره های گذشته، مقرر گردید موسسات بصورت مستقل در چهارمین جشنواره مد و لباس فجر حضور پیدا کنند. معیارهای حضور در بخش موسسات هنری: 1)داشتن موافقت فعالیت در حوزه مد و لباس از کارگروه ساماندهی مد و لباس. 2)فعال بودن در چارچوب اهداف تعیین شده. 3)ارائه طرح های مناسب بر اساس مأموریت های اعلام شده. 4)دارا بودن برنامه برای حضور در جشنواره. 5)برنامه ریزی برای رونمایی از آثار احتمالی. 6)تکمیل فرم های ثبت نام. بخش آزاد این بخش اختصاص دارد به طراحان و دارندگان خانه های مد (مزون ها) و کسانی که مایل نیستند در بخش مسابقه شرکت کنند اما تمایل دارند آثار آنها به منظور بازاریابی یا نمایش برای عموم عرضه شوند. شرکت کنندگان در این بخش نیز مانند سایرین سه مرحله طرح، عکس واصل اثر را طی خواهند کرد و هیئت داوران در مورد آثار آنان تصمیم خواهند گرفت. بخش آزاد خود به قسمت های 1- فاخر 2- روزمره 3- مناسبتی تقسیم می شود و قرار گرفتن اثر در هریک از بخش ها ابتدا به اظهار صاحب اثر و سپس به تشخیص داوران بستگی دارد. نمایش بخش آزاد مجزا از بخش مسابقه در نظر گرفته می شود.

کمیته صنعت :

به منظور ارتقاء سطح کمی وکیفی صنعت پارچه و دوخت و دوز و هماهنگ ساختن این حوزه با اهداف قانون ساماندهی مد و لباس، بخش صنعت به کارخانجات وصنایع وابسته موضوع تولید پارچه و لباس و دوخت و دوز اختصاص می یابد.

این بخش شامل موضوعات زیر خواهد بود:

1)نمایش الیاف و نخ تولیدات داخلی 2)نمایش پارچه و انواع بافتهای صنعت نساجی 3)چاپ پارچه در تکنیکهای مختلف 4)طراحی لباس و ماشین آلات مرتبط 5)لوازمات فروشگاهی و رگال و مانکن 6)دوخت و دوز لباس و ملحقات مرتبط 7)انواع پوشاک تولید شده در طرحها و مدلهای مختلف

فعالیتهای محتوایی بخش:

1)مشاوره در زمینه تکنیکهای نوین نساجی 2)هماهنگی بین صنعت و دانشگاه 3)ایجاد کارآفرینی در صنعت 4)استعداد یابی دانشجویان صنعت نساجی و ارتباط با صنعت نساجی

• علاقه مندان به حضور دراین بخش می توانند فرم های ثبت نام را تکمیل و آن را به همراه معرفی نامه مکتوب به دبیرخانه جشنواره ارایه دهند، پس از تأیید دبیرخانه جشنواره می توانند به صورت مستقل غرفه دریافت کنند.

کمیته اصناف:

این بخش با حضور 22 اتحادیه عضو کمسیون تولید و توزیع اتاق اصناف ایران برگزار می شود. محصولات تولیدی اتحادیه¬های صنفی که با اهداف جشنواره هم‌خوانی داشته و مورد پذیرش کمیته اصناف قرار گیرد در غرفه¬های تخصصی جداگانه در معرض بازدید شرکت¬کنندگان و مخاطبان عمومی نمایشگاه قرار خواهد گرفت. محصولات عرضه شده در نمایشگاه در چارچوب ضوابط و آیین¬نامه¬های جشنواره مد و لباس فجر می¬توانند به فروش برسند: تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک، فروشندگان اشیاء قدیمی و صنایع دستی، تولیدکنندگان، بافندگان حرف وابسته فرش دستباف، بنکداران پارچه، پارچه فروشان، پیراهن دوزان و پیراهن فروشان، تزئینات داخلی ساختمان، فروشندگان چرم طبیعی و مصنوعی، خیاطان زنانه و مردانه، فروشندگان و سازندگان ساعت، سراجان، سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر، فروشندگان و تعمیرکاران ماشینهای دوخت و بافت، سازندگان و فروشندگان عینک، تولیدکنندگان و فروشندگان کالای کشباف و جوراب، کفاشان دستدوز، فروشندگان لوازم ورزشی، آرایشگران زنانه، آرایشگران مردانه و عکاسان و فیلمبرداران

۱) واحدهای صنفی دارای مجوز کسب که بطور اختصاصی اقدام به طراحی لباس با عناوینی همانند لباس فرم اداری، کارگری، و …. نموده اند می توانند در این بخش از جشنواره شرکت نمایند. 2) ثبت نام با ارایه درخواست و معرفی نامه رسمی اتحادیه متقاضی امکان پذیر است. 3) انجمن ها و تشکل های صنفی حوزه مد و لباس با ارایه درخواست ،امکان حضور خواهند داشت. 4) به اتحادیه ها به منظور ارایه برنامه ها و فعالیت های خود در حوزه مد ولباس غرفه رایگان واگذار می شود. • صنوف مذکور با ارایه معرفی‌نامه از اتحادیه یا انجمن مربوطه، در کمیته اصناف امکان حضور خواهند داشت.

کمیته استان ها و اقوام:

در این بخش هریک از استان ها می توانند نسبت به ارایه انواع لباس سنتی ، بومی و دستاوردها و طراحی های هنری مد و لباس خود مبادرت ورزند. همچنین علاقه مندان می توانند با مراجعه به دفاترکارگروه ساماندهی مد و لباس مستقردر ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا از طریق اتاق های اصناف استان محل سکونت خود اقدام به ثبت نام نمایند. دبیرخانه های مد و لباس استانی هریک از ادارات کل فرهنگ و ارشاداسلامی استانها و اتاق های اصناف در صورت آمادگی و به حد نصاب رسیدن تعداد طرح ها می توانند ،غرفه ای مستقل ارائه و نمایش آثار بومی ، سنتی وبرگزیده استان درخواست نمایند. دبیرخانه های کارگروه ساماندهی مد ولباس در ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا مراکز صنفی مستقر در استانها می توانند با در نظرگرفتن شاخص های ذیل نسبت به اعلام فراخوان و جمع آوری آثار اقدام نمایند 1)طراحی، تولید و عرضه لباس های محلی 2) طراحی، تولید و عرضه ملحقات لباس های محلی 3)نمایش چرخه تولید لباس های سنتی به صورت عملی و عینی 4)معرفی افراد و نخبگان حوزه مد و لباس استان متبوع و تکمیل بانک اطلاعات طراحان استان 5)نمایش کتب مرتبط ،پایان نامه های دانشگاهی و کتاب شناسی تخصصی با موضوع مد و لباس 6)نمایش مجموعه مقالات و گزارشات تخصصی مد و لباس

آثار استانی با اخذ تاییدیه کمیسون های داوری در بخش عرضه ، بصورت مستقل امکان حضور در بخش نمایشگاهی را خواهند داشت. انتخاب سه استان برتر بر اساس شاخص های اعلامی و عملکرد آنها، صورت خواهد گرفت. نکته: ادارات کل ارشاد اسلامی استانهاو اتاق های اصناف شرکت کننده در جشنواره، لازم است نسبت به برگزاری نشست های تخصصی وکارگاههای آموزشی با موضوع مد و لباس محلی،بومی استان خود، اقدام کنند.

کمیته بین الملل:

داد و ستد پارچه و سایر نیازهای لباس بین کشورها در طول تاریخ ، معمول و موجب شناساندن قابلیتهای فرهنگی ، ذوق هنری و میزان تسلط طراحان و بافندگان بر فن آوری روز ، در زمان خودشان و همچنین موجب رونق بازار اقتصاد نیز بوده است. ایجاد جاده ابریشم بین آسیا و اروپا که از ایران هم عبور می‌کرد نیز شاهدی بر همین مطلب است . بخش بین¬الملل با رویکرد پژوهش محور به منظور بهره¬گیری از ظرفیت¬های بین¬الملل و تأثیر گذاری الگوهای اسلامی و ایرانی در دنیا بویژه کشورهای مسلمان در این جشنواره فعالیت می کند. طراحان کشورهایی که لباس‌های آنها از نظر دینی و فرهنگی با لباس‌های ایرانی مشابهت دارد یا از لحاظ شئونات ، آثار آنها قابل نمایش هستند امکان حضور در این جشنواره را دارند. بیان نگاه طراحان در جهان بر آفرینش نقوش منسوجات و فرم های پوشش ، بررسی چگونگی اندیشه‌ در طراحی و اجرای یک اثر پوششی ، ایجاد فضایی برای ارائه طرح ها و ایده های طراحان با حضور کارشناسان ، قیاس توانایی های طراحان داخلی با طراحان بین المللی و آسیب شناسی طرح های موجود فعلی در جامعه مهمترین اهدافی است که این کمیته دنبال می کند. از کلیه برندهای شاخص و طراحانی که آثارشان قابلیت ارائه و نمایش متناسب با شئونات وعرف اجتماعی جمهوری اسلامی ایران را دارند دعوت می شود تا در فضای جشنواره امکان تبادل ایده و ایجاد شناخت از نیاز ها و دیدگاه های مصرف کنندگان ایرانی را فراهم کنند. بی شک تعاملات این چنینی در سطح بین الملل موجب آشنایی بازدیدکنندگان با گوشه ای از تفکرات طراحان سایر کشورها ، شناخت طراحان بین المللی از نیازهای پوششی جامعه ایرانی و امکان سنجی ایجاد شعبه برندها ی غیر ایرانی در ایران خواهد بود. اهداف مورد این بخش: 1) معرفی آخرین دستاوردها و آثار طراحان و تولید کنندگان لباس ملل دیگر به طراحان و تولید کنندگان لباس کشورمان. 2) آشنا ساختن فعالان حوزه مد و لباس کشورمان با روندهای جاری در دنیای بین المللی مد و لباس. 3) انتقال دانش و تجربه در حوزه های طراحی لباس، طراحی پارچه، تولید پوشاک و استفاده از فناوری های نوین در عرصه مد و لباس به داخل کشور. 4) ایجاد امکان مقایسه هنری و فنی میان طرح ها و تولیدات داخلی با طرح ها و تولیدات صورت گرفته در دیگر کشورها. 5) آماده سازی طراحان و تولید کنندگان حوزه مد و لباس کشور به منظور حضور در عرصه های تخصصی و بازارهای بین المللی حوزه مد و لباس. 6) ایجاد امکان ارتباط مستقیم میان فعالان حوزه مد و لباس کشور با فعالان این حوزه در دیگر جوامع و ملل.

کمیته نمایشگاه :

این بخش امکان عرضه محصولات را در پنج بخش مجزا به شرح ذیل فراهم می آورد.

طراحان عرضه کننده محصول: کلیه طراحان می توانند در این بخش شرکت کرده آثار خود را، که متناسب با شئون جامعه باشد عرضه نمایند.

تولیدکنندگان: کلیه واحد های تولیدی می توانند محصولات مجاز خود را به تفکیک بخش پوشاک بانوان، آقایان و کودکان به مخاطبان عرضه نمایند.

عرضه کنندگان: در این بخش تولیدکنندگان ، نمایندگی های اصلی و واردکنندگان مجاز پارچه می توانند با ارائه مدارک لازم شرکت نمایند. فرم های ثبت نام و چگونگی حضور علاقه مندان در نمایشگاه از طریق سایت جشنواره قابل دسترسی است.

جوایز: بخش مسابقه طراحی مبلغ 50 میلیون ریال به هر یک از نفرات اول رسته های بخش مسابقه و اهداء تندیس طاووس طلایی جشنواره مبلغ 35 میلیون ریال به هر یک از نفرات دوم رسته های بخش مسابقه مبلغ 20میلیون ریال به هر یک از نفرات سوم رسته های بخش مسابقه بخش علمی و دانشگاهی الف)مقالات مبلغ 40میلیون ریال به نفر اول بخش رقابتی مقالات مبلغ 25میلیون ریال به نفر دوم بخش رقابتی مقالات مبلغ 10 میلیون ریال به نفرسوم بخش رقابتی مقالات

ب) پایان نامه ها دوره کارشناسی ارشد مبلغ 20میلیون ریال به هریک از سه برگزیده در این مقطع دوره کارشناسی مبلغ 15 میلیون ریال به هریک از سه برگزیده در این مقطع

ج) کتب مبلغ 70 میلیون ریال به نفر اول بخش رقابتی کتب مبلغ 50 میلیون ریال به نفر دوم بخش رقابتی کتب مبلغ 35 میلیون ریال به نفر سوم بخش رقابتی کتب

د) اجرای طراحی لباس بر روی کاغذ مبلغ 10 میلیون ریال به هریک از برگزیدگان در این بخش

ه) بخش ویژه لباس دانشجویی(دانشجویان) مبلغ 30 میلیون ریال به نفر اول بخش ویژه(لباس دانشجویی) مبلغ 15 میلیون ریال به نفر دوم بخش ویژه(لباس دانشجویی) مبلغ 10میلیون ریال به نفر سوم بخش ویژه(لباس دانشجویی)

و) بخش ویژه لباس دانشجویی(عمومی) مبلغ 30 میلیون ریال به نفر اول بخش ویژه(لباس دانشجویی) مبلغ 15 میلیون ریال به نفر دوم بخش ویژه(لباس دانشجویی) مبلغ 10 میلیون ریال به نفر سوم بخش ویژه(لباس دانشجویی)

فرهنگی و هنری الف)جوایز بخش رقابتی تصویرگری: رتبه اول 30 میلیون ریال رتبه دوم 15 میلیون ریال رتبه سوم 10 میلیون ریال

آثار مطبوعاتی: *رتبه اول 000/000/30 ریال *رتبه دوم 000/000/20 ریال *رتبه سوم 000/000/10 ریال

تبلیغات و بازاریابی: *رتبه اول 000/000/30 ریال *رتبه دوم 000/000/20 ریال *رتبه سوم 000/000/10 ریال

فیلم کوتاه: *رتبه های اول 000/000/50 ریال *رتبه های دوم 000/000/30ریال *رتبه های سوم 000/000/15 ریال

لباس فیلم: *رتبه اول 000/000/30 ریال *رتبه دوم 000/000/35 ریال *رتبه سوم 000/000/20 ریال

لباس تئاتر: *رتبه اول 000/000/30 ریال *رتبه دوم 000/000/35 ریال *رتبه سوم 000/000/20 ریال بخش ویژه: *بخش ویژه با موضوع پوشش اخبار جشنواره به بهترین خبرنگاران صدا و سیما، خبرگزاری ها و مطبوعات هر کدام 000/000/15 ریال ب)جوایز بخش غیر رقابتی اهدای لوح تقدیر به برگزیدگان بخش های غیر رقابتی استان ها و اقوام مبلغ 20 میلیون ریال به استان رتبه اول مبلغ 15 میلیون ریال به استان رتبه دوم مبلغ 10 میلیون ریال به استان رتبه سوم

شرایط و مقررات کلی ۱-شرکت در جشنواره مد و لباس فجر بر اساس بخشهای مختلف، برای تمامی طراحان، تولیدکنندگان، عرضه¬کنندگان و فرهیختگان حوزه مد ولباس کشورآزاد است. ۲-کلیه متقاضیان می بایست با مراجعه به سایت ویا مراجعه حضوری به دبیرخانه جشنواره و با طی مراحل اقدام به ثبت نام نمایند. ۳- طرح ها و مدل های پوشش دربخش مسابقه می بایست ابداعی،ابتکاری، جدید و قابلیت تولید عمده داشته باشند. ۴- طرح های ارایه شده در تمام بخش ها می بایست مطابق با موازین اسلامی،فرهنگ و هویت ایرانی باشد. ۵-هرطراح می تواند حداکثر با ارایه ۱۰ اثربدون تکراررنگ وسایز در هربخش جشنواره شرکت کند. ۶-ازهر هنرمند حداکثر۳ طرح به هریک ازبخش های مسابقه راه پیدا خواهد کرد. 7-کلیه طرح های برگزیده جشنواره مطابق با ماده ۴ قانون ساماندهی مد ولباس مشمول حمایت قانونی حقوق مولفان ومصنفان خواهندبود وبنابردرخواست متقاضی،پروانه مالکیت معنوی اعطا خواهد شد. 8-به کلیه شرکت کنندگان که آثارشان به جشنواره راه یابد گواهی شرکت درجشنواره تعلق خواهد گرفت. 9- متقاضیان حضور درجشنواره می بایست نسبت به تکمیل فرم های ثبت نام دربخش موردنظر اقدام نمایند. 10- واجدین شرایط دریافت غرفه مستقل و یا عمومی و شرکت کنندگان می بایست سایرشرایط حضوردر نمایشگاه که پس ازاعلام پذیرش وثبت نام منعکس خواهد شد را رعایت نمایند. ۱1-لازم است شرکت کنندگان محترم ارسال آثارو طرح های خود را به روزهای پایان زمان بندی موکول نکرده و در زمان بندی تعیین شده ثبت نام نمایند. ۱2- درصورت به حد نصاب نرسیدن هریک از بخش ها،،دبیرخانه جشنواره مجاز به حذف آن بخش¬ها می باشد. ۱3- کارگروه ساماندهی مد ولباس مجازاست ازاثر تحویلی تصویربرداری نموده و به صلاحدید خود ازآن در بخش نمایش یا ژورنال استفاده نماید. ۱4- کلیه شرکت کنندگان می بایست نسبت به تحویل آثارخود به دبیرخانه دریافت آن در زمان بندی که توسط دبیرخانه جشنواره اعلام می شود اقدام نمایند،درغیراین صورت دبیرخانه جشنواره هیچ گونه مسئولیتی در قبال آثار تحویلی نخواهد داشت.

ترکیب داوران در کمیته¬های مختلف متعاقبا اعلام خواهد شد.

تقویم اجرایی و نشانی دبیرخانه:

ثبت نام در بخش مسابقه:

ردیف زمان مهلت(روز) مرحله اول 25/10/94 الی 10/11/94 15 مرحله دوم 5/11/94 الی 25/11/94 20 مرحله سوم 20/11/94 الی 30/11/94 10

*نتایج این بخش از طریق سایت نمایشگاه به نشانی www.icfg.com اطلاع رسانی می شود.

ثبت نام در سایر بخش ها: • ارسال آثار از 25/10/94 الی 25/11/94 تبصره: در صورت تکمیل ظرفیت، ثبت نام زودتر از موعد مقرر پایان خواهد پذیرفت.

زمان برگزاری جشنواره /12/94 تا /12/94 به‌مدت 7 روز

محل برگزاری جشنواره: بزرگراه چمران-محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران- سالن های 6 ، 7 ، 8 ، 9 ، 27 و 25A/25B/25C/25D/25E/25F

ساعت بازدید: 10صبح تا 8 شب

نشانی دبیرخانه: خیابان میرداماد، میدان مادر، خیابان وزیری پور، نبش ناز آفرین شماره 32 طبقه چهارم شماره تماس:7-26705804 021 نشانی پایگاه اطلاع رسانی جشنواره: www.icfg.com

ارسال نظر: