استاد دانشگاه بریتانیا در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

عربستان برای مقابله با نفوذ منطقه‌ای ایران تقلا می‌کند

کدخبر: 2002174

"اسکات لوکاس" گفت: ریاض می‌پندارد با قطع روابط دیپلماتیک کشورهای عربی با ایران، می‌تواند بر بازار نفت، لغو تحریم‌ها و انتخابات ایران تاثیر بگذارد و برای نفوذ منطقه‌ای ایران چالش بیافریند.

گروه بین الملل « نسیم آنلاین » - اعدام شیخ النمر، مبارز سرشناس عربستانی موجب افروخته شدن خشم مردم ایران شد، در واکنش به این خشم، ریاض روابط خود با تهران را قطع کرده و تقلا دارد هم‌پیمانان خود مانند بحرین، امارات، قطر و سایر کشورهای عربی و آفریقایی را نیز به قطع روابط ترغیب نماید. علت اقدامات عربستان را با دکتر "اسکات لوکاس" استاد دانشگاه بیرمنگام بریتانیا و متخصص مسائل ایران و منطقه به گفتگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

اسکات لوکاس در خصوص انتخاب چنین زمانی برای اعدام مخالف سرشناس عربستان گفت: فکر می کنم دلیل انتخاب این ایام برای اعدام شیخ النمر به مشکلات و مسائل داخلی عربستان و اوضاع منطقه مرتبط است، از لحاظ مسائل داخلی، پادشاهی سعودی در تلاش است تا علیه مخالفان داخلی خود مواضع و اقدامات شدیدتری اتخاذ کند و بسیار نگران امنیت داخلی خود است ، این نگرانی با تشدید فعالیت‌های گروه‌هایی نظیر داعش و القاعده در منطقه و افزایش ناآرامی های چند ساله اخیر در شهرهای شرقی کشور خود نیز افزایش یافته است.

وی افزود: از سوی دیگر، این اقدام به اتفاقات منطقه نیز مرتبط است، مثلا در بحران یمن که عربستان به آن ورود کرده است، آل‌سعود می خواهد بگوید به فعالیت های خود و حمایت از دولتی که مدعی است دولت قانونی یمن است، ادامه خواهد داد. می‌دانیم که اتش‌بس موقت اواخر هفته گذشته و تقریبا همزمان با اعدام ها پایان یافت.

این استاد دانشگاه بیرمنگام درباره اهداف سعودی تصریح کرد: به نظر می‌رسد مهم‌ترین کشور منطقه‌ای هدف عربستان، سوریه بوده است و ریاض امیدوار است با اعدام شیخ النمر نشان دهد در برابر موضوعات منطقه مانند مخالفت با رژیم اسد مواضع شدیدتر و سخت‌تری اتخاذ خواهد کرد چرا که نمی‌خواهد ایالات متحده به خواست روسیه و ایران برای باقی ماندن اسد در قدرت تن دهد.

وی افزود: شاید بتوان ورود قاطعانه روسیه به اوضاع منطقه (مانند سوریه) را علت رفتار عربستان دانست. به عبارت دیگر اقدامات کنونی عربستان واکنش به اقدامات مسکو و تهران در سوریه دانست که مانع از برکناری اسد از قدرت و بلکه به تثبیت جایگاه وی انجامیده است.

رویاپردازی عربستان برای مقابله با ایران

اسکات لوکاس در ادامه به « نسیم آنلاین » گفت: عربستان در موضع ضعیف و سختی قرار دارد (مشکلاتی مانند بحران‌های داخلی و سیاست‌های خارجی مانند اقداماتش در یمن) اما آل‌سعود می‌پندارد که ایران از نظر اقتصادی به دلیل افت قیمت نفت و بحث تحریم‌ها وضعیت شکننده‌ای دارد و اگر بحران کنونی شکل گرفته به تاخیر در راستی‌آزمایی توافق هسته‌ای و به موجب آن تاخیر در لغو تحریم‌ها بیانجامد، ایران با بحران اقتصادی مواجه می‌شود علی‌الخصوص اگر بتواند کشورهایی که بر وضعیت تجاری ایران تاثیر دارند، مانند دوبی را با خود همراه کند.

وی افزود: ریاض امیدوار است با رقم زدن چنین وضعیتی، ایران را کنترل کند، علی‌الخصوص توانایی ایران برای حمایت از رژیم اسد. بدین ترتیب بر فشارها بر حوثی ها در یمن و حمایت از هم‌پیمانانی مانند بحرین ادامه دهد.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل، چالش میان عربستان،‌ آمریکا و ایران را ناشی از اختلاف نظر سال 2013 خواند و اذعان داشت: آل‌سعود انتظار داشت آمریکا به بهانه استفاده اسد از سلاح‌های شیمیایی حمله نظامی داشته باشند و یا موضع سخت تری اتخاذ کنند؛ ریاض همیشه واهمه دارد که واشنگتن در برابر آنچه در سوریه رخ می‌دهد کوتاهی کند و عملکرد آمریکا هم نشان داده در برابر دمشق سردرگم است. ورود نظامی مسکو هم به سوریه موجب شد آمریکا به حاشیه رانده شود.

عربستان و رویای تاثیر بر انتخابات ایران

وی با بیان این که رفتارهای ایران و عربستان طی روزهای آینده حساس و مهم است، افزود: مطمئن نیستم چه اتفاقی رخ داد، اکنون آل‌سعود روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کرده است، تهران باید تصمیم بگیرد که چه پاسخی به ریاض می‌دهند، آیا ایران عربستان را دشمن می خواند و ادبیات تندتری علیه ریاض به کار می گیرد؟ ایا ایران کمک های نظامی به انصارالله و رابطه خود با حزب الله را افزایش می دهد؟

لوکاس وضعیت ایران برای پاسخ دادن به اقدامات سعودی را به خاطر انتخابات پیش رو همراه با چالش عنوان کرد و گفت: این نکته نیز حائز اهمیت است که این تنش های دیپلماتیک در حالی که ایران در حال و هوای انتخاباتی است ممکن است بر انتخابات پیش روی ایران هم تاثیر بگذارد، چرا که موجب شکل‌گیری انتقاداتی علیه عملکرد دولت روحانی‌ می‌شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: انتظار می‌رود کشورهایی مانند روسیه و آمریکا برای برقراری صلح در روابط دیپلماتیک ریاض و تهران همکاری کنند چرا که این تنش‌ها وضعیت منطقه را با دشواری و سختی مواجه خواهد کرد.

ارسال نظر: