گرانی میوه خشم رئیس‌جمهور را برافروخت + سند

کدخبر: 1001534

گزارش «نسیم» نشان می‌دهد که گرانی ۱۶۴ درصدی قیمت میوه واکنش روحانی را در پی داشته؛ رئیس‌جمهور در این نامه که برای اولین بار در «نسیم» منتشر می‌شود به جهانگیری ماموریت ویژه داد/ روحانی: شیوه خرید جهاد کشاورزی غیرقابل قبول است

گروه اقتصادی خبرگزاری «نسیم»: گرانی های نوروز 94 از داستان های دنباله دار روزهای آغازین سال است که امروز با گذشت 60 روز از سال همچنان بحث در این زمینه در صدر محافل اقتصادی و در میان توده های مردم قرار دارد. نوروز امسال با گرانی شدید بسیاری از کالاها آغاز شد که گرانی میوه در این میان متمایزتر از سایر کالاها بود.

اما این گرانی های دنباله دار که در هفته های کنونی هم تداوم داشته واکنش مقامات بلندپایه دستگاه اجرایی را هم به دنبال داشت تا آن ها هم از قیمت بالای میوه در روزهای آغازین سال گله مند باشند.

به گزارش «نسیم» شاید جدی ترین واکنش از سوی مقامات دولتی در این زمینه از سوی رئیس جمهور به وقوع پیوست تا به نوعی صدای رئیس جمهور هم از مشکلات مردم برای خرید میوه شب عید در بیاید. حجت الاسلام والمسلمین روحانی طبق نامه ای که سند آن برای اولین بار توسط خبرگزاری «نسیم» منتشر می شود 25 فروردین ماه طی نامه ای به اسحاق جهانگیری معاون اول خود از افزایش قیمت 70 تا 164 درصدی بعضی از میوه ها در روزهای آغازین سال گله کرده و وی خواسته تا از همین برهه از سال تمهیدی بیندیشد تا با تغییر شیوه خرید میوه وزارت جهاد کشاورزی قیمت میوه برای نوروز 95 وضعیت بهتری را داشته باشد.

به گزارش «نسیم» جهانگیری هم به دنبال نامه رئیس جمهور طی نامه ای به رضا ویسه معاون هماهنگی و نظارت خود از وی می خواهد که از هم اکنون با برگزاری جلساتی با مسئولان وزارت صنعت و کشاورزی تا شهریور ماه برای تامین و توزیع میوه در نوروز سال 95 چاره اندیشی کند.

نامه رئیس جمهور و اسحاق جهانگیری در زیر آمده است:

چه کسی باید در خصوص گرانی های امسال پاسخگو باشد

ماجرا از آن آغاز شد که که با تثبیت نسبی قانون انتزاع وظایف کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی در اقتصاد کشور وظیفه تنظیم بازار میوه سال 94 برای اولین بار به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شد. وزارت صنعت، معدن و تجارت که در سال های قبل این مسئولیت را بر عهده داشت با رسمی شدن این خبر در زمستان سال 93 اولین واکنش ها را نسبت به موضوع ابراز کرد. آن ها که خواستار واردات میوه برای تنظیم بازار بودند از وزارتخانه تحت امر محمود حجتی خواستند که اگر قصد دارد برای واردات میوه اقدام کند زودتر این کار را با هماهنگی آن ها انجام دهد. اما وزیر جهاد کشاورزی روحانی قویا اعلام کرد که قصد دارد میوه شب عید مردم را با تولیدات داخلی تامین کند و ممنوعیت واردات میوه که از ماه های قبل توسط این وزارتخانه ابلاغ شده بود همچنان به قوت خود باقی است.

از پاییز سال 93 و با توجه اختلافاتی که بر سر واردات شکر و برنج میان دو وزارتخانه صنعت و کشاورزی آغاز وجود داشت، پیش بینی می شد که اصطلاحا آب دو ارگان مهم در تنظیم بازار شب عید سال 94 به هیچ وجه در یک جوی نمی رود.

گرانی عجیب مرغ در بهمن ماه و واکنش های تند مجتبی خسروتاج قائم مقام و سخنگوی وزارت صنعت و سید محمود نوابی معاون نعمت زاده و رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان نسبت به این مسئله درگیری میان این وزارتخانه را به نقطه اوج خود رساند.

مانند هر سال با ورود به هفته دوم اسفند 93 کم کم بازار خرید شب عید داغ شد و مردم هم کم کم به سمت خرید میوه مورد نیاز خود برای سال جدید رفتند، اما با افزایش قیمت عجیب و غریبی رو به رو شدند به شکلی که این مقدار افزایش قیمت را در سال های گذشته ندیده بودند.

گرانی بی سابقه میوه در سال نوروز 94

اوج گرانی بی سابقه میوه در روزهای پایانی سال 93 و روزهای آغازین سال 94 در بازار تهران بود به شکلی که قیمت پرتقال به طور میانگین در نقاط مختلف تهران به 7000 تومان رسید. گزارش ها از بعضی از نقاط تهران نشان می داد که مردم در بعضی از نقاط برای اولین بار پرتقال نوروزی خود را به قیمت 12000 تومان هم خریدند.

بازار سیب هم در آستانه سال جدید بسیار متشنج و سردرگم بود به شکلی که قیمت سیب در برخی از نقاط تهران 5500 تومان و در برخی دیگر از نقاط 6800 تومان به دست مردم می رسید.

خیار و کیوی هم از میوه های گران سال نوروز 94 بود به شکلی کیوی به طور میانگین در تهران بین 4800 تا 5400 تومان خرید و فروش می شد و مردم تهران خیار مورد نیاز خود برای روزهای آغازین سال جدید را هم به طور میانگین بین 3000 تا 3500 تومان خریدند.

قیمت موز هم که از روزهای پایانی سال 93 زمزمه گرانی آن شنیده می شد در آستانه نوروز 94 روزهای آرامی هم را نگذراند تا مردم عید امسال موز 4000 تومانی بخورند.

جدول زیر قیمت میوه در روزهای پایانی سال گذشته و ابتدای امسال را به طور میانگین در سطح شهر تهران نشان می دهد.

به نظر می رسد گرانی میوه در شب عید نوروز 94 به حدی برای دولت مهم و حیاتی بوده است که واکنش رئیس جمهور را هم در پی داشته است و روحانی گلایه و نارضایتی شدیدی را نسبت به این وضعیت بی سابقه نشان داده است.

حالا باید امروز که مسئولین وزارت صنعت و جهاد کشاورزی در 305 روز باقی مانده تا پایان سال 94 چه تمهیدی برای کنترل بازار شب عید به کار می برند و مردم در نوروز 95 باز هم میوه گرانی را خواهند خورد یا خیر؟

ارسال نظر: