حسن زمانی، مشاور رئیس مجلس در گفتگوی تفصیلی با «نسیم آنلاین»:

لاریجانی اصولگراست و اصولگرا خواهد ماند/ لاریجانی نظر جامعتین را می‌پذیرد

کدخبر: 2002653

مشاور علی لاریجانی گفت: دکتر لاریجانی یک سرمایه ملی برای کشور است و ما باید این سرمایه ملی را به هر نحوی که شده حفظ کنیم؛ فکر نمی‌کنم در حال حاضر بتوانیم در جبهه اصولگرایی فردی به توانمندی آقای لاریجانی پیدا کنیم که قبلا او را در انتخابات نسوزانده باشیم.

گروه سیاسی « نسیم آنلاین »؛ حسن زمانی، از نمایندگان ادوار و مشاور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی است که امسال به عنوان یکی از کاندیداهای مجلس دهم از شهر تهران پابه عرصه رقابت های انتخاباتی گذاشته است؛ وی که به گفته خودش 20 سال سابقه همراهی و کار با لاریجانی را دارد بالتبع به خوبی با روحیات و تفکر رئیس مجلس آشناست.

در آستانه انتخابات مجلس و در شرایطی که هنوز ابهامات پیچیده ای در خصوص رفتار سیاسی علی لارجانی در افکار عمومی وجود دارد، در گفتگویی تفصیلی با حسن زمان مشی انتخاباتی لارجانی و هم فکرانش را مورد بررسی قرار دادیم . شرح گفتگوی خبرنگاران« نسیم آنلاین » با این مشاور رئیس مجلس را در ادامه می خوانید.

*« نسیم آنلاین »: حضرتعالی از نزدیکان و منصوبین آقای لاریجانی هستید، علی لاریجانی دارای سبقه بلند بالایی در جریان اصولگرایی کشور است، اما این جایگاه در سالهای اخیر در اذهان مردم دچار تغییراتی شده و بعضا گمانه زنی هایی در این خصوص مطرح می‌شود، نظر شما در این خصوص چیست؟

زمانی: آقای دکتر لاریجانی یک سرمایه ملی برای کشور است و ما باید این سرمایه ملی را به هر نحوی که شده حفظ کنیم؛ فکر نمی کنم در حال حاضر بتوانیم در جبهه اصولگرایی فردی به توانمندی آقای دکتر پیدا کنیم که ما قبلا او را در انتخابات نسوزانده باشیم؛ یعنی ما متأسفانه در انتخاباتی که قبل از این داشتیم تعدادی از چهره‌های اصولگرا را به میدان آوردیم و با توجه به سیاستی که در آن زمان پیش گرفتیم می‌شود گفت آن نتیجه‌ای که به دنبال آن بودیم به دست نیامد. به نظر من الآن تنها چهره‌ای که در آینده می‌شود برای بحث انتخابات ریاست جمهوری روی آن سرمایه گذاری کرد فقط آقای دکتر لاریجانی است. با توجه به اینکه بنده حدود 20 سال است که با ایشان کار می‌کنم معتقدم که ایشان وابستگی به هیچ گروه یا دسته خاصی که بخواهند به آن انگی بچسبانند ندارند و می شود گفت ملاک و معیار وی تماماً ملاک و معیارهای رهبری است یعنی اگر بخواهیم فردی را نام ببریم که صادقانه‌ترین برخورد را با رهبری داشته باشد، شاید جزء اولین‌ها بشود روی ایشان دست گذاشت. در واقع ما در طول این 20 سال مسائلی را از ایشان برای حمایت از رهبری و رهنمودهای ایشان و حتی برنامه‌هایی که پیش می‌آمد دیدیم به گونه ای که آقای لاریجانی حاضر بود از خود هزینه کند ولی به هیچ وجه حاضر نبود کوچکترین خدشه‌ای به رهبری وارد شود.

** در دوران مجلس ششم علی لاریجانی یک تنه در مقابل انحرافات ایجاد شده ایستاد

در مجلس ششم من همراه ایشان در صدا و سیما بودم که ایشان یک تنه در مقابل انحرافاتی که در جامعه ایجاد شده بود ایستاد، در واقع ایشان سابقه بسیاردرخشانی در این زمینه‌ها دارد، ایشان یک سری دیدگاه‌هایی دارد که من خودم به دیدگاه‌های ایشان کاملاً معتقد هستم که قطعاً درباره مسائل انتخاباتی و مسائل جاری کشور به نفع کشور و نظام است . اگر ایشان در رابطه با مسائلی نقطه نظراتی را مطرح می‌کند مطمئن باشیم که پشت این نظرات قطعاً نظر مشورتی و کارشناسی محکمی قرار دارد.

** لاریجانی از همان ابتدا معتقد به حرکت بر مبنای جامعتین بوده است/ لاریجانی قطعا اصولگرا است و اصولگراهم خواهد ماند

مثلاً الان دررابطه با مباحثی که درباره انتخابات اخیر مطرح می‌شود ایشان از اولین روزها روی محوریت جامعتین هیچ حرفی نداشت یعنی می‌گفت انتخابات باید به محوریت جامعتین حرکت کند و هر چه آنها بگویند ما می‌پذیریم ولی ما متأسفانه در ادامه آمدیم یک سری چیزهایی را اضافه کردیم به مسائلی که در رابطه با این دو نهاد مهم تصمیم‌گیر در امر انتخابات برای ما بود که همین باعث شد که یک مقدار فاصله‌هایی در این زمینه ایجاد شود که ما امیدواریم در ادامه انشاء الله به جایی برسیم که این فاصله‌ها هر چه کمتر شود.

**مواجهه لاریجانی نسبت به بحث هسته ای برگرفته از تخصصش بوده است

*« نسیم آنلاین »: آقای لاریجانی در این یک سال گذشته مواضع سیاسی‌شان و مناسباتی که با دولت داشتند به ویژه در قضیه سیاست خارجی و بحث هسته‌ای احساس می‌شود که نزدیکی‌شان به دولت بیشتر شده یا از آن طرف جریان اصلاح‌طلب تمایلاتی را نسبت به ایشان نشان دادند، بنابراین به طور کلی با توجه به این اتفاقات شما چه چشم اندازی برای آینده سیاسی آقای لاریجانی می بینید؟ آیا آینده وی را همچون وضعیت کنونی آقای ناطق می بینید؟

زمانی: اصلاً، آقای لاریجانی اصولگرایی‌اش را در این 37 سال انقلاب نشان داده است. چون در کنار ایشان بودم می گویم که ایشان به یک چیزی که اعتقاد داشته باشد واقعاً پای کار می‌آید، اینکه بعضی فکر می‌کنند که ایشان به فلان جناح و فلان گروه نزدیک شده اصلاً اینطور نیست، در رابطه با مسائل مطمئن باشید که ایشان یا نظر کارشناسی‌اش را اعمال می‌کند یا به یک چیزی به یقین می‌رسد. ایشان در رابطه با بحث هسته‌ای چون تخصصش این بود و می‌دید که باید در این مقطع بیاید وارد شود وارد شد ؛ حالا ورود ایشان را بعضی استنباط کردند که این نزدیکی به دولت یا نزدیکی به اصلاح طلبان است خیر این نظر صرفاً نظر کارشناسی‌اش در رابطه با این بحث مهم کشوری بود؛ من به شما می گویم آقای لاریجانی آینده بسیار درخشانی خواهد داشت و با توجه به برنامه‌هایی که خود ایشان دارد و بر اساس آن جلو می‌رود از خط اصولگرایی به هیچ وجه فاصله‌ای نخواهد گرفت و بر روی آن مسائلی که اعتقاد دارد محکم می‌ایستد و روی اعتقاداتش هست.

*« نسیم آنلاین »: آقای لاریجانی الآن اصولگرا هستند یا از طیف نزدیک به دولت محسوب می‌شوند؟

زمانی: آقای لاریجانی نیروی اصولگرا بوده و نیروی اصولگرا هم خواهد ماند و به نظر من یکی از اصولگراهایی است که معتقد به راه اصولگرایی است.

*« نسیم آنلاین »: آقای لاریجانی سبقه خیلی طولانی و مستحکم در این کشور دارند الآن اذهان عمومی با توجه به بحث هایی که در خصوص انتخابات آتی مجلس مطرح شده شاید قائل به جایگاه خاص اصولگرایی برای ایشان نباشند، با این اوصاف ایشان همچنان اصولگرا هستند؟

زمانی: آقای لاریجانی صد در صد اصولگرا هستند و خواهند بود.

*« نسیم آنلاین »: شما در گفته هایتان به افرادی اشاره کردید که به این دو نهاد مهم اضافه شد که باعث دلخوری یا... شده این موارد را دقیق تر مطرح می کنید؟

زمانی: موقعی که از نقش آفرینی جامعه مدرسین و روحانیت مبارز سخن می‌گوییم که اینها بیایند درانتخابات نقش ایفا کنند، همه هم آن را قبول دارند اما ما نباید از بین این دو جامعه عظیم فردی را جدا کنیم و بگوییم علاوه بر اینها ایشان هم باید باشد چرا که وقتی همه اینها در این دو جامعه قرار گرفتند و ما محوریت را اینها قرار دهیم و نگوییم که جامعه روحانیت باشد، و در کنار آن این روحانی از جامعه روحانیت هم بیاید بین آنها؛ یا جامعه مدرسین در این زمینه تصمیم گیر باشد، و در عین حال این فرد هم از جامعه مدرسین جزء تصمیم‌گیرها باشد، لذا می‌شود گفت که این رفتار با آن صحبت‌های اولیه فاصله داشت و این به نظر من یکی از علت‌هایی است که اگر این روزها یک مقدار در بحث اصولگرایی این مباحث را داریم می‌بینیم، از اینجا شروع شد؛ که من خودم معتقدم که اگرهمین روند ادامه پیدا کند احتمال اینکه اصولگراها به یک لیست واحد برسند زیاد نیست؛ یعنی الان ما در بین گروه‌هایی که جمع شده‌اند که قرار است این بازی را داوری کنند کسانی را داریم که امتحانشان را در بازی‌های قبلی پس داده‌اند و وسط راه بازی را به هم زدند.

*« نسیم آنلاین »: پس با این منطق که هیچ وقت نمی شود بین جریان های مختلف اصولگرایی وحدت ایجاد کرد!

زمانی: ما می‌گوییم اگر جریان اصولگرایی تصمیماتش را به جامعتین واگذار می کند ، جامعتین بیاید یک معیاری را برای اشخاصی که می‌خواهند به مجلس یا خبرگان ورود کنند، مشخص کند که مثلا این افراد این معیارها را داشته باشند؛ یعنی ما این خط‌کش را دست جامعتین دادیم تا به عنوان یک عضو از جامعه اصولگرا این معیارها را ببینیم و افرادمان را به آنها معرفی کنیم تا هر چه خروجی آنها شد برای منِ جریان اصولگرا مورد قبول باشد. در واقع این می‌توانست بهترین حالت باشد نه اینکه هر تیکه‌ای از اصولگراها یک جایی بنشینند و بخواهند در مورد اشخاصی نظر بدهند که خودشان رقیب آنها هستند. شما الآن ببینید دور میزی که نشسته شده و قرار است راجع به کاندیداهای مجلس تصمیم‌گیری شود 8 یا 9 نفر از آنها خودشان کاندیدای مجلس هستند پس خروجی که از این میز بیرون می‌آید خروجی نیست که ما به دنبال آن هستیم.

