گزارش ویژه:: آقای وزیر؛ متهم اصلی دوپینگ در ورزش روسیه

کدخبر: 1037539

اتهام دوپینگ سازمان یافته و دولتی در دو و میدانی و حتی ورزش این کشور باعث شده تا حضور روس‌ها در المپیک ریو نیز تحت‌الشعاع قرار گرفته و حتی صحبت از احتمال عدم حضور این کشور در این مسابقات مطرح شود

گروه ورزشی «نسیم»- ورزش روسیه این روزها درگیر رسوایی دیگری شده که دنیای ورزش را به شدت تحت تاثیر قرار داده و طبق معمول باز هم رسانه‌های انگلیسی مشغول مانور روی جزئیات این پرونده هستند. آنها که در جریان اعطای میزبانی دو جام جهانی 2018 و 2022 به روسیه و قطر مدارکی مبنی بر دریافت رشوه از سوی مقامات فیفا منتشر کردند و در نهایت کار را به جایی رساندند که سپ بلاتر از سمت ریاست فیفا استعفا کند این بار به سراغ سوژه‌ای تازه در ورزش روسیه رفته‌اند و حتی گفته می‌شود ممکن است این کشور از حضور در رقابت‌های المپیک 2016 ریو نیز محروم شود.

داستان از یک فیلم مستند در یکی از شبکه‌های آلمانی آغاز شد که در آن پرده از رازی بزرگ در آزمایشگاه ضددوپینگ روسیه برمی‌داشت. دوپینگ سازمان‌یافته در ورزش این کشور که بر اساس گزارش آژانس جهانی ضد دوپینگ(وادا) 1417 آزمایش در این آزمایشگاه از بین رفته است. به دنبال انتشار گزارش 323 صفحه‌ای وادا به خاطر دوپینگ سازمان یافته و دولتی در دو و میدانی روسیه، فدراسیون این کشور موقتا تعلیق شده تا تحقیقات نهایی در این زمینه انجام شود. حالا این شوک بزرگ به ورزش باعث شده تا ویتالی موتکو، وزیر ورزش روسیه به شدت مورد انتقاد قرار گرفته و از او به عنوان متهم اصلی در این پرونده نام برده شود.

ویتالی موتکو کیست؟

موتکو از سال 2008 به عنوان وزیر ورزش روسیه منصوب شد. او رئیس کمیته‌ای بود که برای کسب میزبانی جام جهانی 2018 روسیه تلاش می‌کرد و در نهایت نیز موفق شد به این مهم دست یابد. او همچنین از سال 2009 به عنوان یکی از اعضای کمیته اجرایی فیفا نیز فعالیت می‌کند. در کنار این سمت‌ها، موتکو ریاست فدراسیون فوتبال کشورش را نیز برعهده دارد.

اما نقش او در اتفاقات اخیر پس از گزارش جدید وادا پررنگ شد. دیک پوند، رئیس سابق وادا و مسئول پرونده تحقیق در مورد دوپینگ ورزشکاران و دوندگان روسی، موتکو را متهم کرده که از این قضیه مطلع بود اما بر آن سرپوش گذاشته است. در این گزارش آمده که تردیدهای زیادی وجود دارد که آژانس ضد دوپینگ روسیه و شخص موتکو از اتفاقاتی که در زیرمجموعه‌شان رخ داده بی‌اطلاع باشند و غیرممکن است که وزیر چیزی از این داستان نداند.

البته موتکو این اتهامات را به شدت رد کرده و می‌گوید: این اتهامات بیشتر جنبه سیاسی دارد. آزمایشگاه مسکو زیر نظر نهادهای بین‌المللی فعالیت می‌کند و از سال 2009 کارهای بزرگی برای مبارزه با دوپینگ انجام داده است.

با این حال پیش از این و در جریان المپیک زمستانی 2010 ونکوور که روسیه بدترین نتیجه تاریخ خود را کسب کرد، موتکو به حیف و میل پول مالیات دهندگان متهم شده بود. براساس گزارش‌ها، هزینه هتل محل آقای وزیر در این مسابقات 32 هزار و 400 دلار بود که 12 برابر بیشتر از میزان قانونی است. وی همچنین در طول 12 روز حضور در این هتل 97 وعده صبحانه سفارش داده بود که 4500 دلار هزینه داشته است.

در این میان، در حالیکه رسانه‌های انگلیسی خواستار کنار گذاشته شدن او از کمیته اجرایی فیفا شده‌اند، یک سخنگوی فدراسیون جهانی فوتبال اعلام کرده به دقت گزارشات دریافتی را بررسی می‌کند.

با نقش‌های اصلی این ماجرا بیشتر آشنا شوید:

سباستین کو

رئیس فدراسیون جهانی دو و میدانی که خود را در معرض طوفانی قدرتمند می‌بیند. قهرمان اسبق المپیک که قول داده بود این ورزش را از فساد پاک کند حالا خودش در گزارش وادا مورد تحقیق قرار گرفته است. او از سال 2007 نایب رئیس فدراسیون جهانی بود و ابتدای امسال در نخستین انتخابات این نهاد در رقابت با سرگئی بوبکا به سمت ریاست رسید. او اتهامات دوپینگ سازمان یافته را یک اعلان جنگ به این ورزش می‌داند.

لامین دیاک

رئیس سابق فدراسیون جهانی دو و میدانی که از سوی پلیس فرانسه در رابطه با این پرونده مورد بازجویی قرار گرفته است. او اتهام‌های دیگری از جمله پولشویی و فعالیت‌های غیر قانونی نیز دارد و از سویی متهم است با دریافت یک میلیون پوند آزمایش‌های مثبت دوپینگ ورزشکاران روس را نادیده گرفته است.

پاپا دیاک

پسر لامین که سال گذشته از سمت خود به عنوان مسئول بازاریابی فدراسیون جهانی کناره‌گیری کرد. او نیز یکی از متهمان اصلی این پرونده است که از سوی پلیس فرانسه مورد بازجویی قرار گرفته است.

دکتر گابریل داله

یکی دیگر از مسئولان فدراسیون جهانی که توسط پلیس تحت بازجویی قرار گرفته است. داله رئیس سابق کمیته پزشکی و دپارتمان ضددوپینگ فدراسیون جهانی است که دسامبر سال گذشته پس از اینکه از سوی کمیته اخلاق تحقیقاتی در موردش انجام شد از سمت خود کنار رفت.

گریگوری رادچنکوف

مدیر آزمایشگاه ضد دوپینگ مسکو که متهم است 1417 مورد تست دوپینگ را از بین برده است. او در واکنش به گزارش اخیر وادا گفته که در این گزارش اطلاعات و مدارک جدیدی وجود ندارد

والنتین بلاخنیچف

رئیس سابق فدارسیون دو و میدانی روسیه که بیش از دو دهه در این سمت حضور داشت و فوریه امسال پس از پخش مستند تلیزیون آلمانی در مورد دوپینگ‌های سازمان یافته در این کشور از سمت خود کناره‌گیری کرد. در گزارش وادا از بلاخنیچف به عنوان یکی از کسانی که مسئولیت اصلی در این اتفاق را داشته نام برده شده و همچنین متهم است با دریافت رشوه از ورزشکاران، دوپینگ آنها را مخفی می‌کرده است.

هاجو سپلت

خبرنگار آلمانی که مستندهایش در مورد دوپینگ سازمان یافته در ورزش روسیه از دو شبکه ZDF و ARD آلمان پخش شد و پرده از این اتفاق بزرگ برداشت. او با حمایت از اقدام وادا در محرومیت دو و میدانی‌کاران روس می‌گوید: اکنون برای نخستین بار در وضعیتی هستیم که ممکن است روسیه از حضور در المپیک محروم شود. امیدارم کشورهای دیگر نیز از این اتفاق درس بگیرند. حالا ثابت شد قوانین تنها زمانی تاثیر دارند که با کمی فشار نیز همراه باشد.

ویتالی استپتنوف

کارمند سابق آژانس ضد دوپینگ روسیه که زنگ خطر را در مورد اتفاقات غیرقانونی در این کشور به صدا درآورد و یکی از نقش‌های اصلی مستند پخش شده بد. سپلت در مورد او می‌گوید: ویتالی انسان فوق‌العاده‌ای است. او یک ادوارد اسنودن در دنیای ورزش است که می‌خواهد با دوپینگ مبارزه کند.

دیک پوند

رئیس سابق وادا که مسئول تحقیق در مورد این پرونده شد. این وکیل کانادایی که سابقه حضور در بازی‌های المپیک در قالب تیم شنای کشورش را دارد از سال 1978 عضو کمیته ملی المپیک نیز بوده و تحقیقاتش در نهایت به گزارش 323 صفحه‌ای در مورد اتفاقات رخ داده در ورزش روسیه منجر شد.

ارسال نظر: