رونمایی از نخستین بخش تصاویر HD در شبکه مستند

کدخبر: 1026832

امیر تاجیک مدیر شبکه مستند در نشست خبری گفت: امروز یکی از روزهای مهم در تقویم کاری شبکه مستند و اداره کل آرشیو سیما است/پخش "گنجینه آسمانی" شامل تصاویر مستند بازسازی شده از جنگ تحمیلی در هفته دفاع مقدس

به گزارش «نسیم»، مراسم رونمایی از نخستین بخش تصاویر دفاع مقدس با فرمت HD شبکه مستند صبح امروز و با حضور "امیر تاجیک" مدیر شبکه مستند و "انبارلویی" مدیرکل آرشیو سازمان صدا و سیما در محل ساختمان شبکه مستند سیما برگزار شد .

مدیر شبکه مستند سیما در مراسم رونمایی از گنجینه های مستند دفاع مقدس اعلام کرد 25 ساعت از راشهای دفاع مقدس ترمیم شده که بخشی از آنها در قالب هفت مستند 30 دقیقه ای همزمان با شروع هفته دفاع مقدس با کیفیت HD از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود.

این نشست با پخش تصاویر باکیفیت دوران دفاع مقدس آغاز شد و سپس تاجیک در سخنانی گفت: امروز یکی از روزهای مهم در تقویم کاری شبکه مستند و اداره کل آرشیو است و مفتخریم که برای اولین بار در کشور از مستندهای ترمیم شده دفاع مقدس در فرمت HD رونمایی می‌کنیم.

وی افزود: یکی از کارهایی که ما طی چند ماه گذشته همواره بر آن تأکید داشتیم، این بوده که بتوانیم از داشته‌های سازمان صداوسیما استفاده کنیم و آن‌ها را به نحو احسن به مخاطبان ارائه بدهیم. اکنون باعث خرسندی است اولین اقدامی که در زمینه ترمیم تصاویر داشتیم، به دفاع مقدس مربوط می‌شود. پخش این آثار نیز تاثیر مناسبی در خاطرات بصری مردم کشور ما خواهند داشت.

بازسازی 25 ساعت از تصاویر جنگ

مدیر شبکه مستند با اشاره به اصلاح عکس‌ها و فیلم‌های مربوط به دفاع مقدس، ادامه داد: گاهی حتی برای اصلاح یک فریم از تصاویر آن دوران، باید زمان زیادی گذاشته شود. بنابراین این امر کاری بسیار زمان بر است. اکنون ما 25 ساعت از راش‌های دفاع مقدس را ترمیم کرده ایم که مجموع این راش‌ها علاوه بر پخش از شبکه مستند در اختیار سایر شبکه‌های سیما هم قرار می‌گیرد.

تاجیک یادآور شد: روال کاری ما در زمینه ترمیم تصاویر قدیمی و آماده کردن آنها در قالب مستند به همین شکل ادامه خواهد داشت. چرا که بر این اعتقادیم ضروری است که با استانداردهای روز دنیا همگام باشیم و بهترین کیفیت‌های بصری را در اختیار مخاطبانمان قرار بدهیم.

مستنداتی که با بضاعت سه دهه قبل تولید شده اند

انبارلویی، مدیرکل آرشیو صداوسیما نیز در سخنانی گفت: ما اکنون درباره تصاویری صحبت می‌کنیم که مربوط به 30 سال پیش است که ابزار مدرن برای تصویربرداری وجود نداشته است و تصویربرداران و صدابرداران با بضاعتی که سه دهه پیش بوده، این تصاویر را ثبت کرده اند تا اکنون امکان یادآوری خاطرات را داشته باشیم.

وی افزود: نسل اول، دوم و سوم جنگ در دهه 70 مستند «روایت فتح» را دیده اند اما تمام تصاویر مربوط به دفاع مقدس تاکنون با فرمت SD پخش شده و کیفیت لازم را نداشته اند. ضمن اینکه جزئیات لازم صحنه‌های جنگ نیز در آنها وجود نداشته است و بازپخش این آثار برای مخاطبان دهه سوم و چهارم جذابیتی ندارد.

پخش تصاویر آرشیوی دفاع مقدس برای اولین بار با فرمت HD

مدیر کل آرشیو رسانه ملی یادآور شد: ما این تصاویر را با کیفیت HD آماده پخش کرده ایم و از آنجایی که در تمام خانه‌ها نمایش‌گرهای Full HD وجود دارد، اکثر بینندگان می‌توانند به راحتی از این تصاویر استفاده کنند. انگار که ما با روایت جدیدی از دوران دفاع مقدس روبرو هستیم.

انبارلویی با اشاره به تصحیح رنگ‌ تصاویر مربوط به دفاع مقدس و زنده شدن این تصاویر، تأکید کرد: امیدوارم با تحول تکنولوژی، طلیعه بازسازی تصاویر آرشیوی که با آثار مستند دفاع مقدس آغاز شده، اتفاق فرخنده‌ای در رسانه ملی باشد و مخاطبان به خوبی از این تصاویر استفاده کنند.

10 هزار دقیقه تصویر در دست ترمیم

وی اعلام کرد: ما برای جمع آوری این تصاویر از نهادها فراخوان داده ایم، اکنون 10 هزار دقیقه تصاویر داریم که باید اصلاح شوند و در اختیار شبکه ها قرار بگیرند. شبکه مستند سیما نیز برای ما در اولویت قرار دارد.سرعت اصلاح این آثار با دستگاه های فعلی کند است و اصلاح هر ثانیه از تصاویر 5 ثانیه زمان می برد اما دستگاه های جدیدی را خریداری خواهیم کرد که سرعت بالاتری دارند.

ممیزی خاصی برای مستندهای دهه 40 و 50 نداریم

در ادامه مدیر شبکه مستند در پاسخ به اینکه آیا آثار دهه 40 و 50 ممیزی شده اند، توضیح داد: به دلیل نظارت قوی رژیم پهلوی بر بحث فیلمسازی، مطبوعات و رسانه ها، عمده موضوعات غیرسیاسی و مسائل اجتماعی نرم مورد توجه مستندسازان قرار گرفته است. بنابراین ممیزی خاصی برای پخش این آثار وجود ندارد. ضمن اینکه درباره آثار گذشته یا امروز، همیشه این نکته برای ما مهم بوده که انصاف در آثار رعایت شوند. در این صورت هیچ مانعی برای پخش مستندها وجود ندارد و آثار با ممیزی روبرو نخواهد شد.

وی ادامه داد: در گذشته به جز آرشیو صداوسیما آرشیو دیگری وجود نداشته است. حتی آقای تقوایی در جلساتی که با هم داشتیم، به من گفتند برخی از فیلم های شخصی شان را نیز برای نگهداری به لابراتوار مرکزی صداوسیما آورده اند.

وی در زمینه پخش مستندهای اجتماعی موجود در آرشیو صداوسیما نیز توضیح داد: اتفاقی که در دوره‌ مدیریت جدید رسانه ملی رخ داده، توجه به نیروی انسانی و آرشیو است. تمام تلویزیون های دنیا نیز روی این دو سرمایه گذاری می کنند.

پخش تصاویری از اعترافات سران حزب توده گرفته تا دادگاه گروهک فرقان

مدیر شبکه مستند تأکید کرد: بخشی از برنامه‌های پرمخاطب شبکه ما، برنامه‌های آرشیوی هستند و از همین رو این روزها، خاطرات ارتشبد فردوست را در حال پخش داریم. اعترافات سران حزب توده، دادگاه عاملان آتش سوزی سینما رکس آبادان و مجموعه ای از دادگاه های کودتای نوژه، دادگاه عوامل گروهک فرقان و.. نیز طبق اطلاع رسانی قبلی، در حال ترمیم و آماده شدن برای پخش هستند.

تاجیک در پاسخ به اینکه آیا برای پخش برخی مستندهایی که شبکه های خارجی آنها را روی آنتن میفرستند نیز برنامه ای وجود دارد یا خیر، تصریح کرد: دستورالعمل برای فعالیت های ما را رسانه های خارجی مشخص نمی کنند. ما اولویت های خودمان را داریم و مستندهای دهه 40 و 50 نیز در قالب برنامه «گنجینه» به صورت هفتگی پخش می شود.

آرشیو صداوسیما تا 10 سال دیگر هم جا دارد

در ادامه انبارلویی درباره وضعیت فعلی آرشیو توضیح داد: ‌در ساختمان فعلی آرشیو ما تا 10 سال آینده توانایی نگهداری هر اثری را که تولید شود داریم و نیازی به ساختمان جدید نیست. اکنون شرایط نگهداری و مخازن فعلی ما استاندارد است و مشکلی نداریم.

وی یادآور شد: آثاری که در خارج از سازمان به خوبی نگهداری نشده اند و حتی بر اثر رطوبت خراب شده اند نیز اگر ارزش بازسازی داشته باشند، امکان بازسازی آنها از 30 تا 50 درصد وجود دارد.

مدیرکل آرشیو صداوسیما درباره مراجعان این بخش از صداوسیما نیز گفت: افراد حقیقی و حقوقی زیادی برای استفاده از تصاویر با ما در ارتباط هستند. در زمان انقلاب مردم در خانه هایشان دوربین 8 میلی متری داشتند و تصاویر تهیه شده توسط آنها نیز می تواند قابلیت پخش از تلویزیون را پیدا کند.

«گنجینه آسمانی» شامل تصاویر مستند بازسازی شده از دوران جنگ تحمیلی در هفته دفاع در قالب هفت قسمت 30 دقیقه ای از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود.

ارسال نظر: