اخبار آرشیوی

سید جواد هاشمی

نشست فیلمنامه‌نویسی کودک و نوجوان در فارابی/۳- سیدجواد هاشمی: برخلاف نظر مسئولان، سینمای کودک ارزان‌قیمت نیست/ آقاکریمی: ما نمی‌دانیم از نظر بنیاد فارابی، چه سوژه‌هایی و با چه نگاهی، در اولویت قرار دارند/ رضا حیدرنژاد: مشکل اصلی ما در این حوزه، به کارگردانی باز می‌گردد

به گزارش «نسیم»، سیدجواد هاشمی در این نشست با طرح این سوال که ما باید در درجه اول نیاز سنجی بپردازیم و مشخص کنیم که قرار است چه نوع خوراکی را به مخاطب ارائه دهیم، گفت: متاسفانه اکثر کارهای که در شرایط کنونی تولید می‌شود، به لحاظ محتوایی چندان مورد توجه مخاطب اصلی این آثار یعنی کودکان قرار نمی‌گیرد، در حالی که ما باید شرایط را به گونه‌ای پیش ببریم که در کنار فیلم‌های معناگرا، آثار جذاب و مخاطب پسند هم ساخته شود.
او اضافه کرد: متاسفانه مسئولان ما در وزارت ارشاد و سایر بنیادها و تشکل‌های سینمایی، تصورشان از سینمای کودک یک کار ازران قیمت است. به طور مثال زمانی که برای ساخت فیلم جدیدم در ژانر کودک به آنها مراجعه کردم، در کمال تعجب به من گفتند مگر در حوزه کودک فیلم نمی‌سازی پس چرا فیلم شما تا این حد هزینه‌بر و گران است؟!
او در ادامه گفت: در هر حال وقتی این نگاه وجود دارد که کار کودک به معنای کار ارزان است، انتظاری بیش از آچه بر سرسینمای کودک ما در حال حاضر آمده است، نباید داشت.

*حسن آقاکریمی: ارائه فیلمنامه کودک، نیازمند شفاف‌سازی است

«حسن آقاکریمی» بعد از پایان یافتن صحبت‌های هاشمی گفت: باید نوعی شفاف سازی در محتوای فیلمنامه‌ای که قرار است در مسابقه شرکت داده شود، انجام گیرد، چرا که در حال حاضر، ما نمی‌دانیم که از نظر بنیاد فارابی، چه سوژه‌های با چه نگاهی در اولویت قرار دارند، به طور مثال آیا باید فیلمنامه‌ها به مفاهیم معنا گرا بپردازند یا می‌توانند در سایر حوزه‌ها هم به قصه پردازی دست بزنند.
نیکخواه‌آزاد در پاسخ به سوال کریمی گفت: پر واضح است که نگاه ما در بخش مسابقه فیلمنامه نویسی به هیچ عنوان سیاسی و یا تحت تاثیر یک جریان خاص فکری نیست و برای دوستان هم این تعیین تکلیف را نداریم که صرفا به یکسری سوژه خاص بپردازند بلکه از آنها می خواهیم که در آثارشان به سوژه‌های متفاوت بپردازند.

*رضا حیدرنژاد: فیلمنامه نویس همیشه مظلوم است

«رضا حیدرنژاد» با بیان این مطلب که نباید سینمای کودک را سینمای ارزانی دانست، گفت: جای بسی تاسف دارد که برخی از دوستان سینمای کودک را سینمای ارزان می دانند. برخلاف برخی که بر این باورند ضعف فیلم‌های کودک به خاطر فیلمنامه‌های ضعیف آن است. اما من بر این باورم که این موضوع ارتباط به مقوله فیلمنامه نویسی ندارد و متاسفانه دوستان فیلمنامه‌نویس ما همواره مظلوم واقع می‌شوند.
او اضافه کرد: مشکل اصلی ما در حوزه فیلم کودک، به ویژوال افکت و مقوله کارگردانی باز می‌گردد. متاسفانه ما با گذشت سالها هنوز نمی‌توانیم صحنه افتادن فردی از روی دیوار را به شکلی باورپذیر فیلمبرداری کنیم و در این شرایط دور از ذهن نیست که آثار ما از قدرت جذب مخاطب و باور پذیری برخوردار نباشند. برای ارتقای سطح کیفی سینمای کودک باید بودجه به آن تزریق شود تا ما شاهد ساخت آثار جذاب و مخاطب پسند باشیم.
بعد از پایان یافتن صحبت‌های حیدرنژاد، نیکخواه آزاد اضافه کرد: در شرایط کنونی حتی اگر ما بتوانیم به اندازه یک سر سوزن گامی در جهت ارتقا سطح کیفی سینمای کودک برداریم، کاری بزرگ انجام داده‌ایم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

معضل تحریم یا فرصتی سودآور

پالایشگاه، راهکار دائمی بی‌اثر کردن تحریم میعانات گازی

جمعه؛ روز حرکت به سمت مسجد الاقصی

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس جمعه پیشِ‌رو را روز خیزش و حرکت ملت فلسطین به مسجد الاقصی برای پاسداری از آن اعلام کرد.

واردکنندگان کالاهای «ممنوعه» چگونه گمرک را دور زده‌اند؟

دوم تیرماه سال ۹۷ دولت ثبت سفارش و واردات بیش از ۱۴۰۰ قلم کالا را ممنوع اعلام کرد. اما بررسی‌ آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد اغلب کالاهای ممنوع شده در ماه‌های اخیر وارد کشور شده و به قانون جدید بی توجه بوده‌اند.

وکالت نباید انحصاری باشد

حجت الاسلام نوروزی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به انحصار حرفه وکالت در کشور گفت: باید حضور حقوق‌دانان و فارغ التحصیلان حقوق مملکت، در مسائل حقوقی و قضایی کشور بیشتر شود.

مهم‌ترین مطالب سرویس

تحلیلی بر مهمترین نقاط قوت و ضعف سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر
صعود جوانان، سقوط پیشکسوت‌ها!
گزارشی درباره وضعیت برنامه‌های ‌سینمایی تلویزیون برای سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر
تولیداتی که توجیه دارد، اما منطق نه!
چرا نباید از کنار مسئله انتقادپذیر نبودن مسئولان ساده گذر کرد؟
مردم نقدناپذیر، ثمره مسئولان انتقاد گریز!
  • پر بیننده‌ترین
  • پر بحث‌ترین