*« نسیم آنلاین »: این روندی که توضیح دادید باز هم ذیل همان جامعتین است، یعنی دبیر کل جامعه روحانیت و دبیر جامعه مدرسین در آن جهت رسیدن به وحدت حضور دارند، پس موضع شما چیست؟

زمانی: ما می‌گوییم این دو بزرگوار باشند و کمیته‌ای را زیر نظر خودشان و خارج از جریانات حزبی تشکیل بدهند و بر اساس آن معیارهایی که اعلام کردند افراد را مشخص و اعلام کنند و تمام ما جریانات اصولگرا آن چه را که از این خروجی بیرون آمد را بپذیریم یعنی اگر این را بپذیریم مطمئن باشید آنچه این بزرگواران برای ما بنویسند قطعاً برای ما ( در نتیجه انتخابات) برد به همراه خواهید داشت.

* لاریجانی شخص آیات یزدی و موحدی کرمانی و نظراتشان را قبول دارد و میپذیرد *« نسیم آنلاین »: اخباری مبنی بر مخالفت آقای لاریجانی با حضور جامعه مدرسین به عنوان یک جریان سیاسی در انتخابات مطرح شده است؛ آیا چنین مسائلی صحت دارد؟

زمانی: خیر اصلا. اصلاً آقای لاریجانی یکی از تأکیداتش بر این است که جامعه مدرسین و جامعه روحانیت، تنها می‌توانند خودشان در رابطه با این امر مهم تصمیم بگیرند.

*« نسیم آنلاین »: با این اوصاف مواجهه آقای لاریجانی با نظر آیات یزدی و موحدی کرمانی در مورد لیست 8 نفره چگونه است؟

زمانی: ایشان نظر آیت الله یزدی و خود آقای موحدی در رابطه با این قضیه را کاملا می‌پذیرند و تأکید هم داشته اند و حتی صحبت هم کردند که این دو بزرگوار خودشادن در رابطه با این قضیه بیایند و آن معیارها و برنامه‌هایی که دارند را مشخص کنند و افرادی که برای این قضیه می‌آیند و از جریانات مختلف به اینها معرفی می شوند خودِ جریان، نماینده در این قضیه نداشته باشد که بخواهد نظر بدهد و سهم‌خواهی کند.

*« نسیم آنلاین »: نظر آیت الله موحدی و آیت الله یزدی بر این قرار گرفته که این 8 یا 9 نفر بنشینند و تصمیم بگیرند که با این اوصاف و با توجه به توضیحات جنابعالی به نظر می‌آید که الآن اختلافی بین نظرآقای لاریجانی و این بزرگواران پیش آمده؟

زمانی: افرادی که برای این قضیه انتخاب می‌شوند باید کسانی باشند که خودشان جزء کاندیداهای آن انتخابات نباشند، در واقع داور موقعی که می‌خواهد داوری کند نمی‌تواند هم بازی و هم داوری کند.

**لاریجانی رسما اعلام کرده که مستقل می آید *« نسیم آنلاین »: باتوجه به اینکه آقای لاریجانی هنوز نسبت به نحوه حضور و برنامه شان درانتخابات آتی تکلیف خود را به عنوان یک وزنه اثر گذار مشخص نکرده می توان گفت که در جناح‌ بندیهای انتخابات از این بابت ابهام هایی وجود دارد، مثلاً از جریان کارگزاران آقای کرباسچی و حتی عطریانفر مسئله‌ای را مطرح می‌کنند که آقای لاریجانی می‌تواند بین اصولگرایان هم نباشد و در جریان اصلاح طلبی و دادن لیست مشترک با دولت برآید، تصمیم آقای لاریجانی در این مورد چه است؟

زمانی: ایشان که رسماً اعلام کردند که من به صورت مستقل می‌آیم؛ به خاطر اینکه دیگران از این قضیه سوء استفاده نکنند اعلام رسمی کردند.

** جریان های منتسب به لاریجانی زیر پرچم اصلاحات و دولت حرکت نخواهند کنند و قطعا تصمیماتی خواهند گرفت که گرایش و وابستگی اصولگرایی دارد *« نسیم آنلاین »: افراد ثبت نام کننده در انتخابات که نزدیک به ایشان هستند چطور؟

زمانی: من بعید می‌دانم که جریانی که منتسب به ایشان باشد بخواهد زیر پرچم اصلاحات حرکت کند.

*« نسیم آنلاین »: دولت چطور؟

زمانی: اصلا. اگر قرار باشد جریانی منتسب به ایشان، درانتخابات باشد قطعاً تصمیمی خواهد گرفت که گرایش و وابستگی به اصولگرایی‌اش بیشتر از همه چیز باشد چون اکثر کسانی که در کنار آقای لاریجانی هستند همه از نیروهای اصولگرا و معتقد به نظام و انقلاب و رهبری هستند.

** آقای مصباح از سرمایه های بزرگ ما هستند *« نسیم آنلاین »: منطقی که پشت شکل گیری شورای سه نفره علما وجود دارد در ظاهر امر منطق قابل قبولی است؛ اینکه طیف هایی از جریان اصولگرا نگاهشان به حرف های آقای مصباح است، حضور ایشان در شورای سه نفره در صورتیکه بتواند طیف هایی از اصولگرایان را به وحدت نزدیک کند، میتواند بر منطق درستی استوار باشد؛ بنابراین نظرتان درخصوص حضور ایشان چیست؟

زمانی: آقای مصباح انسان بسیارعزیز، شریف و بزرگواری است . ما نباید سرمایه‌هایمان را برای یک سری چیزهایی مثل انتخابات هزینه کنیم، آقای مصباح شخصیتی است که می‌تواند در جایگاهی که هست خیلی بیشتر تأثیر گذار باشد.

اگر من به عنوان یک اصولگرا اعتقاد دارم به آن مسائل اصولگرایی که مطرح شده، نیازی وجود ندارد که مثلاً تاکید کنم که حتما آقای مصباح باید باشد و یا اینکه فلان گروه دیگر اصولگرا بیاید و بگوید که فلانی هم باید باشد، چرا که در این شرایط جمع کردن اینها به این راحتی نیست. ما می‌گوییم ملاک و میزان جامعتین است و هر کس واقعاً این دو نهاد بزرگ روحانی را قبول دارد بیاید زیر پرچم و چترش قرار بگیرد نه اینکه بگوییم ما زمانی می‌آییم که فلانی هم بیاید؛ حتی خود آقای مصباح اکراه داشت از اینکه این دوستان اینقدر تاکید می‌کردند بر آمدنش، خود ایشان چندین بار مطرح کرد که "من خودم عضو جامعه هستم لذا وقتی قرار است آنها تصمیم بگیرند من هم یکی از همان اعضا هستم" ولی دوستان ما مصر بودند که ایشان باید بیاید در کنار جامعتین قرار بگیرد.

** جامعتین مقبولیت پذیرش برای همه اصولگرایان را دارد * « نسیم آنلاین »: آیا جامعتین در بدنه جریان اصولگرایی دربرگیری دارد؟

زمانی: ‌می‌شود گفت که جامعتین اینقدر توانایی و مقبولیت دارد که من اصولگرا اگر واقعاً بخواهم یک معیاری برای خود بگذارم این مجموعه را بپذیرم، یعنی من به شما می‌گویم الآن که من به عنوان نامزد تهران آمدم اگر خود جامعه روحانیت که قراراست راجع به مجلس نظر بدهد ملاک و میزانی مشخص می‌کرد که من در ملاک و معیار آنها قرار نمی‌گرفتم قطعاً بدانید که راحت می‌پذیرفتم و کنار می‌رفتم. اگر اعتقاد دارم به این بزرگان که باید چنین کنم؛ اگر نه، می‌خواهم زمانی که به نفع من نظر بدهند قبولشان داشته باشم و زمانی هم که به نفع من نیستند، ردشان کنم درست نیست؛ امروز یک بنده خدایی از شهری پیش من آمده بود و گفت که یکی از بزرگان شهر آمده تمام اصولگراها را در محیط آزادانه جمع کرده و به همشان هم گفته که خروجی این جلسه هر چه شد همه عزیزان بپذیرند که همه آن را امضاء کردند ولی خروجی طوری شده که بعضی‌ها زیر بار نمی‌روند، بنابراین توجه شود موقعی که بزرگانی می‌آیند و هزینه می‌شوند و بعد خروجی یک چیزی می‌شود بر خلاف نظر من و من می‌گویم نه من این بازی را قبول ندارم و بازی را به هم بزنم درست نیست. ما باید این را در جامعه جا بیاندازیم که اگر بزرگی در صحنه‌ای ورود کرد به نتایج کار او و تصمیماتش احترام بگذاریم.

** آقای لاریجانی از ثبت نام ما در انتخابات هیچ خبری نداشت *« نسیم آنلاین »: شما و آقایان جلالی، نعمتی و افراشته به عنوان نزدیکان آقای لاریجانی از تهران کاندید شده اید، در میان شما برخی از این افراد شاید سبقه خاصی در اصولگرایی نداشته باشند بنابراین آیا قرار است لیست جداگانه ای از طرف حامیان آقای لاریجانی در تهران بیرون بیاید؟

زمانی: فعلا در حد ثبت نام این دوستان ثبت نام کردند و هنوز تصمیمی راجع به اینکه به چه صورت عمل شود گرفته نشده، یعنی باید کمی جلوتر برویم تا هم احراز صلاحیت ها مشخص شود و هم یک مقدار خط کشی های بین جناحین روشن تر شود که اگر ما تا آخر خودمان ماندیم قطعا بدانید تصمیمی منطقی خواهیم گرفت.

*« نسیم آنلاین »: یک تحلیل بد بینانه از یکی از سایت ها شاهد بودیم مبنی بر اینکه افراد منتسب به آقای لاریجانی برای گرفتن امتیاز از جریان اصولگرایی به نفع ایشان ثبت نام کرده اند، پاسخ شما چیست؟

زمانی: اصلاً خود آقای لاریجانی از ثبت نام ما در انتخابات هیچ خبری نداشت و ایشان بعد از ثبت نام ما در جریان قرار گرفت.

*« نسیم آنلاین »: ازعدم ثبت نام آقای جلالی که خبر داشتند و ورود هم کردند

زمانی: بله. آقای لاریجانی فقط نسبت به ثبت نام آقای جلالی تاکید داشتند، چون ایشان نماینده شاهرود است و دیگر نمی خواست ثبت نام کند، بنابر توصیه دکتر لاریجانی فعلا از تهران ثبت نام کردند.

**نزدیکان لاریجانی بدون اطلاع وی در انتخابات ثبت نام کردند/ فعلا برنامه ای برای ارائه لیست جداگانه نداریم *« نسیم آنلاین »: احتمال اینکه نزدیکان آقای لاریجانی لیستی جدا از جریان اصولگرایی یا لیستی همراه با لیست جریان دولت بدهند وجود دارد؟

زمانی: ما فعلاً در این مرحله فقط در حد ثبت نام با هم بودیم .

*« نسیم آنلاین »: بالاخره یک برآوردی از آینده دارید؟

زمانی: باید یک مقدار جلو برویم؛ این را اجازه بدهید برای بعد بگوئیم.

*« نسیم آنلاین »: خودتان که با هماهنگی آمدید؟

زمانی: بله . ما با هماهنگی خودمان آمدیم ولی بدون اطلاع ایشان بوده است. مثلاً من خودم با آقای افراشته و آقای نعمتی باهم بودیم و هر سه در یک روز ثبت نام کردیم ولی به هیچ وجه با هماهنگی آقای لاریجانی نبوده و ایشان بعد از ثبت نام ما از این قضیه مطلع شدند و تعجب کردند.

** هیچ کس از عدم ثبت نام آقای باهنر خبر نداشت/ اگر لاریجانی می دانست ممانعت می کرد *« نسیم آنلاین »: چرا آقای لاریجانی برای ورود آقای باهنر اقدامی نکردند؟

زمانی: آقای باهنر به کسی نگفت که نمی خواهد ثبت نام کند. یعنی حتی من خودم چند نفر را که در جریان بودم که نمی‌خواهند بیایند پیگیری کردم که بیایند از جمله آقای جهانگیرزاده و چند نفر دیگر ولی اصلاً ما خودمان هم در رابطه با باهنر شوکه شدیم که بدون اینکه به کسی بگوید این کار را کرد و حتی در میان اطرافیانش هم مطرح نکرده بود و مطمئن باشید اگر مطرح می‌شد آقای دکتر وارد می‌شدند و جلوی این موضوع را می‌گرفتند.

اما اگر به صورت کلی بخواهم خدمت شما عرض کنم باید بگویم که اگر آقای لاریجانی به عنوان اصولگرا بخواهد به انتخابات ورود کند و لیستی را ارائه بدهد بالای 180 نفر لیست ایشان رأی خواهد داشت ولی به احترام جامعتین ایشان سکوت کرده است .

متأسفانه ما از توانمندی‌های بعضی از نیروهایمان آن طور که باید و شاید استفاده نمی‌کنیم؛ جریان اصولگرایی باید روی خود آقای لاریجانی سرمایه‌گذاری می‌کرد و به نقطه نظرات ایشان توجه می‌کرد که در این صورت مطمئن باشید ضرر نمی‌کرد.

** بعد از روحانی فردی هم وزن لاریجانی برای ریاست جمهوری نداریم *« نسیم آنلاین »: استنباط ما از حرف‌های شما این است که باید حساب کنیم که یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری آینده آقای لاریجانی است؟

زمانی: من نمی‌دانم که ایشان بخواهد برای انتخابات 96 بیاید یا خیر، ولی در طیف اصولگرا تنها کسی که سرمایه اصولگرایان برای انتخابات بعدی ریاست جمهوری است ایشان است؛ بنابراین فکر می‌کنم برای دوران بعد از آقای روحانی ما در طیف اصولگرایی کسی در وزن آقای لاریجانی نداشته باشیم.

*« نسیم آنلاین »: می‌توانید پیش بینی خود را نسبت به چینش مجلس آینده و انتخابات پیش رو توضیح دهید؟

زمانی:من چون خودم نماینده مجلس پنجم بودم با توجه به اینکه37 یا 38 سال در بحث سیاست هستم، پیش‌بینی خود من این است که مجلس آینده ترکیبی مثل مجلس پنجم خواهد داشت یعنی یک اقلیت قوی اصلاح‌طلب و یک اکثریت شکننده اصولگرا این مجلس را تشکیل می دهد.

*« نسیم آنلاین »: نقطه قوت آن مجلس آقای ناطق بودند؟

زمانی: نه.نقطه قوت آن مجلس توانایی نمایندگان، بعد کارشناسی نمایندگان و همراهی دو جناح موجود در مجلس با همدیگر در رابطه با کلان‌نگری در کشور بوده است. یعنی مباحث ملی و کلان‌نگر در آن مجلس طرفدار بسیار زیادی داشت و ما در آن مجلس مسائل ملی را با عینک منطقه‌ای نگاه نمی‌کردیم با عینک شهرستانی به آن نگاه نمی‌کردیم می‌آمدیم 100را می‌گرفتیم و می‌گفتیم از این 100مطمئناً قطره‌ای به شهرستان خواهد رسید و ما دیدیم که در آن مجلس کارهای بسیار بزرگی انجام شد آن هم علیرغم محدودیت‌هایی که داشتیم؛ مثلا آن زمان ما نفت بشکه‌ای 9 دلار داشتیم ولی اقتصاد و برنامه‌هایمان کمترین مشکل را در آن دوران داشت.

*« نسیم آنلاین »: متشکریم که این وقت را در اختیار ما قرار دادید.
ارسال نظر: