از تحریم کاغذ داخلی تا انبارهای مملو از کاغذ وارداتی

کدخبر: 1003829

روغنی‌گلپایگانی، رئیس کارخانه چوب و کاغذ مازندران در گفتگوی تفصیلی با «نسیم» از اوضاع کاغذ داخلی، بی‌مهری داخلی به این کاغذ و واردات بی رویه کاغذ گفت

گروه فرهنگی «نسیم»؛ کاغذ به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی هر کشور کالایی است که پیوندی میان صنعت و فرهنگ برقرار کرده و در رشد فرهنگی و تأثیرات فرهنگی نیز نقش بسزایی دارد؛ صنعت کاغذ و مقوا به عنوان یکی از صنایع قدیمی ایران همواره با فراز و نشیب‌های مختلفی همراه بوده است؛ صنعت کاغذ هر ۵ سال یک بار در زمینه فناوری و ماشین‌آلات بازیابی دوباره می‌شود.

برای اینکه از اوضاع کاغذ داخلی بیشتر بدانیم به سراغ روغنی گلپایگانی، دبیر سندیکای کاغذ و رئیس کارخانه چوب و کاغذ مازندران رفتیم.

او در این گفتگوی دوساعته از اوضاع کاغذ داخلی و بی مهری نسبت به این کاغذ برایمان گفت.

متن ذیل مصاحبه «نسیم» با روغنی گلپایگانی است:

«نسیم»: روند یک سال گذشته، از اردیبهشت سال پیش تا اردیبهشت امسال، در بازار کاغذ چه اتفاقاتی افتاد؟ آیا بحران کاغذ پشت سر گذاشته شده است؟

کاغذ هم محصول فرهنگی است و هم جزو شاخصه های توسعه یافتگی است

روغنی: قبل از این که پاسخ سوال شما را دهم، لازم است مقدمه کوتاهی ذکر کنم؛ به طور مشخص کاغذ هم محصول فرهنگی است و هم جزو شاخصه های توسعه یافتگی است؛ به عبارت دیگر هر کشوری که میزان مصرف بالاتری داشته باشد، آن کشور جزو کشورهایی است که با شاخصه توسعه اقتصادی بالاتری مطرح می شود.

از منظر دیگر هر چه مصرف کاغذ بالاتر باشد،در قسمت دوم مربوط به شاخصه فرهنگی می شود، به طور مشخص میزان چاپ کتب، نشریات، روزنامه ها، مقالات و... جزیی از شاخصه های فرهنگی است؛ این آمار هر سال در دنیا در حال تغییر و تحول است؛ مطالب و آماری که ذکر می کنم مربوط به سال های دو هزار و دوازده الی دوهزار سیزده است.

سرانه مصرف کاغذ در کشورهای اروپایی نزدیک به پنجاه و چهار کیلوگرم استبرای هر نفر است؛ در آمریکا و کشورهای حوزه اسکاندیناوی، فنلاند، سوئد، سوئیس و... تقریبا بالای صد و پنجاه کیلوگرم مصرف دارند.

«نسیم»: این آمار مربوط به مصرف کاغذ، کتاب، نشریه و... است؟

روغنی: این آمار شامل تمام بخش های سلولزی از کاغذ، لوازم بهداشتی شبیه دستمال کاغذی، دستمال صنعتی و...است، بخش هایی که به عنوان سلولزی مطرح است، این مصرف مربوط به آنها است؛ مصرف ایران در این موراد بیست و دو کیلوگرم است که این آمار به طور مشخص نشان می دهد مصرف برخی از کشورهای در حال توسعه همانند ایران، هند، چین و... به طور جدی رو به افزایش است.

مصرف برخی از کشورهای توسعه یافته در شرف کاهش قرار دارد؛ به طور مثال آمریکایی در یک دوره ایی بالای دویست کیلوگرم مصرف داشتند و اکنون نزدیک به صد و پنجاه کیلو گرم مصرف دارند؛ در ایران نیز تقریبا این وضعیت را دنبال می کنیم؛ بنابراین در کشور ما نیز همانطور که اطلاع دارید، ما دو میلیون تن مصرف کاغذ داریم البته باید گفت صنایع سلولزی چنین مصرفی را نیاز دارند.

تقریبا یک میلیون تن ظرفیت ایجاد شده است و یک میلیون تن ظرفیت خالی داریم که باید در آن بازار اتفاق افتد؛ بنابراین ما جزو کشورهایی هستیم که باید روند افزایشی در مصرف کاغذ در سال های آینده داشته باشیم، همانطور در محصولات بهداشتی که به دستمال های کاغذی و...مربوط می شود.

در بخش بسته بندی نیز باید روبه رشد باشیم؛ هر چه بسته بندی ما رشد کند، شاخص این است که بخش صنعت ما فعال تر شده است، وقتی از شاخصه های توسعه یافتگی مصرف کاغذ را ذکر می کنیم به این امر مربوط می شود؛ بنابراین وضعیت کاغذ در کشور ما جا دارد جایگاه بهتری داشته باشد.

اگر بخواهیم تحلیلی از وضعیت کاغذ در چند سال اخیر داشته باشیم،باید گفت متاسفانه در کشور ما واردات فضای بهتری از تولید دارد؛ به عبارت دیگر وجه غالب واردات در کشور ما سایه بر تولید دارد علی رغم این که مقام معظم رهبری در تاکیدات خود همواره در شروع سال بحث اقتصادی را دارد .

متاسفانه فضای غالب در بحث کاغذ، فضای واردات است

تاکیدات مقام معظم رهبری همواره بر حفظ تولیدات داخلی بوده است، در سال گذشته بحث اقتصاد مقاومتی را به طور جدی مطرح کردند ولیکن متاسفانه فضای غالب فضای واردات است؛ در کشور ما از تولید کمتر حمایت می شود؛ متاسفانه وضع قوانین نیز به گونه ایی است که از واردات بیشتر حمایت می شود.

در سال های اخیر فراز وفرودهای بسیاری در کشور وجود داشته است؛ در شش الی هفت سال گذشته ما تغییرات آنی نرخ ارز را داشتیم؛ در این تغییرات آنی همه از جمله واردکننده، صادرکننده و تولیدکننده آسیب می دیدند؛ این آسیب ها جدی و غیر قابل کنترل و مدیریت بود.

مشتری جدی برای کاغذ روزنامه نداریم

حدود سه الی چهار سال پیش، یکی از دوستان برای خرید کاغذ و روز نامه با من تماس می گرفت، به گونه ایی که ما را ملزم به تولید کاغذ می کردند تا در اختیار روزنامه نگاران قرار گیرد؛ اکنون حتی تماسی مبنی بر تولید کاغذ هم گرفته نمی شود، به عبارت دیگر مشتری جدی برای کاغذ و روزنامه نداریم.

دلیل این امر به فضای واردات باز می گردد؛ متاسفانه سیستم های کنترلی و مدیریتی ما در بحث واردات و صادرات و تولید سیستم منظمی نیستند؛ به طور مثال در یک سال زمینه تولید پیاز و سیب زمینی به قدری افزایش می یابد که بسیاری از محصولات خراب می شوند و کشاورز دچار مشکل می شود، در حالی که در برخی سال ها دچار کمبود پیاز و سیب زمینی هستیم چرا که مدیریت مناسب بر رفتار تولیدی ما وجود ندارد.

انبارهای کشور مملو از کاغذ است

در چند سالی که احساس کمبود کاغذ شد، واردات به شدت صورت گرفت، به اندازه ایی انبارهای ما مملو از کاغذ شد که اکنون که با شما صحبت می کنم کماکان انبارهای کشور پر از کاغذ است؛ در بخش روزنامه، تحریر و حتی در بخش های صنعتی نیز میزان بسیار زیاد با مبالغ بسیار هنگفتی کاغذ وارد شده است.

به این دلیل در دو سال اخیر شما خیلی شاهد افزایش قیمت کاغذ نیستید؛ ثبات قیمت و شاید دقیق تر بتوان گفت که کاهش قیمت در این امر منطقی تر باشد، به عبارت دیگر ما در زمینه کاغذ شاهد کاهش قیمت بودیم و این شامل کاغذ روزنامه، تحریر و... می شود؛ دلیل این امر منطقی نیست؛ همانند این می ماند که فنری را محکم در زمین فشار دهید، به ناگهان بیرون می زند و وضعیت را خراب می کند.

در این چند سال به دلیل صادرات مواد پتروشیمی، صادرات نفت و میعانات با توجه به تحریم هایی که وجود داشته است، پولی داخل کشور نمی آمده است، با پولی که در کشور دیگر می مانده است واردات کاغذ و محصولاتی انجام می شد که گمان می بردند به پول نزدیک می شود؛ بنابراین یکی از بحث های مهم این بود که با پول هایی که صادرات اتفاق افتاده است، کاغذ وارد کشور شده است.

در اولویت بندی هایی که به طور معمول اتفاق می افتاد، اولویت یا در واقع ارز مبادله ایی به بازار کاغذ تعلق می گرفت ولیکن به صنعت و تولید تعلق نمی گرفت؛ به عبارت دیگر من به عنوان تولید کننده هرگز از ارز مبادله ایی نمی توانستم استفاده کنم ولیکن فرد واردکننده در این زمینه می توانست از ارز مبادله ایی استفاده کند؛ این همان فضایی است که گفتم به طور معمول حامی واردات است.

حدود دو سال است که ثبات رو به کاهش در بازار کاغذ کشور شاهد هستیم

در حالی که باید به من به عنوان تولید کننده ارز مبادله ایی داده شود ولیکن این ارز در اختیار واردکنندگان قرار می گیرد؛ حدود دو سال است که ثبات رو به کاهش در بازار کاغذ کشور شاهد هستیم؛ نام این امر را باید رکود گذارد.

دولت ژاپن اکنون میلیون ها ین هزینه می کند تا درصدی تورم در کشور خود ایجاد کند چرا که همواره فضای تورم بهتر از فضای رکود است البته منظور تورم افسارگسیخته نیست؛ نه تورم و نه رکود به طور افسار گسیخته خوب است؛ تورم به صورت کاملا مدیرتی شده در حد دو الی سه درصد تا حتی پنج درصد نیز قابلیت رشد اقتصادی را در کشور فراهم می کند.

«نسیم»: شما عنوان کردید با یک میلیون تن تولید داخلی مقداری از نیاز برآورده می شود و یک میلیون تن دیگر باید وارد شود؛ اگر درست دریافته باشم وضعیت واردات ما به گونه ایی شده است که جای یک میلیون داخلی نیز گرفته شده است، درست است؟ علت چیست؟ قاعدتا با واردات هزینه ایی صرف می شود که از هزینه تولید بیشتر خواهد شد.

کشور یک میلیون و سیصد هزار تن کاغذ نیاز دارد

روغنی: بله، درست است؛ یک میلیون تن ظرفیت تولید ایجاد شده است در حالی که در عمل هفتصد هزار تن تولید می شود؛ کشور یک میلیون و سیصد هزار تن کاغذ نیاز دارد و این امر در تمام زمینه ها است.

تولید جهانی کاغذ چهارصد و سه میلیون تن است، کشور ما حدود سیصد هزار تن کاغذ تحریر نیاز دارد و حدود هفتاد هزار تن کاغذ روزنامه نیاز است.

«نسیم»: تحریر اعم از کتاب، نشریه و... است؟

در کشور ما کاغذ زیر قیمت جهانی عرضه می شود

روغنی: بله؛ هر امری که شامل چاپ و نشر و انتشارات می شود؛ دلیل این امر را توضیح دادم که نمی توانیم پول را نقل و انتقال دهیم، ما به ازای آن کاغذ وارد کردیم؛ کاغذ به طور طبیعی سود خوبی برای وارد کننده دارد چرا سود خود را در صادرات انجام داده است و به هر قیمتی کاغذ را وارد کنند برای آنها سود است.

اکنون در کشور ما کاغذ زیر قیمت جهانی عرضه می شود؛ اگر فرض کنیم کاغذ تحریر را ریالی محاسبه کنید، بالای سه هزار و دویست الی سیصد قیمت جهانی است و در ایران حدود دو هزار ششصد الی هفتصد است؛ به عبارت دیگر زیر قیمت جهانی فروخته می شود؛ قیمت جهانی کاغذ روزنامه حداقل دو هزار پانصد الی ششصد است در حالیکه در ایران زیر دو هزار تومان فروش می رود.

دلیل این امر انبارش است، دلیل این امر این است که دوستان با سود صادرات نفع خود را بردند و احساس نمی کنندباید کاغذ را گران دهند تا سودی به دست آورند؛ بنابراین این وضعیت اکنون ایجاد شده است.

«نسیم»: صادرکننده ایی که در واقع واردکننده هم هستند، بخش دولتی است یا خصوصی؟

روغنی: هم دولتی و هم خصوصی است؛ بسیاری از بانک ها این گونه اقدام می کنند.

«نسیم»: درصد اعظم آن مربوط به کدام بخش است؟

روغنی: بیشتر در بخش های دولتی است که بانک ها انجام می دهند؛ بانک ها پول بسیاری از مردم دریافت کردند، حجم نقدینگی آنها بالا رفته است، این پول را در فعالیت اقتصادی ریختند که گمان می کنند بازده بسیار خوبی دارد.

این اقدام را از جمله بانک ها، برخی از بخش های دولتی و... انجام می دهند، به هر حال بازار را به هم ریختند؛ آن چه که مسلم است این است که نتیجه آن باید به عنوان یک ایرانی در ذهن ما باشد، آیا فرزندان ما، خانواده ی ما و... به این شغل نیاز دارند؟ آیا باید در این کشور زندگی کنند؟ اینها سوالاتی است ما باید پاسخ آن را داشته باشیم؛ یا با خرید و واردات باید شغل پایدار در کشورهای دیگر ایجاد سازیم؟

همواره گفته ام که اعتقاد من بر این است که در شرایط برابر کیفیت تشخیص باید بر این باشد که از داخلی خرید کنیم، این امر در فرمایشات مقام معظم رهبری نیز بوده است؛ من تاکید می کنم حتی اگر کیفیت محصولات داخلی پایین تر فرض شود، باید از محصولات داخلی استفاده شود اگر به دنبال حفظ شغل پایدار در کشور هستیم.

اگر به دنبال حفظ شغل پایدار، رشد توسعه اقتصادی کشور باید از محصولات داخلی استفاده شود

اگر به دنبال حفظ شغل پایدار، رشد توسعه اقتصادی کشور باید از محصولات داخلی استفاده شود؛ متاسفانه برخی از دستگاه های دولتی ما با طرح این که کاغذ ایرانی کیفیت ندارد اقدام به واردات وسیع می کنند؛ این سخن، اشتباه است؛ کیفیت امری نسبی است و برای هر فردی قابل تشخیص نیست؛ کیفیت موضوعی است که تنها در آزمایشگاه مشخص می شود.

شاخص های مربوط به کاغذ آزمایشگاهی است و چیزی نیست که به این صورت مشخص شود.

«نسیم»: تفاوت محسوس ندارد، همانند کاغذ کاهی و کاغذهای سفید نیست که در ظاهر تفاوت مشخص باشد.

روغنی: دقیقا؛ اگر بخواهیم وارد این مقوله شویم، بحث طولانی خواهیم داشت که کاغذ کاهی بد است یا خوب؟ کاغذ شفاف خوب است یا خیر؟ اگر مایل باشید من این بحث را باز کنم.

«نسیم»: این امر را ذکر کنید که چرا کاغذهای کاهی منقرض شدند؟

روغنی: در دوره ایی که ما محصل بودیم همواره دفترهایی با کاغذ کاهی خرید می کردیم؛ کاغذ کاهی به عبارت ما که رنگ آن کِرِم تر و نخودی تر است، از نظر پزشکی بسیار بسیار برای چشمان نافع است؛ کاغذ سفید با توجه به انعکاس نوری که دارد هم چشم را ضعیف می کند و هم چشم را در دراز مدت از بین می برد.

علت این که اکثر ما عینکی می شویم، این است که ما دائما در دوران تحصیل خود از کاغذهای بسیار شیک و لوکس امروزی استفاده می کنیم؛ دلیل این است که کشور ما کشوری نفت خیز است، نفت ارزان قیمت دارد، به سازمان ها و دستگاه های دولتی پول خوبی داده می شود، این پول ها برای خرید بهترین کاغذ دنیا صرف می شود که سفیدترین، شیک ترین و لوکس ترین نوع کاغذ است و گمان می کنیم به فرزندان مردم خدمت می کنیم.

کتاب های تحصیلی که عمر آن مجموعا هشت ماه است رانباید از بهترین نوع کاغذ تهیه کنیم

این امر خیانت بزرگی است چرا که منابع و ارز کشور را از بین می بریم؛ هیچ دلیلی وجود ندارد برای این که‌کتاب های تحصیلی که عمر آن مجموعا هشت ماه است را از بهترین نوع کاغذ تهیه کنیم یا دفترچه های مشق فرزندان خود را که در طول دوران تحصیل شاید پنجاه دفترچه تهیه کنید و دفترچه های مصرف شده باید دور انداخته شود و کشور ما در عمل بازیافت نیز فعال نیست، پس دلیلی ندارد از بهترین نوع کاغذ برای این تولیدات استفاده شود.

این فرهنگ غلط را در کشور ایجاد کردیم که با پول ها و ارزهای دولتی کاغذ لوکس خریداری کردیم و مردم را به این نوع کافذ عادت دادیم.

«نسیم»: الان این گران ترین کاغذ است؟

گران ترین نوع کاغذ را برای آموزش و پرورش و چاپ کتب وارد می کنیم

روغنی: بله؛ گران ترین نوع کاغذ را برای آموزش و پرورش و چاپ کتب وارد می کنیم؛ همانند گاز است؛ در کشورهای اروپایی که حتی در فیلم های آنها نیز مشخص است، در فصل سرما و زمستان مردم با لباس خود را گرم می کنند تا استفاده از برق و گاز و... داشته باشند ولیکن ما در خانه با لباس راحتی هستیم، پنجره ها را باز می گذاریم چرا که احساس می کنیم گاز ارزان قیمت است.

به عبارت دیگر هم با لباس عرق گیر در خانه هستیم، هم هوا در خانه جابجا می شود و از گاز نیز برای گرم کردن استفاده میکنیم چرا که صرفه جویی را بلد نیستیم؛ در صورتی که صرفه جویی جزو تاکیدات دین ما است؛ به عبارتی با این عمل مصرف گرایی را در کشور فرهنگ سازی می کنیم که اقدام اشتباهی است.

امروز باید از کاغذ داخلی استفاده شود حتی اگر کیفیت کمتری داشته باشد

برای فرهنگ سازی درست لازم است علما، صداوسیما، بزرگان، معلمان، روحانیون و... باید کمک کنند که امروز باید از کاغذ داخلی استفاده شود حتی اگر کیفیت کمتری داشته باشد؛ این امر باید در خصوص تمام ساخته ها و مصنوعات ایران باشد؛ هر چیزی که احساس می کنید ساخت داخل وجود دارد برای کمک به شغل پایدار و اقتصاد ملی خود باید این اقدام صورت گیرد.

ولیکن باید این مصارف طبقه بندی شود؛ یکسری کتب ذی قیمت هستند، کتب گنجینه ایی هستند، باید سالیان سال در کتابخانه ها باقی بمانند، کاغذ کاهی به درد این نوع کتاب ها نمی خورد و باید بهترنی و لوکس ترین کاغذ برای این نوع کتب خریداری شود؛ کتبی همانند فرهنگ عمید، قرآن و... که باید بهترین نوع کاغذ برای آنها استفاده شود چرا که قرار است افراد زیادی از آن استفاده کنند، دلیلی برای استفاده از کاغذ با کیفیت پایین وجود ندارد.

عمر کاغذ به عمرهای کوتاه تقسیم می شود؛ میان مدت، کوتاه و بلند مدت است؛ کاغذهایی که در ایران تولید می شود برای کاغذهایی با عمر بلند به درد نمی خورند، بلکه برای کاغذهایی که عمر کوتاه مدت یا میان مدت دارند باید استفاده شود؛ متاسفانه این فرهنگ در کشور ما وجود ندارد.

در این امر به طور ناخواسته به مردم آسیب وارد می کنیم؛ گلایه ایی داشته باشم که در دوره ی قبل با آموزش و پرورش معامله ایی انجام می دادیم، از دولت پنجاه میلیون دلار پول دریافت کردند تا کاغذ وارد کنند در حالیکه شرکت ما می توانست کل نیاز آنها را تامین کند و ارزی به عنوان شغل پایدار به ما می دادند؛ هنوز چنین اتفاقاتی در کشور می افتد.

تاکید من این است که باید به سمت کاغذ کاهی حرکت کنیم.

«نسیم»: اگر من بخواهم کاغذ کاهی تهیه کنم از کجا می توانم تهیه کنم؟

روغنی: می توان تولید کرد چرا که زمینه تولید آن در ایران وجود دارد.

«نسیم»: برای مصرف کننده عادی می گویم؛ این امر را شما متذکر می شوید و فرد برای فرزند خود تصمیم می گیرد کاغذ کاهی تهیه کند، چطور تهیه کند وقتی این نوع کاغذ منقرض شده است.

سال گذشته ما دفترچه های مشق با کاغذ کاهی تولید کردیم که هیچ استقبالی از آن نشد

روغنی: دلیل این است که تولیدکننده ی ما به کاغذ سفید عادت کردند؛ در سال گذشته ما دفترچه های مشق با کاغذ کاهی تولید کردیم که هیچ استقبالی از آن نشد؛ میلیون ها تومان برای تولید این دفترچه ها هزینه شد و این استقبال صورت نگرفت چرا که مراجع مسئول می گفتند باید کاغذ سفید باشد.

حتی وزارت بازرگانی نیز می گفت باید کاغذ سفید باشد، کسنی که مسئولیت این کار را بر عهده دارند می گفتند باید کاغذ سفید و شفاف باشد؛ ما هر چه تلاش کردیم که مسئولین را آگاه کنیم که این کاغذ باید کاهی باشد، نظر چشم پزشکان ایران را بگیرید تا به فرزندان مردم کمک شود، هیچ دلیلی ندارد آب را در جیب رقبای خود بریزیم، به صنعت داخل کمک کنید ولیکن بی فایده بود؛ باید فرهنگ سازی اتفاق افتد.

«نسیم»: کاغذ کاهی واقعا با کاه ساخته می شود؟

روغنی: نه؛ اسم آن کاهی است.

«نسیم»: به یاد دارم مقداری کاه هم در آن کاغذها بود.

روغنی: کاغذ از چیزهای مختلف و متعددی ساخته می شود، این شامل کاه، سنگ، بازیافت، چوب، خمیر مصنوعی و... می شود؛ از چیزهای بسیار مختلف و متعددی می توان کاغذ را تهیه کرد؛ آن کاغذی که شما به یاد دارید از کاه و کلج نیز ساخته می شود؛ کاه و کلج یا ساقه برنج یکی از چیزهایی است که از آن کاغذ تولید می شود؛ از ساقه برنج می توانند الیاف برای تولید کاغذ استفاده کنند.

کاغذ کاهی امروزه اصطلاحا رنگ است، رنگ کِرِم یا نخودی را کاهی می نامند؛ استفاده از این موارد برای حفظ محیط زیست نیز مفید خواهد بود.

«نسیم»: چند کارخانه کاغذ فعال در کشور وجود دارد؟

تقریبا صد کارخانه در ایران داریم ولیکن متاسفانه اسکیل های شرکت ها کوچک است

روغنی: تقریبا صد کارخانه در ایران داریم ولیکن متاسفانه اسکیل های شرکت ها کوچک است؛ شرکت های بزرگی که کاغذ سفید تولید می کنند فقط چوب و کاغذ مازندران و کاغذ پارس خوزستان است؛ این دو شرکت کاغذ سفید تولید می کنند، مابقی شرکت ها کاغذهای صنعتی تولید می کنند، این شرکت ها دارای اسکیل های بسیار کوچک هستند.

چوب و کاغذ مازندران با تولید صد و هشتاد هزار تن در جایگاه اول است، جایگاه دوم چوکا با شصت هزار تن قرار دارد؛ فاصله بین جایگاه اول و دوم را بنگرید، بسیار زیاد است؛ هم کاغذسازی پارس و هم کاغذسازی مازندران بخش وسیعی از نیازهای داخلی کاغذ سفید کشور را می توانند تامین کنند که کار بسیار خوبی است.

کاغذسازی پارس با توجه به این که از موادی که در جنوب کشور وجود دارد که باگاس نیشکر است، برای تولید استفاده می کند، به لطف خداوند بسیار خوب کار می کند؛ هم چوب و کاغذ و هم پارس می توانند به اتفاق هم بخش وسیعی از نیاز کشور را در آینده تامین کنند.

«نسیم»: کارخانه برای چه تولید می کند وقتی روزنامه ها کاغذ روزنامه طلب نمی کنند؟

روغنی: ما تولید کننده هستیم و باید تولید کنیم حتی اگر فروشی نباشد؛ ظرفیت کارخانه باید انجام شود و تولید صورت گیرد؛ تولید می کنیم و مشتری هم داریم ولیکن مشتری ها ما را در شرایط بدی قرار می دهند که قدرت رقابت را از ما می گیرند.

به طور مثال قیمت روزنامه خارجی دو هزار صد الی دویست تومان است ولیکن از ما هزار و هشتصد و پنجاه تومان می خرند، به آنها پول نقد می دهند ولیکن به ما چهار الی پنج ماهه پول می دهند؛ این گونه با ما بازی می کنند؛ شما به عنوان خبرگزاری بزرگ در جریان باشید که مصرف کاغذ روزنامه به طور جدی در سراسر دنیا رو به کاهش است که این مربوط به شروع کار خبرگزاری و رسانه های دیجیتال است.

زمانی مصرف کاغذ روزنامه در ایران صد و بیست هزار تن بود

زمانی مصرف کاغذ روزنامه در ایران صد و بیست هزار تن بود ولیکن اکنون به شصت الی هفتاد هزار تن رسیده است؛ در دنیا کاغذ روزنامه سی میلیون تن مصرف می شد و این به طور جدی رو به کاهش است، می توان گفت تقریبا سالانه یک میلیون تن کاهش دارد؛ این امر به سبب رسانه های دیجیتال و شبکه های اجتماعی است.

هم هند هم چین وهم بسیاری از کشپرهای در حال توسعه در حال افزایش مصرف کاغذ روزنامه هستند و این امر با وجود رسانه های دیجیتال است؛ اگر همین امروز در هر جای دنیا که بروید، روزنامه ها حتی پرتیراژ ترین آنها از کاغذ صد در صد کاهی استفاده می کنند؛ بهترین روزنامه های آلمانی اصلا سفید نیستند که حتی رنگ آنها به بنفش می خورد.

روزنامه همشهری، شرق و... را بنگرید، بهترین و با کیفیت ترین نوع کاغذ را استفاده می کنند؛ باید فرهنگ سازی شود؛ روزنامه ها امروز سود اقتصادی ندارند و شاید بتوان گفت از طریق تبلیغات سود خود را به دست می آورند؛ سراغ بهترین نوع کاغذ می روند اما از طریق تبلیغات سود را به دست می آورند.

«نسیم»: اگر بخواهیم در منطقه در نظر بگیریم ما صادرات کاغذ داریم؟

زیرساخت های صادرات در کشور ما زیرساخت های مناسبی نیست

روغنی: در شروع گفت وگوی عنوان کردم کمبود تولید داریم؛ اگر در برخی جاها دو برابر ظرفیت را ایجاد سازیم باز هم نمی توانیم نیاز کشور را تامین کنیم ولیکن صادرات برای هر کشوری خوب است؛ متاسفانه زیرساخت های صادرات در کشور ما زیرساخت های مناسبی نیست.

می توانیم صادرات داشته باشیم؛ زمانی کاغذ فولوتین به اروپا صادر می کنیم که ‌جزو بهترین کاغذهای صنعتی در دنیا است؛ به ترکیه، کشورهای آسیای میانه، به کشورهای عربی، آفریقایی و... نیز صادرات داریم حتی عراق مشتری بسیار خوبی برای کاغذهای تحریر ما بوده است ولیکن زیرساخت وجود ندارد، مبادلات بانکی فعلا وجود ندارد از طرفی هم قوانین صادرات و واردات کشور برای تولیدکننده ی داخلی خیلی قوی نیست.

اگر فرض کنیم پول ما را در عراق ندهند، قوانین قوی و متقنی وجود ندارد؛ صادرات می توان داشت هر چند کمبود ظرفیت در کشور وجود دارد ولیکن این گونه فرصت ها را از دست نمی دهیم؛ هر زمانی که برای ما امکان وجود داشته است صادرات نیز داشته ایم و هنوز نیز انجام می دهیم.

«نسیم»: قیمت کاغذ دو سال در رکود است؛ علی رغم این که قیمت در رکود است قیمت کتاب برای مصرف کننده بالا است؛ کتاب دویست الی سیصد صفحه ایی پانزده هزار تومان است؛ این قیمت ها مصرف کننده را نیز دچار مشکل کرده است؛ فرض شود از رکود خارج شویم و این قیمت افزایش یابد، در نتیجه برای مصرف کننده شرایط سخت تر خواهد شد.

به نظر شما راه حل چیست که مصرف کننده بتواند محصول فرهنکی را تهیه کند و تولید کننده نیز به سود خود دست یابد؟

روغنی: باید این را گفت که در قیمت تمام شده یک کتاب چه سهمی متعلق به کاغذ است.

«نسیم»: قیمت کاغذ آن چقدر می شود؟

روغنی: معمول این است که پنجاه تا شصت درصد قیمت تمام شده ی یک کتاب مربوط به قیمت کاغذ است، مابقی به مواد مصرفی همانند جوهر، صفحه آرایی، چاپ و تولید که باید چاپخانه انجام دهد؛ مولف، ویراستار، شبکه های توزیع و... نیز سهم دارند؛ اگر شاهد افزایش قیمت کتاب هستید صرفا به پول کاغذ آن مرتبط نیست.

در جریان تحریم مواد مصرفی به کسانی که تولید دارند، بسیار گران می رسد؛ قطعات یدکی بسیار گران می رسد؛ بنابراین تولیدکننده بر روی قیمت خود افزایش دارد و این امری طبیعی است؛ کاغذ در رکود است و قیمت آن به طور جدی افزایش نیافته است.

«نسیم»: قیمت هر برگه کاغذ چند است؟

روغنی: اکنون بندی حساب می کنند.

«نسیم»: هر بند چند برگ است؟

روغنی: الان بندی که در بازار امروز دریافت کردیم هفت هزار و دویست تا هشت هزار توامن بود؛ زمانی این قیمت خیلی بالاتراز این حرفا بود.

«نسیم»: یعنی از این گران تر بوده است؟

روغنی: بله.

«نسیم»: با این حال قیمت نشریات پایین تر بود.

روغنی: در کشور ما فرهنگی وجود دارد که قیمت افزایش می یابد دیگر باز نمی گردد؛ فرض کنید امسال قیمت سوخت افزایش نیافته است ولیکن از ابتدای سال قیمت کرایه ها افزایش یافته است؛ روز هفتم الی هشتم عید سوار آژانس شدم و کرایه بیست درصد گران شده بود، راننده اذعان داشت سالی یک الی دو بار باید افزایش قیمت داشته باشیم با این که سوخت گران نشده است.

بنابراین این مسئله به طور کامل به بحث کاغذ مربوط نمی شود؛ اگر جست وجوی دو ساله در بازار داشته باشید، در می یابید قیمت کاملا افت کرده است؛ نه تنهاقیمت افزایش نداشته است بلکه افت قیمت نیز وجود داشته است؛ البته این امر برای کشور خوب نیست.

اکنون به عنوان تولیدکننده بیان می کنم هفده درصد هزینه های پرسنلی ما افزایش داشته است؛ هزینه های آب تا شصت الی هفتاد درصد افزایش داشته است چرا که مصرف آب، برق و گاز ما به شدت بالا است؛ در تولیدات دیگر همچون لوازم خانگی مصرف آب به طور جدی ندارد ولیکن ما یکی از تولیدکنندگان صنعت کاغذ آب یکی از ارکان تولید برای ما است.

قمت آب حدود شصت الی هفتاد درصد افزایش یافته است؛ هفده درصد هزینه های پرسنلی افزایش یافته است؛ مواد و متریال به طور متوسط بیست الی بیست و پنج درصد افزایش یافته است ولیکن قیمت کاغذ ثابت مانده است؛ این بدان معنا است که ممکن است اندک اندک شرکت وارد زیان شود.

اگر شرکت نتواند قیمت مناسبی را برای خود در بازار عرضه کند، حتما این قیمت موجب می شود شرکت دچار زیان شود و افت فروش داشته باشد؛ این اتفاق حتما رخ خواهد داد.

«نسیم»: شرکت های دیگر نیز این گونه است؟

روغنی: تمام شرکت ها این گونه هستند.

«نسیم»: ورشکست شدند؟

سال گذشته سال بسیار بدی برای تولید بود

روغنی: در سال گذشته ورشکست نداشتیم؛ سال گذشته سال بسیار بدی برای تولید بود؛ سود را با سختی بسیاری به دست آوردیم؛ هزینه های خود را به سختی جبران کردیم؛ در سال گذشته مشکلات بسیار بسیار جدی برای ما به وجود آمد و نمی توانستیم هزینه های خود را تامین کنیم؛ با تمام سختی ها سال نود و سه را گذراندیم.

روند معمول و متداول این است که هر ساله شاهد رشد بسایر اندک در قیمت باشید؛ این رشد قیمت باید به طور استاندارد باشد که ما بپذیریم، دو، سه الی پنج درصد که قابل پذیرش باشد؛ این استاندارد را باید همه بپذیریم ولکن قیمت افسارگسیخته نباید باشد و این امر را من نیز تائید نمی کنم چرا که همانطور که قیمت های افسارگسیخته برای مصرف کننده نامیمون است برای تولید کننده نیز نامیمون است.

تولید کننده در ثبات و آرامش می تواند تولید بهتری داشته باشد، در آرامش می تواند فروش بیشتری داشته باشد، در آرامش می تواند به سود منطقی فکر کند؛ زمانی که تلاطم و موج های بسیار سنگین وجود دارد طبیعی است که تولیدکننده نیز موفق نباشد؛ در این شرایط تولیدکننده یک روز سود می کند و روز دیگر زیان می دهد چرا که نمی تواند بازار را به درستی مدیریت کند.

«نسیم»: این تاثیر قاعدتا بر کارگران کارخانه ها نیز وجود دارد.

روغنی: صد در صد.

«نسیم»: تعدیل نیرو صورت گرفته یا نه؟

روغنی: سال گذشته از لحاظ روانی بر روی مردم ایران نوعی حس مثبت روانی وجود داشت چرا که امید به به ثمر نشستن مذاکرات هسته ایی داشتند، شرایط سخت آن روز را تحمل کردند تا به شرایط بهتری دست یابند؛ از نظر روانی بسیاری این امر را پذیرفتند.

اگر حقوق ها افزایش نیافت، شرایط خوبی برای فرزندان فراهم نیامد و... احتمالا در آینده جبران می شود، این امر سوی بسیاری پذیرفته شد؛ این مسائل نمی تواند به مدت زیادی دوام داشته باشد، حتما باید عملیاتی شود؛ امسال باید عملیاتی شود.

تعدیل جدی در سال گذشته نبوده است؛ در صنعت خود خبر دارم؛ چون عضو اتاق بازرگانی ایران و نائب رئیس کمیسیون صنعت بودم و هستم، اطلاع دارم تعدیل ها جدی نبوده است ولیکن در صنایع ما وجود داشته و در برخی موارد مشکلات اساسی ایجاد کرده است.

«نسیم»: سال گذشته افغانستان مهمان نمایشگاه کتاب بود؛ آنها اذعان داشتند در صنعت کاغذ بسیار پیشرفته نیستند؛ یکسری تفاهم نامه نیز با معاونت فرهنگی وزارت ارشاد امضا کردند که یکسری اقدامات انجام شود؛ فکر می کنم در بحث کاغذ نیز مواردی وجود داشت؛ کاری صورت گرفت؟

روغنی: هیچ انفاقی صورت نگرقت؛ زمانی که ایران با افغانستان ارتباط برقرار کرد، یکی از فرصت های بسیار خوب برای ایران بود که در بازار افغانستان حضور پررنگی داشته باشد ولیکن نتوانست؛ در کتب درسی مشکلاتی در چاپ به وجود آمد که خیلی با فرهنگ آنها سازگاری نداشت و آنها پس زدند.

تا جایی که اطلاع دارم برای چاپ به پاکستان مراجعه کردند؛ اما این آمادگی وجود دارد که کاغذ را به آموزش و پروش بدهیم و آنها چاپ را انجام دهند چرا که بازار بسیار خوبی است که می تواند در آنجا نیز موثر باشد.

«نسیم»: در بحث آموزش و پرورش چطور؟

روغنی: امسال با آموزش وپروش هنوز قراردادی منعقد نشده است؛ در سال های گذشته قرارداد داشتیم، هنوز آن قرارداد تمام نشده و استمرار دارد، انتظاراتی که از ما داشتند هنوز تامین نشده است؛ البته آموزش وپرورش باید اعلام کند تا ما به آنها بدهیم؛ امیدوارم در سال نود وچهار نیز شاهد افزایش بسیار خوب در قرارداد با آموزش و پرورش باشیم.

«نسیم»: از سوی آموزش وپرورش عنوان نشده است؟

روغنی: هنوز قرارداد بسته نشده و مذاکره ای نیز نشده است؛ امیدواریم وزیر محترم و معاونین آن و چاپخانه های وزارت خانه حتما به اقتصاد کشور کمک کنند تا این کار در کنارهم انجام گیرد.

«نسیم»: این کاغذ را از کجا تهیه کنند؟

روغنی: از خارج کشور تهیه می کنند و دلالان بسیاری دارند.

«نسیم»: برای برخی سود دارد.

روغنی: سود بسیار دارد؛ در سال گذشته دقیقا کاغذی را تولید کردیم که مطابق با استانداردهای اروپایی بود؛ بیست پنج الی سی درصد ارزان تر از اروپایی ها با آن ها حساب کردیم؛ بحث عمیق تر از این حرف هاست؛ از وزیر، معاونین و چاپخانه های آنها به خاطر کمک به ما تعریف میکنیم؛ امیدواریم امسال کمک بسشتری از سوی آنها شاهد باشیم که بتوانیم در کنار هم تناژ بالانری را به فروش برسانیم.

«نسیم»: آموزش و پرورش می گوید، کاغذهای ایرانی کیفیت خوبی ندارد و پاره می شود؛ در این خصوص توضیح بیشتری بفرمایید؛ مرجع تعیین استاندارد در خصوص کاغذ کدام نهاد است؟

روغنی: من از شما میخواهم این موضوع را اندکی مثبت بنویسید؛ در توضیحات من پرواضح بود که کاغذ ما کاملا جوابگوی نیاز مشتری است؛ هیچ دلیلی برای این امر وجود ندارد که بهترین نوع کاغذ را برای محصولی استفاده کنید که عمر آن هشت ماه است؛ به طور طبیعی وظیفه داریم که در این خصوص کاغذ با کیفیت پایین استفاده کنیم؛ در سال گذشته قراردادی را با آموزش و پرورش بستیم.

طبق این قرارداد قرار شد مطابق استاندارد اروپایی به آنها کاغذ تحویل دهیم که این اقدام را انجام دادیم و دقیقا مطابق استانداردهای اروپایی بود؛ کیفیت رنگ، کیفیت عرض و طول و... اعلام شد و از سوی ما اجرا شد هر چند که ما در این زمینه زیان کردیم؛ به عبارت دیگر با قیمت تمام شده ی بالا تولید کردیم و در اختیار آموزش وپرورش قرار دادیم تا نشان دهیم می توانیم این کار را انجام دهیم.

بحث ما این است که واقعا کتاب های درسی چنین کیفیتی را نیاز ندارند هر چند به من گفته شده است صلاحیت اظهار نظر در این زمینه را ندارم؛ ما کاغذساز هستیم و باید در این زمینه اظهارنظر کنیم؛ در محتوای کتاب درسی حق نظر دادن نداریم و به هیج وجه صلاحیت اظهار نظر نداریم؛ در خصوص محتوای کتاب من چه کاره هستم که بخواهم نظر دهم؟ در خصوص کاغذ که صاحب نظر هستیم.

در این خصوص که دوستان اظهار دارند کیفیت کاغذ خوب نیست بارها این مثال را زده ام، روزی رادیو اقتصاد مرا دعوت کرد و در این زمینه با ما مصاحبه می کرد؛ از مردم در خصوص کیفیت کاغذ ایرانی سوال پرسید، موتور سواری اذعان داشت اصلا کیفیت ندارد چون زمان باز کردن آچار پاره می شود.

من آن روز اذعان داشتم که ما کاغذ آچار تولید نمی کنیم که بگوییم ایرانی یا خارجی است، اصلا در این زمینه تولید نداشتیم؛ دوست عزیزی که در بازار شغلی دارد، آیا صلاحیت اظهارنظر در خصوص کیفیت کاغذ را دارد؟ آیا من می توانم در بیمارستان اظهار نظر در خصوص جراحی مغز و اعصاب داشته باشم؟ من چنین صلاحیتی ندارم که اذعان کنم جراحی خوب یا بد بوده است.

من باید در حوزه کاری خود اظهار نظر کنم؛ من از لحاظ محتوای کتب درسی حق نظر دادن، ندارم ولیکن در خصوص کیفیت، رنگ بندی، بخش های اقتصادی، سیاسی و... می توانم نظر دهم ولیکن تولید محتوای کتب، رنگ زمینه، لوگو و... چگونه است بر عهده ی من نیست.

دوستان وقتی اظهار دارند کاغذایرانی پاره می شود، باید فرمایشات مقام معظم رهبری را ملاک قرار دهیم یا خیر؟ آیا در شرایطی که کیفیت کاغذهای ایرانی پایین تر است، نباید به اقتصاد کمک کرد؟ ما بحث استمرار و افزایش توان تخصصی در زمینه مهندسی داریم؛ زمانی که پزشک متخصص از دانشگاه فارغ التحصیل می شود، به تعداد عمل های جراحی که انجام می دهد تخصص وی بالا می رود.

من به عنوان تولیدکننده اگر بخواهم سالانه پنجاه هزار تن تولید کنم، یک نوع تخصص دارم و اگر این میزان هشتادهزار تن شود تخصص من بالا می رود؛ هر میزان من تولید کنم و عیب آن را مصرف کننده اذعان کند، آن عیب سبب می شود افزایش توانمندسازی برای خود انجام دهم و این ویژگی را می توانم در خود ایجاد سازم.

وقتی تولید کننده به میزان محدود در کشور فروش دارد طبیعی است به دنبال افزایش ارتقای کیفیت نمی رود؛ اگر در این زمینه دوستان ما در آموزش وپرورش به ما کمک کنند، خیلی مفید خواهد بود هر چند تا کنون در زمینه ارتقای کیفیت محصولات به ما بسیار کمک کردند؛ انتظار کمک بیشتری در این زمینه می رود.

امیدوارم وزیر و معاونین آموزش و پرورش کمک کنند و امسال قرارداذد خوبی با هم ببندیم و ما نیز احساس وظیفه کنیم تادر فرهنگ کشور نقش موثرتری داشته باشیم.

«نسیم»: کاغذهای ایرانی در کدام بخش بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند؟ دستمال های کاغذی از چه نوعی هستند؟

روغنی: دستمال های کاغذی سلولزی هستند که ما تولید نداریم، البته در ایران تولید می شود و بسیار هم کیفیت خوبی دارد، مواد اولیه آن را هم در داخل و هم از خارج کشور تامین می کند؛ شرکت های بزرگی کاغذ مربوط به دستمال کاغذی را تولید می کند.

کاغذهای شرکت های داخلی ما در مدت زمان کوتاه مدت و میان مدت کاغذهایی با کیفیت بسیار خوبی است.

«نسیم»: در چه زمینه هایی استفاده می شوند؟

روغنی: در کتب درسی، کتاب های رمان، کتبی که قصد نگهداری دراز مدت آن را ندارند و...مورد استفاده قرار می گیرد؛ کتبی که قصد دارند بیش از پنج سال نگهداری شود امکان تغییر رنگ کاغذ وجود دارد.

«نسیم»: مصرف کننده که کتابی را تهیه می کند قصد نگهداری آن را دارد.

روغنی: عمر کتاب های رمان کوتاه است؛ وقتی می خواهید دایره المعارف تولید کنند که کتاب ارزشمندی است و قرار است بیست سالی در قفسه بماند، باید بهترین نوع کاغذ اگرا برای تولید آن استفاده کرد؛ در خصوص کتبی که معمولی است و مرجع نیست کاغذهای ایرانی از پنج تا هشت سال با همان کیفیت باقی می ماند؛ بیشتر از هشت سال را توصیه نمی کنیم.

«نسیم»: کاغذهایی که بعد از گذشت زمان کاهی می شوند،کیفیت خوبی ندارند؟

روغنی: تا هفت الی هشت سال نباید تغییر رنگ دهند؛ شرایط نگهداری بسیار مهم است؛ رطوبت، رنگ، نور و... در تغییر کتب مرجع تاثیرگذار است.

«نسیم»: سوژه ایی در خصوص چاپقرآن پیگیری می کردیم؛ در این زمینه اطلاعی دارید که چرا قیمت قرآن تا این اندازه گران است؟ من که از سازمان های مربوطه پیگیری کردم گفتند باید بهترین قرآن ها هشت الی نه تومان قیمت داشته باشد چرا که حق مولف، خط و... نمی دهند؛ کیفیت کاغذها نیز اغلب بالا نیست،نظر شما در این زمینه چیست؟

روغنی: هم ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، هم سازمان تبلیغات و هم سازمان اوقاف در جریان این امر هستند که به دنبال ایجاد چاپخانه ی بزرگ قرآنی هستند؛ چاپخانه هایی که قرآن های امروزی ما را چاپ می کنند مقداری در ایران قدیمی هستند. و تکنولوژی روز را ندارند.

چاپخانه آل سعود در عربستان که اکنون برای تولید قرآن مرجع است، بهترین و به روزترین دستگاه ها و ماشین آلات چاپ را در اختیار دارد؛ این سه مرجع که ذکر کردم را مطلع هستم که به دنبال ایجاد چاپخانه قرآنی هستند.

«نسیم»: دفتر ستاد اجرایی رهبری شورای قرآن دارد، آن ستاد چطور؟

روغنی: شامل این ستاد نیز می شود؛ آقای حسینی، وزیر سابق مسئول این ستاد است که به دنبال این مسئله هستند و من در جریان هستم؛ بنابراین تا زمانی که چاپخانه با کیفیت ایجاد نشود، سرعت بالا و قیمت پایین را نمی توان انتظار داشت؛ در تیراژی این چاپخانه ها تولید می کنند، هم کیفیت باید افزایش یابد و هم قیمت کاهش یابد؛ تیراژ بسیار مهم است.

وقتی تعداد اندک تولید کنید قیمت بالا می رود، وقتی تیراژ بالا رود قیمت به شدت می شکند و پایین می آید؛ پس مشکل در این زمینه را این بدانیم که چاپخانه قوی در این زمینه نداریم؛ چاپخانه ها در این زمینه محدود هستند و حتی تولید قرآن نیز در کشور ما محدود است.

اگر این سه مرجعی که ذکر کردم بزرگ ترین محل تولید قرآن شوند قطعا اثربخشی بهتری در قیمت ها و کیفیت خواهد گذاشت؛ چاپخانه ی آل سعود قرآن را به صورت رایگان توزیع می کند؛ امیدوارم در این مملکت روزی این اتفاق بیافتد، قرآنی که ارزش معنوی بالایی دارد ارزش ریالی آن پایین آید به گونه ایی که به هر یک از اعضای یک خانواده یک قرآن هدیه کنیم؛ پول قرآن را نباید کسی دریافت کند و این اقدامی اشتباه است.

«نسیم»: این امر انحصاری نیست؟ به طور مثال چاپ یا تولید کاغذ قرآن در انحصار دو یا چند کارخانه کاغذسازی باشد.

روغنی: قرآن به دلیل حساسیت بسیار بالایی که دارد، چاپخانه محدودی آن را تولید می کند، اگر کلمه ایی اشتباه شود مشکل ساز خواهد بود چرا که در معنی، تفسیر و ترجمه تاثیرگذار خواهد بود؛ چاپخانه ها برای تولید قرآن از یارانه ی بالایی برخوردار هستند، کاغذ برای آنها سی الی چهل درصد ارزش گذاری می شود.

به هر حال ما در چاپ، تکثیر و توزیع ضعیف هستیم؛ به همین دلیل این سه نهاد و ارگان به دنبال تاسیس، ایجاد و راه اندازی چاپخانه هستند که امیدوارم این اتفاق رخ دهد؛ اطلاع دارم سازمان تبلیغات به شدت در این زمینه پیگیر است، سفرهای متعددی به آلمان داشتند و از شرکت های بزرگ آلمانی بازدید داشتند؛ حتی سازمان اوقاف نیز از من خواستند کمک کنیم و نظر کارشناسی به آنها بدهیم؛ ستاد اجرایی نیز از روند کار مطلع هستند که فعالیت گسترده ایی آغاز شده است؛ امیدواریم به زودی به نتیجه برسند.

«نسیم»: چاپخانه های دولتی از کاغذ دولتی استفاده می کنند؟غیر آموزش و پرورش استفاده می کنند؟

روغنی: خیر؛ یکی از دلایل این است که به کاغذ وارداتی هنوز یارانه تعلق می گیرد صرفا به دلیل کیفیت آن نیست.

«نسیم»: رای زنی با دستگاه های مربوطه نداشتید؟ انتشارات سوره برای سازمان تبلیغات اسلامی است، انتشارات اسوه برای اوقاف، سروش برای صدا و سیما است؛ دستگا های مربوطه دستگاه های دولتی هستند، درضمن دستگاه های فرهنگی هستند که مدعی تبیین فرمایشات رهبری هستند.

روغنی: ما موفقیت جدی در این امر نداشتیم؛ البته در سال گذشته که خانم شاهپوری کمک بسیار خوبی به ما کردند در این امر که آموزش و پرورش را وادار کردند به پای میز مذاکره با ما بیاید؛ خانم اسماعیلی در فارس نیز در این زمینه به ما بسیار کمک کرد تا بتوانیم این حرکت را انجام دهیم.

شما نیز بسیار موثر هستید که این دستگاه ها را به سمت مصرف داخل سوق دهید ؛ این مسئله صرفا چوب و کاغذ مازندران نیست بلکه از دستورات و فرمایشات رهبری است؛ لابی های ما نیز خیلی موفق نبوده است، در دفعه قبل ما از کمیسیون فرهنگی مجلش استفاده کردیم؛ کمیسیون فرهنگی مجلس را دو روز به کارخانه بردیم و در آنجا مستقر بودند، ضرورت ها را مشاهده کردند و بعد از پیگیری های لازم را انجام دادند.

اینها کافی نیست، به هر حال دولت اولین نهادی است که باید به فرمایشات رهبری عمل کند؛ هم اکنون وزیر صنعت و معدن تاکید دارد از تولیدات داخلی استفاده کنید و امیدوارم این اتفاق رخ دهد.

«نسیم»: آماری دارید که کدام سازمان یا نهاد از کاغذ داخلی استفاده می کنند؟

روغنی: هیچکدام.

«نسیم»: فقط به بخش خصوصی می توانید کاغذ بفروشید؟

روغنی: فقط بخش خصوصی؛ مشتری ما بخش خصوصی است؛ تنها بخش دولتی که تا اندازه ایی از ما خرید می کند، آموزش و پرورش است.

«نسیم»: به صورت کامل نیست‌؟

روغنی: حدود ده درصد کل خرید آن ها از ما است.

«نسیم»: چند تن نیاز آموزش و پرورش است؟

روغنی: چهل و پنج تا پنجاه هزار تن نیاز است که هشت الی ده هزار تن از سوی ما تامین می شود.

«نسیم»: قرارداد سال گذشته شما هشت هزار تن بود؟

روغنی: خیر؛ سال گذشته دوازده هزار تن بود؛ من از شما و همکاران شما دعوت می کنم، یک تیم شوید و برای بازدید از کارخانه تشریف بیاورید، امکانات خوبی برای پذیرایی از دوستان داریم، چند روزی در آن جا مستقر باشید و هم از کارخانه گزارشی تهیه کنید و هم تنوعی برای دوستان خواهد بود.

در خرداد ماه بزرگ ترین کارخانه بازیافت ایران در بخش کاغذ را افتتاح می کنیم؛ قبل از برای تهیه گزارش تشریف بیاورید تا کمک به ما نیز شود.

«نسیم»: وضعیت ما در بازیافت کاغذ چگونه است؟

روغنی: خوب نیست؛ در دنیا بالاترین میزان بازیافت متعلق به کشور ژاپن است که تقریبا یک کاغذ را شش الی هفت بار به چرخه ی تولید باز می گردانند؛ در ایران یک و دو دهم الی یک و پنج دهم است، به عبارت دیگر یک و نیم بار به چرخه باز می گردد.

«نسیم»: به عبارتی اغلب آن دور ریخته می شود.

روغنی: بلی؛ در ژاپن کاغذ شش الی هشت بار به جرخه باز می گردد.

«نسیم»: موفقیت در این امر به صورت مدادهای کاغذی بود.

روغنی: بله؛ اکنون ما در خرداد ماه بزرگ ترین واحد بازیافت کشور را افتتاح می کنیم که در کاغذهای رنگی است؛ کماکان در زمینه کاغذهای سفید خیلی جای بازیافت وجود ندارد، البته برای آن نیز پروژه ایی داریم؛ کلنگ آن پروژه را می زنیم تا یک سال آینده افتتاح می کنیم.

«نسیم»: در خصوص این بازیافت توضیح دهید؛ از نظر بهداشتی مسئله ایی ندارد؟

روغنی: کاغذهای بازیافت برای کاغذهای صنعتی و... استفاده می شود؛ برخی از کاغذها پودگریت هستند و برای بسته بندی مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد، این گونه کاغذها باید استانداردهای بهداشتی را داشته باشد؛ استانداردها در این زمینه به دقت رعایت می شود؛ مرجع اینکه کاغذ خوب است یا مناسب نیست، آزمایشگاه های استاندارد است.

به چشم نمی توان اذعان داشت که کیفیت کاغذ خوب است یا خوب نیست؛ این امر رویتی و لمسی نیست؛ مهم ترین و بهترین آزمایشگاه های کاغذسازی در ایران در چوب و کاغذ مازندران است؛ آمادگی داریم تمام استانداردها و شاخص ها در آن آزمایشگاه مورد سنجش و ارزیابی قرار گیرد؛ در زمینه ی فود گریدها سازمان بهداشت کاملا کنترل می کند و سازمان استاندارد کاملا کنترل می کند.

کاغذ بازیافتی که ما به چرخه ی تولید باز میگردانیم با ظرفیت صد و بیست هزار تن است که در شرایط تحریم راه اندازی می شود، کارخانه ایی که حدود چهارده ماه به طول انجامید و هزینه سرمایه گذاری آن چهارمیلیون دلار است؛ این سرمایه گذاری ارزی است و حدود چهارده الی پانزده میلیون تومان هزینه ریالی است، می توان گفت چهل میلیارد تومان هزینه سرمایه گذاری این کارخانه است.

«نسیم»: مشارکتی ساخته شد؟

روغنی: خیر؛ این کار خود ما است و از سوی کشورهای خارجی در زمینه تکنولوژی کمک شد؛ حدود پنجاه نفر اشتغال مستقیم ایجاد می سازد‍؛ صد و بیست هزار تن ظرفیت تولید خمیر دارد که در نیمه اول یا نیمه دوم خرداد ماه منتظر سفر دولت به استان مازندران هستیم، در این مقطع این کارخانه افتتاح خواهد شد.

افتتاح این کارخانه هم کمک به محیط زیست است، هم خود ثروت و ارزش افزوده جدید است، چرا که از آشغال و کاغذ بی مصرف ارزش افزوده و محصول مفید تولید می کنیم؛ این امور سبب می شود به چرخه ی بازیافت در کشور ما کمک شود و ظرفیت استفاده از این محصولات را به طور جدی افزایش دهیم.

«نسیم»: تولید کاغذ با توجه به جنگل های ما، ضرری برای محیط زیست است، این مسئله را قبول دارید؟

روغنی: خیر؛ از دوستان خبرنگار شما بار دیگر دعوت می کنم به هر قسمتی از جنگل های مازندران که شما بخواهید می رویم؛ جنگل بحث طولانی و کارشناسی دارد، فرصت مناسبی برای بحث در این زمینه نیست؛ گزارشی تهیه کنید که نقش ما به عنوان مجریان طرح تا چه میزان موثر است و تا چه اندازه مخرب است؛ شما باید در این زمینه کنکاش و تجزیه و تحلیل داشته باشید.

آن چه که مسلم است به ازای هر درخت فرتوت و پیر و از بین رفته ایی که ما در جنگل قطع می کنیم، بین نه الی یازده درخت باید کاشته شود؛ به عبارت دیگر ما هموراه در حال روان سازی و نو سازی جنگل هستیم؛ انسان ها یک روزی متولد می شوند، دوران زندگی اعم از خردسالی، کودکی، نوجوانی، جوانی و میانسالی و پیری را طی می کنند، در نهایت زندگی انسان با مرگ خاتمه می یابد؛ جنگل نیز موجودی زنده است که یک روز متولد و یک روز می میرد.

بنابراین اگر نتوانیم از درخت ها به درستی استفاده کنیم به طور حتم جنگل ها از بین خواهند رفت و مرگ درخت به این معنا است که درخت دچار بیماری و آلودگی شده است و باید حتما کنده شود و از محل جنگل خارج شود همانطور که با مرگ یک انسان به سرعت جنازه وی را دفن می کنیم تا بوی تعفن آن نزدیک ترین افراد به جنازه را آزار ندهد و مشکلات بهداشتی برای فرد ایجاد نسازد.

این مسائل جزو مواردی است که باید مورد بحث قرار گیرد که ما چه نقشی داریم و آمارها به شما ارائه شود تا مورد سنجش قرار گیرد؛ باید بحث شود چه اتفاقات میمونی انجام شد، این اتفاقات میمون سبب شد در چوب و کاغذ مازندران سالانه بیست میلیارد تومان هزینه محیط زیست می کنیم که بخش وسیعی ازاین هزینه در جنگل است.

درخت می کاریم، نگهداری می کنیم و...؛ گزارشی از این اتفاقات تهیه بسازید.

«نسیم»: این که می گویند برای تهیه هر دفتر چهل برگ فلان تعداد درخت باید قطع شود، درست است؟

روغنی: خیر؛ این آماری اشتباه است؛ حتما تشریف بیاورید تا با فرمول های علمی از نزدیک تهیه کاغذ را مشاهده کنید؛ در آنجا برای شما توضیح خواهیم داد که قطعا شما را قانع خواهد کرد.

«نسیم»: گلایه های سازمان جنگلداری مربوط به کدام بخش می شود؟

روغنی: این گلایه ها به بخش تجاوز به جنگل، ویلاسازی، غارت هایی که بر چوب رخ می دهد، قاچاق چوب و جنگل و... مربوط می شود؛ ما کاملا تحت کنترل سازمان وزارت جنگل و منابع طبیعی هستیم و این کنترل به صوپرت صد درصدی است؛ ما یک شاخه درخت را بدون مجوز سازمان مراتع و جنگلداری نمی توانیم قطع کنیم و اگر این اتفاق رخ دهد قانون می تواند من را به عنوان مدیر عامل زندانی کند.

ارسال نظر: