غلامی: رئیس‌جمهور هر فرصتی پیدا می‌کند علوم انسانی اسلامی را مسخره می‌کند

کدخبر: 1031543

رئیس شورای سیاست گذاری کنگره علوم انسانی اسلامی گفت: علوم انسانی سکولار به جز همراهی با جریان سلطه و تطهیر عملکرد آن کار دیگری انجام نداده است/ باید از سیطره این علوم انسانی خارج شویم

به گزارش خبرنگار «نسیم»، حجت الاسلام رضا غلامی، رئیس شورای سیاست گذاری کنگره علوم انسانی اسلامی در نشست خبری سومین دوره این کنگره گفت: امروز در شرایطی از کنگره علوم انسانی اسلامی و علوم انسانی اسلامی صحبت می کنیم که شاهد حرکت رو به جلو این علوم در کشور هستیم. به عبارت دیگر امروز هزاران استاد در دانشگاه و عالم در حوزه های علمیه برای تکامل علوم انسانی اسلامی در حال فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه ما به دنبال تحمیل علوم انسانی اسلامی به گروه های علمی کشور نیستیم بلکه می خواهیم نقاط قوت و مزیت های این علوم را ارائه کنیم، ادامه داد: علوم انسانی اسلامی ثمره آزاداندیشی است و فقط در فضای آزاداندیشی می توان به فهم و درک درستی از علوم انسانی اسلامی رسید؛ البته امروز علوم انسانی سکولار عملا باب آزاداندیشی را در دانشگاه های کشور بسته و ما با یک استبداد علومی روبه رو هستیم.

رئیس شورای سیاست گذاری کنگره علوم انسانی اسلامی اظهار داشت: امروزه با نگاه سرسخت ایدئولوژیک در متن علوم انسانی سکولار روبه رو هستیم؛ در حقیقت علوم انسانی سکولار متعلق به عالم قدرت و سلطه است و اساسا دغدغه کشف حقیقت و انطباق رفتارهای فردی و اجتماعی با حقیقت در این نوع علوم انسانی وجود ندارد؛ چرا که اصل در علوم انسانی سکولار واقعیت است که آن هم مشخص نیست تا چه اندازه پرداخته می شود.

حجت الاسلام غلامی با بیان اینکه زمانی که علوم انسانی سکولار با قدرت و شهرت و غصب پیوند بخورد طبیعی است که ناگه ایدئولوژیک تمام آن را احاطه خواهد کرد، تصریح کرد: در 3 و 4 دهه اخیر علوم انسانی سکولار به جز همراهی با جریان سلطه و استکبار و تطهیر عملکرد آن کار دیگری را برای دنیا انجام نداده است؛ همچنین این علوم هر کاری را در جامعه که در جهت تقویت جریان سلطه و استکبار باشد، مباح می داند؛ حال می خواهد این کار جنایت علیه بشریت باشد؛ با این حال اگر تلاشی در جهت خلاص شدن از سیطره غرب در دنیا صورت بگیرد، به شدت مورد نقد علوم انسانی سکولار قرار خواهد گرفت.

وی بیان داشت: دانشگاه های کشور باید از سیطره علوم انسانی سکولار خارج شده و آزادی تفکر و اندیشه در دانشگاه هایمان رایج شود ولی این مهم نباید به صورت تحمیلی باشد.

رئیس شورای سیاست گذاری کنگره علوم انسانی اسلامی افزود: سیستم مدیریتی کشور به ویژه در عرصه اقتصاد باید از شر نسخه پیچی های علوم انسانی سکولار خلاص شود؛ چرا که یکی از دلایلی که باعث شده کشور طی سال های اخیر به بیراهه برود به خصوص در حوزه های اقتصادی این است که نه تنها در دانشگاه های ما بلکه در سیستم مدیریتی کشور نیز تحلیل ها به علوم انسانی سکولار وابسته بوده است.

حجت الاسلام غلامی با بیان اینکه جامعه شناسی امروز علوم انسانی اسلامی را به حکومتی بودن متهم می کند، ادامه داد: در حالی که هیچ کدام از دولت هایی که برسر کار آمدند، از علوم انسانی اسلامی حمایت نکردن و حتی رئیس جمهور فعلی هر فرصتی را که پیدا می کند به تمسخر علوم انسانی اسلامی می پردازد؛ با این حال باز ما متهم به حکومتی بودن می شویم.

وی با اشاره به کنگره علوم انسانی اسلامی تصریح کرد: این کنگره پیش از اینکه یک کنگره باشد، یک طرز تفکر و منش اجتماعی برای ساختن و پیشرفت کشور است و ما برای اینکه به قله هایی که انقلاب اسلامی نشان داه است، برسیم، باید علوم انسانی اسلامی را نهادینه کنیم.

ارسال نظر: