منوچهر هادی: وضعیت اکران "من سالوادور نیستم!" نامعلوم است

کدخبر: 1040696

کارگردان فیلم "من سالوادو نیستم!" در نشست خبری گفت: به تاخیر افتادن اکران این فیلم در زمانی رخ می‌دهد که فیلم بفروشی هم در سینمای ایران نداریم

به گزارش خبرنگار «نسیم»، نشست خبری فیلم سینمایی "من سالوادور نیستم!" عصر روز گذشته با حضور "منوچهر هادی" کارگردان، "منصور سهراب‌پور" و "امیر پروین‌حسینی" تهیه‌کننده های فیلم، "حبیب اسماعیلی" پخش کننده فیلم، "رضا مقصودی" نویسنده فیلمنامه و بازیگرانی همچون "یکتا ناصر"، "مهدی محرابی" و "سوگل محرابی" در پردیس سینمایی کوروش برگزار شد.
منصور سهراب پور تهیه کننده فیلم "من سالوادور نیستم!" در ابتدای این نشست خبری در سخنانی، گفت: از آقای "سید مهدی عامریان" مدیر تولید این فیلم سینمایی که از برزیل آمدند تشکر و قدردانی می کنم. اگر من امروز در این نشست خبری حضور دارم برای تشکر از همکاران خود در برزیل است که به ما در ساخت این فیلم کمک فراوانی کردند. زیرا همانگونه که می دانید کار ساخت فیلم در بیرون از شهر تهران مشکل است و نیاز به هماهنگی های مختلفی دارد.
وی افزود: حالا اگر بخواهید در فیلمی را در کشور دیگری بسازید مشکلاتی نظیر هماهنگی های لازم برای فیلمبرداری دوچندان می شود. بر این اساس ساخت فیلم در کشور برزیل نیز قطعا مشکلات و سختی های بیشتری نسبت به دیگر کشورهای خارجی به همراه خود دارد. البته باتوجه به اینکه مدیر تولید کار در برزیل زندگی می کند کمک فراوانی به ما در ساخت این فیلم کرد.
تهیه کننده این فیلم ادامه داد: البته ما در زمان فیلمبرداری و زمانی که قصد داشتیم تجهیزات خود را به برزیل ببریم با مشکلات جدی روبرو شدیم و موفق نشدیم امکانات خود را به این کشور ببریم. اما همینقدر اعلام کنم که کار پیش تولید این فیلم در ایران 6 ماه به طول انجامید.
سهراب پور خاطرنشان کرد: پیرامون موضوع اکران فیلم این نکته را باید بیان کنم که ما از زمان فیلمبرداری این فیلم در برزیل در حال برنامه ریزی برای اکران آن در این کشور بودیم. بر این اساس مقرر شد "من سالوادور نیستم!" ابتدا در ایران اکران شود و سپس پس از پایان اکران در ایران در کشور برزیل به روی پرده سینما برود.
وی تصریح کرد: سه ماه است که ما برای اکران این فیلم اعلام آمادگی کرده‌ایم. ذکر این نکته هم مهم است که بیان کنم فیلم "من سالوادور نیستم!" در بخش خصوصی تهیه شده و بخش دولتی کوچکترین کمکی به ما در ساخت آن نکرده است.
این تهیه کننده در پایان گفت: بدون تعارف عرض می کنم که بر اساس تحقیقات و نظرسنجی هایی که انجام داده ایم این فیلم به فروش بالایی دست پیدا خواهد کرد. همچنین تا امروز کارشناسانی که این فیلم را دیده اند نگاه مثبتی به آن دارند. اما نکته ناراحت کننده این است که هنوز برای ما مشخص نیست چه موضوعات و مسائلی در پشت پرده به تاخیر افتادن اکران فیلم "من سالوادور نیستم"منجرب شده است.
منوچهر هادی کارگردان فیلم "من سالوادو نیستم!" نیز در ادامه این نشست خبری، عنوان کرد: این فیلم سینمایی یک کار کمدی است. قصه این فیلم برای دو کشور ایران و برزیل نوشته شده است. بر این اساس در ساختار فیلمنامه تلاش کردیم تا این فیلم کیفیت لازم را داشته باشد. منتهی باید در این نشست خبری عرض کنم که این فیلم در مسیر فیلمسازی من قرار ندارد.
وی افزود: فیلم "من سالوادور نیستم!" یک کمدی موقعیت است و طبعا همانند هر فیلم دیگری نیز ویژگی ها و خصوصیت های خاص خود را دارد که این فیلم را از سایر فیلم هایی نظیر خود متمایز و جدا می کند. مجموعه این عوامل موجب شده تا این فیلم کار متفاوتی نسبت به فیلم های گذشته من شود.
این کارگردان ادامه داد: فیلم "من سالوادور نیستم!" توسط بخش خصوصی ساخته شده است و تاسف انگیز است که وضعیت اکران فیلمی با این هزینه و کیفیت و با همه تلاش هایی که آقای "حبیب اسماعیلی" پخش کننده آن داشت و دارد تا این لحظه مشخص و نامعلوم است. این موضوع مصیبت سینمای ایران است.
هادی خاطرنشان کرد: این مانع شدن و به تاخیر افتادن اکران این فیلم در زمانی رخ می دهد که فیلم بفروشی هم در سینمای ایران نداریم. متاسفانه مدیران سینمای کشور توضیحات روشنی نمی دهند که چرا ابن فیلم در نوبت اکران قرار نمی گیرد. همین به تاخیر افتادن اکران فیلم "من سالوادور نیستم!" برای من و سایر عوامل فیلم جای سوال دارد. اما باید عرض کنم که ما به دنبال اکران هرچه سریعتر این فیلم هستیم.
وی اضافه کرد: در مورد حضور و بازی آقای رضا عطاران در این فیلم باید به این نکته اشاره کنم که بداهه پردازی این بازیگر خوب و توانا آنقدر با تفکر و قوی است که اگر خواهم ایده ها و افکار او را در قالب یک فیلم پیاده کنم فیلم "من سالوادور نیستم!" به یک سریال تبدیل می شود.
این کارگردان در پایان تصریح کرد: زمانی که این فیلم را برای دریافت پروانه نمایش به ارشاد بردم اصلاحیه های فراوانی خورد که این امر موجب شد تا فیلمنامه این فیلم دوباره نگارش شود. البته در مرحله دریافت پروانه نمایش نیز مجددا چیزی در حدود 10 مورد اصلاحیه خورد ولی آسیبی به ساختار اصلی فیلم وارد نشد. بر این اساس پیش بینی می کنم که این فیلم 4 یا 5 برابر فیلم های گذشته من خواهد فروخت.
امیر پروین‌ حسینی دیگر تهیه‌کننده فیلم سینمایی "من سالوادور نیستم!" نیز که در این نشست خبری حضور داشت، گفت: ساخته شدن این فیلم حاصل تلاش و همکاری دوستان ما در داخل و خارج از کشور بود که در نهایت به نهایی شدن این کار انجامید. نکته دیگر اینکه برای حضور یک بازیکن برزیلی در این فیلم ابتدا قرار بود "رونالدو" باشد ولی در زمان فیلمبرداری ما او در آمریکا حضور داشت که به ناچار به سراغ "ریوالدو" دیگر بازیکن سابق تیم فوتبال برزیل رفتیم.
وی افزود: صحبت ها و حواشی مختلفی پیرامون بستن قرارداد با "ریوالدو" برای حضور در فیلم "من سالوادور نیستم!" وجود دارد که حاکی از پرداخت مبلغ سنگینی به این بازیکن دارد. این امر صحت ندارد زیرا اگر چنین بودجه زیادی را داشتیم که دیگر این فیلم را تولید نمی کردیم. البته اگر اجازه بدهید میزان مبلغ قرارداد با این بازیکن را اعلام نکنم زیرا جزء اسرار معمول و عادی هر فیلمی است.
حبیب اسماعیلی مسئول اکران این فیلم نیز در سخنانی، گفت: خبرنگاران و اصحاب رسانه ها با نقدها، حمایت ها و اطلاع رسانی های خود بازوان بخش خصوصی در هر زمینه ای هستند. در این نشست باید به این نکته اشاره کنم که فیلم "من سالوادور نیستم!" کاری بسیار خوب و ارزشی است. در حقیقت بر خلاف بسیاری از فیلم های تجاری از ساختار خوبی برخوردار است.
وی افزود: مسئولیت اکران این فیلم بر عهده من قرار دارد و من هم بر اساس وظایف خود به دنبال هماهنگی های لازم با سینماگران برای اکران این فیلم بودم اما متاسفانه برخوردی که با این فیلم شد ما را در یک حالت بلاتکلیف قرار داد. البته در این میان عده ای اعتقاد داشتند که مشکل به شواری صنفی نمایش برمی گردد ولی من چنین اعتقادی را نداشته و ندارم.
مسئول اکران فیلم "من سالوادور نیستم!" ادامه داد: متاسفانه باید اینجا و در این نشست خبری اعلام کنم که برخی از سرگروه های سینمایی در اولویت دادن به نمایش فیلم ها رفیق بازی می کنند. این وضعیت در حالی است که تعدادی از فیلم هایی که هم اکنون روی پرده سینما در حال اکران هستند یک هفته هم دوام نمی آورند.
اسماعیلی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی بحث هایی مطرح می شود پیرامون اینکه فیلم آزاد به اکران دیگر فیلم‌ها لطمه می‌زند. ولی من این موضوع را قبول ندارم زیرا اگر فیلمی خوب باشد می تواند در گروه آزاد هم اکران شود و مردم از آن استقبال ‌کنند.
وی در پایان تصریح کرد: البته می دانم و اطلاع دارم که دست یکسری از دوستان سینماگر در کار است که فیلم "من سالوادور نیستم!" اکران نشود. در حقیقت دوستان وزارت ارشاد به علت برخی از مسائل و حاشیه ها ترسیده‌اند که فیلم را اکران کنند.
رضا مقصودی نویسنده فیلمنامه نیز در سخنان کوتاهی گفت: چیزی حدود 3 سال قبل بود که من طرحی را برای ساخت یک فیلم داشتم. من این طرح را به آقای امیر پروین حسینی دادم ولی تا مدتی آن را پیگیری هم نکردم. این تهیه کننده سپس به من اطلاع دادند که داستانی برای ساخت دارند که پای برزیل هم درمیان است. در نهایت طرح های یکدیگر را بررسی کردیم و طرح من با تغییراتی در نهایت به فیلم "من سالوادور نیستم!" منتهی شد.
وی افزود: ما بنا داشتیم تا کاری مردم‌ پسند، جذاب، ساده، طنز اما دارای حرف برای مردم و مخاطبان سینما بسازیم. در حقیقت فیلم "من سالوادور نیستم" کاری است که شخصیت دارد. دقیقا آن چیزی که امروزه در سینمای ایران بسیار کم داریم. این فیلم کاری است که به سینمای ایران بنیه ای تازه می بخشد. اما نمی فهمم که چرا این برخورد را با این فیلم می کنند.
گفتنی است که پس از پایان این نشست خبری اکران خصوصی فیلم "من سالوادور نیستم!" با حضور عوامل و بازیگران این فیلم در سالن دیگر مجموعه پردیس سینمایی کوروش انجام شد.
ارسال نظر: